Wij buiten paarden uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wij buiten paarden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:07

Dit is een stukje van een site geschreven door een veganist die tegen paardrijden is. Hiervoor gebruikt zij de volgende argumenten.

Citaat:
Tegenstander paardensport

Uitbuiten
Net zoals ik vind dat mensen geen andere mensen moeten uitbuiten, vind ik ook dat mensen geen (andere) dieren moeten uitbuiten. Bij een trekpaard is die uitbuiting zeer inzichtelijk, maar hetzelfde geldt voor een paard dat ‘gezellig’ voor een huifkar moet lopen en voor een paard dat gebruikt wordt in de ruitersport.

Huisdier
Paarden horen in de vrije natuur, net als alle andere dieren. Mijn standpunt over de paardensport is een afgeleide van mijn standpunt over alle soorten diergebruik: dieren leven voor zichzelf en niet om mensen te dienen. Daarom ben ik veganist (ik gebruik niets dierlijks) en voor mij houdt dat ook in dat ik geen huisdieren wil. ‘Huisdier’ is als je het goed beschouwt een vreemde term. Alsof het een aparte diersoort is, die voorbestemd is in mensenhuizen te leven in plaats van in een zelf gegraven hol, een zelf gebouwd nest, een zelf uitgekozen tak in een zelf uitgekozen boom, of op de prairie tussen soortgenoten.

Paarden zijn beroofd van hun vrijheid
Een zelfde soort rare term is ‘rijpaard’. Op de meeste plekken waar mensen gebruik maken van dieren zijn allerlei misstanden aan te wijzen. Zo ook binnen de paardensport (zoals de elektrisch aangedreven tredmolen) en dat moet natuurlijk aangekaart worden. Ik ga hier echter even uit van de meest positieve mogelijkheid, namelijk dat de paarden met zorg omringd worden, dat ze goed voedsel krijgen en alle ruimte hebben om rond te draven.

Het is makkelijk om de uitwassen te bekritiseren, maar ik neem aan dat alle ‘paardenliefhebbers’ het dan met me eens zijn. Echter, ook binnen ideale omstandigheden ben ik tegen de paardensport, omdat de paarden dan nog steeds niet vrij zijn, nog steeds niet hun eigen leven vorm kunnen geven. Hun leven krijgt de vorm die mensen voor ze bedacht hebben. Dat is behalve vrijheidberovend ook enorm betuttelend.

Een paard alleen
Paarden worden vaak gezien als dieren met een grote vrijheidsdrang. Je ziet ze bijvoorbeeld rennen door de wei. Dan zie je dat die wei eigenlijk veel te klein voor ze is. Wat nog veel triester is om te zien, is een paard dat alleen in de wei staat. Paarden zijn groepsdieren en reken maar dat groepsvorming en onderlinge kontakten in hun leven een grote rol spelen. Zo zijn er allerlei dingen waar dieren in gevangenschap, hoe ruimtevol en zorgvuldig ook ingevuld, niet tot volle ontplooiing kunnen komen.

Slechte eigenschappen zijn weg gefokt
Paarden zijn door mensen vanuit hun wildere voorouders zo gefokt dat eigenschappen, die de mens goed uitkwamen, sterker werden. Lastige of voor de mens onnuttige eigenschappen verminderden of zijn zelfs verdwenen. Stel dat alle rijpaarden van de ene op de andere dag vrijgelaten werden, dan zouden er vast veel zijn die niet lang zouden overleven. Dit is echter een wat vreemd argument om maar te blijven paardrijden, want door paard te rijden moedig je het verder kweken van paarden aan. Stel dat de argumenten tegen diergebruik bij paardrijders aanslaan, dan zal het toch niet zo zijn dat ze allemaal van de ene op de andere dag ophouden.

