Is zeker niet vreemd hoor, niets zo gezond als het eten van distels en brandnetels (distels heb ik zelf nog niet geprobeert maar brandnetels eet ik regelmatig)
Als je meer wil weten over wat erin zit en de werking is er op het internet ontzettend veel te vinden.
Hier een stukje over de mariadistel, komt van deze site: http://plantaardigheden.nl/default.htm
Citaat:
Signatuur
De stekels wijzen op een aanzetten tot activiteit, in dit geval van de lever. De rozerode bloemen geven een aanduiding op een werking voor bloed en bloedvaten. De plant die oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied komt, heeft de kracht gehad zichzelf uit te breiden tot in Denemarken, ook dit wijst op een sterke kracht.
Inhoudsstoffen
Flavonen (silybine, silymarine uit de zaden, silydianine en silychristine)
Etherische olie
Bitterstoffen
Slijmstoffen
Tyramine
Histamine
Fumaarzuur
Vette olie
Albumine
De belangrijkste stof is silymarine, deze stof werkt direct op de lever, beschermt het tegen gifstoffen, het doet dit op twee manieren, ten eerste trekt het, het membraan van de levercellen samen en creëert zo een sterk schild zodat toxinen veel meer moeite hebben om in de lever door te dringen, als de toxinen wel doordringen kan de silymarine ervoor zorgen dat de lever nuttige enzymen en proteïnen produceert die de lever herstellen. is in staat om de lever te helpen om nieuwe celweefsel te ontwikkelen. Werkt als een antioxidant.
Werking
Spijsvertering
Mariadistel vermeerdert de secretie en de stroom van gal uit de lever en de galblaas en kan gebruikt worden in alle problemen die geassocieerd worden met de galblaas, zoals galstenen, galkoliek en problemen met de lever, zoals leververvetting, levercirrose, hepatitis, geelzucht. Verder werkt het kruid sterk ontgiftend op de lever, dus het kan ook gebruikt worden na alcoholmisbruik en een te zware dosis medicatie. Het is een van de weinige kruiden die in staat is om celvernieuwing in de lever te bewerkstelligen. Bij gebrek aan eetlust en bij bewegingsziekte.
Hart en bloedsomloop
Bij aambeien, spataderen en te lage bloeddruk.
Melkproductie
Stimuleert de melkproductie
Overige
Het zaad van de Mariadistel zou ook helpen tegen bewegingsziekte. Verder heb ik ooit een documentaire gezien over een dierenarts in een Franse dierentuin, die Mariadistel met succes toepaste bij een dolfijn met een leververgiftiging. Mogelijk heeft Mariadistel (Silymarine) een preventieve werking tegen het ontstaan van kanker, met name bij prostaatkanker. De bladeren kunnen gekookt worden als Spinazie; de stengels kunnen nadat ze zijn geweekt om de bittere smaak te verwijderen, tot moes worden gekookt als Rabarber.
Meeste paarden weten wat gezond is om te eten en vullen tekorten zelf aan mits de benodigde (on)kruiden te vinden zijn op het land. Ik laat hier op het land ook altijd alles groeien, ben niet blij met een stuk land wat van al het (on)kruid is ontdaan