Hard in zijn mond..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Hard in zijn mond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:58

Hallo,

Mijn pony is heel hard in ze mond en pakt soms, nou ja, dat gevoel heb ik ze bit vast. Ik had eerst een gewoon gebroken bitje. Daar kon ik, dressuurmatig niks mee worden, hij ging niet aan de teugel enzo. Dat komt waarschijnlijk doordat hij vroeger western gereden heeft en daar zijn ze wat losser met de teugels dan dat je bent met dressuur. Ik heb toen het bit van me western hoofdstel (die ik kreeg toen ik hem kocht) aan me dressuurhoofdstel gedaan. Dat ging een hele tijd goed, gaat nogsteeds wel aardig. Ik ga nu met hem met hem bij de ponyclub rijden, dus heb me gebroken bitje weer gebruikt (omdat ik met het westernbitje daar niet mag rijden) maar dat ging niet goed? Moet ik een normale stang gaan gebruiken, of een rolbitje (dat zij een vriendin van mij) wat is dat precies?

Sorry van het lange verhaal, maar ik vind het moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en misschien hebben jullie wel het zelfde probleem.

Had ik nog een vraagje, hoe kan je een pony wijken het beste aanleren? Bloos

Groetjes Marije, alvast bedankt!

moonsparkle

Re: Hard in zijn mond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:02

Mijn paard was eerst ook heel hard in zijn mond ik heb een appelbit aangeschaft, daardoor gaat ze ook meer kauwen en schuimen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:06

Mijn paard was eerst ook heel hard in zijn mond ik heb een appelbit aangeschaft, daardoor gaat ze ook meer kauwen en schuimen.

En daardoor is ze minder hard geworden?

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:10

ik heb njord een tijdje op een rubberen bitje gereden, na een paar kee rhad ik al resultaat. het is het proberen waard toch?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:12

Mijn appelbitje is ook van een soort rubber, dus ja het werkt bij mijn paard in ieder geval wel.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:14

ik heb njord een tijdje op een rubberen bitje gereden, na een paar kee rhad ik al resultaat. het is het proberen waard toch?

Jah dat klopt maar om de hele tijd andere bitjes aan te schaffen word me ook wat te duur.. en een heel dun gebroken trensje is dat wat?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:48

Appelbitje idd Ja
Werkte bij de pony die ik bijreed vorig jaar ook Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:01

De mond van de pony is zo hard als de ruiterhand. Ik denk dat je pony niet geleerd heeft om met constante aanleuning om te gaan, probeer eens een weerstandbiedende hand en alles loslaten op het moment dat hij nageeft?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:03

Niet scherper gaan alsjeblieft, daarmee maak je je paard/pony alleen maar harder. Ga gewoon de les in, neem desnoods eerst prive les en probeer dit dressuurmatig op te lossen. Dresuurrijden is echt niet alleen maar in de krul rijden hoor. Probeer idd eens een appelbitje, enkel of dubbelgebroken en blijf zelf vriendelijk. De enige manier om een harde mond weer zacht te krijgen is er af blijven.

Overigens word een paard nou niet direct hard in zijn mond van western hoor. In de western sport word er naar gestreeft om met losse teugel te rijden. Het is niet veel vriendelijker of onvriendelijker dan engels rijden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:11

Bedankt allemaal,

Cassidy: Je heb idderdaad gelijkt maar, ik ben van mezelf wel zo iemand die zichzelf helemaal opsluit. Ik zal is proberen om losser te gaan rijden.

WenK: Ik ga nu ook bij de ponyclub met me pony, ik reed eerst bij de manege maar vanwege school (en ivm dat wij geen trailer hebben) kon ik niet met hem in de lessen rijden. Ik ben nu bij de manege weg en ga met hem bij de ponyclub rijden. 'K hoop dat ze me daar ook kunnen helpen. Ik zou dus mijn westernbit weer moeten ruilen voor me gebrokenbitje en zacht gaan rijden? Weer opnieuw beginnen zegmaar?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:13

Cassidy schreef:
De mond van de pony is zo hard als de ruiterhand. Ik denk dat je pony niet geleerd heeft om met constante aanleuning om te gaan, probeer eens een weerstandbiedende hand en alles loslaten op het moment dat hij nageeft?

En niets anders.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:30

Idd, als je nu steeds scherper gaat qua bit zal je pony steeds harder in zijn mond worden. Blijf met een vriendelijk bit en een vriendelijke hand rijden en neem les, das het enige waarmee je dit op kunt lossen... Succes!