Meningen Torsionzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witte_spook

Meningen Torsionzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 09:01

Haha! Hallo allemaal Haha!

Ik wil graag alle torsion gebruikers én Ex-gebruikers oproepen.
Ik zou graag het volgende willen weten voor een discussie.

Ik wil graag van je "wat vind jij zo goed aan je torsionzadel"
Ik wil graag van je "wat vind jij minder goed aan je torsionzadel"

Wat vind je van de prijs-kwaliteit verhouding en waarom koop jij een torsion en met welk doel gebruik je hem.

Maak er een soort verhaaltje van waar dit in staat, ik maak een website van mezelf [prive dus] over mijn eigen torsion en ik wou heel graag reakties op de torsion hebben, zowel positief als negatief, ze horen er allemaal bij.

Heb je iets toe te voegen, dan hoor ik dat echt graag. En het leukste bij je reaktie vind ik een foto, stuur mij je foto duidelijk met de torsionzadel.

Groetjes Rilana

Achterom

Re: Meningen Torsionzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:02

Kijk ook eens in de huiskamer bij het boomloze zadel topic, daar zitten aardig wat mensen met een torsion!

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 10:00

dank je, ik zat gewoon te zoeken naar topics enzo, en wist niet waar ik zo'n discussiepunt neer moest zetten, ik gebruik dat zadel al 4 jaar, joh!!! ja echt waar zo lang al. Ben een van de eersten denk ik.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:00

Mij lijken het super zadels, maar heb er geen ervaring mee, Ik wou er eerst eentje voor een van mijn kleine pony's, maar m'n moeder vond ze te duur Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:31

Hhmm mijn ervaring is dat het heel erg combi-gebonden is. Kennis van me heeft er een en op haar IJslanderkruising is het drie keer niks en op haar Arabier gaat het uitstekend.
Op zich is het een goed zadel, maar zeker niet geschikt voor elk paard en elke ruiter. Dit heeft niks te maken met smaak maar met comfort voor paard en ruiter.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:48

jep gelijk heb je. Helaas laten sommige zich leiden door een eerste indruk, maar op een boomloos zadel moet je leren rijden, je voelt het of je voelt het niet. Ik heb er zeker 4 weken over gedaan om me enigzins lekker te voelen in dat ding. Nu......4,5 jaar later, ik kan nietmeer zonder, als hij nu gestolen wordt koop ik morgen een nieuwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:01

Citaat:

het zit lekker zacht, biedt veel houvast, blijft altijd passen, ook als je paard van vorm verandert (grasbuik ofzo), etc.

Citaat:

ik heb tot nu toe nog geen minpunten kunnen ontdekken eigenlijk... Lachen

Citaat:
Wat vind je van de prijs-kwaliteit verhouding

wel goed.... kijk... goedkoper mag natuurlijk altijd... Schijnheilig Haha!
maar voor kwaliteit betaal je, en dat heb ik er wel voor over.... Lachen

Citaat:
waarom koop jij een torsion en met welk doel gebruik je hem.

ik heb een Torsion gekocht omdat ik met mijn vorige boomloze zadel, een Bob Marshall, niet goed kon springen... een knop in je maag zit niet lekker.... Haha!

We blijven gewoon western rijden, maar Banjer en ik willen er ook bij gaan springen... Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:22

Nadeel van een torsion (net als bij barebackpads enz.) is dat je heel direct doorkomt met je zitbeenknobbels. Als je een paard hebt met een gevoelige rug, of je hebt zelf een wat karig kontje, kan dat heftige problemen opleveren.
Mijn paard vond het in ieder geval niets (en dat lag niet aan een karig kontje Haha! )

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:44

Ik denk dat dat probleem wel te verhelpen is met een goede pad?
Maar het is natuurlijk ook iets dat jou en je paard moet 'liggen'.
Ik vind boomloos heerlijk, mijn paard ook.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:09

Ik ben begonnen aan een boomloos zadel (Torsion) omdat mijn paard, na een jaar rust wegens een blessure, zo dik was geworden dat er niets meer op paste. Een BBP vond ik maar niets en ik kwam na enig zoeken op de Torsion terecht.
Van het moment dat ik er op ben gaan zitten, had ik een glimlach op mijn gezicht en die heb ik nog steeds.
Dus voordeel is dat het vaak past, ook al verandert je paard van vorm. Dat het zacht zit. Dat je beter je hulpen kan geven en dat je ook sneller voelt wat je paard van plan is.
Sinds die tijd verkoop ik de Torsion in Nederland.

