Paard heeft het koud met regen, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard heeft het koud met regen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:25

Einde van de winter toen mijn paard Kaylee hele dagen op de paddock stond zonder wat te knabbelen (helaas geen inspraak op) stond ze helemaal te rillen zodra het een tijd achter elkaar regende.

Dus ik tot ver in het voorjaar iedere keer een ongevoerde regendeken opdoen als ik maar enig idee had dat het zou gaan regenen volgens de voorspellingen. Gevolg: ze heeft dagen met dek gestaan terwijl het al ruim boven de 10 graden was soms zelfs boven de 15. Maar de weersvoorspellingen kwamen dus keer op keer niet uit en stond ze dus in het zonnetje te zweten onder het dek.

Ik was blij dat ze eind april het land op gingen en ik dat dek eraf kon laten. Gedachte er achter is dat ze dan wat te knabbelen heeft om zich warm te houden, toch meer vacht/vet aan zou maken (ze stond van de winter onder dek) en natuurlijk dat het warmer was. Alleen helaas gisteravond trof ik ze dus weer hevig bibberend aan van top tot teen. Staart tussen de benen, knikkende knieen en al. Is dit nu normaal zo koud was het gister toch niet en voordat ik naar haar toe ging was het al een tijd droog en was haar vacht dus ook al droog?

Ik sta in pension en heb niet de mogelijkheid voordat ze het land/paddock op gaat alsnog een deken op te gaan doen (stal is nog niet open voor ik naar mijn werk ga) als blijkt dat het regent of gaat regenen.

cornelie

Re: Paard heeft het koud met regen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:31

Die van mij stond er gisteren ook zo bij. Maar hij heeft wel zondag een endurance gelopen dus zal misschien ook wat gevoelig zijn geweest op de spieren. En dan in combinatie met de regen en het koudere weer gaat het snel fout. Ik heb er maar weer even een regendeken op gegooid die er waarschijnlijk morgen weer af gaat.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:35

gouda schreef:
Gedachte er achter is dat ze dan wat te knabbelen heeft om zich warm te houden, toch meer vacht/vet aan zou maken (ze stond van de winter onder dek) en natuurlijk dat het warmer was.

Dit snap ik niet helemaal. Van meer vacht en vet krijgt ze het inderdaad warmer, maar het is natuurlijk niet zo dat ze van ETEN warmer wordt!
Totdat ze een dikkere vacht of vetlaag heeft, heeft ze het dus nog gewoon koud!

Citaat:
Gevolg: ze heeft dagen met dek gestaan terwijl het al ruim boven de 10 graden was soms zelfs boven de 15

Dat is nu meteen het probleem. Je paard heeft nog vrij lang met hoge temperaturen onder een deken gestaan en moet het nu opeens zonder doen. Zeker na het warme weer van de afgelopen dagen is die overgang dubbel zo groot.
Niet zo gek dat je paardje het dus koud heeft. In haar geval zou ik haar met dit weer dus nog gewoon een dekentje opleggen. Daaraan heb je haar gewend.
Is er niet iemand op stal die haar een deken wil opleggen voordat ze naar buiten gaat?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:43

Als een paard eet komt er energie vrij, dus dat scheelt inderdaad wel wat. Maar je paard heeft het blijkbaar koud, dus gewoon even een dekentje opdoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:46

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:52

Ik ben aan het einde van de winter toen het overdag tegen en boven de 10 graden werd haar winterdek gaan afbouwen. Toen leek ze het goed te doen en op een geven moment stonden alle paarden al een tijd zonder dek en zei dus ook todat er een regenperiode aanbrak en ik ze dus bibberend aan trof. Heb haar toen een week onder die regendek gezet omdat ze toen voor iedere dag regen voorspelden. Na die week het regendek weer af gedaan. Vond het sneu dat ze zo stond te zweten overdags en de weersvoorspellingen werd er gek van klopte voor geen kanten. Ik heb helaas niemand die 's-ochtends dekens kan wisselen of op of af doen. Er staan maar 5 paarden van 3 verschillende eigenaren en we werken allemaal full-time en dusdanig ver weg dat niemand er voor het werk langs kan.
Gaan jullie op de weersvoorspellingen af met wel of niet regendek opdoen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:57

ellepel schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

hier staat het een en ander uitgelegd over paarden die het koud hebben.

