Naast huidig verzorgpaard nog ander paardje erbij nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Naast huidig verzorgpaard nog ander paardje erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:15

Ik zit met een dilemma. Ik heb twee schatten van verzorgpony's, waarvan ik er eentje rijd, Amo. Amo is echt een schat van een beest en ik kan er eigenlijk alles mee, maar op recreatief niveau. We maken veel buitenritten, dressuren een beetje en springen af en toe. Hier hebben we allebei veel plezier in, maar zodra het te serieus wordt verliest Amo zijn plezier erin, kortom, alleen een recreatie paardje.
Ik ben heel tevreden met de situatie waarin ik nu zit, ik kan rijden wanneer ik wil en kan dan van alles doen. Maar ik merk dat ik het begin te missen om ergens naar toe te trainen en dat mijn rijtechnische kant gaat versloffen, omdat ik toch geen wedstrijden rij, en Amo toch wel reageerd op alle hulpen, hoe krom die ook zijn. Ook merk ik dat het slecht is voor mijn houding en zit om maar op 1 paard te rijden.
Nu zat ik erover na te denken om misschien voor 1 dag in de week een paard te zoeken waar ik lekker mee kan dressuren en springen, maar dat een ander type is dan Amo, zodat ik weer wen aan andere paarden, en mijn houding weer een beetje bijgehouden wordt. Dan zit ik niet te denken aan nog en recreatiepaard als Amo, maar meer aan een paardje dat met de eigenaar wedstrijden o.i.d. loopt, en dat ik 1 keer per week beweging kan geven.

Maar nu twijfel ik: is dit wel eerlijk tegenover Amo? Heb ik er genoeg tijd voor?
Want de dag die ik aan dat andere paard zal gaan besteden gaat dan waarschijnlijk ten koste van Amo, tenzij het in het weekend is of ik ze op dezelfde dag kan doen. Als het in de buurt is zou ik eventueel na dat andere paard Amo nog even kunnen longeren.

Afgezien van het feit dat ik eerst moet gaan kijken of er zo'n paard hier in de buurt is, twijfel ik dus nog wel...

Iemand hier ervaring mee?

Mocca

Re: Naast huidig verzorgpaard nog ander paardje erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:18

Ik wil niet ondankbaar overkomen trouwens, ben méér dan tevreden met Amo, maar ik zou het gewoon fijn vinden voor mijn houding e.d. als ik er een paardje bij had Lachen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:26

Weetje, ik denk eerlijk gezegd niet dat jouw houding achteruit gaat omdat je altijd op hetzelfde paard rijdt hoor Knipoog Tenzij de pony eigenlijk te klein voor je is.
Ik maak uit jouw verhaal eigenlijk op dat je welleens wat meer wilt dan alleen maar recreatief rijden, en als je de tijd en aandacht ervoor hebt om voor 1 dag in de week een andere pony te zoeken die je wél dressuurmatig kunt rijden dan moet je dat gewoon doen.
Dat is niet ondankbaar hoor, maar je moet wel goed voor je andere verzorgies blijven zorgen uiteraard !!!

Succes met je keuze

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:31

Het klopt dat als je op 1 paard rijd slechter kan gaan rijden en je je houding gaat aanpassen aan je paard. Wat ik je aanraad is om gewoon 1x in de week te gaan lessen bij een manege, en dan op manege paarden rijd. Ga dan wel naar een goeie manege, waar de paarden een goed nivo lopen. Misschien kan je ook mee doen met wedstrijden dan als je het leuk vind.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:34

euh wat ik niet helemaal snap...zodra het te serieus wordt verliest amo zijn zin?????
Ik heb nog nooit aan mijn paard gevraagd voor ik op wedstrijd ging...of ie er wel zin in had....je hebt natuurlijk altijd paarden die of hoog springen of zware dressuur minder graag willen doen...maar een paard niet serieus kunnen rijden omdat hij dan zijn zin verliest??? dat krijg je er bij mij niet in....
oke dit hele verhaal was ff compleet offtopic....
Ik weet niet hoe vaak je Amo rijdt maar als je echt maar voor 1 dag in de week een ander paardje erbij neemt... Amo kan best een dagje stil staan hoor...krijgt ie niks van...of gooi m los of wat je al zegt longeren...dat kan gewoon bijna niet op 1 dag vast zitten...
succes ermee

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:37

Ja dat ken ik wel een beetje.
Ik had op een gegeven moment ook 2 verzorgpaarden. De een was een ruin van 8 met wie het ontzettend goed klikte en waaraan ik heel veel lol had en ook nog flink wat leerde, ook al liep ie geen wedstrijden, maar ik moest echt hard werken op en aan hem om hem goed aan het lopen te krijgen. Op een gegeven moment kreeg ik er een jonger paardje om te verzorgen bij, maar die was minder ver doorgereden en stak nogal de draak met me als ie zin had...
Ik had nog het voordeel dat ze bij elkaar op stal stonden, maar ik merkte dat om een paard genoeg aandacht te geven op een avond, de ander het vaak met minder en "effe snel" moest stellen. Het jongere dier moest het dus stellen met een half uur flink voorwaarts longeren en die van 8 reed ik fanatiek, vaak langer als een uur.