Het nadeel vind ik dat ze toch voor de meeste mensen wat kostbaar zijn. Maar Torsion blijft innoveren en brengt ook steeds nieuwe modellen uit, zodat er vrijwel voor ieder wat wils is. Verder besteden ze erg veel aandacht aan de paardvriendelijkheid van dit zadel. Dus altijd voldoende polstering onder de "gevoelige" plekken en goede pads, die de paarden rug voor "karige kontjes" (goede vondst Haha! ) vrijwaren
Een ander nadeel is dat het soms de ruiter veel moeite kost om er op te kunnen rijden...en veel ruiters hebben dat er tegenwoordig niet meer voor over.
Wil je foto's, mail me dan maar!!!

Groetjes
Don

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:38

Banjer schreef:
Citaat:

het zit lekker zacht, biedt veel houvast, blijft altijd passen, ook als je paard van vorm verandert (grasbuik ofzo), etc.

Citaat:

ik heb tot nu toe nog geen minpunten kunnen ontdekken eigenlijk... Lachen

Citaat:
Wat vind je van de prijs-kwaliteit verhouding

wel goed.... kijk... goedkoper mag natuurlijk altijd... Schijnheilig Haha!
maar voor kwaliteit betaal je, en dat heb ik er wel voor over.... Lachen

Citaat:
waarom koop jij een torsion en met welk doel gebruik je hem.

ik heb een Torsion gekocht omdat ik met mijn vorige boomloze zadel, een Bob Marshall, niet goed kon springen... een knop in je maag zit niet lekker.... Haha!

We blijven gewoon western rijden, maar Banjer en ik willen er ook bij gaan springen... Lachen

Mag ik jouwn ervaring op mijn site neerzetten, je mag eerst kijken voordat je ja of nee zegt.

http://members.home.nl/vien-les/boomindex.htm

ik heb al gehoord dat er nogal wat schrijffouten inzaten, mijn excuses ik typ nogal hoe ik spreek in mijn drents *LOL*

Mag ik ook een foto van jouwn paardje en het zadel die erop ligt?
stuur deze maar via de mail, of zet maar even een link waar ik je foto weg kan halen.

Ik hoor het wel van je

Gr Rilana

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:40

ja hoor, je mag mijn verhaaltje op je site zetten... Lachen

en een foto... hmm... ik heb nog geen duidelijke... maar die wil ik wel mailen (wat is je emailadres?) dan kan ik altijd nog een duidelijkere mailen als ik die heb... Lachen (ik heb alleen foto's van dat ik er ook op zit... maakt dat uit?) Haha!

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:43

Waratje schreef:
Nadeel van een torsion (net als bij barebackpads enz.) is dat je heel direct doorkomt met je zitbeenknobbels. Als je een paard hebt met een gevoelige rug, of je hebt zelf een wat karig kontje, kan dat heftige problemen opleveren.
Mijn paard vond het in ieder geval niets (en dat lag niet aan een karig kontje Haha! )

Hallo waratje,
Ben jij een ex-gebruiker of een gebruiker? Haha!
Ik vraag dit omdat dit heel erg toedoet hoelang je een gebruiker bent en of je eigen mening is gebaseerd op een eerste indruk of met iets kortere inwerktijd.

Is een karig kontje géén kont?. Ik heb een beste derriere Lachen zeg ik zelf en een paard met een zeeeeeeeeeeeer gevoelige rug en het werkt perfect bij mij, maar ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Alles moet gewoon werken, net als het zoeken van een perfect zadel, een bit, schoenen of een jas.

Of bedoel je met een karig kontje dat je heel smal bent en je niet zoveel gebruik kunt maken van je zitbeenknobbels?