Ik ken de site en heb het stuk nog eens gelezen. Idd ik heb haar verpest omdat ze van de winter onder dek stond (toen ik haar vorig jaar kocht stond ze al onder dek bij vorige eigenaar), ik haar zowat iedere dag poets en 's-nachts op stal houd. Maar nu is het toch helemaal niet koud meer en aangezien ze al vanaf het einde van de winter zonder dek staat (afgezien van een paar dagen onder regendek toen het zou gaan regenen) zou ze toch een beetje tegen een stootje moeten kunnen? Bij de andere paarden is tegelijk het dek afgegaan en die hebben het ook niet koud.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:06

Op het moment staan de paarden weer zonder (regen)dek buiten. Ik heb wel gemerkt dat ze, als het regent en ze geen regendek ophebben, ze binnen gaan staan en erg veel stro eten. Ik denk dat ze dat doen om zichzelf warm te houden. Mijn paarden staan in de winter ook onder een dek.

Omdat Kaylee helaas niet de mogelijkheid hebben om de hele tijd door te eten, kan ik me voorstellen dat ze het koud krijgt. Ik zou het regendek oplaten zolang het nog regent en het minder als 15 graden is en waait, of minder als 10 graden als er bijna geen wind staat. Misschien kun je een lichte kleur regendeken kopen? dan is het niet zo warm voor ze als het dan toch mooi weer wordt...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:08

Het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. Er zijn ook mensen die het altijd koud hebben en mensen die in de winter nog in een tshirt lopen.
Kijk gewoon naar je paardje als ie het koud heeft doe je lekker een dekentje op.
Mable staat snachts op stal als het kouder wordt dan 10 graden snachts overdag red ze zich wel zonder deken buiten.
Wel heeft ze een zere rug met deze kou dus ik rijd wat langer los.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:12

Nu kan ze sinds eind april wel heel de dag gras eten op het land. Als ik haar op stal zet begint ze altijd wel meteen aan dr stro net alsof ze wat hartigers wil dan.

Ik heb voor haar een HH ongevoerde regendeken, ademend en lichtrood maar zodra het boven de 10 graden komt zweet ze eronder. Tenminste dat was toen ik ze die week onder regendek had begin april ergens. Gister was het volgens mij boven de 10 graden met die regen maar misschien voelde het wel kouder aan voor haar. Gekke vond ik dat haar vacht kurkdroog was toen ik ze van het land haalde, er niet echt wind stond en het al een tijd gestopt was met regenen.Blijkbaar als ze het koud heeft krijgt ze het niet gauw meer warm. Heb haar gisteravond warme slobber gegeven en flink laten lopen en toen stopte het bibberen pas.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:16

Gisteren was het best koud met al die regen en die lage temperatuur. Zeker nadat het zo warm is geweest. Bij ons op stal waren ook enkele paarden duidelijk koud. Sommigen lossen dat op door te gaan lopen klooien een ander door te gaan staan bibberen. Dus ja, het is wel normaal, maar daarmee nog niet fijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:16

Diana_Mabel schreef:
Het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. Er zijn ook mensen die het altijd koud hebben en mensen die in de winter nog in een tshirt lopen.
Kijk gewoon naar je paardje als ie het koud heeft doe je lekker een dekentje op.
Mable staat snachts op stal als het kouder wordt dan 10 graden snachts overdag red ze zich wel zonder deken buiten.
Wel heeft ze een zere rug met deze kou dus ik rijd wat langer los.

Ja dat is wel waar ik heb het zelf ook altijd koud omdat ik geen spek aan mijn lijf heb.

Ik zou er graag een dekentje op willen leggen als ze het koud heeft helaas is het kwaad dan vaak al geschiet als ik haar bibberend aantref. Ook zij heeft last van haar rug (fysioterapie) en pas ook van haar spieren (tegen bevangen aan) dus hoop niet dat ze vandaag last krijgt van gisteren.

showdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:38

Zweten onder een deken???? Normaal gesproken ademt (zelfs) een waterdichte deken, waarbij zweten redelijk onmogelijk is/danwel het zweet direct wordt afgevoerd. Als een paard nat wordt (en blijft) onder een deken is er iets goed mis met die deken.

