duidelijk maken hoe je met een jaarling omgaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

duidelijk maken hoe je met een jaarling omgaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:23

HELUP.

Wie kan mij helpen in dit topic duidelijk te maken aan iemand dat je een jaarling niet opstal laat staan en af en toe een keer losgooit in de bak om haar te laten draven en galoperen. EN dan tot overmaat van ramp ok nog met balken te gaan werken om te laten springen !!!!

Maar dat een jaarling gewoon in een kudde leeftijds genoten op de wei hoort te staan en er beter niet uitgehaald kan worden omdat het paardje dan onderaan in rang komt te staan. Tot het de leeftijd van werken berijkt heeft.

Dan kan ik effe een link sturen aan een vriendin van mij ik wil haar duidelijk maken dat het niet eerlijk tegen over jaarling is om opstal te zetten. En soms wel paar dagen nie los te laten.

Spirit
Laatst bijgewerkt door Karin op 31-05-05 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Ididit

Re: Helup !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:25

een jaarling moet je lekker in de opfok gooien, of iig met andere jaarlingen laten rennen in de wei!

als ie 2,5 is kan je langzaam aan eens gaan beginnen met longeren...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:31

inderdaad helemaal eens met Ididit.

je haalt zo de paarden eruit die vanaf jongs af aan op stal staan en de paarden die op de wei hebben gestaan.

paarden die in de wei opgroeien (opfok, met leeftijds genootjes)zijn veel sterker van bouw en veel mooier en in een mooie natuurlijke lijn uitgroeien. paarden die op stal opgroeien kloppen 9 van de 10 x ook niet qua verhouding, dus mega overbouwd enz.

jaarlingen zijn zoizo altijd overbouwd, maar de stal paarden hebben het echt wel erger.

Groeten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:50

Komt de opfok weer. Nergens voor nodig.

Wel nodig:
Dagelijkse weidegang o.d. dagelijks buiten liefst dag en nacht nu met andere paarden (leeftijd niet van belang, maar wat paarden die willen spelen etc. is natuurlijk leuk)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:55

Ik ben het met Faniek eens, een opfok met leeftijdsgenootjes is niet nodig. Ik ben in het bezit van een jaarling en ik weet waar ik over praat.
Ik was eerst ook van mening dat een jaarling in de opfok thuis hoort, en heb mijn jaarling daarom ook in een opfok geplaatst. Mijn arme jaarling had het er totaal niet naar haar zin, ze was erg angstig geworden en werd alsmaar magerder. Toen de opfok ermee stopte heb ik haar op een andere stal gezet, waar ze ook dag en nacht in de wei staat maar dan met 15 merries, leeftijd varieerend van 1 tot wel ergens in de 20. Ze heeft het er duidelijk meer naar haar zin, wordt weer lekker brutaal en komt goed aan, haar vacht glanst weer en ze is veel vrolijker.
Ze heeft wel een maatje waarmee ze af en toe eens lekker kan spelen (2 jaar).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:00

Is ook goed maar opstal zetten vind ik minder en werken al helemaal niet. !

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:05

ja ik ben het inderdaad ook wel eens qua opfok. (heb dit ook genomen als voorbeeld, want andere weide gang is ook zeker een optie) ik ben inderdaad ook van mening, dat het wel belangrijk is, dat dit paard met andere paarden op moet groeien.

Groeten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:09

Voor de correcte groei van het (kraak)been moet een jong paard heel veel beweging hebben. Even in de bak los laten raggen is veel te weinig, hele dagen op de wei in een groep waarin hij kan spelen, liefst van gemengde leeftijd.

Dat je een paardje niet uit de groep zou kunnen halen is volstrekte onzin. Je kunt een jong paard dat in een groep loopt er net als ieder ander paard even uithalen om er iets mee te doen (bijvoorbeeld smid, even wat hardvoer eten, poetsbeurtje, etc.) en er daarna weer gewoon terugbrengen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:09

Een veulen hoort (net als ieder paard) in de wei. Door het veulen in de wei te zetten, wordt het hele gestel van het paard beter, spieren en botten kunnen zich in alle vrijheid ontwikkelen, zodat er een sterker paard ontstaat.

Door het veulen op stal te zetten vergroot je het risico dat je helemaal nooit met het paard kan gaan rijden als het eenmaal 3 jaar is, gewoonweg omdat ze daar niet sterk genoeg voor is. Door haar ook nog eens als veulen te laten springen/drafbalkjes te laten lopen help je je veulen helemaal in de vernieling en zal het waarschijnlijk een paard worden waar altijd iets mis mee is.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:18

Waratje schreef:
Dat je een paardje niet uit de groep zou kunnen halen is volstrekte onzin. Je kunt een jong paard dat in een groep loopt er net als ieder ander paard even uithalen om er iets mee te doen (bijvoorbeeld smid, even wat hardvoer eten, poetsbeurtje, etc.) en er daarna weer gewoon terugbrengen.

Hier ben ik het ook mee eens, je kunt een jaarling heus wel uit de groep halen hoor, de rangorde is binnen een dag of 2 dagen al bepaald in een kudde, als je een paard erui haalt en na een tijdje (uurje oid) weer erin zet dan is het niet zo dat de rangorde weer opnieuw bepaald moet worden en dat het betreffende paard dan meteen onderin de rangorde staat hoor, dat vind ik een rare beredenering.
Mijn jaarling is na 5 dagen bij de kudde gekomen, en ze staat zeker niet onderaan de rangorde !!! Terwijl ze toch wel de jongste van de groep is

kitag1rl

Re: duidelijk maken hoe je met een jaarling omgaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:32

wat een gemene streek.. erg laf hoor.. bemoei je met je eigen zaken!

Zilly, hij hed het over mij..

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:33

en ze staat de hele dag op de wei hoor lucky spirit!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:35

even voor de duidelijkheid aan iedereen, aangezien spirit mij omlaag probeert te halen:

mijn jaarling staat de hele dag in de wei samen met een leeftijds genootje en een ouder paard. ze staat alleen snachts in de stal.

Ik laat haar af en toe in de bak los om te rennen, en af en toe leg ik er een balk bij. Dit voor de afwisseling van de training van het paarsd. Dit heb ik uit een BOEK gehaald Maarten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GVD wat een laffe K*T streek!!!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:36

Wat een rotstreek zeg !!!! Dit vind ik niet kunnen, bespreek dit onderling, en ga niet een topic starten op bokt om je gelijk te krijgen.
Kitag1rl doet imo niets wat verkeerd is met haar jaarling !!!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:37

dankje zilly

Lucky spirit en ik hebben prive problemen gehad.. wel een laffe streek hoor omd at hier te uiten.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:40

Opfok
Daar heb ik eens een topic over geopend, wat versta je eronder

Ik versta er een groep paarden onder, die de hele dag buiten lopen.
Of dat nu in friesland op een grote wei is, of bij je pensionstal die toevallig een paar hectare er voor heeft.
Bij mij valt dat allemaal onder de noemer opfok.

En dat vind ik dan een must.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:42

Amen RK
Daar ben ik het mee eens, het gaat vooral om het buitenstaan met andere paarden, dat is goed voor de sociale ontwikkeling.
En Kita's jaarling staat met een leeftijdsgenootje en een ouder paard.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:50

Heb hier GEEN naam genoemd !

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:57

Ik zal het zo zeggen IK VIND EEN K U T STREEK OM HIER PERSOONLIJK TE WORDEN !!!

Ik heb geen namen genoemt hier en dat doe jij wel KITA !!!

Wie is hie dan Ruzie aan het zoeken ?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:58

Lijkt me duidelijk waarom hier een slot op zit.