Paardendieet???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Paardendieet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:12

Mag je een paard op dieet zetten?
En waar kun je dan het best op besparen? Ach gut

Groetjes!

M3isSi3j

Re: Paardendieet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:31

Wat heeft dit met rijtechnisch te maken.. en op wat voor manier bedoel je besparen? Geld besparen door je paard op dieet te zetten?

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:32

Je kunt een paard best op dieët zetten hoor, maar wel afbouwen.
Als je paard veel weidegang krijgt, kun je het krachtvoer minderen.
Onze Arabieren staan de hele dag op de wei, en krijgen maar een handje muesli per dag, en ze zijn in super conditie!
In gras zitten alle belangrijke voedingsstoffen in die een paard nodig heeft, en bij normale arbeid kun je het krachtvoer gerust achterwege laten.
Als je paard geen weidegang krijgt maar bijv. in een padock staat, en hij is ook nog dik,
kun je ook minderen met krachtvoer, maar zeker niet met hooi, omdat de darmen wel op gang moeten blijven.
Helaas vinden veel mensen een hooibuik of grasbuik niet mooi staan, en word er beperkt hooi gevoerd of gegraasd, terwijl het welzijn van je paard toch belangrijker is dan een bolle trommel, lijkt mij..
Veel succes ermee!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:34

M3isSi3j schreef:
Wat heeft dit met rijtechnisch te maken.. en op wat voor manier bedoel je besparen? Geld besparen door je paard op dieet te zetten?

Ik denk dat ze gewoon bedoeld hoe ze het beste voer kan minderen i.v.m. een dik paard.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:37

M3isSi3j schreef:

Sorry, je hebt gelijk Clown

Ik heb de topic in het verkeerde forum geplaatst en natuurlijk willen we niet op het geld besparen, ik doelde op het besparen van welke voedingsmiddelen (kun je beter brok weglaten dan bijv. hooi). Knipoog

En... heb je nog tips M3isSi3j ??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:42

oew.. het kwam er een beetje kattig uit he.. sorry! bedoelde het niet zo..

Zoals hierboven genoemd is kan je beter veel ruwhooi geven en de brok wat in mindering brengen. Als je paardje op het land staat kan je de brok en ruwvoer rustig afbouwen en helemaal niet meer bijvoeren, zodra je ziet dat die in gaat vallen of lusteloos word kan je weer wat krachtvoer erbij geven.

Als je nou als beloning je paardje musly ofzow geeft zou je daar mee kunnen stoppen en er bv penen of sla voeren.

Succes Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:46

Hahaha Knipoog Is okee hoor M3isSi3j

Ze wordt echt te dik nu, ze krijgt brok, hooi en gaat de hele dag het land op. Als ze op rust staat is aan beide kanten een dikke buik te bekennen en voordat dit uit de hand loopt...

Ze zou toch niet drachtig kunnen zijn?? Haha! Sinds 2 maanden zijn we van stal verwisseld, daar was ze erg dun en nu opeens komt ze zo hard aan... Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:52

je moet rekening mee houden dat het gras voor de eerste sneede heel er grijk is. Ik zou gewoon stoppen met hooi geven (zeker als het kuil is) en het rugvoer iets afbouwen. In het jonge gras zitten meer dan voldoende voedingsstoffen om goed de dag door te kijken en door het lopen valt ze ook een beetje af.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:58

Okay, dus kortom gewoon de wei in (misschien wat korter dan normaal) en geen hooi of kuil meer en minder brokken?? Knipoog

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:16

Ik zou je paardje lekker de hele dag in de wei laten hoor!
Maar laat gerust de brok weg, als ze de hele dag vers gras krijgt!
Wij geven onze paarden 's avonds een klein plukje stengelig hooi,
puur dat ze dan nog wat te doen hebben 'snachts.
Als je het krachtvoer al achterwege hebt gelaten en ze blijft nog steeds dik, kun je haar meer beweging geven.
Veel draven, maar 100 rondjes in de bak is zo saai, hè!
Ga dan lekker zoveel mogelijk naar buiten en draaf lange stukken achtereen, dat stimuleerd de verbranding beter dan een ren galop.
En in een flink tempo stappen is ook goed voor de verbranding, en je paardje word lekker los in d'r rug Knipoog
Je moet natuurlijk niet opeens elke dag kilometers gaan draven als je paard niet zo'n beste conditie heeft, maar dat snap je vast wel.
Succes!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:26

@ Joepje: Thanks voor je reactie. Het is niet dat ze geen conditie heeft (ze loopt dagelijks), maar het viel me opeens op dat ze zo dik is geworden. Toen de hoefsmid er zaterdag was zei hij dat ze niet zo fijn aanvoelde, zo loom en dat viel mij ook al op. Vandaar dus deze vraag.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:33

haha! Mijn paardje is ook loom, nouja, zeg maar sloom, als hij lekker de hele dag op de wei heeft gestaan, hij zit dan propvol! Haha!
Ik vind een grasbuik niet erg, dat is voornamelijk water, dus kan geen kwaad.
Het is wel een raar gezicht hoor, een heel klein kopje en dan zo'n buik.. Haha!
Maar 's avond ga ik regelmatig naar buiten, lekker veel draven, en als ik dan terug kom is z'n buik duidelijk minder, omdat hij dan een deel heeft uitgezweet (of is het uitgezweten.. Bloos )
En wat betreft de hoefsmid,het is natuurlijk wel lastig voor je paard om met een dikke buik haar achtervoetje op die staander van de smid te zetten, maarja, dat is bij ons maar 1x per 8 weken.
Ga maar eens lekker veel draven, je zal zien dat ze weer slanker wordt! Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:54

Okido Joepje: Draven! Dat gaan we vanavond dan maar doen met die dikzak!! Nee grapje, ik maakte me gewoon zorgen. Je hoort ook zo vaak van die enge dingen, eiwit vergiftiging, hoefbevangen etc. en dat allemaal omdat ze te dik zijn. Dus jullie vinden dat het geen kwaad kan?

Ik zal eens een foto plaatsen van haar!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:58

Zolang ze zelf ook goed in haar doen is, en haar ribben kun je nog voelen, hoef je je geen zorgen te maken hoor! een foto is wel leuk om even te kijken ja. enne..draafze vanavond! Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 07:32

Goedenmorgen allemaal!!

Heb gisteren een hoop gedraafd... pfff Knipoog Nou, ze is wat loom de laatste paar dagen, maar verder wel vrolijk dus daar zal het niet in zitten.

Nu had ik een vraagje aan jullie: Heeft er een van jullie een foto van een echte grasbuik bij een merrie? Die van mij heeft echt een hangbuik. Ze is niet meer in proporties, overal mooi gelijk en dan ineens die dikke hangbuik....

Ik ben benieuwd of iemand een foto plaatst!!

Groetjes!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:00

Ik kan je niet helpen aan een foto hoor, maar bij jouw paard klinkt het echt als een grasbuik hoor!
Of denk je soms echt dat ze drachtig is?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 14:31

Ik heb geen idee, Joepje! Ik ben zo slecht in foto's op mijn pc te zetten (dus van digi naar pc) en dan is mijn vriend er ook nog eens niet.... Knipoog

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:40

nee, ik bedoelde dat ik geen foto heb van een grasbuikpaard, omdat je daar om vroeg.. Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 14:47

Hihi Knipoog Ooooh, zeg dat dan... hihi Haha!

Wie wél?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:42

Verplaatst van RT naar VMR.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 12:06

@ Katja: Dank je wel