De vrije natuur
Er zouden speciale bossen en velden uitgezocht kunnen worden waar ‘ongebruikte’ paarden in betrekkelijke vrijheid kunnen leven. In elk geval zouden ook deze dieren niet ten bate van de mens gekweekt moeten worden. Zich voortplanten kunnen ze zelf heel goed, en binnen een paar generaties zullen er dan paarden ontstaan die heel goed hun weg kunnen vinden in de vrije natuur. Dan gaan we de natuur in, in de hoop de wilde paarden weer te zien, en dan zien we er misschien in de verte eentje galopperen, met wapperende staart en manen, genietend van de vrijheid.

Eigenlijk weet ik niet echt wat ik hiervan moet vinden. Ze is goed in haar argumenten en ik vind dit nog best logisch klinken. En in sommige stukjes ben ik het dan ook met haar eens, bijvoorbeeld een paard dat alleen in een wei staat zonder andere paarden om zich heen. Toch vind ik niet dat wij paarden gebruiken of uitbuiten. Maar wat vinden jullie hiervan?

McLaren

Re: Wij buiten paarden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:18

tja, ieder z'n mening. wij als paardenmensen zien onze dieren als gelukkig als we met ze rijden, verzorgen enz. Onze dieren weten niet beter. sommige mensen vinden dat een paard in de vrije natuur moet leven. Maar je zou die persoon die dat geschreven heeft eens moeten vragen een paar dieren op te noemen met een leven dat niet door de mens geregeerd wordt. En veganisten zijn extremisten. Maar hoe je het ook bekijkt, de mens is ook een (zoog)dier. Het is dat wij geen hogere macht boven ons hebben, maar anders zouden wij volgens deze persoon het 'slachtoffer' zijn.

ik zeg maar zo: ik respecteer deze persoon zijn/haar mening. Prima dat diegene zo wil denken, maar ik deel niet in zijn/haar mening

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:30

Het klinkt wel interessant maar slaat niet echt ergens op.

Als je het zo ziet worden wij ook uitgebuit etc..
Wij wonen van oorsprong ook niet in huizen maar in holen en wij horen ook niet te werken maar de hele dag kunnen doen wat we willen.
Wij zijn ook doorgefokt, vroeger liep de mens niet zo netjes rechtop als nu!!!

Als ze zo gaan beginnen kan ik nog wel even doorgaan.

Dieren eten ook vlees net als de mens.
Eten is een van onze eerste levensbehoeften.
Je gaat tegen een leeuw toch ook niet zeggen dat hij geen vlees
meer mag eten omdat dat zielig is.

Ik vind dat het stukje alle verhoudingen van de mens en natuur uit
proporties haalt...

Je moet wel een beetje realistisch blijven.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet zo goed als mogelijk voor je paardje moet zorgen.

pffff.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:33

Ze heeft ergens wel gelijk vind ik, het ideaalbeeld wat zij schetst klinkt als de ware 'paardenhemel', is eigenlijk gewoon hoe ze in het wild leven.

Dat wil ik ook wel, ik bedoel ik werk ruim 40 uur in de week woon in een huis wat ik te klein vind, heb soms mensen om me heen die ik liever zie verdwijnen en moet ook in mn vrije tijd dingen doen die eigenlijk helemaal niet wil (denk aan huishouden/boodschappen halen/sociale contacten die je zo nu en dan verplicht af moet enz. enz.)
Dat je daar voor een groot deel zelf invloed op hebt is waar, maar veel dingen 'moeten' nu eenmaal om te kunnen leven en te overleven, dat een paard voor mij daar een postieve draai aan kan geven is een geschenk.

