Trainen voor de keuring..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Trainen voor de keuring..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:20

Ik wil 23juli met melody naar de nrps keuring in st oedenrode gaan mits ik een voorbrenger heb gevonden.
Maar hoe kan ik melody nou het beste trainen voor de keuring?/
Netjes aan de hand draven en stappen kan ze al maar ik bedoel meer haar slechtere kanten beter maken.

Ze heeft namelijk een vrij dunne hals waar wel al duidelijk wat spieropbouw is te zien.
En begint nu eigenlijk iets meer body te krijgen..

Hoe trainen jullie je paarden/ponys voor de keuring??

Angela

Re: Trainen voor de keuring..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:39

Het paard van een vriendin van mij wordt op het moment klaar gemaakt voor de keuring. Om haar hals meer bespiering te geven, zijn ze haar nu met een bijzet aan het longeren (het paard is nu 3 en nog niet ingereden). Verder staat ze vrij hoog in het voer, zodat ze 'heet' wordt en daardoor meer gaat showen.

Meer tips heb ik helaas niet voor je.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:11

Bedankt voor de Tip van de bijzet.
Dat van het voer doe ik pas een week vantevoren anders stuitert ze als een gek het veld over haha

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:52

Ik longeer ook met bijzet nu, die van mij moet 16 juli voor de keuring.
Verder veel oefenen dat ze netjes meedraaft-en stapt en niet gaat galopperen.

Maar ehm, wat wordt er dan bijgevoerd als ik vragen mag?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:57

Inderdaad bijgezet longeren, maar ik vrees dat als je pas een week van te voren bij gaat voeren dat het dan niet veel nut heeft.
Het lichaam heeft even tijd nodig om dit voer te verwerken ik zou dus nu al beginnen met flink voer erin.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:41

Om even je topic te lenen... Knipoog
Het veulen van mijn merrie gaat naar de selectiedagen voor de veulenveilingen in dronten en nijkerk en daarbij moet mijn merrie natuurlijk ook mee!
Ze is net 4 geworden en ook nog niet volledig beleerd. Ik ga van het weekend beginnen met bijgezet longeren, dus ik hoop dat ik haar in een goede conditie kan krijgen voor de selectiedagen in juli.

Hoe vaak in de week kun je het beste bijgezet longeren met een jong/onbeleerd paard?

Op welke manier zet je het paard bij met touwtjes en een longeersingel?
- Van schoft, door bit, tussen benen door OF
- van opzij singelriem, door bit, tussen benen door OF
- over het hoofd achter de oren, door bit, tussen benen door....

Wat voor soort voer adviseren jullie dan?
Mijn merrie heeft namelijk een hoge gevoeligheid voor eiwit, dat zich in allerlei lichamelijke dingen uit, voornamelijk met kale bultjes op de hals/schouder.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:51

Ik doe meestal twee dagen longeren en dan krijgen ze een dag vrij. en dan weer twee dagen longeren en weer een dag vrij etc.
Ik Longeer ze met een kaptoom en bijzetteugels.
Die maak ik aan de zijkant van de singel vast en dan bovenop de neus van de kaptoom.
Op deze manier gaan ze ook mooi afgebogen lopen en kom je niet aan de mond.

Let wel op dat je in het begin de bijzet los genoeg doet, want dan willen ze er nog wel is van schrikken.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:43

Bedankt voor de tip.
Ik had nog geen kaptoom, maar die heb ik nu gevonden via bokt.
Ik heb haar zondag bijgezet gelongeerd, wel met de touwtjes door het bit, maar met een halster er over heen, zodat ik ook niet nog eens aan het bit zat te rommelen. Dat wil ik nu ook niet! Wat een stellage hing er aan haar hoofd zeg, haha arm ding. Maar ze deed het erg braaf.. amper druk op de touwtjes gegeven, want ja zo'n eerste keer idd, dus het was puur om aan het idee te wennen. Van de week gaan we wat verder met ietsje meer druk... Hoop dat de kaptoom snel in huis is...
Bedankt voor de tip nogmaals!