wat te doen aan klieren met de mond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

wat te doen aan klieren met de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 14:00

Mijn paard kliert behoorlijk met zijn mond. Ik moet de neusriem en sperriem behoorlijk strak doen anders doet hij zijn mond steeds open. Hij wordt dan heel sterk en valt op de voorhand. Wat kan je hier aan doen? De tandarts is al geweest en hij heeft geen last van zijn mond het is gewoon een vorm van verzet. Terwijl het rijden gaat voor de rest wel goed. Zou het helpen om het bit hoger in de mond te doen of misschien een ander bit te proberen. Ik rijd nu met een dubbelgebroken bit.

gekke_koei

Re: wat te doen aan klieren met de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:51

willem heeft daar ook heel erg last van. alleen probeert hij ook nog zijn tong er over heen te gooien. ik werd daar helemaal gek van, ik had vaak geen stuur en dan zette hij het op een racen.

nu heb ik een k&k correctie bit(met tongboog) en nu gaat het echt perfect. hij kan zich nog sterk maken, maar niet meer door middel van zijn mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:36

Kijken waar het probleem vandaan komt.
Een paard komt niet zomaar in verzet, daar moet hij aanleiding voor hebben.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:21

Ik zou het eerst bij jezelf gaan zoeken, als de tandarts/dierenarts zegt dat er geen medische oorzaak is. Waarschijnlijk hinder je hem toch te veel tijdens het rijden. Kijk als eerste je zit na. Heb je een goede onafhankelijke zit (anders veel zonder beugels rijden)? Of hinder je het paard in zijn bewegingen? Heb je een stille beenligging en rustige aanleuning met je handen. Hoe meer druk jij op de teugels legt, hoe meer een paard er tegen in gaat. Rijd je het paard voldoende voorwaarts? Op de voorhand vallen gebeurt vaak als er te weinig stuwing van de achterhand is. Laat je rijsteil controleren door een goede instructrice. Ik denk niet dat de problemen worden veroorzaakt door je bit. Veel succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:50

Ik denk zelf niet dat het aan mijn rijstijl ligt. Ik dacht hier namelijk zelf eerst ook wel aan maar wat ik ook doe hij blijft zijn mond open doen. Ik krijg ook twee keer per week les van twee verschillende goede instructeurs en ik heb nooit te horen gekregen dat ik te grof of onrustig met mijn hand ben. Hij doet het ook aan de longe. Ik rijd ook op andere paarden en die klieren totaal niet met de mond. Tot nu toe is het alleen qua gezicht niet mooi om te zien. Maar ik start straks M2 en dan moet hij toch verzamelder gaan lopen maar hij gaat nou juist stuwen. De ene keer gaat het ook beter dan de andere keer ( met het stuwen) maar als het even kan probeert hij zijn mond open te doen. Ik ben zelf ook geen voorstander van allerlei bitten in zijn mond gooien enzo. Maar ik wil toch straks wat meer verzameling kunnen bereiken zonder stuwen en een open mond. Ik heb zijn neusriem vaak al zo strak dat hij zijn mond niet erg open kan doen maar dan ziet hij te kloten met zijn tong en dat merk ik vooral bij overgangen terug.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:42

misschien zit het probleem ergens anders in zijn lichaam... Of is het vroeger al eens fout gegaan, ben je altijd de enige geweest die hem heeft gereden? misschien een soort trauma, druk is open ofzo, heeft me pony ook, helaas....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:08

knolliepower schreef:
Ik moet de neusriem en sperriem behoorlijk strak doen anders doet hij zijn mond steeds open.

Vooral nog strakker doen. Scheve mond

Hoe strakker je de neusriem en vooral de sperriem doet, hoe meer je aan symtoombestrijding doet. De oorzaak haal je er niet mee weg, je zorgt er met zo'n strakke sperriem vaak alleen maar voor dat je paard nog heftiger gaat reageren met zijn mond.

Mijn paard is juist rustiger met zijn mond geworden naarmate ik vaker zonder sperriem reed. Nu kan de sperriem er weer (niet te strak) om zonder dat hij te onrustig wordt.

