Paard loopt gevoelig op net bekapte hoeven - Wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Paard loopt gevoelig op net bekapte hoeven - Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:03

Hoi, ik heb mijn paard vrijdag laten bekappen. Ik heb m'n paardje pas een week, maar z'n hoeven waren veel te lang, en hadden echt al een paar weken geleden gedaan moeten zijn. maar de hoefsmid van de verkoper had natuurlijk geen tijd... [tja het moet ook niks kosten hé!] Boos!

Ik heb hem vorige week opgehaald en op een land gezet. Hij is 3 en heeft dus nog nooit ijzers onder gehad. Dat wil ik ook graag zo lang mogelijk zo houden. Helaas kon mijn hoefsmid pas vrijdag komen, dus bij één voorhoef was al een flink stuk afgebroken. Opzich was het netjes afgebroken, maar nu is die hoef wel erg kort. De hoefsmid was daar ook niet zo blij mee, maar volgens hem zou hij d'r niet zo'n last van moeten krijgen. De voorhoeven schelen nu maar iets van een halve cm ofzo. De stralen maken ook contact met de grond (zoals met natuurlijk bekappen?)

Nu viel mij van 't weekend op dat hij wel iets gevoelig loopt (en dan vooral met de kortste voorhoef). In het gras valt het niet zo op, maar op het hardere wel. Al zijn de harde stukken in de wei ook wat ongelijk.

Is het goed als ik met hem op de weg ga wandelen. Of moet ik dat juist niet doen? En kan ik al met hem gaan longeren of kan ik daar ook beter mee wachten?

Waratje

Re: Paard loopt gevoelig op net bekapte hoeven - Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:13

Ik zou niet op de harde weg gaan lopen met hem. De hoef zal gewoon moeten bijgroeien, dus geef het wat tijd om minder pijnlijk te worden. Wel op zachte ondergrond laten bewegen, maar liever even niet rijden, dat is allemaal extra druk op die gevoelige pootjes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:17

Volgens mij is het heel normaal dat je paard wat gevoelig is.
Wat te laat bekapt, stuk uit hoef....... tsja, dan lopen ze soms wat moeilijk Knipoog
Probeer een harde ondergrond even te vermijden en kijk eens hoe hij loopt op een zachte ondergrond (zandbak?).
Niet de boel gaan forceren door hem bewust op een harde grond te laten lopen, maar even geduld hebben.
Meestal trekt het vanzelf weer bij.
Als het langer gaat duren dan kun je altijd nog even naar de smid bellen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:32

Het lijkt me vrij logisch dat hij nu wat gevoelig is, ik weet niet hoe lang de vorige eigenaar gewacht heeft met bekappen, maar als de eigenaar dacht a laat die maand extra mar komen, dat betaalt de volgende eigenaar maar, is het toch behoorlijk door gegroeid en ook op een normale lengte gekapte hoef an dan wat gevoeliger zijn.

Het groeit er vanzelf weer aan, meestal ngo vrij snel ook, dus zou je er neit teveel zorgen over maken.
Tijdje niet wandelen over het harde, leker in de wei laten aangroeien en voortaan kan je het ekker zelf wel goed bij houden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:33

Gaat per dag wel beter gewoon effe laten groeien idd.

Spirit

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:36

Toen ik mijn pony net had, was het hetzelfde verhaal met de haar hoeven als bij die van jou. Ze had behoorlijk lange hoeven en was al een tijdje niet bekapt. De betreffende hoefsmid heeft toen veel te kort bekapt, waardoor ze twee weken kreupel is geweest. De eerste week heeft ze zo veel pijn gehad, dat ze constant van haar ene been op haar andere stond te wippen om er geen gewicht op te hebben. Ook wilde geen stap verzetten en al helemaal niet op de harde weg, veel te pijnlijk. Hij had haar niet in een keer naar 'normaal' moeten bekappen, maar in fases. Laat je paard de eerste dagen tot een week gewoon even met rust totdat ze weer normaal loopt. Meestal moet dat met een week wel beter gaan. Daarna kun je wel weer het rijden oppakken. De komende weken nog even voorzichtig zijn met de harde weg.
Ik laat mijn pony nu altijd natuurlijk bekappen en ze heeft nooit meer gevoelig gelopen na het bekappen, omdat er niet te veel af wordt gehaald. Paarden lopen niet altijd gevoeliger na het bekappen, dan is er iets niet goed gegaan. Als je het paard de volgende keer laat bekappen, zorg dan dat het niet te kort wordt gedaan en laat op tijd bekappen, dan heb je niet een te groot standsverschil in een keer.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:48

