Distels eten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Distels eten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:19

Dat ik een vreemd paard heb daar was ik eigenlijk al lang achter Knipoog
Dat ze afgelopen winter ons weiland vakkundig heeft ontdaan van alle brandnetels die er groeiden en toen alles boven de grond was opgegeten ze de wortels van die brandnetels ging uitgraven en opeten, vind ik nog tot daar aan toe. Immers zakken met gedroogd en gesneden brandnetels kun je ook bij de welbekende paardendrogist krijgen. Die van mij zoekt blijkbaar graag d'r eigen brandnetels uit Knipoog
Maar nu staat ze sinds een 2.5 week 24/7 op de zomerwei. Een hectare weiland waar het gras kniehoog staat maar waar betrapte ik haar laatst op? Mevrouw neemt af en toe een hapje van een distel!
Dan snuffelt ze aan de distel, trekt haar lippen op, bijt met haar tanden voorzichtig een deel van die distel af en eet hem vervolgens verlekkert op Vingers aflikken

Nu zal het eten van een distel vast net zo min een ramp zijn als het eten van brandnetels.... maar het lijkt me nou niet echt fijn eten? Een distel is veel harder, pijnlijker en prikt meer dan een brandnetel.

Nou vraag ik me alleen af: is mijn paard de enige idioot die dat doet of zijn er meer van die rare gevallen? Haha!

M_aaike_

Re: Distels eten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:24

die van mij heb ik er ook op betrapt dus er waren er gelukkig maar 2 op haar land en die heb ik maar even weg gehaald. Ik denk ook niet dat ht veel kwaad kan maar toch voor de zekerheid heb ik ze even weg gehaald

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:27

Nee hoor, het zal wel aan de omgeving liggen Knipoog

Kado doet het ook al jarer, vindt ie lekker Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:29

Mijn paard eet ook distels...raar dier. Maar ze schijnen het te mogen hebben, Distels bevat veel Vitamine B1. Ook brandnetels mag je paard hebben, ze bevatten Vitamine C, Calcium, IJzer, Zwavel en Silicium. Brandnetels helpen bij de rui, zijn urineafdrijvend en werken reinigend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:34

Wit eet het ook. vind ie lekker.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:49

Mijn verzorgpaarden eten ze ook. Ze schijnen het idd lekker te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:50

mariadistel!!!!

heeeeeel gezond voor paarden
Haha!
heel goed voor de lever, dus lekker laten staan en ze het lekker laten eten. Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:59

ellepel schreef:
mariadistel!!!!

heeeeeel gezond voor paarden
Haha!
heel goed voor de lever, dus lekker laten staan en ze het lekker laten eten. Knipoog

Ben ook niet van plan om dat weiland te gaan ontdoen van alle distels en brandnetels. Veels te veel werk en mijn paard doet het dus al Haha!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:38

ik ken er ook een die het erg lekker vind, die is ook een beetje gek Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:52

ik wil juist wel graag die distels in de wei hebben, vlak in de buurt staan ze wel, en laat m'n pony daar ook wel eten.
lijkt echt grappig he hoe voorzichtig ze dat opeten?

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:15

Kado doet niet voorzichtig hoor Haha! Hap slik weg!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:18

distels zijn inderdaad heel erg gezond. Heb er laatst een stukje over geschreven voor de Vrijruiter het blad van de NVVR. Mocht je een copietje willen dan kan ik het artikel wel mailen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:19

Ja ja, ook de mijne eet distels: Nikita genaamd.

Ik zag haar op een keer, 2 jaar geleden geloof ik, eraan snuffelen in de wei en toen nam ze met een hap de hele distel naar binnen in haar mond. Ikke kijken natuurlijk, van hee, zal dat niet erg gaan prikken, maar nee, ik zag er helemaal niks van. Ze vertrok geen enkel spiertje. Waarschijnlijk had ze deze plant nodig voor haar gezondheid. Paarden zoeken in het wild zelf hun kruiden uit.

Groetjes Dienie

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:13

sylke vind ze lekkerder als gras.
en dan vooral die bollen (waar later die paarse bloemen uit komen) net zo groot als een stuiterbal, en van die enorme pinnen er aan..
(die aan de disters groeien als ze zo ongeveer op heup lengte zijn)
gek paard, moet toch zeer doen in je mond...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:28

Heb het Sayla en Jill ook al zien doen Ja en dan later aan paaltje binnenkant lip kriebelen --> zal wel gejeukt/ geprikt hebben Clown

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:23

Mijn paard eet er gewoon omheen.. Schijnheilig

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:03

Ik heb het Flan ook iig 1x zien doen. Ze mocht toen de wei niet op en ik liet haar aan de hand grazen en t eerste waar ze op af 'stoof' was een distel en die at ze met veel smaak op Vingers aflikken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:22