Misschien is het een idee om _juist_ eens met een lossere sperriem te gaan rijden of helemaal zonder? Nu kent hij alleen de druk om hem 'in toom' te houden en daar gaat hij direct tegen in verzet. Wellicht gaat hij juist meer ontspannen als die druk om zijn neus er niet meer is. Hij zal vast in het begin nog onrustig zijn (was die van mij ook) maar je moet ook niet direct resultaat verwachten. Gewoon lekker een uur gaan trainen en dan kijken hoe hij er na een uur bij loopt. En daarna nog een paar keer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 07:12

eerder had ik de sperriem niet zo strak maar als gevolg van dat hij zijn mond opendoet heeft mijn moeder hem strakker gedaan. Ik weet dat dat het probleem niet oplost maar wel voor even ( bijvoorbeeld op een wedstrijd). Mijn paard is van zichzelf behoorlijk dominant dus ik denk zelf dat hij er gewoon geen zin in heeft ofzo. Ik heb hem zelf altijd gereden. En we hebben hem vanaf dat hij twee en half was. En dat met een lossere sperriem of zonder sperriem rijden helpt echt niet. Het zal vast bij heel veel paarden wel werken maar mijn paard heeft zoiets van heerlijk lekker met mijn mond wagenwijd open doen. IK loop ook meestal tegen dit probleem aan wanneer ik dus meer van hem vraag. Als ik lekker aan het losrijden ben met wat langere teugel is er nog niet zoveel aan de hand maar als ik hem oppak begint hij ermee. Hij heeft volgens mij geen zin om te verzamelen en op zijn eigen benen te lopen en daarom doet hij het denk ik. Zo kon ik hem laatst op een wedstrijd bijna niet meer op een fatsoenlijke manier terug krijgen uit de galop.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:17

Sorry, dat ik het zeg, maar als ik het zo lees lijkt het me meer een rijtechnisch probleem.

Je zou evt een enkelgebroken bitje kunnen proberen. Hoe dik is je bit nu?

Wij hebben voor onze Nic het allernieuwste bit van Sprenger gekocht (staat een advertentie van in Bit) en die is erg prettig. Hij blijft er meer van af. Nic heeft nl ook de neiging door te drammen (zijn we dus ook rijtechnisch aan het oplossen)

Succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 07:48

[/quote]
Je zou evt een enkelgebroken bitje kunnen proberen. Hoe dik is je bit nu?

Wij hebben voor onze Nic het allernieuwste bit van Sprenger gekocht (staat een advertentie van in Bit) en die is erg prettig. Hij blijft er meer van af. [quote]

Enkelgebroken heb ik al geprobeerd maar daar loopt hij minder fijn op dan een dubbel gebroken. Ik weet niet precies hoe dik mijn bit is volgens mij gewoon standaard dikte. Wat is dat voor soor bit dan van sprenger? Ik dacht er zelf aan om misschien een argentaan bit te kopen veel paarden vinden dat lekkerder. En wat betreft het mond open doen het zal dan toch wel aan mij liggen. Maar heeft iemand dan een idee hoe ik mijn rijstijl aan moet passen. Want ik vind zelf dat ik niet te strak in mijn hand ben. maar ik sta overal voor open , denkik. dus kom maar op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:50

Dat kunnen we natuurlijk niet zien vanaf hier. Ik verbaas mezelf er ook over dat je 2 instructeurs en niets over zeggen. Ik zou het probleem toch eens bij ze voorleggen ipv. je bezig te houden met verzameling en oprichting. De basis moet goed zijn en dat is hij niet als je paard met zijn mond open loopt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:58

Het is mij wel eens gebeurd dat ik de grootste ruzie had met Nic en mijn instructrice zei 'jeetje, wat loopt hij weer lekker'.
En dat was niet 1 of andere tutmuts.
Ik heb haar uitgenodigd er op te klimmen en te voelen hoe hij aan het hangen was. Dat heeft ze geweten.............

Het is dus niet altijd te zien wanneer een paard hangt of bot is. Ze kunnen dat heel subtiel doen. Zeker wanneer een ruiter (amazone in dit geval) het gewend is en het dus minder opvalt.

2 instructrices zou niet mijn keuze zijn. Ik zou bij 1 iemand lessen en daar mee verder gaan. Je kan mij niet vertellen dat ze je allebei PRECIES het zelfde vertellen over hoe je moet rijden.