paard wat ik rijd loopt bijna altijd gevoelig, nu met andere smid viel het wel mee. Paard is rontgen gekeurd en op advies ven de dierenarts gef ik de eerste 3 dagen na het beslaan pijnstillers zodat andere voorbeen niet teveel belast werd.
Paard heeft ook een heel stuk van de hoornwand gehad, en vooral kort na die tijd liep hij gevoelig. Met de smid die ik nu heb loopt hij altijd goed. Wacht alleen wel een dag met rijden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:51

Bedankt voor de reacties. Rijden doe ik zoiezo nog niet hoor. Hij is namelijk nog niet ingereden Clown Dus voor ik daarmee ga beginnen moet hij echt weer goed lopen.
Hij loopt nu gewoon in de wei. Ik wou gaan wandelen om hem verkeersmak te maken (voor zover het wonderpaard dat nog niet is, want ik hem nog niks gezien waar hij echt bang van wordt Haha!). Maar gezien jullie adviezen, laat ik dat wandelen de komende week of 2 nog maar even achterwegen.
Ja hij was zeker al ruim een maand te laat gedaan. Onder het mom van: ik laat de hoefsmid pas komen als er meerdere paarden gedaan moeten worden!! En mijn paard heeft daar een maandje op stal gestaan en daarvoor liep hij in de wei, dus die heeft een hele poos geen hoefsmid gezien.

Sily schreef:
Tijdje niet wandelen over het harde, leker in de wei laten aangroeien en voortaan kan je het ekker zelf wel goed bij houden.

Nu dat ik het voor het zeggen heb gaat dit inderdaad niet meer gebeuren. Want de hoeven zijn veel te belangrijk!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:04

Ik zat twee en een halve week in het zelfde schuitje al was ze wel bekapt bij de vorige eigenaren. Ze is gekeurd en de keuringsarts had op haar protocol gezet dat ze nodig hoefverzorging nodig had. De vorige eigenaren vonden het wel zo netjes om dat te regelen voordat ik haar kwam halen (heel erg netjes dus!). Hun hoefsmid is echter iets te vlijtig geweest. Toen ik ging kijken had ze een scheurtje in haar hoef en toen ik haar op kwam halen was die helemaal weg! Toen ik haar uit de trailer haalde liep ze al vreemd, ik dacht toen dat dat stijfheid van de trailer was (ze had toch 2 uur in de trailer gestaan). Toen ik haar daarna even ging losgooien in de bak liep ze nog steeds zo voorzichtig en toen ging er bij mij een belletje rinkelen. Als ik jou was zou ik inderdaad nog even niet over het harde lopen, al zei je dat al Haha! . Bij mij was het gevoelig lopen na iets minder dan een week over. Na twee weken heb ik een kort stukje over de weg gewandeld en dat ging prima, dus nog even geduld!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:08

mijn paard liep de vorige keer 3 dagen kreupel van het bekappen Verdrietig Zijn hoeven groeien heel erg langzaam en daardoor was hij al een tijd niet naar de smid geweest. Het enige probleem is dat de stand van zijn hoeven dus niet helemaal goed is, dus hij moest wel flink gecorrigeerd worden. Omdat er dus nauwelijks iets van zijn hoeven af kon zijn ze toen net iets te kort bekapt. En toen had hij flink last ervan, gelukkig loopt hij nu weer helemaal goed. Hij moet nog een beetje gecorrigeerd worden over een paar weken dus ik hoop dat hij er dan minder last van heeft. Ik zou je paard gewoon op het land laten staan en elke dag even kijken hoe hij loopt.