Ga je een stap verder en kijk je puur naar het welzijn van het paard, kun je idd daar hele stukken over schrijven wat wel en niet goed is.
Er zijn best mensen die paarden puur als gebruiksvoorwerp zien, maar het meerdendeel doet iedere dag weer zn best om het beestje een zo'n goed mogelijk leven te bieden, dat al die goed bedoelde pogingen tot.... niet altijd dicht in de buurt komen van het wilde/natuurlijke leven wat de vrouw hierboven graag zou zien is jammer, maar niet voor ieder paard per defenitie goed, het paard wat zij schetst bestaat bijna niet meer in Nederland, daarvoor zijn de meeste rassen tever doorgefokt of gekruisd.
Mijn paard werkt minder dan ik in de week, krijgt goede voeding heeft altijd drinken tot zn beschikking en leeft in een weiland met soortgenoten, geen natuurpark waar hij misschien zich prettiger in zou voelen.
Ik vind het ook leuker om vakantie te hebben op een onbewoont eiland met wat vrienden, gaat waarschijnlijk ook vervelen maar om aan te halen dat, het ideaalbeeld niet praktisch haalbaar is voor de meeste mensen.

Je kunt je afvragen hoe IDEAAL het ideaalbeeld is.............?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:43

Net zo alsof paarden nooit vrijheid krijgen, en we de hele dag met ze bezig zijn ofzo. Ik denk dat mensen ook best veel doen om het een paard naar de zin te maken (oké, tuurlijk ook om het jezelf naar de zin te maken, maar echt wel meer dan dat), meestal krijgen ze op regelmatige tijden eten en proberen we het werk zo leuk en afwisselend mogelijk te maken. Tuurlijk is een paard niet altijd gelukkig, kijk maar naar sommige manegepaarden bijvoorbeeld, maar er zijn genoeg paarden die het best wel naar hun zin hebben, met al dat 'betuttelen'.. Ik ben het er ook wel mee eens dat het niet ideaal is voor sommige paarden, maar dit vind ik toch een beetje overdreven. Bloos

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:57

Djees,

Das ook een mannier van denken.

Als dat allemaal zo is, vertel me dan:

Hoe is het eerste paard bereden? Alleen uit wederzijds respect en liefde lijkt me.

Waarom begroet mijn paard me dan zo vrolijk?

Waarom wordt hij chagrijnig als ik hem niet rijd?

Ik ben er ook niet voor om paarden alleen te zetten, maar als je moet kiezen tussen een paard goed kunnen verzorgen of twee slecht, heb ik makkelijk gekozen.

Als het een troost is voor die Veganist:" Als paarden echt niet willen, hebben we toch echt niets te zeggen! "

Trekpaarden, een inzichtelijke uitbuiting??? Als ik niet verkeerd begrijp is ze nu het paardenras zwaar aan het onderschatten.

En zoals je al zegt paarden worden gefokt. Erg cru om het zo te zeggen maar ze zijn niet anders gewent. (Even niet denken aan gevangen verwilderde paarden, die opgesloten zijn in voor hun doen een kleine wei)

Er is mij nog nooit een haar op mijn hoofd geweest die dacht dat mijn paard voor mij moet dienen. Je zeg geen enkel paard wat hij/zij moet doen, je vraagt het enkel(geef toe dat er genoeg mensen zijn die dat vragen niet helemaal begrepen hebben maar daar wil ik het niet over hebben)

Bottomline van mijn mening: De gemiddelde paardenhouder is echt wel goed voor zijn beestjes en die zijn absoluut niet zielig.

De rottige soort zou ik eveneens zijn strot om kunnen wringen.

Nu ja das mijn mening, als je me nu een uitbuiter vindt... das dan pech voor jou(niet persoonlijk op iemand gericht).

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:21

de vrouw spreekt zichzelf ook een beetje tegen. tenzij zij niet in een huis woont.wij mensen hebben idd ervoor gezorgt dat (heel veel)dieren niet meer in hun vrije wereld leven, dat is met heel veel dieren zo.door huizenbouw nemen wij de "vrijheid"van dieren weg.
maar oke.