Rijtechnisch.........meer voor het been maken. Hij moet leren loslaten. Bij Nic helpt het heel erg als we hem flink laag rijden en aan/voor het been rijden Dan krijgt hij niet de kans het bit vast te pakken en te gaan rennen. Echt, voor het mooie ziet het er niet uit, maar dat is niet erg.
Nadat we hem op die manier flink hebben losgewerkt aan beide kanten gaan we hem heeeeeel langzaam om hoog laten komen. Pakt hij weer vast? Gaan we weer laag en losmaken. En dat werkt super bij hem.

Zal de naam van het bit even voor je opzoeken!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:57

Dimple schreef:
2 instructrices zou niet mijn keuze zijn. Ik zou bij 1 iemand lessen en daar mee verder gaan. Je kan mij niet vertellen dat ze je allebei PRECIES het zelfde vertellen over hoe je moet rijden.

Bij de een krijg ik springles en bij de ander dressuurles vandaar. Bedankt voor de tips. Dom eigenlijk dat ik het probleem nog niet bij mijn dressuurinstructrice heb voorgelegd dus ik zal het haar eens vragen. Ik heb altijd te horen gekregen dat mijn paard een goede basis had, daardoor reed ik ook al snel hoge punten. Maar misschien moet ik toch eerst weer terug naar die basis want het probleem is langzaam erin geslopen nadat ik in de M kwam en dus meer met verzameling etcetera bezig was.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:32

http://www.sprenger.de/reit/1024_706/englisch/index.htm

AHA, 2 instructeurs, maar 1 voor springen en dressuur, dat is dan meteen een goede reden Haha!

Ik heb hierboven even de link neergezet naar het bit wat we voor Nic hebben gekocht. We zijn er super tevreden mee. We reden nog steeds met een dik (21mm), massief enkelgebroken trensje, maar hij is nu 10 jaar en een bonk van een paard. Dit bit werkt perfect!

IK ben benieuwd wat je dressuurjuf ervan vindt! Knipoog

Succes!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:51

En hoe loopt je paard zonder sperriem? Als je de sperriem eerst strakker moet doen om te zorgen dat hij zijn mond dichthoudt, misschien moet je juist precies het tegen overgestelde proberen: Zónder sperriem en de neusriem niet zo strak. Kan hij zich daar ook niet meer op focussen tijdens het rijden...

Het is maar een idee Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:16

Dimple schreef:
Ik heb hierboven even de link neergezet naar het bit wat we voor Nic hebben gekocht.

welk bit bedoel je precies want er staan er namelijk heel veel op.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:17

siko schreef:
En hoe loopt je paard zonder sperriem? Als je de sperriem eerst strakker moet doen om te zorgen dat hij zijn mond dichthoudt, misschien moet je juist precies het tegen overgestelde proberen: Zónder sperriem en de neusriem niet zo strak. Kan hij zich daar ook niet meer op focussen tijdens het rijden...

Ik zal het eens proberen. Je weet maar nooit. Bedankt voor de tip

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:39

Die tip gaf ik hierboven ook al:

Karin schreef:
Misschien is het een idee om _juist_ eens met een lossere sperriem te gaan rijden of helemaal zonder? Nu kent hij alleen de druk om hem 'in toom' te houden en daar gaat hij direct tegen in verzet. Wellicht gaat hij juist meer ontspannen als die druk om zijn neus er niet meer is.

...maar volgens de topicstarter zou dat niet helpen. Knipoog

knolliepower schreef:
En dat met een lossere sperriem of zonder sperriem rijden helpt echt niet. Het zal vast bij heel veel paarden wel werken maar mijn paard heeft zoiets van heerlijk lekker met mijn mond wagenwijd open doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:49

ik zou dit dier in elk geval eens een tijdje met alleen een halster gaan rijden, even helemaal geen bit in!!!!

riemen vastsnoeren is trouwens ook nog eens gevaarlijk voor een paard, als het dier de sperriem de neusgaten afsluit is dit lekker als hij extra goed wil ademen....maar goed zelf weten zulke dingen...

probeer eens met een rubber bitje te rijden als je niet zodner wilt. denk namelijk dat dit dier een probleem heeft met nageeflijk zijn/worden.

loopt hij wel op de goede manier aan de teugel? d.w.z. is zijn nek wel het hoogste punt?
zo nee dan terug naar het begin en je dier met een langere teugel rijden...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:56