Mariadistel is het kruid bij uitstek om je lever de nodige steun te geven. Door de eeuwen heen is dit kruid veelvuldig gebruikt in Europa, voornamelijk Duitsland, voor de meest uiteenlopende leverklachten. Wetenschappelijke studies tonen aan dat silymarine, de werkzame stof in Mariadistel, een van de sterkste leverbeschermende stofjes is die tot nu toe ontdekt zijn. Het stimuleert de groei van nieuwe levercellen en stimuleert de ontgiftingsfunctie van de lever. Hierdoor kan het uitstekend ingezet worden bij alle leverklachten. Denk aan bovengenoemde klachten maar ook aan geelzucht, een verhoogde cholesterol of een simpele kater.

Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:21

Mijn paard vind het ook heerlijk Ja . Vaak eet ie zelfs eerst de distels op en dan pas het gras Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:29

Is zeker niet vreemd hoor, niets zo gezond als het eten van distels en brandnetels (distels heb ik zelf nog niet geprobeert maar brandnetels eet ik regelmatig)

Als je meer wil weten over wat erin zit en de werking is er op het internet ontzettend veel te vinden.

Hier een stukje over de mariadistel, komt van deze site: http://plantaardigheden.nl/default.htm

Citaat:

Signatuur

De stekels wijzen op een aanzetten tot activiteit, in dit geval van de lever. De rozerode bloemen geven een aanduiding op een werking voor bloed en bloedvaten. De plant die oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied komt, heeft de kracht gehad zichzelf uit te breiden tot in Denemarken, ook dit wijst op een sterke kracht.

Inhoudsstoffen

Flavonen (silybine, silymarine uit de zaden, silydianine en silychristine)
Etherische olie
Bitterstoffen
Slijmstoffen
Tyramine
Histamine
Fumaarzuur
Vette olie
Albumine
De belangrijkste stof is silymarine, deze stof werkt direct op de lever, beschermt het tegen gifstoffen, het doet dit op twee manieren, ten eerste trekt het, het membraan van de levercellen samen en creëert zo een sterk schild zodat toxinen veel meer moeite hebben om in de lever door te dringen, als de toxinen wel doordringen kan de silymarine ervoor zorgen dat de lever nuttige enzymen en proteïnen produceert die de lever herstellen. is in staat om de lever te helpen om nieuwe celweefsel te ontwikkelen. Werkt als een antioxidant.

Werking
Spijsvertering

Mariadistel vermeerdert de secretie en de stroom van gal uit de lever en de galblaas en kan gebruikt worden in alle problemen die geassocieerd worden met de galblaas, zoals galstenen, galkoliek en problemen met de lever, zoals leververvetting, levercirrose, hepatitis, geelzucht. Verder werkt het kruid sterk ontgiftend op de lever, dus het kan ook gebruikt worden na alcoholmisbruik en een te zware dosis medicatie. Het is een van de weinige kruiden die in staat is om celvernieuwing in de lever te bewerkstelligen. Bij gebrek aan eetlust en bij bewegingsziekte.

Hart en bloedsomloop
Bij aambeien, spataderen en te lage bloeddruk.

Melkproductie
Stimuleert de melkproductie

Overige
Het zaad van de Mariadistel zou ook helpen tegen bewegingsziekte. Verder heb ik ooit een documentaire gezien over een dierenarts in een Franse dierentuin, die Mariadistel met succes toepaste bij een dolfijn met een leververgiftiging. Mogelijk heeft Mariadistel (Silymarine) een preventieve werking tegen het ontstaan van kanker, met name bij prostaatkanker. De bladeren kunnen gekookt worden als Spinazie; de stengels kunnen nadat ze zijn geweekt om de bittere smaak te verwijderen, tot moes worden gekookt als Rabarber.

Meeste paarden weten wat gezond is om te eten en vullen tekorten zelf aan mits de benodigde (on)kruiden te vinden zijn op het land. Ik laat hier op het land ook altijd alles groeien, ben niet blij met een stuk land wat van al het (on)kruid is ontdaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:55

Probleem is dat je erg veel kans hebt op Jakobskruiskruid als je echt alles laat staan. Op een gegeven moment kun je wel proberen selectief te werk te gaan bij het verwijderen van het (on)kruid, maar dat red je niet meer.

Ik heb dan liever een knap onkruidvrij weiland en vul zelf wel aan. Kruidenmengsels kun je ook bij de paardendrogist krijgen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:47

Jacobskruid ben ik gelukkig nog niet tegen gekomen maar let daar wel heel erg goed op, ik speur tenminste 3 x per week de landjes af of er niet toch een plukje staat, gelukkig nog niets gevonden.