Hoe moet een stand er uit zien? Tips gevraagd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Hoe moet een stand er uit zien? Tips gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 18:57

Ivm een medisch probleem moet er voor het paard van een vriendin van mij een stand worden gebouwd voor haar paard zodat hij zijn benen niet verder beschadigt met het continue rondjes lopen... Niet de ideale oplossing, maar volgens de DA wel de enige oplossing (dag en nacht met gezelschap op de wei is helaas niet mogelijk en zonder gezelschap in de wei doet hetzelfde probleem zich voor). Kan iemand ons vertellen aan welke eisen een stand moet voldoen voor een paardje van ca. 1,50 / 1,55... afmetingen? Ik neem ook aan dat de vloer egaal moet zijn en niet schuin mag lopen... alle tips en adviezen zodat er een goede stand kan worden gebouwd zijn meer dan welkom!

felicity

Re: Hoe moet een stand er uit zien? Tips gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:01

Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Maar misschien kan je de stal kleiner maken waar ze nu in staat. Zodat ze alleen kan staan en liggen. Iets met een tussenchot ofzo.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:33

Stand is ongeveer 1,5 meter breed en 3 meter lang. standvloer moet iets aflopen naar achter(dus naar het kont van het paard) zodat de urine naar achter loopt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:34

even kleine correctie een 1,20 breed

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:26

Iets minder dan 1,5 meter breed en 3 meter lang. De vloer moet ietsje (héél ietsje) schuin aflopen naar achteren zodat de urine makkelijk wegloopt en niet de hele stand spiegelglad word.
Zorg ervoor dat de ondergrond een beetje ruw is tegen het glijden of anders rubberen matten met gaatjes zodat de urine weg kan.

Het paard kun je het beste vast zetten aan een touw met een klein gewichtje eraan, zodat het touw nooit te lang word en zijn been in/over het touw kan zetten en vast komt te zitten o.i.d.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:28

Ik zou de stand ongeveer de lengte van het paard maken. Ik weet niet precies hoe groot ze zijn bij ons op de manege, maar de paarden kunnen er RUIM overdwars instaan en liggen(zelfs plat op de zij).dan is het ook gelijk niet meer zo zielig om je paard op stand te zetten. Verder moet het touw niet te lang zijn (hij moet wel makkelijk bij zijn drinkbak kunnen komen) en moet er een klos aan het touw zitten(ijzer kan ook) die voorkomt dat het touw in een boog komt te hangen en het paard met zijn been over het touw kan komen. Veel succes met het maken van de stand!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:40

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:55

Laat haar het paard maar naar mij brengen, mijn rustige merrie zoekt nog een weidemaatje. Een stand is ook 3x niks.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 07:50

Soxje schreef:
Laat haar het paard maar naar mij brengen, mijn rustige merrie zoekt nog een weidemaatje. Een stand is ook 3x niks.

Is natuurlijk geen optie. Het paard staat overdag gewoon lekker met een vriendje buiten en wordt ook nog recreatief bereden. De stand is dus slechts een noodoplossing voor de paar uurtjes dat hij niet buiten kan staan. Lachen Meestal staat hij gelukkig wel lekker buiten.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:05

Onze stands (jaja Haha! ) zijn drie meter lang en 1.50 breed. Aflopend naar achteren én ook nog aflopend naar de zijkant, waar een klein putje zit. We hebben voor een kleine deur, waar we zelf door kunnen om te voeren.
En inderdaad de ring met het touw en de klos eronder aan, zodat het touw altijd "strak" blijft staan. Daarnaast is het misschien een idee om het paard aan een halsband vast te zetten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:48

Gaat zeker over vaco he? Arm knolletje, maarja, beter een paar uurtjes vast als binnen een jaar kapotte benen. Dan kan hij helemaal niet meer van het leven genieten. Wel goed dat die staleigenaar bereid is om dat te gaan maken (tenminste, als het hier over vaco gaat Haha! ) Kom zeker weer eens kijken bij ze!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:42

Rytir schreef:
Gaat zeker over vaco he? Arm knolletje, maarja, beter een paar uurtjes vast als binnen een jaar kapotte benen. Dan kan hij helemaal niet meer van het leven genieten. Wel goed dat die staleigenaar bereid is om dat te gaan maken (tenminste, als het hier over vaco gaat Haha! ) Kom zeker weer eens kijken bij ze!

Gaat idd over Zhivago... Haha! Ik heb me gisteren helemaal wezeloos gezocht naar informatie over paardenstands voor Liz... en aangezien ik niks kon vinden maar even een topic op bokt geplaatst (en een pb'tje met de link naar liz gestuurd, nou maar hopen dat ze het leest). Er staan goede tips tussen, geweldig! En Zhivago kan idd beter een paar uurtjes per dag in een stand staan dan in no time volledig kapotte benen hebben.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:47

jantina schreef:
Daarnaast is het misschien een idee om het paard aan een halsband vast te zetten.