Bibberen is overigens echt niet goed.....
ZOu dus de gok maar wagen en zelfs tot 15 graden maar een (GOEDE!) deken op. (als je op de Bucas site kijkt zie je dat de ongevoerde regendeken tot 17 graden ook gewoon op kan)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:48

Ik heb mijn pony's ook nog gewoon een deken op nu het weer regenachtig weer is. Met het warme weer hebben ze de deken afgehad maar nu dus weer gewoon op.
Als het weer iets warmer wordt wil ik ze af doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:58

showdown schreef:
Zweten onder een deken???? Normaal gesproken ademt (zelfs) een waterdichte deken, waarbij zweten redelijk onmogelijk is/danwel het zweet direct wordt afgevoerd. Als een paard nat wordt (en blijft) onder een deken is er iets goed mis met die deken.

Bibberen is overigens echt niet goed.....
ZOu dus de gok maar wagen en zelfs tot 15 graden maar een (GOEDE!) deken op. (als je op de Bucas site kijkt zie je dat de ongevoerde regendeken tot 17 graden ook gewoon op kan)

Die deken waaronder ze zweette was een ongevoerde HH. Het was wel een erg zonnige dag en best warm terwijl het zou gaan gieten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:04

De mijne had het gister ook koud en besloot te gaan rennen met z'n nieuwe vriendjes Lachen Op stal extra kuil en stro, dus ik denk dat ie zich wel gered heeft Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:08

ellepel schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

hier staat het een en ander uitgelegd over paarden die het koud hebben.

Als ik het zo lees ben ik wel heeeel verkeerd bezig. Mijn paarden staan als het regent onder een dek.
Mijn pony heeft vorig jaar aan de metacam gezeten omdat zijn spieren helemaal verkrampt waren van de regen bij tempraturen van +/- 15 graden.

Ik kan het zelf redelijk regelen maar ze staan ook wel eens onder dek als het mooi is. Ik heb ze gister nog een 200 grams dek opgegooid.
Ze staan wel 's nachts buiten.

Ik heb ook een hekel aan kou en nat en als mijn paarden dat ook hebben dan doe ik daar wat aan. Zeker bij tempraturen als gister ( 12 graden)

AngelStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:14

Mijn pony trilde gister ook! Als het regent zet ik hem binnen, dat wilt hij heel graag Tong uitsteken en als het gewoon beetje koud is mag hij buiten, vind hij beter Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:42

Ik zag gisteren wel (vanuit de trein) heel veel paarden die zich terugtrokken in loopschuurtjes of onder afdakjes - dus ik denk dat ze het niet echt lekker vonden. Het was ook wel een overgang met 2 dagen ervoor. Verder ingewikkeld. In elk geval geeft je paard wel duidelijk aan dat ze er niet goed tegen kan. Er is geen mogelijkheid een schuilstalletje te zetten zeker?

Ik herken het in elk geval wel dat als je eenmaal koud bent, je ook bijna niet meer warm wordt. Alcohol helpt Haha! Maar daar heb je misschien niet zoveel aan. Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:44

Dat is handig als je dat binnen en buitenzetten zelf kan regelen. Nog beter zou zijn als je paard zelf zou kunnen kiezen maar ja dat is wel erg luxe.

Mijn paard staat op een pensionstal. Ze staat met 1 paard op een weide. Dus is het of alleen op stal de hele dag (en tegen alleen zijn kan ze heeeel slecht) of de hele dag buiten in de regen helaas. Schuilmogelijkheid is er niet in t land.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:15

Sta je nog op die stal in Berkenwoude (dacht dat het daar vrij prijzig was)...of ben je inmiddels verhuisd? Kan je niet gewoon met die mensen die haar buitenzetten afspreken dat ze bij regen een regendekentje op doen? Dat is toch een kleine moeite en geeft veel plezier. Het kost ze maar een minuutje werk ofzo, dat moet toch te regelen zijn lijkt mij zo.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:31

Nee heb nooit in Berkenwoude gestaan. Sta vanaf januari op een stal in Bergambacht. De pensionhouder voert (2x per dag), zet ze buiten en doet onderhoud aan het erf that's it. Hij heeft een baan naast deze stalhouderij dus tussendoor dingen doen gaat niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:26

hmm wat een gedoe allemaal met die dekens!
Moet wel zeggen dat veel dieren het nu wel vervelend vinden, en dan niet zozeer de regen maar meer de grote veranderingen. Maar rillen is nog niet zo erg, zo houd een paard zichzelf warm.
Eten maakt ook warm, ruwvoer dan teminste, want dan gaan de darmen werken en dat levert uiteraard ook warmte...

