Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
knolliepower schreef:Ik moet de neusriem en sperriem behoorlijk strak doen anders doet hij zijn mond steeds open.

Dimple schreef:2 instructrices zou niet mijn keuze zijn. Ik zou bij 1 iemand lessen en daar mee verder gaan. Je kan mij niet vertellen dat ze je allebei PRECIES het zelfde vertellen over hoe je moet rijden.
Dimple schreef:Ik heb hierboven even de link neergezet naar het bit wat we voor Nic hebben gekocht.
siko schreef:En hoe loopt je paard zonder sperriem? Als je de sperriem eerst strakker moet doen om te zorgen dat hij zijn mond dichthoudt, misschien moet je juist precies het tegen overgestelde proberen: Zónder sperriem en de neusriem niet zo strak. Kan hij zich daar ook niet meer op focussen tijdens het rijden...
Karin schreef:Misschien is het een idee om _juist_ eens met een lossere sperriem te gaan rijden of helemaal zonder? Nu kent hij alleen de druk om hem 'in toom' te houden en daar gaat hij direct tegen in verzet. Wellicht gaat hij juist meer ontspannen als die druk om zijn neus er niet meer is.

knolliepower schreef:En dat met een lossere sperriem of zonder sperriem rijden helpt echt niet. Het zal vast bij heel veel paarden wel werken maar mijn paard heeft zoiets van heerlijk lekker met mijn mond wagenwijd open doen.

knolliepower schreef:eerder had ik de sperriem niet zo strak maar als gevolg van dat hij zijn mond opendoet heeft mijn moeder hem strakker gedaan. Ik weet dat dat het probleem niet oplost maar wel voor even ( bijvoorbeeld op een wedstrijd). Mijn paard is van zichzelf behoorlijk dominant dus ik denk zelf dat hij er gewoon geen zin in heeft ofzo. Ik heb hem zelf altijd gereden. En we hebben hem vanaf dat hij twee en half was. En dat met een lossere sperriem of zonder sperriem rijden helpt echt niet. Het zal vast bij heel veel paarden wel werken maar mijn paard heeft zoiets van heerlijk lekker met mijn mond wagenwijd open doen. IK loop ook meestal tegen dit probleem aan wanneer ik dus meer van hem vraag. Als ik lekker aan het losrijden ben met wat langere teugel is er nog niet zoveel aan de hand maar als ik hem oppak begint hij ermee. Hij heeft volgens mij geen zin om te verzamelen en op zijn eigen benen te lopen en daarom doet hij het denk ik. Zo kon ik hem laatst op een wedstrijd bijna niet meer op een fatsoenlijke manier terug krijgen uit de galop.
Karin schreef:Dimple, mijn (misschien wat botte) reactie komt hieruit voort:
* ik geef een tip
* de TS geeft als reactie 'dat werkt echt niet bij mijn paard'
* vervolgens geeft iemand anders dezelfde tip
* waarop de TS reageert met 'bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen, je weet maar nooit'
Dan word IK iig wat cynisch.
Daarnaast ben ik van mening dat je met het opsporen van de oorzaak en het werken daaraan veel meer bereikt dan met (paardonvriendelijke) vormen van symtoombestrijding. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen expert.