ik ben vegetariesch geen veganist(als je het verschil niet weet, even vragen leg ik het uit)maar dat is enkel en alleen omdat ik de manier waarop de dieren worden geslacht schandalig vind.
ik heb een paard, na mijn mening lijdt hij een leuk leven. hij staat de hele dag in de wei(net als in het wild)heeft een hele hoop vriendjes,hele hoop ruimte.hoeft niet de hele dag op te letten of er ergens een roofdier aan komt(wat hij in het wild wel moet). ik vraag of hij met mij een uurtje wil rondlopen(aan beweging is nog nooit iemand dood gegaan, ook geen dier)soms doen we dingen die hij niet leuk vindt(dressuur) we doen het niet altijd maar het is wel belangrijk.maat goed, wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet leuk vinden.maar er zijn ook mensen die hun paarden dag en nacht op stal laten omdat ze bang zijn dat ze gewond raken. dat vind ik WEL zielig.

en even over katten, als ze weg willen gaan ze maar weg.ik zeg niet dat hij moet blijven, de deur staat wagenwijd open.

ik zou graag met deze vrouw een discussie voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:29

Ik denk dat als wij al onze paarden in de natuur vrij laten het niet goed komt, met ze. Ze zijn het vrij zijn verleert, zelf zie ik niet bij elk paard tekenen dat ze ongelukkig zijn.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:31

k ben het voor een groot deel wel met haar eens: paarden worden vaak onder slechte omstandigheden gehouden zonder dat er gekeken wordt naar de behoeftes van het paard (alleen, 23 uur per dag op stal). Op die manier is er de minste kans op belesures en kan er optimaal gebruik worden gemaakt van het paard.

En ja, ik gebruik mijn paard ook omdat ik dat leuk vindt. Ik heb wel een conpromis gesloten dat we de helft van de tijd iets doen wat zij leuk vindt en de andere helft iets wat ik leuk vindt (dressuur vs buitenrit). Maar dat neemt niet weg dat ik haar 'uitbuit': ik gebruik haar voor iets wat ik leuk vindt (en doe ondertussen wel hard mijn best om het haar naar haar zin te maken).

Maar of ze nu zoveel erger af is dan wanneer ze alleen door de bossen crosed? Ook nu staat ze in een groep in een wei. Niet groot genoeg om zich niet te gaan vervelen, maar wel groot genoeg om de benen te kunnen strekken, te kunnen spelen, enz. Ze krijgt altijd voldoende eten en water en als ze ziek is wordt ze verzorgt. Het eniger wat daar dus tegenover staat is dat ze 2 keer per week dressuurwerk moet doen terwijl ze liever naar buiten zou gaan.

Gooi je een paard in de natuur dan is er het risico van honger, dorst, ziek worden en een angzame dood sterven, enz.

Dus ik denk niet dat een paard zoveel slechter af is zolang hij maar wel in een groep en buiten staat en op een eerlijke manier wordt bereden.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:39

tuurlijk gebruiken(misbruiken)wij onze paarden/pony's.ik denk dat een paard wel zou kunnen overleven in het wil(ook al is hij een wei gewent).instict zit er echt wel in, veel paarden slaan op de vlucht omdat ze iets horen en geen verband kunnen leggen met iets.

ik denk trouwens niet dat een paard zijn hersens zover ontwikkeld is dat hij een compromis te bergijpen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:41