Geen idee hoor, gewoon vraagje, maar kunnen ze zichzelf dan niet ophangen?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:06

Nee juist minder als met een halster, omdat een halsband meedraait om de hals.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:28

ohw ja tuurlijk.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:11

Heel erg bedankt voor de reacties, ik heb met de staleigenaar afgesproken dat ik een foto of een bouw idee print voor hem, en afmetingen etc. wat ik hier dus al heb gekregen, en dan gaan hij voor mij aan de slag.
De hoefsmid is erg geschrokken van zijn overbelaste draaibeen.
Zhivago is nu aan het draven in zijn stal, het kleiner maken van zijn stal vind ik geen optie omdat hij zichzelf koste wat het kost zichzelf wilt omdraaien en daardoor zichzelf bezeerd, en dit niet doet als hij aan het halster staat Gestoord .
Ik zoek een foto van een stand zodat mijn stalbaas weet hoe het eruit ziet, en dan kan hij er wat van maken.
Heel erg bedankt voor alle reacties, en als weide maatje is hij niet geschikt, daar vind ik hem nog te jong voor hij wil heel graag werken en rijden etc. en is geen winterharde pony ivm zijn rug.
Toch bedankt.
MVG lisette

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:31

kun je geen stand maken, maar in plaats van vast te binden met ee nstang achter zijn jkont toe te klikken, zoals bij een trailer ofzo.
zo staat hij wel vast, maar niet gebonden, geen geklooi met halster en verstikkingsgevaar, en je hoeft er niet tussen te kruipen om hem te binden enzo.
dit gaat uiteraard niet als hij zich daarin probeert om te draaien

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:11

En dat doet hij wel helaas Verdrietig

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:11

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:25

ik wil je niet beledigen hoor maar ik weet niet of een stand een oplossing is zou hij zich als hij geen kant op kan zich niet helemaal opfokken en gaan weven of iets dergelijks hij zal dan zijn frustratie in iets anders laten om het kwijt te raken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:30

Mijn god, ik heb de foto's in het andere topic gezien, waarom gooi je dat paardje niet 24/7 op het land? Door een stand te maken los je misschien zijn beenproblemen door het rondjes draaien in zijn stal op, maar het lijkt me niet gezond voor zijn geestelijke gesteldheid Scheve mond Sommige paarden kunnen gewoon niet aarden op stal.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:37

vikki schreef:
Het paard staat overdag gewoon lekker met een vriendje buiten en wordt ook nog recreatief bereden. De stand is dus slechts een noodoplossing voor de paar uurtjes dat hij niet buiten kan staan. Lachen

Van een paar uurtjes in een stand krijgt je paard niks Lachen
Ik heb aangenomen dat het paard voor een aantal uren op stal moet staan om medische redenen, maar ik ben verder niet op de hoogte.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:39

@japke en Ann; dit is een (nood)oplossing iom haar DA... 24/7 op het land is helaas GEEN oplossing want daar doet hij zodra hij alleen staat naar ik begrepen heb hetzelfde. De stand is gewoon iets dat uitgeprobeerd gaat worden omwille van het paard, als dat geen oplossing voor hem blijkt te zijn dan gaat de eigenaresse natuurlijk gewoon verder denken en kijken wat ze kan doen. Hij gaat zeker niet in een stand omdat zijn baasje dat zo leuk vindt (want dat vindt ze natuurlijk niet) maar omdat dat misschien de enige oplossing is om onherstelbare schade aan zijn benen te voorkomen. Jullie bedoelen het ongetwijfeld allemaal goed, maar we vragen niet om andere mogelijke oplossingen. Die zijn nl. al uitgeprobeerd en mochten helaas niet baten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:44

Ik bedoel het ook niet kwetsend tegenover MOHGirl, ik begrijp dat zij het beste voor heeft met haar paardje.
Hebben jullie enig idee waarom hij dit gedrag vertoont?
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-06-05 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:45

jantina schreef:
vikki schreef:
Het paard staat overdag gewoon lekker met een vriendje buiten en wordt ook nog recreatief bereden. De stand is dus slechts een noodoplossing voor de paar uurtjes dat hij niet buiten kan staan. Lachen

Van een paar uurtjes in een stand krijgt je paard niks Lachen
Ik heb aangenomen dat het paard voor een aantal uren op stal moet staan om medische redenen, maar ik ben verder niet op de hoogte.

Het paard staat 'snachts en aantal uurtjes op stal en loopt daar helaas rondjes wat zijn benen bepaald niet ten goede komt (geconstateerd door de VA). Omdat hij helaas niet dag en nacht op het land kan staan (oa omdat hij als hij alleen op het land staat daar ook datgene doet wat zijn benen beschadigt) hopen we dat een stand hem er van weerhoudt zijn benen verder te beschadigen; dan kan hij immers geen rondjes meer lopen. Hij moet dus niet zo zeer om een medische reden maar wel door de omstandigheden (niet 's nachts alleen kunnen staan etc.) enkele uren 'op stal' staan. Iom de DA is nu besloten om een stand te proberen in de hoop dat dat het directe probleem (box walken) oplost simpelweg doordat het als hij in een stand staat niet mogelijk voor hem is om rondjes te lopen.

En eh Jantina... heb jij toevallig een foto van een stand? Want lieve help... wat is dat moeilijk te vinden zeg...