Alleen buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:24

Sinds gister staat Stan op een andere stal en de buitenrijmogelijkheden zijn daar geweldig!!

Stan is niet gewend om alleen buiten te rijden, maar ik zou hem dit toch heel graag willen leren. Ik heb het weleens eerder geprobeerd, maar dan gingen we met een slakkentempo op de heenweg en met 240km p/u terug (ongewenst en niets meer te vertellen) Bloos

Wat kan ik doen om hem toch het vertrouwen te geven en dat ik dus lekker alleen kan buitenrijden?

Hoe hebben jullie je paard dit aangeleerd?

cesara

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:49

ik wil het die van mij ook leren
ik denk dat ik steeds hele kleine stukjes ga alleen stappen.
en steeds een iets groter stukje

en als die al wat meer gewend is alleen op de heen weg galoperen of draven nooit op de terug. dan heb je kans dat je hem niet meer houd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:51

Amanda heeft er nooit trubbels mee gehad.

Dewi is op zich wel verkeersmak, maar staat er voor haar gevoel alleen voor als ik aan het rijden ben, buiten dan dus. Het gaat op zich wel goed, zij is vrij drammerig en raakt dan opgefokt en dan in paniek omdat ze denkt dat ik haar op dr donder ga geven omdat ze zo opgefokt is Haha! Wat bij haar goed werkt is loslaten, maar haar wel tegenhouden indien nodig. Ik kan haar in stap goed controleren. Gaat ze draven, dan heb ik ook niet altijd veel te zeggen, bij mij is het er dus op gericht haar niet te laten draven op het laatste stuk naar huis.

Verder, als ze zo opgefokt is, dan stap ik er wel eens af, ga eindje wandelen en stijg weer op. Hierdoor heeft ze weer wat rust in haar, en gaat het beduidend beter. Ik ben van plan om zo door te gaan, haar steeds zover te krijgen om rustig te stappen. Af en toe een stuk draven, maar dan alleen van huis weg, en die controleren. Galop is nog lang niet in beeld bij ons...

In jouw geval... Weet je ongeveer vanaf welk punt hij weer naar huis stormt? Ik zou dan denk ik in jouw geval afstijgen en gaan wandelen. Niet meest ideaal, maar hji moet leren dat ie rustig naar huis moet stappen. En als je erop niets te zeggen hebt, dan werkt dat niet, maar wellicht heb je er naast wel wat te zeggen? En dan kan je de afstand die je wandelt op den duur verkorten?

Veel succes iig!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:53

die van mij moet gewoon!! Haha!
al mijn paarden zijn gewend alleen erop uit te gaan, en dat is eigenlijk gewoon een gewoonte geworden.
je kunt eerst eensmet een hoofdstel in gaan wandelen, zodat ze wennen alleen eropuit te gaan.
of je gaat met de trailer ergens rijden, en dan een rondje, zodat hij niet het gevoel heeft dat ie naar huis gaat.
en anders als hij niet wilt? een flinke klap op zijn kont, en gaan!!
succes! groetjes denice

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:29

Hoewel het bij bij ook met ups en downs gaat blijf ik toch in mijn eentje buitenrijden.
Het maakt voor Givar niet uit of er wel of geen ander paard mee gaat, maar als hij er van overtuigd is dat hij ergens niet langsdurft, heb ik een groot probleem. In het meest positieve geval gaat hij er toch langs, in het meest negatieve springt hij of de weg op of gaat volledig blanco.
Maar die keren zijn per jaar gelukkig op twee handen te tellen.
Mijn advies: gewoon gaan rijden. Ze moeten er toch aan wennen. En je leert het alleen door het te doen!
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:35

Ga eerst met hem wandelen en laat hem wennen aan alle 'enge' dingen. Als je dit een tijdje doet en het gaat goed kan je op een gegeven moment een paar minuutjes op hem gaan zitten of het laatste stuk. Dat bouw je dan op en daarna lukt het vast wel om de hele rit zonder problemen te laten verlopen!

Suc6

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:46

Miss_Montana schreef:
Ga eerst met hem wandelen en laat hem wennen aan alle 'enge' dingen. Als je dit een tijdje doet en het gaat goed kan je op een gegeven moment een paar minuutjes op hem gaan zitten of het laatste stuk. Dat bouw je dan op en daarna lukt het vast wel om de hele rit zonder problemen te laten verlopen!

Suc6

Sluit ik me bij aan. Niet alleen went ze dan aan alle 'enge' dingen, maar ook aan het alleen weg zijn van stal en kan je haar makkelijker kalmeren dan als je er op zit (is mijn ervaring). Veel oefenen dan gaat het vast steeds beter!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:54

inderdaad zoals de meeste al zeggen gewoon uitbouwen, elke keer een stapje verder.
zelf stijg ik nooit af als ze gaan dribbelen, dan ben ik ze zeker kwijt.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:11

Je zegt dat je het weleens geprobeerd hebt, maar dit waarschijnlijk op de oude stal waar Stan het allemaal al kende, inclusief de richting naar stal Haha! .

