2-jarige kopen.. ja of toch niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

2-jarige kopen.. ja of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 16:39

hallo,

Ik zou eigenlijk volgend jaar pas verder zoeken voor een ander paard voor echt te rijden enz. ik heb nu 2 shetlanders rondlopen. maar nu staat er op 2 minuten afstand een 2 jarige ruin te koop. ik weet niet of hij papieren of iets dergelijks heeft. hij is waarsch wel pas nog nagekeken door de DA en hij is pas nog bekapt en wormenkuur enz. hij ziet er ook goed uit en is heel lief. in de wei trapt, bijt hij ook niet. verder kent hij denk k niet zo veel. hij is ong 1.45/1.50 ofzo. Dit is eigenlijk ook ong wat ik wou, een jong diertje die ik zelf nog vanalles kan leren en naar mijn eigen hand zetten. nu hebben we gebeld met de eigenaren en die vroegen 1200 ervoor. `dit vond mijn moeder toch te veel en hebben ze gezegd dat ze er dan minstens 1000 voor wouden hebben. maar aangezien hij nog niets kan enz. en je kan er nog niks mee, hebben we nee gezegd. toen zei de eigenaar dat wqe hem voor 900 mochten hebben. ik zelf vind 800 ofzo wel een mooie prijs..
wat vinden jullie ??

en nog een vraagje. ik rijdt nu 4 jaar ong. waarvan 2 jaar op een aantal manege's en de andere 2 jaar heb ik eigen paarden en verzorgpony's gereden en verzorgd. waaronder een toen 3 jarige haf merrie. die heb ik ook ingereden en nu mijn shet hengstje heb ik ook ingereden. maar mijn ouders hebben de vriend van mijn nicht gebeld ( die zitten al langer in de paarden enz ) en die zei dat het dus echt geen goed idee was om hem zelf met hulp in te rijden. maar ik denk dat het wel zou kunnen , met hulp dan. tja ik wil hem gebruiken om wat in de wei te rijden en in het bos . dus hij moet eigenlijk alleen stap, draf, galop en stoppen kunnen Tong uitsteken als het ware

wat vinden jullie wat ik moet doen ? want ik vind dat iedereen het toch ook moet proberen, en met hulp erbij gaat het zowieso beter.

alvast bedankt,

xJurdyWonanx

Re: 2-jarige kopen.. ja of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:01

ik weet ook niet wat voro ras het is ofzo. dat moet ik nog vragen.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:02

tja ik weet van hier af niet hoe je rijd
maar als je hulp krijgt van mensen die er verstand van hebben en jij vind het paard helemaal geweldig dan denk ik gewoon doen
maar krijg je alleen hulp van 'vrienden' en je hebt niet veel lef/evaring dan denk ik weer doe het niet
ik denk dat je het zelf even moet bekijken Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:11

Ik weet natuurlijk niet hoe het paardje eruit ziet, maar de vraagprijs van 1200 vind ik heel erg redelijk klinken. Toch zou ik als ik jou was naar een meer ervaren paard op zoek gaan. Een ruin is meestal wel liever, maar toch kunnen ze heel erg speels zijn als ze pas ingereden zijn. Dat speelse wordt vaak pas minder met een jaar of 5 is mijn ervaring. Ik vergelijk paarden van 4 jaar ook vaak met pubers. Ze proberen van alles uit.

Ook wat betreft verkeersmak zijn zou ik voor een iets ouder paard gaan. Veel succes met je beslissing.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:57

Ik zou ook een iets ouder, ervaren paard zoeken, daar kan je alle kneepjes van het vak op leren Lachen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:05

tamaraatjuh schreef:
Ik zou ook een iets ouder, ervaren paard zoeken, daar kan je alle kneepjes van het vak op leren Lachen

Idd! Ja Ik zou nog wat meer ervaring op doen, en dan pas later een jong paard kopen.
Het is een hele klus om een paard goed in te rijden hoor! Verkijk je daar niet op! Knipoog

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:08

Ik zou ook gaan voor een meer ervaren paard. Het kan erg fout gaan als je zelf niet veel ervaring hebt.En dan krijg je op den duur frustratie's dat het dier vervelend is omdat hij het niet snapt, kan je beter een paard hebben die het al kent,daar heb je toch veel meer plezier van?

