Kan ik mijn shetlanders hooi geven als ze ook vers gras eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tijgertjes

Kan ik mijn shetlanders hooi geven als ze ook vers gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:16

Mijn shetlanders staan iedere avond ongeveer 3 uurtjes in de wei waar vers gras staat. Nu is mijn vraag of ik ze dan sóchtends ook hooi bij mag voeren?Ik heb namelijk eens gehoord dat je ze geen hooi en gras samen mag voeren.Wie kan mij hier antwoord op geven?

Anoniem

Re: Kan ik mijn shetlanders hooi geven als ze ook vers gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:22

Waarom niet? Mijn shet staat in een kale wei en krijgt s'morgens een plakje hooi erbij. Als de paarden s'nachts op stal gaan krijgen ze ook hooi en overdag gras. Het enige wat ik kan bedenken is dat als er gras in de buurt is ze niet naar hooi omkijken.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:24

gras is het zelfde als hooi maar hooi is dan gedroogd dus ze krijgen er niks van....

tijgertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:29

classic_life schreef:
gras is het zelfde als hooi maar hooi is dan gedroogd dus ze krijgen er niks van....

Hoi

Ja ik weet wel dat hooi gedroogd gras is maar ik heb me eens laten wijs maken dat het op een andere manier in hun maag verteerd wordt en dat het zodoende dus slecht is...vandaar mijn vraag want ik rij 2 span met mijn shetjes en wil dus zeker weten dat ik ze ook goed voer enzo...
Maar bedankt voor je reactie!!!!! OK dan!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:33

Het is juist de bedoeling dat hooi en gras verteerd worden, anders zit er iets niet goed Knipoog
Je kan gerust hooi bijvoeren, waar staan ze de rest van de dag ?
Hooi ( of volledig in de wei ) smorgens is een must, zo komt het spijsverteringsstelsel op gang waardoor alles beter verwerkt wordt gedurende de dag.

tijgertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:44

SANEX schreef:
Het is juist de bedoeling dat hooi en gras verteerd worden, anders zit er iets niet goed Knipoog
Je kan gerust hooi bijvoeren, waar staan ze de rest van de dag ?
Hooi ( of volledig in de wei ) smorgens is een must, zo komt het spijsverteringsstelsel op gang waardoor alles beter verwerkt wordt gedurende de dag.

De rest van de dag staan ze op een kale wei waar eigenlijk niks meer groeit...ze krijgen sóchtends ook wel ieder een halve schep brok maar aangezien ik vroeg moet voeren omdat ik overdag werk kan ik ze sávonds pas in de wei zetten. Anders zouden ze de hele dag in het gras staan en dat wil ik niet omdat ze anders te dik worden. Ik rij er ook aangespannen mee en wil ze dus in goede conditie houden... Pling

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:57

Super, dan is het juist belangrijk dat je ze smorgens hooi bijvoert. Het liefste nog voor de brok, zoals ik al zei brengt hooi de spijsvertering op gang en zal dat de brok beter verwerken, de bouwstoffen e.d worden beter door het lichaam opgenomen.
Een paard/pony kun je het beste zo'n 3 keer per dag voeren, heb je daar geen tijd voor 2 keer per dag, in jouw geval dus smorgens hooi en s'avonds het gras.

Mijn shet staat de hele dag op een zandvlakte, omdat hij het gras nu nog niet in mag, dat is veel te vet voor hem nu nog, mag wel eens een uurtje voor de lekker maar meer echt nog niet met kans op hoefbevangenheid.

Hij krijgt geen brok, maar wel zo'n 3 á 4 keer per dag hooi.
Smorgens, smiddags, begin van de avond en vaak einde van de avond ook nog weer een happie.
Zo is het mooiverdeeld over de dag en gaat hij zich ook niet vervelen ( als je kijkt dat paarden natuurlijk gezien het grootste gedeelte van de dag grazen )

tijgertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:10

SANEX schreef:
Super, dan is het juist belangrijk dat je ze smorgens hooi bijvoert. Het liefste nog voor de brok, zoals ik al zei brengt hooi de spijsvertering op gang en zal dat de brok beter verwerken, de bouwstoffen e.d worden beter door het lichaam opgenomen.
Een paard/pony kun je het beste zo'n 3 keer per dag voeren, heb je daar geen tijd voor 2 keer per dag, in jouw geval dus smorgens hooi en s'avonds het gras.

Mijn shet staat de hele dag op een zandvlakte, omdat hij het gras nu nog niet in mag, dat is veel te vet voor hem nu nog, mag wel eens een uurtje voor de lekker maar meer echt nog niet met kans op hoefbevangenheid.

Hij krijgt geen brok, maar wel zo'n 3 á 4 keer per dag hooi.
Smorgens, smiddags, begin van de avond en vaak einde van de avond ook nog weer een happie.
Zo is het mooiverdeeld over de dag en gaat hij zich ook niet vervelen ( als je kijkt dat paarden natuurlijk gezien het grootste gedeelte van de dag grazen )

Bedankt voor je reactie OK dan!
Ik ben er van overtuigt dat het dus helemaal niet slecht is maar juist goed... Hartelijk bedankt!