Nu je op een nieuwe stal staat en Stan het daar nog niet kent, zou ik juist daar gebruik van maken.
Nu weet hij nog niet welke kant richting stal is Knipoog .

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:43

Ik ben gewoon de eerste dag al naar buiten gegaan. Dan is alles nog nieuw en wil ze eerst rondkijken en weet ze toch niet welke richting ze in moet. Dan vertouwd ze meer op mij. Ze doet het nu gewoon altijd goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:14

Mijn pony is nietgraag alleen, maar we wandelen nu zoveel mogelijk in de bossen, met longeerlijn en handschoenen mocht ze gek doen. Nu na een paar keer gaat ze het zelfs leuk vinden om alleen met mij op pad te gaan Haha! en idd steeds een stukje verder weg. Ik loop ook nooit 2 keer dezelfde route.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:15

Ik ben bij Patos begonnen met iemand erbij op de fiets. Daar had ze dan net een beetje extra steun aan als we langs 'iets engs' moesten. Nu is ze ook gewend aan vreemde bakken door de vele wedstrijden en is ze eigenlijk alleen een beetje huiverig voor motoren en vrachtwagens. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je paard in de bak thuis ook genoeg vertrouwen in je heeft en dat je toch altijd de touwtjes in handen hebt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:24

De fiets vind ik inderdaad een goede tip!
Mijn ervaren alleen-buitenhobbelaar vind het met fietser mee ook gezelliger.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:28

Gewoon doen en veel gaan buitenrijden.

Toen ik vorig jaar begon met buitenritten ohz. had ik hetzelfde. Op de heenweg zat er geen tempo in en op de terugweg was het een ramp, zo hard gingen we. Maar na verloop van tijd gaat het nu een stuk beter. Hij wil op de heenweg beter doorlopen en blijft op de terugweg 9 van de 10 keer rustig.
Maar hoe korter mijn route, hoe drukker hij is op de terugweg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:26

Elke keer een stukje verder. Ga na het rijden in de bak een stukje naar buiten, dan zijn de energie in ieder geval al kwijt.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:37

Ga eerst een bepaald rondje met hem wandelen. Daarna ga je een keer na het rijden ook dat stukje een keer lopen. Dat herkent hij dus al dus het zal minder eng zijn.
Verder zijn er niet echt manieren om het te leren volgens mij.
Gewoon een keer steeds kleine stukjes proberen. Misschien gaat het wel supergoed.
(Ik moet wel zeggen, je moet echt oppassen. Ik vertrouwde, en doe ik nog steeds hoor, mijn paard echt. Ik durfde zo tegen iedereen te zeggen dat hij er nooit uit zou naaien, maar alleen even zou kijken. Dat deed hij ook, totdat we een keer alleen naar buiten zijn gegaan, toen sloeg hij dus wel heel hard op hol (met gevolgen van dien))
Ga dus gewoon eerst rustig, vertrouwde stukjes met 'm wandelen Lachen

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:42

ik ben ook bezig met het (weer) naar buiten gaan. Alleen mijn paardje is niet bang, maar ze wil gewoon niet! Laatst stond ze steil rechtop omdat madam niet wilde! En dan ben ik nog niet eens alleen, we waren met ze 3en...
Mijn paardje is 15, terwijl een hitsig 3 jarig arabiertje wel gewoon ging. Dat snap je toch niet?!

radijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:51

Wij gingen de 1e keer gewoon met een ouder paard... waar ze wel respect voor hebben en waar ze dus ook achter blijven...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:03

ik heb nog een jong paard,
op zich wil hij wel alleen,
alleen heeft hij af en toe van die buien dat ie op een gegeven moment gaat vervelen,
alles eng vind enzo..

dit is trouwens al een tijd geleden,
en als ik er zo bij na denk,
doet hij het tegenwoordig super !!

ik ga met hem alleen naar buiten,
mijn moeder nooit,
die rijdt altijd samen emt een ander paard..

verder draait de mijne zich nooit om,
gaat enkel alleen iets harder stappen als hij naar huis gaat,
en ook dit doet hij soms

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:42

Gewoon kleine stukjes. Zorg ook dat je veel afwisseld, zodat je paard zelf niet de weg terug weet. Ik weet niet hoe hard je paard naar stal terug rent, maar misschien kan je een tijdje een martingaal gebruiken zodat jij wat serker bent. Veel sucses!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 23:58

Ik denk dat ik van het weekend een fiets in de kofferbak gooi en dat ik vriendlief mee laat fietsen. Ikzelf ken de omgeving ook niet, gaan we gewoon eens rondkijken. Kan hij altijd Stan nog pakken als het niet gaat.

Allemaal bedankt voor de tips!! Ja