bijrijder hoe en wat???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MijnTrots

bijrijder hoe en wat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 17:15

Hallo allemaal,
ik ben voor mijn paardje op zoek naar en bijrijder voor 3 a 4 dagen in de week. hier voor vraag ik een vergoeding.
ik zoek al een tijdje rond,
maar wat mag ik verwachten van een bijrijder, en zij van mij?
en wat zijn jullie ervaringen.
ik ben erg bang dat ze niet op mijn manier met mn paard om gaan. Nagelbijten / Gniffelen
ik ben nogal gesteld op ritme en orde, hoe kan ik dat overbrengen?

alvast bedankt

Javayo

Re: bijrijder hoe en wat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:36

Wees van te voren duidelijk over wat wel en niet mag. Hoe jij wilt hoe ze met het paardje bezig gaat. Dat is wel zo prettig voor jou als voor de bijrijder. Heeft ze daar moeite mee? Nou dan, weet je metteen dat ze niet de juiste persoon is, want daar krijg je zeker gedoe over!

Maar je moet ook je bijrijder kunnen vertrouwen. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het ontzettend vervelend is wanneer de eigenaar altijd alles in de gaten lijkt te houden.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:38

om te beginnen zal ik je gevraagde vergoeding weg laten.
ik verzorg ook , op dit moment een pony, voor mensen.

ik zal nooit van mijn leven willen betalen voor een verzorgpony, dan zal ik wel een eigen paard kopen.

je moet ze gewoon vertrouwen, en natuurlijk wel een oogje in het zijl houden.
maar laat haar zoveel mogelijk haar gang gaan! ik snap best dat het moeilijk is, maar dat is toch de manier.
en zoek iemand van 18+

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:31

Saskia008 schreef:
om te beginnen zal ik je gevraagde vergoeding weg laten.
ik verzorg ook , op dit moment een pony, voor mensen.

ik zal nooit van mijn leven willen betalen voor een verzorgpony, dan zal ik wel een eigen paard kopen.

je moet ze gewoon vertrouwen, en natuurlijk wel een oogje in het zijl houden.
maar laat haar zoveel mogelijk haar gang gaan! ik snap best dat het moeilijk is, maar dat is toch de manier.
en zoek iemand van 18+

Ik dus ook niet.

Ik zou gewoon duidelijke afspraken maken, wat wel en niet kan volgens jouw.
Wat je van haar verwacht, manier van omgaan met je paard etc.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:35

Ik zou dus ook niet snel voor een paard betalen, anders zou ik wel een paard op een manege leasen. Maar goed, maak goed afspraken over wat de bijrijder mag doen met je paard wat betreft rijden. Niet alleen wat springen, buitenrijden e.d. maar ook qua training. Mag diegene je paardje verder trainen of is het alleen om em simpel beweging te geven en uit de box te halen. Denk dat je wat betreft de omgang het het beste is om eerst een goed aantal x mee te gaan. Kom kort daarop gewoon een paar x zonder dat je hebt afgesproken. Vandaaruit kan je er vast wel verder mee Lachen suc6!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:40

Nee betalen voor een paard is me ook niet echt goed bevallen, ik heb nu een paard waar ik alles mee doe en ik ben geheel vrij. De eigenaar komt wel vaak naar m'n les kijken maar dat vindt hij gewoon leuk om te zien Lachen Hij vertrouwt me en weet ook dat ik goed voor het paard zorg. Ik zou wel iemand nemen die wel wat verstand heeft qua verzorging en rijden.
Verder zal ik gewoon vertellen wat de regels zijn en daar heeft je bijrijder zich ook gewoon aan te houen, maar let er wel op dat je het leuk houdt met regeltjes Knipoog

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:50

Ik heb ook een verzorghaflinger, ik koop zelf alleen heel veel spullen, maar dat hoeft niet eens.
Doe ik vrijwillig Haha!
Maar als je stalling ervan moet betalen is het wat anders natuurlijk, maar ik hou me erbij dat ik niet ervoor ga betalen Haha!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:52

aangezien mijn ouders nog steeds niet van plan zijn een paard voor mij te kopen rijd ik inmiddels alweer 4 a 5 jaar full-time paarden van anderen... nu ben ik 19 ... 18+ tja ik zou gewoon eerst kijken of hij/zij trouw is en goed voor je paard is als ze dan toevallig 16 is... zoek een goed iemand zonder meteen maten te stellen zoals 18+ persé m niveau oid

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 07:01

inderdaat is dat geld voor een deel van stallingskosten.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:49

Gaat weer een discussie over wel of niet betalen... Ik vind het niet meer dan normaal dat iemand bijdraagt in de stallen. Niet alleen de lusten, maar ook (een deel van) de lasten. Op een manege moet je toch ook betalen en over het algemeen heb je als bijrijder toch een heel wat leuker paard te rijden waar je ook veel meer mee kunt opbouwen.

Maar goed, om even op je vraag terug te komen: ik heb zelf een bijrijder voor 2 dagen in de week. Ik verwacht van haar dat ze netjes met mijn spullen en zeker ook netjes met mijn paard omgaat.

Ze mag met hem naar buiten en dressuren. (springen is vanwege een blessure maar met mate mogelijk, dus daar wil ik in ieder geval bij zijn of liever nog zelf een paar hele kleine sprongetjes maken) Ik stel ook geen eisen voor wat ze op welke dag zou moeten of mogen doen. Ze lest gelukkig ook regelmatig, maar dat vind ik wel haar eigen keuze. Ik stel het niet verplicht. Verder mag ze ook met hem starten.

Als ze dingen niet zeker weet, of ik dat wel of niet goed vindt belt ze altijd vantevoren even. Dat is geen afspraak, maar eigenlijk gewoon gegroeide praktijk die goed werkt. Mocht er wel een keer iets zijn, dan zeg ik dat ook meteen. Uit ervaring met een eerdere bijrijder heb ik geleerd dat het niet verstandig is om dat maar te laten gaan.

Verder is het niet de bedoeling dat er, zonder mijn toestemming, anderen dan zij op mijn paard rijden. Ik kom zo af en toe even kijken, maar dat is vooral omdat ik het leuk en gezellig vind.

Maar het belangrijkste is wel dat je een bijrijder kunt vertrouwen dat ze ook komt en tijd heeft voor je paard. Wees vantevoren duidelijk dat je bepaalde dingen belangrijk vindt en als blijkt dat er iets niet is gegaan zoals je had gewild, zeg het ook meteen!