Oke, dus.
Ten eerste denk ik dat een discussie met de persoon in kwestie geen zin heeft. Je gaat ook niet in discussie met een gelovige of god wel of niet bestaat. Komt op hetzelfde neer.
Het eigenlijk verhaal is dat er een heleboel mensen op deze wereld rondloopt met allemaal een eigen mening. Je kan maar beter recpect voor elkaars mening hebben dan elkaar af te zitten katten, want hierdoor wordt de mening toch niet anders van.
Wat ik me wel afvraag is waar de ruimte voor reservaat(hoezo in de wilde natuur met beperkte ruimte) weggehaald moet worden omdat alles in volgebouwd is. Echt leven in de wilde natuur is bijna onmogelijk in deze wereld. Hoeveel diersoorten sterven er wel niet uit dagelijks omdat er ruimte tekort is.
Dan houdt ik liever paarden op een zo goed mogelijke manier met de zekerheid dat deze prachtige wezens niet zullen uitsterven omdat ze zo nodig vrij moeten leven in een wereld waar er geen plek is voor 'wilde' natuur.
Note voor mevrou van het verhaal. Wilde paarden zijn er wel maar zijn misschien op twee handen te tellen. Het duurt niet lang meer en dan is er door de mens zoveel aan de natuur gebouwd en gesleuteld dat deze wilde paarden er niet meer zullen zijn.
Dit is een zeer diep gaande kwestie en ik denk niet dat je er niet licht over moet denken, daarom denk ik dat een discussie vrij weinig zin heeft.
Verder denk ik adt ik mijn paard niet uitbuit. Het is mijn maatje. JHij krijgt alles wat haar hartje begeert en daar voor in de plaats geeft ze mij veel liefde en kamerraadschap terug wat zich uit in fijne ritjes in de natuur en lekker dressuren in de bak, waar ze met volle teugen van geniet.
Wel denk ik dat sommige mensen hun paarden wel uitbuiten en die verpesten het voor de rest. Maar overal zitten er wel rotte appels tussen.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:51

hoe weet jij wat jouw paard zijn hart begeerd.

weet niet of je weet wat een discussie inhoudt.ik zou willen weten waar zijn deze argumenten vandaan haalt, hoe ze onderbouwd zijn enz enz enz ik denk dat ik haar op bepaalde punten anders kan laten denken, niet van mening laten veranderen want ik accepteer dat.

voorbeel(heeft verder niks met paarden te maken)

een paar jaa geleden wouden een aantal mensen een magneettrein voor snellere verbinding tussen noorden en zuiden. op de bevrijdingdag in groningen(paar jaar terug) stond een actiegroep tegen de magneettrein.ik ga er heen en vraag aan een van die mensen waarom hij er op tegen is, 1 van zijn punten was dat het ding een hels lawaai maakte, ik: heb je hem ooit zien rijden, hij ee, ik: ik wel in duitsland rijdt een magneettrein als voorbeeld en dat ding is muisstil, en daar komt bij dat hij zo hard rijdt dat je niet eens doorhebt dat hij langs is geweest.
die jongen gaf dus argumenten die totaal niet onderbouwd waren.

daarmee bedoel ik dat ik graag een discussie met deze vrouw zou willen hebben, om te vragen wat zij bedoelt en waar ze het vandaan heeft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:29

Miss_Montana schreef:

Uitbuiten
Net zoals ik vind dat mensen geen andere mensen moeten uitbuiten, vind ik ook dat mensen geen (andere) dieren moeten uitbuiten. Bij een trekpaard is die uitbuiting zeer inzichtelijk, maar hetzelfde geldt voor een paard dat ‘gezellig’ voor een huifkar moet lopen en voor een paard dat gebruikt wordt in de ruitersport.

Wat is uitbuiten?
Hoe kan zij weten dan een paard "uitgebuit" wordt.
Heeft het paard dat haar gezegd?
Kan het niet zijn dan een paard grààg samenwerkt met de mens, en daarvoor fijn bescherming, medicatie, eten, drinken, hoefverzorging etc etc etc voor in de plaats krijgt?
Citaat:
Huisdier
Paarden horen in de vrije natuur, net als alle andere dieren. Mijn standpunt over de paardensport is een afgeleide van mijn standpunt over alle soorten diergebruik: dieren leven voor zichzelf en niet om mensen te dienen. Daarom ben ik veganist (ik gebruik niets dierlijks) en voor mij houdt dat ook in dat ik geen huisdieren wil. ‘Huisdier’ is als je het goed beschouwt een vreemde term. Alsof het een aparte diersoort is, die voorbestemd is in mensenhuizen te leven in plaats van in een zelf gegraven hol, een zelf gebouwd nest, een zelf uitgekozen tak in een zelf uitgekozen boom, of op de prairie tussen soortgenoten.