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:18

Als ik in jouw schoenen stond zou ik het niet doen, althans niet zonder GOEDE hulp dus hulp van ervaren ruiters en geen cowboys. Een paard 0f pony kopen alleen omdat de aanschafprijs niet zo veel is, is geen goede reden om een paard aan te schaffen zeker als je zoals zo velen van ons geen ANKY bent. Een ouder/braaf paard lijkt me beter bij jouw passen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:36

Ik ben zelf mn eigen pony aan t inrijden, met 12 jaar alleen manege ervaring, iig niet met beleren. Moet zeggen dat het een stuk makkelijker is dan ik dacht en mn paardje pikt het allemaal ook goed op Haha!
Met goede begeleiding en hulp moet het zeker wel lukken hoor! Je moet er alleen wel aan denken dat je de pony waarsch nog alles moet leren, van aan t halster lopen tot dagelijkse verzorging, mijn ervaring is dat dat veeeeel meer tijd en moeite in beslag neemt dan het rijden zelf.

love_wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:11

ik zou het ook nog niet doen. ik zou eerst een iets ouder paard nemen, van oudere paarden leer je vaak heel veel en dan kun je daarna altijd nog een jong paardje kopen. heb ik ook gedaan Bloos en ik merk nou hoe fijn het is dat ik hiervoor een ouder paard had.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:21

Ik ben het eens met de rest!
4 jaar rijervaring is nog helemaal niks!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:50

De prijs hangt natuurlijk van het ras en de papieren als die erbij zitten af, maar voor een pony zonder papieren vind ik het een ruime prijs.
Tegen de 1000 euro lijkt me wel redelijk.

Het inrijden hangt van het karakter en temperament van de pony af.
De ene pony rijdt je bijna zo mee weg en de andere is een heel gevecht voor die het kent.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:37

niet zelf me ebeginnen!

je kan hem wel kopen(1200 vind ik echt niet teveel, 1000 al helemaal niet, 800 zelfs erg weinig!) maar rij hem niet zelf in!
ik heb al ruim 9 jaar eigen paarden, en daarvoor 5 jaar manegeles+verzorgpony's en ik heb nu een paar paarden zadelmak gemaakt, met begeleiding, en ik breng volgend ajar mijn jonge paard toch echt weg om te laten inrijden! weet ik zeker dat t goed gebeurd!

dus als je hem koop(al is een ouder ervaren diertje veeel beter om mee te beginnen!) breng hem dan 1 of 2 maanden naar een goede africhtingsstal, waar ze hem goed inrijden en daarna jou erop laten rijdne onder hun begeleiding, doe je dat niet, dan gaat het hoogstwrsch fout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:51

Renske20 schreef:
niet zelf me ebeginnen!

je kan hem wel kopen(1200 vind ik echt niet teveel, 1000 al helemaal niet, 800 zelfs erg weinig!) maar rij hem niet zelf in!
ik heb al ruim 9 jaar eigen paarden, en daarvoor 5 jaar manegeles+verzorgpony's en ik heb nu een paar paarden zadelmak gemaakt, met begeleiding, en ik breng volgend ajar mijn jonge paard toch echt weg om te laten inrijden! weet ik zeker dat t goed gebeurd!

dus als je hem koop(al is een ouder ervaren diertje veeel beter om mee te beginnen!) breng hem dan 1 of 2 maanden naar een goede africhtingsstal, waar ze hem goed inrijden en daarna jou erop laten rijdne onder hun begeleiding, doe je dat niet, dan gaat het hoogstwrsch fout...

Ben het helemaal met Renske eens. Een paard inrijden is niet zomaar iets. Als je geluk hebt is je paard zeer braaf met zadelmak maken en zou het goed kunnen gaan, maar zadelmak maken is bij lang niet alle paarden een 'simpel' klusje. Ik zou de gok niet wagen (en als je het al doet inderdaad weg brengen om in te laten rijden). Maar ga liever op zoek naar een paard dat al onder het zadel is, zodat je in ieder geval kunt proberen of het klikt met rijden.