Ik gebruik zelfgemaakte pads met 1 cm dik schuim, werkt perfect.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:46

Kiara schreef:
Ik denk dat dat probleem wel te verhelpen is met een goede pad?
Maar het is natuurlijk ook iets dat jou en je paard moet 'liggen'.
Ik vind boomloos heerlijk, mijn paard ook.

Kiara, mag ik je vragen je mening over het zadel uit te breiden en misschien een leuke foto erbij voor mijn website? Geen verplichting, ik doe er niets mee, je mag zelfs een link erbij voor je eigen site.

http://members.home.nl/vien-les/boomindex.htm

kijk eerst maar voordat je beslist, het is echt een persoonlijke site van mijzelf, geen verkoop ofzo.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:06

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:08

Banjer schreef:
ja hoor, je mag mijn verhaaltje op je site zetten... Lachen

en een foto... hmm... ik heb nog geen duidelijke... maar die wil ik wel mailen (wat is je emailadres?) dan kan ik altijd nog een duidelijkere mailen als ik die heb... Lachen (ik heb alleen foto's van dat ik er ook op zit... maakt dat uit?) Haha!

Nee tuuuuuuuuuuuuuuurlijk niet, des te liever, maar sommige willen anoniem blijven, ik kan zo een zwart balkje door je ogen doen, hahahaha stuur maar naar me toe, je mooiste. vien-les@home.nl

Gr Rilana

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:09

ze zijn onderweg... Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:59

Ik kocht ergens begin 2002 dacht ik , m'n eerste Torsion.

Omdat ik al heel wat zadeltjes geprobeerd had op Rena maar me er niet lekker bij voelde , steeds zo'n gevoel van : wat als hij nou toch niet goed past en ze een vervelend gevoel krijgt door het zadel ?

Goh ze buigt niet soepel in , zou het zadel niet...?

Afijn ik wilde dus echt zekerheid van een goed passend zadel dat haar bewegingen niet zou beletten.

Was van plan een heel mooi op maat en naar mijn wens gemaakt Westernzadel te bestellen , dus zoektoch op internet , en kwam toen de Torsion tegen in de USA en Duitsland.

Duitsland was de dichtstbijzijnde verkoper dus na eerst een Bareback-pad geprobeerd te hebben om een beetje een indruk te krijgen van hoe het ongeveer voelt Knipoog , heb ik een Torsion besteld na veel over en weer mailen.

Zat meteen heel lekker in stap , heerlijk zacht en soepel en toch steun , super !

Draf was waardeloos , slecht evenwicht , wiebelbenen , pfffft was echt niet fijn.
Bovendien schoof het zadel heel erg naar voren en opzij.

3 Dagen (ik moest Rena toen nog elke dag rijden) ofzo doorgebeten en met dat zadel gereden , toen was ik het zat dat gewiebel en geschuif en gooide ik m'n dressuurzadel er weer op , wat een opluchting voelde ik dat ik die nog niet weggedaan had , toen ik hem weer uit de kast pakte om op te zadelen !! Ja

Helemaal blij gaan zitten en een rondje gaan rijden.

Nouja dat zat dus voor geen meter meer , keiharde onwrikbare raar gevormde plank !

Kreeg er echt zo'n Dromedaris-gevoel bij , alsof je op een houten bankje boven op een bult , ergens hoog boven dat paard zat.

Vond het helemaal niks en baalde als een stekker....nu had ik ineens 2 zadels die allebei niet fijn waren , en ze MOEST elke dag gereden worden , wilde wat langere en actiever ritten gaan maken....

Nouja het dressuurzadel zat voor geen meter meer en die Torsion was net nieuw , dus toch maar daar mee verder gehobbeld al had ik hem het liefst in de Kliko getrapt omdat het zo vervelend zat.