Zie mijn punt hierboven. Een paard dat 23 uur op stal staat, hard moet werken en veel slaag om onbenulligheden krijgt zal véél liever buiten op de prairie staan natuurlijk.
Maar als een paard mocht kiezen, en hij had de keus tussen
a) Vrij leven op de prairie zonder mensen MAAR
1) geen bescherming tegen roofdieren en voortdurend waakzaam moeten zijn
2)geen medische hulp dus een lelijke wonde of een zware ziekte= langzame pijnlijke dood
3)geen voorziening van eten dus geen eten vinden=hongersnood
4)geen voorziening van zuiver drinkwater dus als ze dat niet vinden is het ook dood of misschien vervuild water
etc etc
of
b) In een afgesloten wei leven met veel eten,drinken,medicijnen,bescherming,aandacht etc etc MAAR
1)een uurtje per dag werken(wat overigens indien correct gedaan nog goed is voor de conditie en spieren, sporten is gezond)
2)beperkte vrijheid, eventueel 's nachts op stal.

Was ik een paard geweest, ik had het wel geweten.

Citaat:
Het is makkelijk om de uitwassen te bekritiseren, maar ik neem aan dat alle ‘paardenliefhebbers’ het dan met me eens zijn. Echter, ook binnen ideale omstandigheden ben ik tegen de paardensport, omdat de paarden dan nog steeds niet vrij zijn, nog steeds niet hun eigen leven vorm kunnen geven. Hun leven krijgt de vorm die mensen voor ze bedacht hebben. Dat is behalve vrijheidberovend ook enorm betuttelend.

zie al mijn vorige punten.
Citaat:
Een paard alleen
Paarden worden vaak gezien als dieren met een grote vrijheidsdrang. Je ziet ze bijvoorbeeld rennen door de wei. Dan zie je dat die wei eigenlijk veel te klein voor ze is. Wat nog veel triester is om te zien, is een paard dat alleen in de wei staat. Paarden zijn groepsdieren en reken maar dat groepsvorming en onderlinge kontakten in hun leven een grote rol spelen. Zo zijn er allerlei dingen waar dieren in gevangenschap, hoe ruimtevol en zorgvuldig ook ingevuld, niet tot volle ontplooiing kunnen komen.

Hierin ga ik wel een mee. Een paard is een kuddedier en heeft andere paarden nodig. Maar dat wil wel niet zeggen dat het hele paardenhouden en rijden slecht is, omdat er een paar paarden alleen staan.

Citaat:
Paarden zijn door mensen vanuit hun wildere voorouders zo gefokt dat eigenschappen, die de mens goed uitkwamen, sterker werden. Lastige of voor de mens onnuttige eigenschappen verminderden of zijn zelfs verdwenen. Stel dat alle rijpaarden van de ene op de andere dag vrijgelaten werden, dan zouden er vast veel zijn die niet lang zouden overleven. Dit is echter een wat vreemd argument om maar te blijven paardrijden, want door paard te rijden moedig je het verder kweken van paarden aan. Stel dat de argumenten tegen diergebruik bij paardrijders aanslaan, dan zal het toch niet zo zijn dat ze allemaal van de ene op de andere dag ophouden.

Hier zie ik geen enkel probleem in, lijkt me alleen maar beter dat gevaarlijke en valse dieren niet gefokt worden(gebeurde dat ook maar eens met mensen Clown )
Citaat:
De vrije natuur
Er zouden speciale bossen en velden uitgezocht kunnen worden waar ‘ongebruikte’ paarden in betrekkelijke vrijheid kunnen leven. In elk geval zouden ook deze dieren niet ten bate van de mens gekweekt moeten worden. Zich voortplanten kunnen ze zelf heel goed, en binnen een paar generaties zullen er dan paarden ontstaan die heel goed hun weg kunnen vinden in de vrije natuur. Dan gaan we de natuur in, in de hoop de wilde paarden weer te zien, en dan zien we er misschien in de verte eentje galopperen, met wapperende staart en manen, genietend van de vrijheid.

