buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:50

Wij gaan hier bij mij aan huis een buiten bak aanleggen Haha! maar nu komen de vragen:
1) wat voor buiten bak heb jij?
2) hoe is die aangelegd?
3) hoe rijd hij s'winters/zomers

Ik weet dat een eb en vloed bak er goed zijn maar die zijn weer zo duur. Huilen dus als je nog goeie tips hebt voor mijn aanstaande buiten bak? ze zijn van hartewelkom.

Nadir

Re: buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:11

1) Wat bedoel je daar mee??
2) Uitgegraven en dan kleizand er in. Verward
3) Hij kan 's zomers een beetje mul zijn, maar over het algemeen is hij het hele jaar door goed te rijden.

Tips? Een goed drainage systeem aan laten leggen zodat het water goed weg loopt.

Succes er mee!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:44

de omheining iets naar buiten laten wijzen. (ik heb alleen een longeerbakje dus verder kan ik je ook niet helpen)

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:46

Het hangt ook heel erg van de ondergrond bij jou af, zit j op klei of op zandgrond bijvoorbeeld?
Succes en wel heel gaaf dat er een bak gaat komen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:49

Onze buitenbak is alleen een hoop klei eraf, en metselzand erin, omheining erom en klaar. Het is inderdaad goed om de onheining iets naar buiten te laten leunen (zodat hij niet rechtop staat), maar het is wel erg moeilijk om dat over de hele bak netjes te krijgen. Onze bakrand staat wel gewoon rechtop, en dat gaat prima (als je maar kunt sturen).

Wij hebben verder geen drainage, maar het gaat prima, ik kan bijna altijd rijden in een droge bak. Dit komt waarschijnlijk omdat er allemaal bomen rond onze bak staan, die het water snel uit de bak opnemen.

Metselzand laat trouwens het water goed weglopen en kan heel veel water opnemen voordat het verzadigd is. Het is wel een erg zware bak, dus het is niet verstandig om er paarden met (oude) peesblessures in te rijden.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:21

Uhm wij hebben drainage en dan grindachtig denk maar das altijd zo. En dan nog laagje leemzand van de vorige bak. En de dikke laag is zand van strand nulde, of daar iig ergens uitgegraven. Daardoor nog van die vlokken.

Echt een prima bak Lachen
Nooit, nooit te nat. Niet te hard/zwaar maar je moet m zomers wel veel bijsproeien wordt snel droog.
Wordt swinters ook niet snel hard maar wel als t ook overdag vriest.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:41

Ik woon in Noord Holland en we hebben hier kleigrond. als het nou zand was liepe het nog makkelijker weg Lachen
de plaats waar de bak komt is hier achter op het land en dat is om de 4meter gedraineerd maar wel diep. eerst zou het voetbal veldje van mijn broertje eraan gaan voor de bak maar die ging er natuurlijk fel tegen in hahahahha

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:50

Wij wonen op veengrond en zijn nu net bezig met het aanleggen van een bak/paddock.... of beter gezegd Kupers GmbH is daar mee bezig Clown
Omdat we ook tegelijkertijd ons weiland gaan ophogen ligt er nu veel, erg veel zwart zand in ons weiland.
De zandmeneer gaat vervolgens bij ons op het deel waar we de paddock willen de bovenlaag afgraven (=zwart zand + veen) tot ze op de witte zandlaag komen. Deze graven ze dan ook nog af. Vervolgens wordt het zwarte zand+veen weer in het gat gegooid en daarboven op het witte zand.

En hoe de bak/paddock zich houdt het hele jaar door? Geen idee, dat kan ik je pas halverwege volgend jaar zeggen Knipoog

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:51

hahahha dan hoop ik ook al een bak te hebben. kan niet w8 tot hij er is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:53

Mijn buitenbak is natuurlijk. Gewoon de grond die er al lag. Alleen als het plenst heb ik in het midden een plas maar eigenlijk werk ik er het hele jaar door in. Zou het verder niet weten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:09

lauwtjuhh schreef:
Ik woon in Noord Holland en we hebben hier kleigrond. als het nou zand was liepe het nog makkelijker weg Lachen

Dat is ook niet helemaal. Dit verschilt ook per regio in NH. In de Beemster heb je bijv. wel kleigrond. Maar in Kwadijk (eo) heb je weer veengrond. En dat is best een groot verschil Lachen

Persoonlijk zou ik niet besparen op de bodem van je baan. Dan maar even wat harder gaan sparen. Of er alles aan doen om de bodem goed begaanbaar te houden. Te hard en te zacht (mul) is funest voor de benen van je paard. Nou zal je op een kleibodem eerder last hebben van een te harde ondergrond. Gooi er niet zomaar zeezand in. Dit lijkt in de winter wel heel fijn (als de ondergrond wat natter is) maar in de zomer is zo'n baan haast onbegaanbaar. Of je moet kleine Hidalgo'tjes willen trainen natuurlijk Knipoog

De bodem van je baan is zo belangrijk! Denk goed om de benen van je paarden.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:15

ik woon in obdam tussen hoorn en alkmaar in dat ken je waarschijnlijk wel. strand zand lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee. gaat zo stuiven wat kan ik er het beste in gooien?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:46

Wij hebben eerst de zwarte grond er af gehaald en toen de gele grond op een aparte hood gelegd, daarna d ezwarte grond erin en de gele grond bovenop, is niet zo duur en je kunt er goed op rijden water zakt snel de grond in. en de omheining is gewoon recht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:09

Bij de stal waar ik sta is een eb en vloed bodem. Het hele jaar door is hij goed.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 16:04

ja een eb en vloed bodem is erg goed maar je bent zo 20.000 tot 25.000 euries kwijt. als ik nou een geld boom in de tuin had oke maar die heb ik niet:(

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:02

1)geen
2)niet
3)als het regent nat als het droog is hard

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:08

wij hebben nog houtsnippers ofzo er over,, is heel fijn.. Lachen gaat niet stuiven en is ook niet echt nat..

JoanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:31

Hallo,

Wij hebben een grote buitenbak,50 x 60.
Wij hebben een grote firma laten komen die heeft het speciaal aangelegf.
de hekken hebben we iets naar buiten laten wijken zodat je niet met je benen kan blijven haken.
Wij hebben een eb en vloed bodem en ik moet zeggen werk ideaal.
Ik zal zeggen,als je vaak in de bak gaat rijden ook winters.Doe dan een eb en vloed bodem.Ga je er weinig in rijden winters dan met nromaal zand.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:50

Wij hebben een buitenbak met een soort van stofjes erdoorheen. Daar door is ie niet zwaar. Er ligt nooit water in. Drainage. Goed stevig hek er omheen. Met een groot weilanddeur. 's Winters rijdt het ook goed. Tenzij er sneeuw ligt... Verder vind ik het perfect Haha!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:57

ja dat is een soort vilt hebben ze bij de buren ook in de binnenbak. daar ga ik ook lessen (prive les kan nooit kwaad) en als de bak thuis te sclecht is ga ik daar ook rijden wel tegen een vergoeding

zijn er verder nog tips?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:41

de bodem van agterberg is helemaal geweldig maar wel duur...

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:49

Ja dat zijn ze zeker en je hebt gelijk ze zijn wel duur. ik zou er graag zo'n 1 willen hebben maar dat vinden mijn ouders geen goed idee en er rijd ook maar 1 paard per dag dan in en in de winter als het slecht is rij ik bij de buren.
wel bedankt voor jullie tips