wanneer shetlander beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

wanneer shetlander beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:31

ik ben benieuwd op welke leeftijd jullie je shetlander voor de kar beleren of onder het zadel?

tijgertjes

Re: wanneer shetlander beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:38

Ik heb een 2 span shetjes en die heb ik met hun 3 en een half jaar getuigt..maar het kan volgens mij ook wat eerder hoor. Je kan er denk ik met 2 en een half al een klein beetje mee beginnen...als je ze ook voor de kar wil laten lopen.. Knipoog Is wel heeeel leuk!!!

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:39

Mijn pony is nu 3 jaar en een maand.
Ik ik ga nu beginnen met de basis van voor de kar beleren Knipoog
Onder het zadel ben ik niet van plan te doen..

Maar ik vind dat je kan gaan beginnen met beleren als je denkt dat je pony daar aan toe is.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:41

2,5 is wel wat jong maar ze aan het tuig laten wennen en zonder kar mennen kan al wel denk ik als je dan met een echte kar gaat mennen is het voor de pony ook veel duidelijker!!

tijgertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:49

tijgertjes schreef:
Ik heb een 2 span shetjes en die heb ik met hun 3 en een half jaar getuigt..maar het kan volgens mij ook wat eerder hoor. Je kan er denk ik met 2 en een half al een klein beetje mee beginnen...als je ze ook voor de kar wil laten lopen.. Knipoog Is wel heeeel leuk!!!

Ik bedoel met 2 en een half aan het tuig laten wennen Knipoog niet gelijk een grote kar achter hangen ...hihi... Hyper!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:56

zodra de neus uit de moeder is kan je beginnen. dan eerst wandelen en poetsen en dan steeds een stapje verder.
onze fries kon toen hij 1,5 was aan de lange lijnen over straat. dus het stuur was er al en het verkeersmakke werd steeds beter.
hij kon ook al 10 min. een auto bandje slepen.

je kan dus beginnen wanneer je zelf wil. het echt voor de kar zetten zou ik pas met 3,5/4 jaar aan beginnen. zeker voor een shet omdat die nogal een snel een groot gewicht heeft te trekken.
kijk anders eens in het sticky bij uit het zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:08

Je moet je paard/pony nog helemaal niets laten doen waarbij hij "aan het werk is" voor het zo'n 3 jaar oud is. Met 2,5 kun je beginnen met het laten wennen aan een tuig en dergelijke, maar doe niets waarbij het veulen verplicht moet lopen. Ik denk dan ook niet dat het slim en goed voor je paard is om hem met 1,5 (zoals laura2span) al aan de lange lijnen te hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:58

Mijn shetje is nu bijna drie en we zijn nu bezig met longeren en echt gericht spieren kweken, aan de lange lijnen lopen, longeren met het tuig op. Van het weekend gaan we hem voor het eerst tussen de bomen zetten. Volgende week word sleep week. Als dat goed gaat gaan we het weekend daarop inspannen en een rondje door de bak lopen. Dat herhalen we een week of 2 en dan gaan we er eens op zitten. Volgende maand start mijn lidmaatschap dan bij de club en daar gaan we dan voor eht eerst eht aan het werk lekker rustig in de binnenbak.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:02

ik denk dat dat wel degelijk zin heeft om hem met 1,5 al aan het stuur te laten lopen.
aan de lange lijnen bedoel ik gewoon lekker stappen en een bochtje links en rechts en een keertje ho. dus geen moeilijke loopjes oid.
op die manier went je pony aan jou en aan het verkeer.
op zijn 1,5 neemt je pony eerder dingen aan dan op zijn derde.
die fries was op zijn 3.5 zo ver dat de volgende stap de kar was en dus gewoon inspannen en wegrijden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:10

Net als elk ander paard Clown
Vanaf 3 jaar.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:39

Denk ook dat je het beste kunt wachten tot 3 jaar.