Mijn pony hier staat altijd buiten zonder schuilstal, en die had nergens last van, maar deze heeft ook nog nooit een deken gezien... Ook de franse ponys staat altijd buiten zonder schuilstal, en deze gaan met regen juist het openland op om te eten Clown

Ik denk dat deze paarden gewoon 'verwend' zijn waardoor hun temperatuur regeling ontregelt is. Ik zou vanaf deze zomer dekens afbouwen en deze ook nooit meer gebruiken, dan zal die dit volgende zomer vast niet meer hebben..... Maar ik weet ook niet hoe erg het is, want een beetje bibberen en rillen is een manier om warmte aan te maken, en zo met de wisselingen om te gaan. Is het perse iets slechts.

Citaat:

Als jij in een goed ademende regenjas loop als het 30 graden is en je staat in de volle zon, wedde dat je gaat zweten! Hoe goed het ook ademd! De deken was ongevoerd dus er zit ook geen schapenwol o.i.d in die het overtollige vocht kan afnemen. Maja, als het paard zweet onder het dek is het dek ook wel een beetje onzin:P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:10

Volgens mij is langdurig rillen toch niet goed hoor. Ok, het is een laatste redmiddel om het iets warmer te krijgen, maar niet echt goed als het lang gebeurt.

Toydoll, misschien de rest van de tekst ook lezen. Daarin staat uitgelegd dat er niemand in de buurt is om steeds dekens op en af te doen. Als er dan regen voorspeld is en je krijgt zonneschijn, ja, dan scheelt dat flink qua temperatuur.

(Overigens, zoals rillen een noodmaatregel tegen kou is, is zweet er een tegen warmte. En persoonlijk vind ik zweten bv geen echt probleem, terwijl ik het heel, heel koud heb en hou als ik ga rillen. Ik kies dus voor mezelf liever voor de warmste oplossing.)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:20

Toydoll schreef:
hmm wat een gedoe allemaal met die dekens!
Moet wel zeggen dat veel dieren het nu wel vervelend vinden, en dan niet zozeer de regen maar meer de grote veranderingen. Maar rillen is nog niet zo erg, zo houd een paard zichzelf warm.
Eten maakt ook warm, ruwvoer dan teminste, want dan gaan de darmen werken en dat levert uiteraard ook warmte...

Mijn pony hier staat altijd buiten zonder schuilstal, en die had nergens last van, maar deze heeft ook nog nooit een deken gezien... Ook de franse ponys staat altijd buiten zonder schuilstal, en deze gaan met regen juist het openland op om te eten Clown

Ik denk dat deze paarden gewoon 'verwend' zijn waardoor hun temperatuur regeling ontregelt is. Ik zou vanaf deze zomer dekens afbouwen en deze ook nooit meer gebruiken, dan zal die dit volgende zomer vast niet meer hebben..... Maar ik weet ook niet hoe erg het is, want een beetje bibberen en rillen is een manier om warmte aan te maken, en zo met de wisselingen om te gaan. Is het perse iets slechts.

Citaat:

Als jij in een goed ademende regenjas loop als het 30 graden is en je staat in de volle zon, wedde dat je gaat zweten! Hoe goed het ook ademd! De deken was ongevoerd dus er zit ook geen schapenwol o.i.d in die het overtollige vocht kan afnemen. Maja, als het paard zweet onder het dek is het dek ook wel een beetje onzin:P

Met dat deken aflaten voor altijd heb je wel gelijk in ik weet het. Toen ik vroeger mij 1e paarden had bestonden die dingen volgens mij geen eens. Alleen ik leg dekens op mijn paard voor mij eigen gemak Bloos Bloos Dat ik ze niet iedere dag onder de blub aantref als ik ze wil opzadelen en ze niet zo gauw in het zweet rijd. Ook zit ze nog steeds niet helemaal goed in dr vel. Ze heeft fysio vanwege dr rug, opgezet gehemelte en klieren (is dierenarts voor geweest) ook was ze tot voorkort (ziet nu dr ribjes nog iets) te mager.