Korte beugels zat fijner in draf en galop , maar niet fijn in stap.
Dus dan maar beugels een gaatje langer zodat ze in stap wel lekker zitten. Maar dan gaf het weer niet genoeg steun in draf of galop.... ook steeds variëren met de plek waar je het zadel legt , welk gaatje aansingelen , kwam geen eind aan leek het wel , altijd mankeerde er wel IETS aan rn het zat sowieso al veels te wiebelig op zo'n schichtig paardje Scheve mond

Na een week of 2 begon het beter worden , zadel schoof ineens niet meer opzij , en draven ging ook zonder dat het zadel na een paar passen op de schoft lag Ja

Lichtrijden ging ook fijner , juist plek op de rug gevonden , en vanaf toen was ik er dolblij mee !

Nu hij niet meer zo schoof ging ik ook wat langere ritten maken dan steeds een ander rondje van een klein uurtje.

Vond toen alleen de seatsaver erg vervelend omdat die aan de achterkant ineens afgebiesd is en ophoudt.

De vulling van de seatsaver zat fijn , maar dan werd het dunner naar het biesje toe en voelde ik steeds dat randje van die seatsaver zo half onder m'n kont terwijl ik in dat geultje gleed waar de vulling dus stopte.

Seatsaver nog een eind naar achteren gelegd in de hoop dat dat beter ging ook al zag het er raar uit Tong uitsteken

Maar ik bleef het ontzettend irrtant vinden en heb op een gegeven moment onderweg dat hele ding ervanaf getrokken en heb hem onder m'n arm mee terug naar huis genomen en in m'n kast gedaan , daarna zonder seatsaver gereden.

Was in het begin niet zo fijn vanwege de gespen van de fenders die dan niet meer bedekt waren , maar dat was snel over en toen had ik daar totaal geen last meer van , zat heerlijk !!

Wat rij-foto's met suede-cordura Torsion (mooi ding Lachen ) in m'n profiel , voor de foto's had ik de seatsaver weer eens opgediept uit m'n kast Knipoog

Na een jaartje zat ik te denken over een ander model Torsion , helemaal van bruin Nubuck-leer en wilde ook graag een oplossing voor die seatsaver omdat dat natuurlijk heel erg zonde was om die niet te gebruiken.

Ik keek op Ebay in Duitsland of daar nog mooie Torsions aangeboden werden , en daar kwam een net nieuw merk voorbij , een Barefoot.

Ik was heel erg sceptisch omdat Torsion erg waarschuwde voor de slechte kwaliteit van goedkope neppers.

Maar op de foto op Ebay zag ik dat flapje aan de seatsaver en dat vond ik zo goed !!! Dat zou het gebrek aan comfort door dat rare korte seatsavertje meteen heel simpel oplossen OK dan!

M'n interesse was dus meteen gewekt maar ik was wel erg sceptisch en ben gaan mailen met Barefoot die toen pas bezig waren.

Heel veel gevraagd en het sceptische werd steeds minder , tot ik op een gegeven moment (nog steeds gewaarschuwd door de woorden van Torsion) met samengeknepen billen durfde om te bestellen in de hoop dat ik er geen spijt van zou krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Nouja het beviel gelukkig meteen goed , ook dit zadel schoof eerst een beetje maar na 2 weken was hij helemaal okee en ik zat heerlijk met deze seatsaver die gewoon de hele zitting volmaakt , had een mooi bruin nubuck boomloos zadel wat lekkerder zat en bovendien nog een stuk goedkoper was , dus ik was wel blij !!

Omdat ik zoveel vragen had gesteld aan Barefoot en we wat aan de praat raakten zo , merkten zij dat ik wel het 1 en ander wist.

En er waren meer mensen die wel een zadel wilden bestellen , via bokt o.a.

Dus stelde ze voor dat ik tegen korting op de spullen voor hun als Nederlands contactpersoon zou gaan werken , ik was de eerste Nederlander en zij spraken geen woord Nederlands , ik kreeg al veel vragen over m'n Torsions via Bokt , dus heb dat maar gedaan.

Vragen beantwoorden deed ik toch al Knipoog

Inmiddels is het zo gegroeid dat ik de zadels zelf inkoop van Barefoot en hier zelf verkoop.

Wel veel werk , maar de blije en leuke reacties van testers en kopers maken het de moeite waard !! Party!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:30

Mijn bijdrage zit in je mailbox Sigaar