Ervaringen natuurlijk bekappen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saxie

Ervaringen natuurlijk bekappen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:16

Noaclou en ik zijn op zoek naar mensen met ervaring met natuurlijk bekappen/ zonder ijzers staan.

De hoeven van ons paard groeien tergend langzaam, zo langzaam dat de smid inmiddels de grootste moeite heeft om er uberhaupt nog ijzers onder te krijgen. Daarbij zijn ze ook nog eens zo enorm hard/droog dat als hij er nagels inzet, de hoeven direct onder de nagel splijten. Komt uiteraard de hoef niet ten goede en de ijzers blijven niet goed zitten. (we spuiten z'n hoeven regelmatig, smeren ze in met rainmaker, hij krijgt biotine)
Aangezien meneer er gewoonte van begint te maken ook z'n ijzers in de wei nog eens te verliezen, beginnen we aardig het punt te bereiken waarop hij er gewoon geen ijzers onder meer kan krijgen.

We zijn dus op zoek naar oplossingen en een daarvan lijkt ons geen ijzers / natuurlijk bekappen.

Uiteraard al het een en ander over gelezen, maar ons paard staat (zeker s-winters) naast het rijden iedere dag in de stapmolen. En zodra hij zonder ijzers staat slijten zijn hoeven enorm snel...

Wie o wie heeft zelf ook zo z'n twijfels gehad om over te stappen op natuurlijk bekappen omdat zijn paard z'n hoeven enorm kort zijn, heel hard slijten en nog veel langzamer groeien.........en hij veel op een hard (lees asfalt) ondergrond loopt maar het toch gedaan heeft.

Ineke2

Re: Ervaringen natuurlijk bekappen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:23

viewtopic.php?f=34&t=384204&hilit=
lees dit topic eens, hier zitten allemaal mensen die natuurlijk bekappen of laten doen. Of in ieder geval hun paard het liefst zonder ijzers hebben lopen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:36

Ik...
Ik rijd met mijn haflinger veel buiten en had extreem korte hoeven toen ik haar kreeg... maar ik wilde onwijs graag butienrijden.. uiteindelijk liep ze kreupel, heel waarschijnlijk door de hoeven, dierenarts, hoefsmid en de hele mikmak erbij geweest.. allemaal wisten ze het eigenlijk niet :S Uiteindelijk toch besloten de ijzers er weer onder weg te halen, mevrouw ging er namelijk niet beter door lopen... Toen las ik hier op bokt het topic in de HK en op http://www.hoefnatuurlijk.nl , ik was niet meteen overtuigd maar wilde het zeker proberen... want tsja.. als je paard kreupel blijft en niemand schijnt iets te weten wil je toch echt alles proberen wat misschien zou kunnen helpen.. Arabesk is toen bij mij langsgeweest, heeft haar hoeven bekeken en haar meteen netjes op dr hoeven gezet... sinds die dag dat zij is geweest heeft Sunny geen STAP kreupel meer gezet OK dan! Sinds die dag ben ik dus een grote voorstander ervan! Rijd nog steeds met veel plezier buiten...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:03

Ik bekap mijn paard ook natuurlijk. En hij loopt heerlijk. Met natuurlijk bekappen train je de hoeven eigelijk, waardoor ze harder gaan groeien een slijtvaster materiaal gaan maken waardoor ze minder snel slijten.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:42

Mijn Haflinger is een tijdje natuurlijk bekapt geweest maar dat beviel niet. Ze bleef maar gevoelig lopen en ook niet zomaar een beetje. Natuurlijk is het logisch als ze geveolig lopen vanwege het wennen, maar ik vond het bij Indy te erg.
En vanaf de dag dat ze weer 'normaal' bekapt werd loopt ze weer goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:51

Loesjuh schreef:
Mijn Haflinger is een tijdje natuurlijk bekapt geweest maar dat beviel niet. Ze bleef maar gevoelig lopen en ook niet zomaar een beetje. Natuurlijk is het logisch als ze geveolig lopen vanwege het wennen, maar ik vond het bij Indy te erg.
En vanaf de dag dat ze weer 'normaal' bekapt werd loopt ze weer goed.

