2- paardsvrachtwagentje.. hoe hard mag je daarmee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margon

2- paardsvrachtwagentje.. hoe hard mag je daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:25

Met de een auto + trailer mag je 80 km op de snelweg!
En met die grote vrachtwagens mag je geloof ik ook 80 km op de snelweg.

Maar ik ben nu een beetje op zoek naar een 2-paardsvrachtwagentje maar hoe hard mag je daar dan mee op de snelweg?! Ook gewoon 80 km of 100 km ? En waar ligt dat dan aan.. kan iemand mij dat ook misschien vertellen?

Alvast bedankt Haha!

Djilna

Re: 2- paardsvrachtwagentje.. hoe hard mag je daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:37

Vrachtwagens mogen 90, ik dacht een 2-paards vrachtwagentje ook.
Of ze kijken niet naar of het een vrachtwagen is, maar dat het met rijbeweijs B is. Dan mag je dus (afhankelijk van het type weg) 100 of 120. Maar dat lijkt me nogal hard met paarden achterin!
Ik zou de RWD of CBR even bellen als ik jou was.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:39

Wij rijden meestal 100 op de snelweg maar wij vragen ons ook altijd af hoe hard je eigenlijk mag omdat onze vrachtwagen nog net B rijbewijs is. Het is wel zo ingesteld op het dashboard dat er een rood lampje gaat branden als je harder dan 80 rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:41

Ik denk ook 80 pf 90 km p/uur. Lijkt me ook hard zat met 1 en/of 2 paarden in je wagen.
Maar zeker weten doe ik het ook niet. Gewoon ff bellen dan weet je het zeker.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:58

Het is een B-rijbewijs wagen, dus gewoon de toegestane snelheid voor personenauto's op die weg. Afhankelijk van het wegtype dus 100 of 120. Maar het is niet verboden ofzo om met de vrachtwagens mee te rijden Knipoog Langzamer dan de vrachtwagens zou ik niet aanraden.
Ik rijd met zo'n moderne Anemone wagen gerust 120 met 2 paarden achterin zonder een centje pijn, maar niet iedere wagen haalt dat makkelijk. Hangt er ook vanaf hoe druk het op de weg is, als het rustig is, dan haal je makkelijker een vrachtwagen in dan bij drukte, in de spits ofzo rijdt het prettiger gewoon op de rechterbaan tussen de vrachtwagens.
Een snelheid aanhouden waarbij je wagen comfortabel rijdt en je goed mee komt met het verkeer, dat rijdt het prettigst.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:02

Hoi,
Met "aanhang" combinatie's dus auto+trailer, kleine vrachtwagens en grotere vrachtwagens geldt een maximum van 80 kilometer per uur. Veel vrachtwagens zijn begrenst op 90km per uur dit komt doordat in duitsland er een maximum geldt van 90km.
Hier op de nederlandse snelwegen dus waar 100/120 km gereden mag worden voor een normale auto mag je maar 80km.
Rij je harder dan wacht een erg hoge bekeuring!(bv. rij je met een auto 150km waar je 120km mag heb je een overschrijding van 30 km dit is een boete van +/-€175,- rij je met een vrachtwagen 10km te hard zit je op de +/-€180,-!!!
Deze bedragen zijn dus erg fors let dus erg goed op!!
Ik zou ook even nakijken of het maximum gewicht van het B+E(deze is echt nodig op een "mini"vrachtwagen) rijbewijs niet wordt overschreden als de vrachtwagen geladen is, anders heb je een nog groter probleem want dan rij je zonder rijbewijs rond en ben je dus ook niet verzekerd.
En die boete's zijn helemaal niet leuk meer, eerste keer zonder (vrachtwagen)rijbewijs is €600,-!!! daarna wordt het elke keer steeds hoger!!(na de 2e keer moet je voor de rechtbank verschijnen!!)
De combinatie B+E zal waarschijnlijk niet opgaan aangezien de combinatie te zwaar is!
Hoop dat je genoeg geinformeerd bent!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:17

Ehm, je hebt geen E achter B nodig bij zo'n 2-paards vrachtwagentje hoor!
E geldt tenslotte alleen voor aanhangers....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:22

Hoi Djilan dat is niet waar, het heeft te maken met hoeveel gewicht je op een weg zit. je mag maar een max. aantal kilo's besturen als je alleen een B rijbewijs hebt. Ook een vrachtwagentje valt nl onder de trek combinatie's

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:24

Je mag gewoon max. 120 km rijden of dat verstandig/veilig is kun je je afvragen. De veewagen die wij hebben valt wbt verzekering enz enz. onder de campers en bestelbusjes, daarmee mag je max. 120 km rijden
Wij hebben een Merc. 2 paards wagen, die met 2 paarden echt bij 100 km blijft steken, we rijden er eigenlijk nooit 100 mee, maar 80/85 km dat vind ik een fijne snelheid om mee te rijden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:28

aafje87 schreef:
Hoi Djilan dat is niet waar, het heeft te maken met hoeveel gewicht je op een weg zit. je mag maar een max. aantal kilo's besturen als je alleen een B rijbewijs hebt. Ook een vrachtwagentje valt nl onder de trek combinatie's

Voor zover ik weet, heb je geen E nodig met een 2 paards vrachtwagentje, dat heeft idd met het gewicht vd wagen te maken en de te vervoeren inhoud, (voor levende have gelden weer andere regels)als bij een zwaardere wagen die dus onder de vrachtwagens valt heb je een vrachtwagen rijbewijs nodig. (C is dat toch Bloos )

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:29

De 2-paardsvrachtwagentjes waar ik naar aan het kijken ben zijn allemaal voor een B rijbewijs... je hebt ze ook wel met een groot rijbewijs maar daar ga ik dus niet voor Haha!