Als ik jou was zo ik heel goed afwegen wat je wil en kunt.
2 paarden op 1 dag is idd meer een weekend iets denk ik.
Overleg anders met de eigenaar van Amo of die 1 dag van je terug kan nemen, zodat je op die dag tijd hebt voor een ander paard... Als ik het zo lees denk ik dat Amo een (extra) dag rust in de week niet zo'n ramp vind... zolang zijn eigen eigenaar dan maar naar hem omkijkt!

Als je dan van een goed iemand les kunt nemen, komt die houding wel weer goed, zeker als je op een formaat paard rijdt dat bij je past, dus liever niet te klein idd.

Succes met zoeken en beslissen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:39

livo schreef:
euh wat ik niet helemaal snap...zodra het te serieus wordt verliest amo zijn zin?????
Ik heb nog nooit aan mijn paard gevraagd voor ik op wedstrijd ging...of ie er wel zin in had....

Ik heb het misschien ook een beetje raar geformuleerd, maar ik doe Amo nu al een flink tijd, en hij is niet geschikt voor serieus dressuren. Ten eerste is het niet echt en paard dat ervoor gebouwd is, en ten tweede heeft hij veel meer lol aan gewoon recreatief rijden, en dat merk ik echt aan hem, hij verliest zijn concetratie, gaat lopen klooien en doet gewoon zijn best niet meer Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:43

IngLio schreef:
Als ik jou was zo ik heel goed afwegen wat je wil en kunt.
2 paarden op 1 dag is idd meer een weekend iets denk ik.
Overleg anders met de eigenaar van Amo of die 1 dag van je terug kan nemen, zodat je op die dag tijd hebt voor een ander paard... Als ik het zo lees denk ik dat Amo een (extra) dag rust in de week niet zo'n ramp vind... zolang zijn eigen eigenaar dan maar naar hem omkijkt!

Als je dan van een goed iemand les kunt nemen, komt die houding wel weer goed, zeker als je op een formaat paard rijdt dat bij je past, dus liever niet te klein idd.

Succes met zoeken en beslissen!

Ik ben op dit moment de enige die Amo rijd en traint. De eigenaar rijd niet (meer) op hem, en komt hem alleen voeren en aandacht geven. Ik ben er nu ook niet elke dag, maar dat is geen probleem, hij krijg voldoende aandacht. Hij staat 24 uur op de wei, dus hij krijgt ook voldoende beweging en vind het echt niet erg om eens een dag stil te staan Lachen
Ik heb nu ook privéles met Amo, en dat komt mijn houding ook ten goede, maar ik merk dat ik nu op een ander paard veel meer moeite heb om me aan te passen, terwijl ik vroeger daar totaal geen moeite mee had.

Follytje schreef:
Het klopt dat als je op 1 paard rijd slechter kan gaan rijden en je je houding gaat aanpassen aan je paard. Wat ik je aanraad is om gewoon 1x in de week te gaan lessen bij een manege, en dan op manege paarden rijd. Ga dan wel naar een goeie manege, waar de paarden een goed nivo lopen. Misschien kan je ook mee doen met wedstrijden dan als je het leuk vind.

Het is voor mij helaas niet te doen om bij een manege te rijden, ten eerste ben ik niet zo gek van de maneges hier in de buurt, en ten tweede heb ik al les met Amo en is het voor mij niet op te brengen om daarnaast les te nemen op een manege Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:14

Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je over hebt, maar als je de tijd hebt zou ik het zeker doen. Ik heb 6 jaar lang alleen met Memuska gereden, en je merkt zo goed dat je op den duur minder oplettend wordt (tenminste, ik toch). Ik kon voorspellen wat ze zou gaan doen, ik wist perfect hoe ze op een been, een ophouding, ... reageerde en daar zet je je naar. Sinds zij door artrose op de wei staat rijd ik paarden voor andere mensen, ik heb er momenteel een stuk of 8 die ik op regelmatige basis rijd en ik merk dat ik daar veel van bijleer. Het is een heel gedoe om het geregeld te krijgen, gezien Memuska thuis staat, de anderen op de manège en ik soms ook nog andere paarden rijd, maar mits wat discipline lukt het wel. Geen uren lanterfanten, geen uren aan de bar hangen, ... en het gaat prima. En tijdens de examens, gewoon wat kalmer aan doen en de paarden de wei in gooien Knipoog
Succes met je keuze!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:40

Ik heb in principe wel tijd, als ik dan wat meer opschiet met de andere dingen Knipoog
Iemand ervaring met zo'n situatie?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:07

Als je hier een de buurt een paard kunt vinden dat je 1x per week gratis mag rijden zou ik het zeker doen. Dagje extra vrij vind Amo vast niet erg? De vakantie komt eraan dus dan heb je voorlopig misschien wat meer tijd (of je moet veel werken in de vakantie?).

Ik rij naast m'n verzorgpaard ongeveer 1x per week op het paard van een stalgenootje. Het is wel wennen, want een heel ander paard dan m'n verzorgpaard, maar juist daarom wel leerzaam! 2 paarden op 1 dag rijden doe ik meestal niet, behalve als ik verder geen college/werk heb die dag. Als je het niet gewend bent, ben je na twee paarden nl. moe Haha! .

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:47

Ik rij ook 2 paarden. een fries en een criollo. Fries rijd ik 3/4 keer in de week en de criollo meerdere keren per week, is verschillend. met hem rijd ik ook wedstrijden
Soms best wel vermoeiend als ik ze alle 2 op een dag moet doen, want ze staan best ver uit elkaar

Maar ik zou het zeker doen als ik jou was en als je genoeg tijd over hebt Knipoog