Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gouda schreef:Gedachte er achter is dat ze dan wat te knabbelen heeft om zich warm te houden, toch meer vacht/vet aan zou maken (ze stond van de winter onder dek) en natuurlijk dat het warmer was.
Citaat:Gevolg: ze heeft dagen met dek gestaan terwijl het al ruim boven de 10 graden was soms zelfs boven de 15
ellepel schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
hier staat het een en ander uitgelegd over paarden die het koud hebben.
Diana_Mabel schreef:Het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. Er zijn ook mensen die het altijd koud hebben en mensen die in de winter nog in een tshirt lopen.
Kijk gewoon naar je paardje als ie het koud heeft doe je lekker een dekentje op.
Mable staat snachts op stal als het kouder wordt dan 10 graden snachts overdag red ze zich wel zonder deken buiten.
Wel heeft ze een zere rug met deze kou dus ik rijd wat langer los.
showdown schreef:Zweten onder een deken???? Normaal gesproken ademt (zelfs) een waterdichte deken, waarbij zweten redelijk onmogelijk is/danwel het zweet direct wordt afgevoerd. Als een paard nat wordt (en blijft) onder een deken is er iets goed mis met die deken.
Bibberen is overigens echt niet goed.....
ZOu dus de gok maar wagen en zelfs tot 15 graden maar een (GOEDE!) deken op. (als je op de Bucas site kijkt zie je dat de ongevoerde regendeken tot 17 graden ook gewoon op kan)
Op stal extra kuil en stro, dus ik denk dat ie zich wel gered heeft
ellepel schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
hier staat het een en ander uitgelegd over paarden die het koud hebben.
en als het gewoon beetje koud is mag hij buiten, vind hij beter
Maar daar heb je misschien niet zoveel aan.

Citaat:Zweten onder een deken???? Normaal gesproken ademt (zelfs) een waterdichte deken, waarbij zweten redelijk onmogelijk is/danwel het zweet direct wordt afgevoerd. Als een paard nat wordt (en blijft) onder een deken is er iets goed mis met die deken.
Toydoll schreef:hmm wat een gedoe allemaal met die dekens!
Moet wel zeggen dat veel dieren het nu wel vervelend vinden, en dan niet zozeer de regen maar meer de grote veranderingen. Maar rillen is nog niet zo erg, zo houd een paard zichzelf warm.
Eten maakt ook warm, ruwvoer dan teminste, want dan gaan de darmen werken en dat levert uiteraard ook warmte...
Mijn pony hier staat altijd buiten zonder schuilstal, en die had nergens last van, maar deze heeft ook nog nooit een deken gezien... Ook de franse ponys staat altijd buiten zonder schuilstal, en deze gaan met regen juist het openland op om te eten
Ik denk dat deze paarden gewoon 'verwend' zijn waardoor hun temperatuur regeling ontregelt is. Ik zou vanaf deze zomer dekens afbouwen en deze ook nooit meer gebruiken, dan zal die dit volgende zomer vast niet meer hebben..... Maar ik weet ook niet hoe erg het is, want een beetje bibberen en rillen is een manier om warmte aan te maken, en zo met de wisselingen om te gaan. Is het perse iets slechts.Citaat:Zweten onder een deken???? Normaal gesproken ademt (zelfs) een waterdichte deken, waarbij zweten redelijk onmogelijk is/danwel het zweet direct wordt afgevoerd. Als een paard nat wordt (en blijft) onder een deken is er iets goed mis met die deken.
Als jij in een goed ademende regenjas loop als het 30 graden is en je staat in de volle zon, wedde dat je gaat zweten! Hoe goed het ook ademd! De deken was ongevoerd dus er zit ook geen schapenwol o.i.d in die het overtollige vocht kan afnemen. Maja, als het paard zweet onder het dek is het dek ook wel een beetje onzin:P
Dat ik ze niet iedere dag onder de blub aantref als ik ze wil opzadelen en ze niet zo gauw in het zweet rijd. Ook zit ze nog steeds niet helemaal goed in dr vel. Ze heeft fysio vanwege dr rug, opgezet gehemelte en klieren (is dierenarts voor geweest) ook was ze tot voorkort (ziet nu dr ribjes nog iets) te mager.