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:10

Margon schreef:
De 2-paardsvrachtwagentjes waar ik naar aan het kijken ben zijn allemaal voor een B rijbewijs... je hebt ze ook wel met een groot rijbewijs maar daar ga ik dus niet voor Haha!

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

Daar mag je dus inderdaad gewoon 120km/h mee rijden. Of dat veilig is, is een ander verhaal.
Kijk je wel goed uit wat je koopt? De meesten zijn rijdende schroothopen, waar je ook nog eens de hoofdprijs voor betaald. Bovendien hebben ze vaak zo weinig laadvermogen dat je standaard overbeladen bent. Ze vallen ze straks onder de wegenbelastingregels en moet je dus behoorlijk wat neertellen voor een paardenwagentje.
Voor een vrachtwagen (C-rijbewijs) betaal je 61 euro per drie maanden. Die wagens zijn redelijk betaalbaar, hebben ruim voldoende laadvermogen en zijn meestal veel beter van kwaliteit en voor een lagere prijs. Tel al die verschillen eens bij elkaar, dan kun je daar je C-rijbewijs voor halen.
Kijk eens op www.trucks.nl met zoekopdracht alle merken, opbouw veewagen, daar enkele hele mooie wagens bij.....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:13

aafje87 schreef:
Ik zou ook even nakijken of het maximum gewicht van het B+E(deze is echt nodig op een "mini"vrachtwagen)

Complete onzin! E is voor aanhanger/oplegger. B of C is afhankelijk van het gewicht van het trekkende voortuig (boven de 3500 kg: C), E is nodig als je er nog iets achter hangt en dan afhankelijk van het trekkende voertuig B+E of C+E.

cissie schreef:
Je mag gewoon max. 120 km rijden of dat verstandig/veilig is kun je je afvragen.

Op een lege, rechte weg zoals bijvoorbeeld de A6 waar je kilometers ver kunt kijken zie ik het bezwaar niet met een moderne wagen die die snelheid makkelijk haalt. Ring Amsterdam in de spits zou ik het inderdaad niet aanraden Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:17

Nou Ikke dat zeg je nu,. maar ik heb eerlijk gezegt spijt dat ik niet voor het vrachtwagen rijbewijs ben gegaan, het klopt helemaal wbt de prijs/kwaliteit verhouding, voor het geld waar ik mijn b rijbewijs wagen voor heb gekocht had ik ookmneen vet mooie vrachtwagen kunnen kopen war mar liefst 6/8 paarden in kunnen met wat geld erbij had er ook nog een living in gezeten.
Maar het ligt er natuurlijk maar net aan wat je wilt, ik heb heb hem gekoht ivm met het aangespannen rijden en om zelf met het paard overal nar toe te kunnen, wbt het aangespnen rijden had een grotere vrachtwagen niet gek geweest het kan nu ook allemaal mee, maar dat gaat ook maar net.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:34

Het slaat niet helemaal op jou vraag maar toch wil ik je nog een tip meegeven: Kijk heel goed naar wat je koopt! Waarschijnlijk heb je je er al helemaal in verdiept maar toch. Met die 2 paards vrachtwagentjes is het heel vaak zo dat je bijvoorbeeld maximaal 600 kg kan laden; dat is dus één paard! Ik heb zelfs gehoord van een vrachtwagen die maar 150 kg mocht laden, daar heb je dus niets aan! Vaak zijn de oudere vrachtwagentjes omgebouwde vrachtwagens (voor bijvoorbeeld bloemen transport). Ze proberen deze zo licht mogelijk te maken en wegen ze als ze op hun lichtst zijn (zonder extra inbouw en met lichtere motor). Als je dan dus 'gepakt' wordt door de politie ben je je van geen kwaad bewust maar heb je toch een dikke boete aan je broek hangen! Dus, let op het laadvermogen Haha!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:56

Volgens mij mag je met een B-rijbewijs 2-paards vrachtwagen 100 of 120.
Hij valt niet onder de cat. aanhanger (80 km/h) of vrachtwagen (80 km/h)

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 21:51

Bedankt voor alle reacties Haha!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:02

aafje87 schreef:
Rij je harder dan wacht een erg hoge bekeuring!(bv. rij je met een auto 150km waar je 120km mag heb je een overschrijding van 30 km dit is een boete van +/-€175,- rij je met een vrachtwagen 10km te hard zit je op de +/-€180,-!!!
Deze bedragen zijn dus erg fors let dus erg goed op!!

Nee hoor. Voor een vrachtwagen geld het zelfde boete tarief als voor een luxe wagen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:10

schoentje schreef:
Nee hoor. Voor een vrachtwagen geld het zelfde boete tarief als voor een luxe wagen.

Ervaring mee Knipoog

Maar de boetes zijn met de trailer/vrachtwagen idd niet hoger dan met een luxe wagen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:14

gomir schreef:
Ervaring mee Knipoog

Ehm.... Ja Schijnheilig Haha!