waarom zomerdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:39

waarom doen mensen een zomer deken bij een paard op? Ik begrijp het niet helemaal

Margreet

Re: waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:43

*omdat het 's nachts toch nog wat frisjes is soms
*schoonhouden
*tegen verkleuren door de zon
*tegen vliegen
*....

Wat snap je niet?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:44

dat je, je paard gewoon een deken doet in de zomer! Lijkt me niets lekker voor een paard. En frisjes 's nachts, het is toch een paard? Maarja, zal wel handig zijn ofzo, bedankt Lachen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:09

Marley staat nu met een deken die meer gewoon een katoenen lapje is bij wijze van spreken, en dat alleen maar om hem een beetje schoon te houden, hij is namelijk een schimmel die zich altijd lekker vies maakt. Vooral handig voor de ruiter dus en niet zozeer voor het paard, maar de deken is heel dun en ademt goed dus ik denk niet dat hij er veel last van heeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:40

Een vliegendeken kan o.a. handig zijn tegen de steekbeesten. En als ik in de zomer een wedstrijd heb en het is wat koud en/of winderig, dan leg ik in de vetgate (rustpauze) en na de finish een (zomer)deken over de achterhand zodat de spieren niet te hard afkoelen. Zeker tijdens een wedstrijd kan ik me niet permitteren dat mijn paard stijf wordt van een suf windje.

Ik heb in Australie op een stal gewerkt waar de paarden in de zomer helemaal ingepakt in (witte katoenen) dekens naar buiten gingen, vooral met schimmels deed men dat. De UV-straling is daar zo sterk dat paarden (en ook mensen) gemakkelijk huidkanker ontwikkelen. Beter voorkomen dan genezen en het is ook nog eens handig tegen de steekbeesten.

Check bijv. deze site voor uitleg: http://www.sunsetrugs.com.au/summerbreeze.html

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:45

Ik heb voor mijn paard ook een zomerdeken, ik heb deze voor het schoon/mooi houden van de vacht, aangezien ze ook vaak in een zandpaddock staat met van dat fijne witte zand is het ookwel makkelijk, anders is mijn paard na een hele poos poetsen nog steeds een stofwolkje is Knipoog
Maar als het echt warm is doe ik hem af hoor en meestal als ze de wei in gaat ook wel (als het lekker weer is teminste).
Verder heb ik een vliegendeken die ik op het moment nog niet gebruik omdat er bij ons nog niet echt veel vliegen zijn, maar als die wel komen krijgt ze die deken dus op.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:01

Ik doe mijn paarden 's zomers geen dekens op hoor. Ze kunnen wel tegen een stootje, vliegenspray tegen de vliegen, borstels tegen de viezigheid Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:09

De mijne krijgt in de zomer een vliegendeken met mazen op. Niet zo'n katoenen deken. Daaronder zullen ze het wel warm hebben lijkt me.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:15

Je zult me waarschijnlijk niet geloven, maar onder die witte katoenen dekens bleven die Australische paarden heerlijk koel. Ook in de volle zon. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:44

@Karin klopt, ik heb een bucas vliegendeken, zo fijnmazig dat het net katoenenstof is. Hiermee kan ik mijn paard met 27 graden makkelijk buiten zetten, onder het dek heeft hij een koel huidje Knipoog

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:46

Mijne loopt in de zomer ook met een dichtmazig vliegendeken op, tegen die vervelende rotbeesten. Ze voelt er altijd koel onder aan, heb haar nog nooit zwetend aangetroffen dus ik denk dat het wel meevalt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:52

Ik doe mijn zwarte paard een deken op als ze naar buiten gaat. Tegen het verkleuren.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:04

mickey heeft nu ook geen deken meer op,maar heb er toch twee aan de stal hangen.
een simpele fleece en een ongevoerde regendeken,gewoon voor als het wat kouder is sommige dagen,of als ik haar moet wassen ofzo.

ik wou voorheen een katoenen gebruiken als vliegendeken,maar doe ik niet meer,ik spuit haar gewoon lekker in Lachen en moet zeggen heb tot nu toe haast geen last van de vliegen gehad.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:18

Ik vond het wel een goede vraag van de TS. Ik heb de afgelopen dagen ook met verbazing een hoop paarden gezien, terwijl het 30 graden was, met een zomerdeken op. Ik snapte het ook niet. Mijn pony heeft een eczeemdeken op, maar dat valt toch in een andere catagorie, vind ik.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:31

hey,
op de vorige stal deed me instructrice altijd een zomer deken op tegen het verkleuren, als ze dan naar de keuring was geweest ging die deken er gewoon weer af.
ja je kan het zo gek maken als je zelf wild, vind het zelf ook onzin om de deken op tehouden als het niet nodig is, en je niet naar de keuring of wedstrijd hoeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:38

Majo schreef:
Mijn pony heeft een eczeemdeken op, maar dat valt toch in een andere catagorie, vind ik.

En dat terwijl eczeemdekens (en ook vliegendekens) meestal donker van kleur zijn (bruin, donkerblauw). Je zou zeggen dat de paarden het daaronder een stuk warmer hebben dan onder dekens van wit katoen of reflecterend materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:50

ik heb zoveel dekens Haha!
maar mijn paardjes hebben ook een lapje katoen als zomer deken ( deze is niet waterdicht ) die doe ik op tegen de vliegen ( vliegen deken slopen ze altijd ) of 's'nachts als het ineens tegen de 10 graden is. Ook om ze schoon te houden. Zo kan je enorm veel redenen hebben om een zomer deken te hebben

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:56

Ik doe mijn zwarte paard een zilveren vliegen deken op om twee redenen.
1. tegen de verkleuring.
2. tegen de warmte ik merk dat ze ook echt mider last heeft van de zon met deze deken op.
Pling

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:58

Karin schreef:
En dat terwijl eczeemdekens (en ook vliegendekens) meestal donker van kleur zijn (bruin, donkerblauw). Je zou zeggen dat de paarden het daaronder een stuk warmer hebben dan onder dekens van wit katoen of reflecterend materiaal.

Ja inderdaad, daarom heb ik net zolang gezocht totdat ik een witte had gevonden Knipoog