peesbeschermers nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met peesbeschermers?

ja, voor en achter
25 (41%)
alleen voor
16 (26%)
alleen achter
Geen stemmen
nee, bandages
4 (6%)
nee
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 60

japsie

peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:27

waarom dragen heel veel mensen eigenlijk peesbeschermers.. ja wss om de pezen te beschermen. maar waarom doet dan niet iedereen het, en bij manege paarden ook niet.
en achter zie je ook een stuk minder vaak. ik rijd nu bijna twee jaar met die dingen. en iemand zei dat je ze dan niet zomaar af kan doen. maar hoe kan je dat dan afbouwen. want ik heb er eigenlijk wel genoeg van. ze worden vies, t paard vind het niet leuk en ze zakken af.

Schoentje

Re: peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:33

ik rij op een handelstal en wij doen de paarden thuis nooit iets om de benen.
Ik ben daar 2 jaar geleden mee begonnen, omdat ik iedere keer wondjes onder de peesbeschermers kreeg, en de blessures toch niet uit bleven.
Ik heb nog geen problemen gekregen van het niet gebruiken van beenbeschermers.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij die erg strijken of erg onhandig zijn, die moet je wel iets om doen natuurlijk. Maar als je een paard hebt dan sterk genoeg is om zijn eigen benen recht te houden, zullen er weinig problemen zijn...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:43

Ik deed het eerst wel altijd, omdat ze zo ruim liep van achter dat ze haar voorbenen aantikte. Maar nu heeft ze toch geen ijzers meer, dus is het risico volgens mij al minder groot, en tja ze rent ook vaak gewoon als ze buiten staat en dat is ook altijd goed gegaan. En er komt altijd zand enzo in, en de benen worden veel warmer dus ik laat het nu bijna altijd zitten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:47

Ik doe eigenlijk meestal bandages om...
Vroeg gebruikte ik altijd beschermers; omdat iedereen dat deed. Maar mn paard kreeg er kale plekken door dus heb ik ze af gelaten..
Ik vind ze opzich dikke onzin, tenzij het paard strijkt of zichzelf aan tikt of als je gaat springen.
Ik doe ook alleen bandages om omdat het mooi staat hoor Lachen
Maar ik bedoel; als die dingen er niet waren, dan gebruiken we ze toch ook niet dus waarom wel gebruiken als ze niet nodig zijn?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:50

Janine schuurde vaak met haar voorbenen tegen elkaar, dus deed ik peesbeschermers om. Nu doet ze het niet meer, en doe ik ze maar af en toe om, en als ik een buitenrit maak.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:53

Ik gebruik helemaal niks om de benen van Amo, het is een paard en hij kan best tegen een stootje. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:41

Ik gebruik helemaal niets.
Alleen met de marathon (aangespannen), dan komen er scherpe bochten in voor en is hij constant aan het schakelen in de galop. Dan is de kans een stuk groter dat hij op zijn eigen benen stapt.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:46

Ik gebruik voor peesjes, en achter strijklappen.
Omdat ze erg strijkt, en vaak onbenullig is met haar benen en anders zo de hele koot (voor) opentrapt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:49

ik gebruik helemaal geen bescherming, paard is goed bekapt en heeft dus ook geen ijzers, en ik zie het nut niet zo van bescherming, behalve voor klappen van buiten af, zoals dus bijv het met ijzers aantikken, maar ze heeft geen ijzers en is goed bekapt waardoor haar voorbenen snel genoeg weg zijn voor haar achterbenen...
Ik heb niet het gevoel dat ze de pezen nou beschermen, want steun bied het niet echt, het is alleen maar een hard omhulsel.... lijkt me dat het alleen beschermt tegen klappen van buitenaf, en ze houden ook de warmte nog is vast, dus ik zie ook niet in waarom je het af moet bouwen......

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:12

ik heb gekozen voor ja, en zowel voor als achter. Bij mijn beide paardjes doe ik dit. Dat ik dit standaard doe heeft te maken met het feit dat beide achter redelijk nauw lopen en dat de ene vorig jaar een akelige peesblessure op heeft gelopen. Hoe dat precies is gekomen weet ik niet, kan in de wei zijn gebeurd..Maar ik neem toch maar het zekere voor het onzekere.
Soms doe ik ook wel bandages om maar dat is dan ook deels voor het mooie.

Aan de andere kant speelt bij mij ook altijd mee dan ze in de wei zonder bescherming staan en daar ook rennen en doen...

Tja, twijfel..maar doe het toch voor en achter om.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:17

Ik rij ook met peesbeschermers, maar dat is idd omdat mijn beestje zich van voor aan de binnenkant snel opentrapt en van achter ook wel eens. Aangezien ze al 1 schiefel heeft wil ik dat graag zou houden.

dreamhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:19

Ik gebruik altijd peesbeschermers voor met rijden en longeren maar anders niet, ik vind het toch een stukje veiligheid maar iedereen moet het zelf weten he.....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:20

Tja ik zie het als bescherming. Ik sta op een grote stal mijn paard staat daar dus vaak 21/22 uur op stal en als hij eruit komt kan hij nog wel eens gek doen. Het risico is mij te groot als je een keer een flinke peesblessure hebt gehad ben je wel genezen.

