opfok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:01

Ik hoorde net van iemand dat er natuurgebieden zijn waar je je veulen 3 jaar neer kan zetten. Waar ze gewoon los kunnen lopen op een heel groot stuk. Zomer en winter. Voor een klein prijsje. Zei had het erover dat het in Friesland was. Weten jullie daar meer van?

Tessebes

Re: opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:06

In Friesland weet ik niet, maar ik weet dat er o.a. bij Chaam eentje zit. Ik ben er geen voorstander van. Ik vind dat er te weinig controle is en dat de paarden er vaak in de koudere seizoenen er te schraal bijstaan ivm te weinig bijvoer. Ze krijgen namelijk over het algemeen geen biks, alleen hooi of kuil. IMO heeft een jong paard daar niet voldoende aan om gezond te kunnen opgroeien. Verder mag je vaak het land niet in of je paard even uit de groep halen... Nee, geef mij maar een gewone opfok, daar heb ik een fijner idee bij.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:10

Hmmmmmmm gek. Ik hoorde juist wat anders. Ik weet er verder niks van. Maar ik hoorde dat ze wel gecontroleerd worden. En ook geent ontwormd en bekapt worden.
Mijn jaarling krijgt nu ook alleen hooi of kuilgras van goede kwaliteit. Hij ziet er nu toe nog goed uit. Maar als hij in gaat vallen dan krijgt hij er wel biks bij. Bedankt alvast weet ik weer wat meer. Klinkt alleen niet daverend.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:15

Als ze midden in een natuurgebied staan, dan kunnen ze wel iedere dag langsrijden, maar niet alles zien. Enten, ontwormen en bekappen wordt idd wel gedaan en zit vaak bij de prijs in. Ook dat vind ik geen prettig idee. Als het financieel wat minder gaat, dan zullen ze daar misschien het eerst op bezuinigen. 4x bekappen per jaar vind ik niet genoeg, verder kun je IMO op het land niet echt goed de stand bepalen en aan de hand daarvan de hoef goed bekappen. Mijn 2-jarige krijgt op dit moment ook alleen hooi of kuilgras, maar in de "winterstalling" wordt ze bijgevoerd met biks. Als je pas bij gaat voeren als je paard gaat invallen, dan ben je eigenlijk al te laat. Hij heeft zijn noodvoorraad dan al opgebruikt, terwijl hij de energie ook had kunnen gebruiken om te groeien.