Gedekt!En nu?? :s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ROOMPIEJ

Gedekt!En nu?? :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 12:53

hoi hoi
ik heb een vraagje.Ik heb een jaarling hengstje.Hij kon eerst makkelijk bij merries maar tot ik merkte dat hij steeds meer hengstenkuren ging vertonen tegenover de merries.Ik heb dit sommige mensen verteld en dan was hun reactie dat hij toch nog te jong zou zijn om te dekken.Ik wist het allemaal nog niet zo zeker.
Maar goed toen ik een dag niet kon komen gooide een meisje hem voor me los bij haar merrie Haha! Nou je kan het raden toen heeft hij haar gedekt.Maar nu is mijn vraag kan die merrie nu drachtig zijn? De eigenaresse van de stal zegt van niet.Omdat hij nog niet vruchtbaar is.Maar ja je weet maar nooit toch?Wat denken jullie?

Faniek

Re: Gedekt!En nu?? :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:57

Nou ik zou de merrie maar eens even laten scannen. Jaarling hengstjes kunnen wel degelijk dekken en vruchtbaar zijn dat is de grote fout die mensen vaak maken. Bijvoorbeeld leuk gezelschapshetlandertje bij merrie. Hengstjes goedkoper klein hengstje van 6 maanden. Paar maanden later merrie drachtig.

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:02

Ja dat dacht ik nou ook.Ik heb gehoord dat ze al vanaf 8 (!) maanden kunnen dekken en dat er dan een veulen uit kan ontstaan.Maar goed ik dacht dat het dus aan mij lag dat ik de einige was die dit dacht.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:03

Bij ons op de manege is het ook gebeurt.. ze dachten dat zowel de hengst als de merrie nog niet vruchtbaar waren dus stonden gezellig in de wei met z'n 2en.. de hengst was 14 maanden en de merrie volgens mij 18 of 19 maanden.. dus het kan weldegelijk Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:32

een jaarling kan wel degelijk vruchtbaar zijn. Er is dus een kans dat de merrie nu drachtig is. Als ze zeker wil zijn, moet ze hem achter een twintigtal dagen maar laten scannen door een DA.

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:39

ja Jullie hebben gelijk hoor. Haha! Het meisje gaat Haar merrie nu dus wel laten scannen maar is alweer tydje geleden.Maar ik heb nog niks erover gehoord.Ik hoop dat ze het toch doet.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:09

Het verschilt per hengst vanaf welke leeftijd ze vruchtbaar zijn maar het is zeker niet ondenkbaar dat deze merrie drachtig van hem is dus ik zou haar zeker even laten scannen.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:08

dit gaat dus over mij oortjuh hahahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:18

ik heb altijd geleerd dat als je 2 ballen kunt voelen, dat ze dan ook vruchtbaar kunnen zijn.
weet niet precies of dat klopt hoor.

maar ik zou de hengst vanaf nu apart zetten, en de merrie in de gaten houden of ze nog weer hengstig word.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:51

Je hebt altijd van die vroeg rijpe exemplaren er tussen zitten die wel degelijk kunnen bevruchten.
Vorige maand hebben wij onze jaarling hengst laten castreren, deze zat ook al op zijn eenjarige vriendinnetje te proberen.
Apart zetten of castreren is de oplossing of anders zit de (jonge) merrie met de gebakken peren.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:04

deze 1 jarige hengst die gedekt heeft is op mijn merrie van 6 gesprongen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:03

nou ik denk dat je nu wel een goed antwoord hebt. even ter toevoeging. zijn zijn ballen al ingedaald? zo niet, dan geef ik het een erg kleine kans dat het raak is. zo wel, dan hoop ik niet dat jou merrie hengstig was!!

uit nieuwsgierigheid: wat nou als er een veulen inzit?

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:31

nou het was zo
ik was dus niet op stal en de eigennaarresse had ze in het land gezet. en omdat dat veulen en mijn merrie altijd bij elkaar staan is het uit haar gedachte gedrongen dat mijn merrie nog hengstig was. en het hengstje zijn ballen zijn al een tijdje ingedaalt. dus is het afwachten. Maar mijn vraag is de hengst is een haflinger/arabier. en mijn merrie een super grote shet van 1.17, nu zeg de een mij het veulen groeit in de ruimte die hij heeft en als het er uit is maakt hij onwijse groei spuurd en de ander zegt je merrie gaat eronderdoor. wat moet ik nu doen

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:32

oo nou het kan niet meer worden weg gehaalt. Dus zit er maar 1 ding op hopen dat alles goed komt. het veulen is uiteraard welkom maar me merrie's haar gezond heid staat op 1

even duidelijkheid de merrie die gedekt is is dus van mij en is 6 jaar maar het is al 3 weken geleden gebeurt ofzo

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:26

Als het goed is past het veulen zich aan aan de baarmoeder van de merrie, dus wb de dacht en bevalling hoeft het geen probleem te zijn.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:38

oke

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:53

Ik denk ook wel als Lieke dat het veulen zich in de baarmoeder zal aanpassen. Ik zou gewoon alles zeker heel goed opvolgen en laten controleren door een bekwame DA. Ik geloof dat als er echt complicaties optreden die het leven van merrie, veulen, of allebei in gevaar brengen, dat de DA alsnog kan beslissen om het veulen eruit te halen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:15

ik heb ook altijd gehoord dat het veulen zich aanpast. waar je wel rekening mee moet hoeden, is dat het veulen moeite kan krijgen na een paar maanden met drinken. aangezien de moeder (veel) kleiner is dan de hengst. maar dat merk je dan wel....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:05

o, dat komt wel goed hoor met het veulen.
zal wel echt heel snel even groot zijn als mama, dat wel.

krijg je wel een apart veulen zeg!
winterhard en sterk genoeg om op te kunnen rijden als je uit deze merrie groeit!!