Paard kan altijd schrikken of het nu van jezelf is of van buiten af. In de vrij natuur zullen zie niet schrikken van bepaalde dingen (auto's) want die zijn er niet. Door schrikken heb ik bij mijn oude paard een lelijker schriffel opgelopen (steigeren en aantikken). Dit was op wedstrijd voordat ik de ring in ging. Je begrijpt dat ik nu ook met inrijden met peeskappen rijdt.

Iedereen moet het zelf weten als je achteraf woont en rustig is het anders dan op een grote stal met veel effecten van buitenaf. Ik kan je zeggen dat ik heel wat lelijke wonden heb gezien doordat mensen net niet voorzichtig genoeg waren een hoop had verkomen kunnen worden.

Voorkomen is beter dan genezen en vooral bij paardenbenen.

Trouwens zelfs bij de klinische keuring van mijn paard moest hij peeskappen op voor longeren op de volte Ach gut .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:22

Met springen gebruik ik wel peeskappen en met longeren, omdat Levi dan wel is gekke sprongen maakt.
Met dressuur soms wel en soms niet...ik vergeet het dan vaak, omdat ik nog niet zo gewend ben om ze om te doen.

Met heel warm weer laat ik ze met dressuur wel af.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:04

ik gebruik ze alleen in de marathon. dan is het risico dat ze zichzelf schoppen of ergens langsschaven best groot.
verder gebruik ik ze nooit.

waarom manege paarden geen peesbeschermers hebben? omdat die hun stappen ondertussen wel kennen en er zijn er maar vedomd weinig die zich tijdens een lesje op de pezen schoppen. dus ze zijn gewoon niet nodig.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:58

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen alleen met longeren.
Als ik gewoon in de bak rijd rijd ik zonder beenbescherming.
Als ik buiten ga rijden (niet buitenbak, maar de natuur in) doe ik wel peesbeschermers om... alleen voor, en niet achter.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:23

Prisca schreef:
Het risico is mij te groot als je een keer een flinke peesblessure hebt gehad ben je wel genezen.
) .

Ik weet niet hoor, maar hoe voorkom je met een peesbeschermers een peesblessure? Dan heb je het echt over het aantikken en slaan?

Over het algemeen ontstaan peesblessures door het rijden, te zware belasting e.d of niet?

Ik heb voor mijn beide paarden zowel voor als achter bescherming. Nic omdat hij vierkant op ijzers staat en strijkt en ter bescherming.
Voor Joem omdat ze jong is en nog wel eens gek wil doen met rijden. Daarbij beweegt ze super ruim en wil ik blessueres door aantikken voorkomen.

Buiten het rijden dragen ze niks. Dus niet op de wei of in de winter bandageren tegen de kou. Clown

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:31

Ik rijd in principe zonder, maar nu Isolda rondom op (speciaal) beslag staat en daardoor achter soms iets aantikt heeft ze strijklappen en springschoenen achter om.
Voor heeft ze blote benen.

Mijn vierjarige gaat over twee weken op ijzers en dan kijk ik eerst even hoe ze er mee loopt. Ze komt van achteren nog wel eens ver naar voren, dus misschien dat ze dan peesjes om krijgt. Hangt er maar net vanaf hoe ze er mee loopt.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:43

Ik rij voor met peesbeschermers, achter met strijklappen.. altijd.

Ik zie het als een stukje bescherming voor het paard. Vooral Cheval heeft zonder strijklappen achter snel wondjes, die voorkom ik liever.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:49

ik rij ook altijd met wat om, meestal peesbeschermers voor en een strijklap/pijpkous achter.
in één van mijn voorbeschermers zit een diepe kras, dus heeft het wel nut.
Bij longeren krijgt ze altijd een hoge pijpkous om dr achterbeen, omdat ze pas dr eigen open had gehaald 1 cm boven de strijklap!
in de wei doe ik niks meer om (tenzij ze er voor de 1e keer in gaat, wil ze nogal eens gek doen) want met het hete weer zitten ze alleen maar in de weg. In de paddock doe ik ze wel om.
en alleen in de winter rij ik met bandages, das nu veels te warm

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:17

mijn paard had een grote wondenaan de voorzijde van haar been en omdat k in een weide rijd en ze nog al eens durft glijden doe ik peesjes om.
Ik denk dat ik dit jaar wel kalkoenen ga nemen als ik in de wiede rij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:27

Ik gebruik nu alleen sinds kort peesjes voor een strijklappen achter omdat ze nog wat opstandig is en zichzelf pas een keer behoorlijk heeft aangetikt. Als ze straks wat rustiger word wil ik ze niet blijven gebruiken.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:51

voor altijd, achter wisselt, voor strijkt ze behoorlijk achter wat midner dus die vergeet ik nog wel eens Tong uitsteken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:04

Ik rijd met bandages, omdat haar peeskappen schuren. Ze heeft ijzers en wil soms nog wel eens een rare stap zetten. Dus ik doe het maar voor de zekerheid. Om d'r achterbenen doe ik wel gewoon strijlappen, die schuren niet.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:09

Rijdt er alleen mee met springen en doe ze om als ik mijn paard losgooi. Daarbuiten gebruik ik ook niks.