Die hebben we ook al Ja
In Amerika lopen er kuddes mustangs, we hebben aan onze andere kant de Przwalskipaarden rondlopen, in Frankrijk de Camarge en er zijn nog wel wat grotere en kleinere wilde tot half wilde paardengroepen.

Maar waar gaan ze hier de wilde paarden allemaal houden? Zo groot zijn Nederland en België niet. Enkele kleine kuddes in wat natuurreservaten zullen nog gaan, maar eens de paarden ongehinderd voortplanten zal er op een gegeven moment toch plaatsgebrek komen denk ik.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:44

xKatleentjex schreef:
Miss_Montana schreef:

Uitbuiten

Wat is uitbuiten?
Kan het niet zijn dan een paard grààg samenwerkt met de mens, en daarvoor fijn bescherming, medicatie, eten, drinken, hoefverzorging etc etc etc voor in de plaats krijgt?
Citaat:
Huisdier

Zie mijn punt hierboven. Een paard dat 23 uur op stal staat, hard moet werken en veel slaag om onbenulligheden krijgt zal véél liever buiten op de prairie staan natuurlijk.
2)geen medische hulp dus een lelijke wonde of een zware ziekte= langzame pijnlijke dood
4)geen voorziening van zuiver drinkwater dus als ze dat niet vinden is het ook dood of misschien vervuild water
etc etc
of
b) In een afgesloten wei leven met veel eten,drinken,medicijnen,bescherming,aandacht etc etc MAAR
1)een uurtje per dag werken(wat overigens indien correct gedaan nog goed is voor de conditie en spieren, sporten is gezond)

Citaat:

Citaat:
Een paard alleen

Hierin ga ik wel een mee. Een paard is een kuddedier en heeft andere paarden nodig. Maar dat wil wel niet zeggen dat het hele paardenhouden en rijden slecht is, omdat er een paar paarden alleen staan.

Citaat:

Hier zie ik geen enkel probleem in, lijkt me alleen maar beter dat gevaarlijke en valse dieren niet gefokt worden(gebeurde dat ook maar eens met mensen Clown )
Citaat:
De vrije natuur

Die hebben we ook al Ja
In Amerika lopen er kuddes mustangs, we hebben aan onze andere kant de Przwalskipaarden rondlopen, in Frankrijk de Camarge en er zijn nog wel wat grotere en kleinere wilde tot half wilde paardengroepen.

Maar waar gaan ze hier de wilde paarden allemaal houden? Zo groot zijn Nederland en België niet. Enkele kleine kuddes in wat natuurreservaten zullen nog gaan, maar eens de paarden ongehinderd voortplanten zal er op een gegeven moment toch plaatsgebrek komen denk ik.

Inderdaaad! Ja
Net of het mogelijk is om al die paarden ineens in de natuur te dumpen..

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:49

paarden zijn idd kuddedieren, maar het hoeven niet perse paarden te zijn.en vriendin van mij had altijd 1 paard en die had als vriendje een geit, waren samen doolgelukkig, totdat geit kinderen kreeg, had ze geen aandacht meer voor paars.zo zielig stond daar in een hoekje weg te kwijnen.toen heeft ze er een paard bij gekregen(zou ze zoiezo al krijgen)was paardje weer blij.reed vanmiddag met mijn moeder naar huis stond er een paard met kudde koeien in de wei, paard zag er gelukkig uit, maar dat zie je hier trouwens wel heel vaak.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:50

paarden zijn idd kuddedieren, maar het hoeven niet perse paarden te zijn.en vriendin van mij had altijd 1 paard en die had als vriendje een geit, waren samen dolgelukkig, totdat geit kinderen kreeg, had ze geen aandacht meer voor paars.zo zielig stond daar in een hoekje weg te kwijnen.toen heeft ze er een paard bij gekregen(zou ze zoiezo al krijgen)was paardje weer blij.reed vanmiddag met mijn moeder naar huis stond er een paard met kudde koeien in de wei, paard zag er gelukkig uit, maar dat zie je hier trouwens wel heel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:56

