hoeveel kilo kan een paard dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

hoeveel kilo kan een paard dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 22:54

hoi hoi,

ik vroeg mij af hoeveel kilo (mens) Lachen een 'gewoon' paard kan dragen. (KWPN-ertje)? en of het eventueel slecht is voor zn rug als er iemand opzit die wat zwaarden is.

groetjess!

VValar

Re: hoeveel kilo kan een paard dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:07

Nou als ik zie wat er op sommige KWPN'er ruggen rond-hoptst, kan zo'n ding makkelijk een kilootje of 100 houden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:33

Ik heb eens ergens gelezen dat een paard maximaal een kwart van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen, maar of je dan nog gezond bezig bent...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:44

Mijn Haf mag van mij max. 70kg dragen, denk dat het voor mijn merrie (NRPS) hetzelfde zal zijn. Ik weeg 55kg en er komt verder niemand op, dus dat zit wel goed Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:59

bhumm ik woog 120 toen ik mijn anda kocht , had hij alles behalve problemen mee
ligt er denk ik ook aan wat ze gewent zijn
denk van niks naar 120 wel veel is
als je gelijk een endurance wilt rijden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 00:24

Is per paard nogal verschillend. Ik vind het nogal een verschil maken of je te maken hebt met een heel fijn, chique beestje of een van het degelijkere soort.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:15

en hangt van de manier van rijden af. een zware maar stille ruiter is fijner voor een paard dan een lichtere hopsruiter

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:33

Ik denk dat paarden toch heel veel kunnen hebben. Je zult niet snel te zwaar zijn voor een paard als ie wat groter of breder is. Denk eens aan de middeleeuwen, toen gingen er ridders met harnassen en al op, nou ik wil niet weten hoe zwaar die moeten zijn geweest! Dat waren natuurlijk geen dunne arabiertjes, maar ze konden zo wel snel galopperen en waren ook nog eens heel wendbaar.
Natuurlijk ligt het vooral aan het paard en aan wat ie gewend is.
Het zal ook makkelijker zijn als het paard een korte rug heeft.

Mijn tink kijkt meestal heel gemeen als mn pa er op wil (90 kg), maar hij is mij gewend (55 kg) dus das n heel verschil, maar hij houd t makkelijk Vork

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:45

hmm, ja ik heb een 'nieuwe' bijrijdster die nogal aan de zware kant is. Ik zelf weeg 60, dus het is wel een verschil.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:50

Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtste, maar rijd gewoon op KWPN-ers hoor Knipoog Wel liever een wat groter typ (ben ook al niet te kleinste Knipoog)
Een KWPN kan rustig iemand van 100kg met een rustige zit houden, net als Curly zegt; liever een zwaardere ruiter met een goede zit, dan een lichte ruiter die alle kanten op hobbeld.

Kijk, als er nou iemand op een heel schriel/schraal paard gaat zitten en meteen in de Endurance start is het natuurlijk anders Knipoog

Wespel78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:51

Volgens mij kunnen paarden echt behoorlijk wat dragen hoor....

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:53

Sjors is een Appaloosa van 1.54 hoog ..Ik ben 1.88 en weeg ook 88 kilo Lachen Dat gaat uitstekend hoor Lachen

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dan het plaatje zeg maar Lachen

Niets storend aan toch?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:05

Nee, zeker niet Claudia! Ziet erg passend uit, en je ziet helemaal niet dat je 88 kg weegt!

Je bent trouwens net 1cm groter dan ik Knipoog Haha!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:06

Dioxide schreef:
Nee, zeker niet Claudia! Ziet erg passend uit, en je ziet helemaal niet dat je 88 kg weegt! Ben je net 1cm groter dan ik Knipoog

Ghihi het zullen de zware botten wel zijn Haha!

Het valt (gelukkig) ook niet erg op, maar dat zou vast komen door mij lengte Lachen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:51

Hoi, ik ben 1.85 en woog vorig jaar 105 kg. Veel te veel natuurlijk, dus op dieet (voor mezelf maar ook voor mijn paard gedaan) en nu ben ik 82 kg. En ik moet zeggen: mijn paard loopt nu een stuk beter dan eerst.

Knipoog Leuk al die lange Bokkers!!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:02

ik ben 1.80 en weeg ongeveer 85, ja is te zwaar I know Tong uitsteken
maar de KWPN-ers waar ik op rijd kunnen me makkelijk houden in elk geval. Ik denk dat het lastiger is als je het over iemand heb die "hopst" ,om maar even in het taalgebruik te blijven wat hiervoor is gebruikt, want dan heeft het paard elke keer een "neer vallende" ruiter op z'n rug.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:41

Bij jou vind ik het helemaal niet opvallen Claudia, ziet er idd prima uit! maar mijn bijrijdster is echt 'dik'. ... ach ja, zolang ze er geen 1,20 mee gaat springen moet ze haar wel kunnen houden Lachen

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:23

een kwpn-er kan makkelijk 100 kilo houden hoor, wat dacht je van vroeger, met al die harnassen moesten die paarden wel 200 kilo houden, maar die manier van omgaan met paarden was natuurlijk ook heel slecht en de paarden waren zo kapot, maar het gaat maar even om het idee dat 100 kilo dus echt wel kan. En je moet na tuurlijk ook iets hebben wat bij je lengte past. Ik denk als je een beetje een paardje hebt die hetzelfde postuur is als jijzelf je een leuke combi hebt, voor zowel het plaatje als voor jou en het paard Haha!