Niet banketstaaf bedoelt, maar dan had je waarschijnlijk niet een goede bekapper. Misschien iemand die in de zool heeft lopen raspen/snijden want anders kan het niet dat een paard met natuurlijk bekappen gevoelig loopt en met traditioneel niet...
Ik ben trouwens nu al een paar gewone traditionele bekappers tegengekomen die op 'natuurlijke' wijze bekappen, dus miss had jij zown hoefsmid ookwel....

En als een paard niet beslagen is en goed loopt, en je gaat dan natuurlijk bekappen, behoort hij niet ineens gevoelig te lopen, dat heb je iets verkeerds gedaan in de bekapbeurt...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:34

Hij schijnt het over het algemeen wel goed te doen. Ik ben niet zo bekend in die wereld, maar ik geloof hij wel. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:36

Mijn paard heeft nooit gevoelig gelopen, niet met traditioneel bekappen en niet met natuurlijk bekappen. Terwijl ik toch elke dag een stuk over de weg ga.

Ik ben het ook wel met Toydoll eens

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:50

Ik bekap mijn paarden ook natuurlijk en dat gaat prima! de hoeven zijn veel sterker geworden, en slijten bijna niet, maar groeien enorm! van een overgangsfase mbt gevoeligheid heb ik geen last gehad, ze liepen vanaf het eerste moment prima.

Wil je meer info, dan kun je me altijd even pm-en.

saxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 07:30

Bedankt voor jullie reacties. We gaan er nog eens hard over denken.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:01

ik laat mijn paard natuurlijk bekappen, maar ik kan het wel zelf.
De reden dat ik het door een vakman laat doen, is dat mijn paard een beenstandafwijking heeft en daardoor erg scheef loopt.

Gelukkig wordt dit scheve steeds minder, dus wie weet, kan ikhet ooit helemaal zelf!

Op www.hoefnatuurlijk.nl staat een lijst van natuurlijk bekappers, met tel.nrs en emailadressen, dan kan je kijken wie er in jouw buurt zit

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:02

Ook hier worden de paarden natuurlijk bekapt. Kwpn heeft een tijdje wat gevoelig gelopen, omdat ze moest wennen dat ze niet meer op een randje ijzer hoefde te lopen, maar na 2 weken liep ze weer heel goed. Ze heeft een slecht achterbeen door een klap op der hak en liep heel vaak kreupel als ze niet goed warm gelopen was. Nu eigenlijk bijna nooit meer!
Mijn trekpaard had hele slechte hoeven toen ze hier kwam, scheuren tot aan de kroonrand. Nu 2 jaar later heeft ze mooie harde nette hoeven en ze loopt er heel goed op, dus ik wil niet meer anders! Ijzers zijn hier niet nodig, de hoeven zijn hard genoeg om het uit te houden op de straat!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:06

Je moet even op Marktplaats kijken bij paarden en dan bij zoeken intypen.. Natuurlijk Bekappen dan krijg je een advertentie van iemand.. en daar kan je cursus doen!! dan kan je het dus zelf.... Ik zit er ook over te denken het te gaan doen met mijn Jaarling... als ik die namelijk niet goed bijhoud krijgt hij platvoeten en dat wil ik niet Haha!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:55

Ik bekap mijn paard ook natuurlijk, sinds december ongeveer. In het begin liep hij wel wat gevoelig over steentjes, maar na een maandje was dat over. Hij had altijd wel redelijk goede hoeven, maar ze zijn nu wel holler en harder geworden. Ik rijdt ook wel stukken met hem over de weg, en dat gaat heel goed. Ze groeien nu ook heel hard.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:10

Ik zou persoonlijk wel oppassen met het zelf doen na de cursus....ik kan zelf ook bekappen en heb hiervoor ook mijn papiertje gehaald, maar zelf heb ik ervoor gekozen om het door een professioneel bekapper te laten doen, omdat ik niet zo veel weet van correcties bij verkeerde beenstanden en mijn rug is niet zo best! Veel mensen denken dat ze het wel alleen af kunnen als ze de cursus gedaan hebben, maar dat kan vies tegenvallen, zeker als jij niet goed kan opmerken of je paardje wel correct op zn voeten staat> dan kan je een hoop verkeerd doen. Vijlen okay (ik houd de hoeven ook goed bij met de vijl), maar dan wel onder begeleiding van je hoefsmid! Dat altijd op de eerste plaats...