Afbeelding

Oh, wat een zielige paarden heb ik, denk dat ik ze maar in de vrije natuur goot, reden ze het vast wel.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een paard alleen.
Al staat er maar een shetje als maatje Lachen
Vind ik toch wat anders als een geitje of koe.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:59

het gaat er toch om dat ze gezelschap hebben.heb zelf ook niet hele dag mensen om mij heen, maar als ik mijn kat niet zou hebben zou ik doodeenzaam zijn. het gaat om het gezelschap niet om wat voor gezelschap.vind je een koe en geit minderwaardig ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:01

xKatleentjex schreef:
Uitbuiten

Wat is uitbuiten?
Citaat:
Huisdier

etc etc
of

Citaat:

Citaat:
Een paard alleen

Citaat:

Citaat:
De vrije natuur

Die hebben we ook al Ja

[/quote]

Hier ben ik het mee eens! Goed tegenargument. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:04

nee hoor helemaal niet, staan bij mij ook koeien in de wei Lachen
Maar een paard is nu eenmaal een kudde dier en zoeken toch echt elkaar op. Ze spreken dezelfde taal. (en de koeien zoeken ook elkaar op)

Verder kun je dat niet vergelijken met ons.
Wij kunnen zelf beslissen wat we doen, een dier kan dat niet.
Dus daar zul je als baas ervoor moeten beslissen.

Verder was het totaal niet aanvallend bedoeld want er staat persoonlijk
Dus dat is mijn gevoel er over.
Wat een ander doet moet die zelf weten.
Maar als ik zie dat op een pensionstal, waar mijn paard even heeft gestaan, waar ze apart op de wei stonden, alle mogelijke fratsen uithaalde om bij een ander te staan, heb ik daaruit mijn conclussie getrokken Lachen

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:10

in woon in groningen en nou hebben wij op lauwersoog koninkpaarden lopen(in het wild) vorig jaar hadden ze zich wel heeel erg voortgeplant en nou was er ruimte te kort en zouden ze geslacht worden als er geen plek zou worden gevonden.weet niet wat ze gedaan hebben.
6 jaar geleden hebben bekende van mij 2 verweesde veulens(tweeling)opgevangen en die ingereden enzo, erg grappig staan nu te koop.

maar ja als je geen andere mogelijkheden hebt als al het gezelsschap goed.uit mijn ervaring heb ik gemerkt dat het niet zo belangrijk is wat erbij staat.

bij ons staan de pony's op kort gras en de paarden op wat langer gras en tuurlijk als er in beide weiden maar 1 staat gaan ze ook naar elkaar toe.maar denk dat dat het ook het geval wa geweest als er een koe had gestaan of geit.ligt er ook maar net aan wat ze gewent zijn

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:12

volgens mij reageerde ik ook niet alsof ik aangevallen word.maar het kwam beetje over alsof je vindt dat paarden boven koeien en geiten staan(vinden ook veel mensen, en vind ik beetje belachlijk om een koe kun je ook rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:14

Hoe kun jij dat uit mijn bericht halen???
Heel knap hoor Ja
Want ik ben simpelweg van mening dat soorgenoten elkaar opzoeken.
En die zijn voor mij verder gelijk.

Dus ja, ik vind je reactie nog al vreemd en vond hem wel aanvallend overkomen.
Maar fijn dat het zo niet bedoeld is Lachen

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:22

ik ben soms nog wel eens kort door de bocht.word aan gewerkt Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:26

Kunnen we elkaar een handje geven, want daar heb ik ook nogal eens last van Haha!

Maar verder ontopic
Als je oplet wat je dier aangeeft, dan buit je niks uit.
Ze vinden de aandacht gewoon leuk.
Komen het ook zlef opzoeken.
En ook merk ik dat paarden rijden als fijn ervaren.
Is dat totaal niet het geval, mag je als ruiter idd wel eens gaan kijken wat je kunt veranderen Lachen