Wat voor aanpak hebben veulens nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Wat voor aanpak hebben veulens nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 16:43

Ik heb gister voor het eerst Generals Golden Urban gezien, echt een Kwijl paardje!!! Hij is nu 11 maand oud en al een hele knaap (is hengst), hij is ongeveer 1.50m, Bonanza is 1.45m en hij is iets groter als dr.
Maar goed ff verder. Jan (eigenaar Urban en Bon) had een aanpak waar ik wel respect voor had.
Een harde aanpak, maar dat had Urban nodig. Als Urban hem bijv. voorbij wou draven (aan de hand gewoon) dan zette hij hem stil en liet hem minstens 3 passen achteruit lopen. Urban is nogal een happertje, elke keer als hij hapte kreeg ie een felle tik.
Telkens als Urban iets verkeert deed (happen, trappen, voorbij, enz.) dan werd hij flink aangepakt, maar Jan liet ook duidelijk merken wanneer hij het goed deed.

Wat vinden jullie nou wat voor aanpak veulens nodig hebben, zo'n soort aanpak als Jan Urban geeft of zouden jullie voor een meer 'zachtere' aanpak kiezen, of gewoon totaal anders????


ben benieuwd, ik zou zelf dezelfde aanpak als Jan kiezen, maar ikw eet neit of ik dat zou kunnen.

BTW: Ik mag Urban ook gaan (in)rijden als hij er de leeftijd voor heeft, vandaar dat ik mee was om kennis te maken met hem Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 16:50

Ik zou een aanpak kiezen die het paard nodig heeft. Een veulen die al zowat op zijn rug ligt als je "foei" zegt, moet je niet hard aanpakken. Maar een veulen die er duidelijk niet van onder de indruk is als je hem bestraft moet dan wat harder aangepakt worden. Het is van geval tot geval verschillend.

Als je een paard corrigeert moet het goed aankomen en begrepen worden. Niets is gevaarlijker als een paard die op een gegeven moment doorheeft dat hij sterker is en je duidelijk gaat domineren. Niet alleen een tikje op de hals als hij dreigt naar je te slaan of gaat steigeren, maar doortastender optreden. Een beetje hengst staat niet te kijken van een tikje en bindt pas in als er een zweep aan te pas komt.

Als je niet zeker weet dat je een paard hard kunt aanpakken als het nodig is moet je niet aan een veulen beginnen. Als een veulen de basisbeginselen van de opvoeding niet beheerst, zal het dat als volwassen dier niet of maar heel moeilijk leren. Met de nodige gevolgen van dien.

Dus ja, is een veulen stout, behoort hij gecorrigeerd te worden. Hard of minder hard. Maar het belangrijkste is: consequent zijn. Niet het de ene keer goedvinden en de andere keer zwaar bestraffen. Dan weet het paard op het eind helemaal niet meer wat hij ermee aan moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:25

De aanpak van Jan klinkt mij heel goed in de oren. Straffen indien nodig, op een manier die een paard begrijpt (achteruit als je voorbij de baas wilt, terugzetten; hij is de leider niet, dat is de baas) en belonen als het goed gaat. Gewoon consequent dus, zo hoort het!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:13

Consequent zijn!!
Andersv is het misschien ook interessant op het boek "van veulen tot rijpaard" eens te lezen!!!
Daar staat in hoe om te gaan met hengsten, hoe je een pony moet inrijden enz.
*LOL*