Tja, je hebt altijd mensen die niet kunnen rijden en die niet willen leren. Dan moet het dus maar met geweld? Doe die neusriem lekker los, en geef hem ook een paar weken de tijd om te wennen dat de neusriem niet meer strak zit, en dat hij niet meer 'gebroken' wordt door jou. Geen wonder dat je paard zich zo gedraagd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:00

knolliepower schreef:
eerder had ik de sperriem niet zo strak maar als gevolg van dat hij zijn mond opendoet heeft mijn moeder hem strakker gedaan. Ik weet dat dat het probleem niet oplost maar wel voor even ( bijvoorbeeld op een wedstrijd). Mijn paard is van zichzelf behoorlijk dominant dus ik denk zelf dat hij er gewoon geen zin in heeft ofzo. Ik heb hem zelf altijd gereden. En we hebben hem vanaf dat hij twee en half was. En dat met een lossere sperriem of zonder sperriem rijden helpt echt niet. Het zal vast bij heel veel paarden wel werken maar mijn paard heeft zoiets van heerlijk lekker met mijn mond wagenwijd open doen. IK loop ook meestal tegen dit probleem aan wanneer ik dus meer van hem vraag. Als ik lekker aan het losrijden ben met wat langere teugel is er nog niet zoveel aan de hand maar als ik hem oppak begint hij ermee. Hij heeft volgens mij geen zin om te verzamelen en op zijn eigen benen te lopen en daarom doet hij het denk ik. Zo kon ik hem laatst op een wedstrijd bijna niet meer op een fatsoenlijke manier terug krijgen uit de galop.

met alle respect. Maar je zou op dit moment niet op een wedstrijd moeten verschijnen maar aan het probleem werken. Mijn idee? Dat beest eens wat minder aansnoeren, meer vertrouwen geven en proberen de oorzaak te zoeken en niet de zichtbare onhebbelijkheden weg te moffelen.

Misschien ben ik hard, Ik wil je ook helemaal niet veroordelen of iets dergelijks maar dit is niet de goede manier.

succes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:35

Ik vind sommige reacties wel erg kort door de bocht en bot.

Ze geeft aan dat er een probleem is, gaat ook overleggen met instructrice en ze staat open voor suggesties.

Paardrijden is niet altijd even makkelijk en er zijn er genoeg die ideeen en suggesties direct van de hand wijzen omdat ze het zelf zo goed weten.

De TS geeft iig aan dat ze er wat mee wil doen en open staat voor ideeen.

Denk je niet dat sommige reacties alleen maar averechts werken? Je hoeft het niet in te kleden of een rode loper uit te leggen, maar ik ben van mening dat wanneer je dingen op een andere manier brengt het over het algemeen meer uithaalt dan wanneer je het bot zegt.

@Knolliepower, ik heb het Turnado bit. Ik dacht dat de link daar direct heen voerde, maar helaas. Laat me even weten wanneer je deze niet kunt vinden!
En het is een tip, dat houdt niet in dat je direct met een ander bit moet gaan klooien, maar mijn ervaring met dit bit is toppie! Overleg met je instructrice.

Rubberbit heb ik hele slechte ervaringen mee. Als ze niet genoeg kauwen dan krijgt het paard brandblaren in de mond en ben je dus nog verder van huis!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:38

Dimple, mijn (misschien wat botte) reactie komt hieruit voort:

* ik geef een tip
* de TS geeft als reactie 'dat werkt echt niet bij mijn paard'
* vervolgens geeft iemand anders dezelfde tip
* waarop de TS reageert met 'bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen, je weet maar nooit'

Dan word IK iig wat cynisch.

Daarnaast ben ik van mening dat je met het opsporen van de oorzaak en het werken daaraan veel meer bereikt dan met (paardonvriendelijke) vormen van symtoombestrijding. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen expert. Knipoog

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:41

Dat kan ik me voorstellen, daar heb ik dan net overheen gelezen. Mijn excuses.

Punt blijft, en ik hoop dat ze dat ook echt doet, ze er wat mee gaat doen.
Helemaal zeker weten doen we het nooit! Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:56

Karin schreef:
Dimple, mijn (misschien wat botte) reactie komt hieruit voort:

* ik geef een tip
* de TS geeft als reactie 'dat werkt echt niet bij mijn paard'
* vervolgens geeft iemand anders dezelfde tip
* waarop de TS reageert met 'bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen, je weet maar nooit'

Dan word IK iig wat cynisch.

Daarnaast ben ik van mening dat je met het opsporen van de oorzaak en het werken daaraan veel meer bereikt dan met (paardonvriendelijke) vormen van symtoombestrijding. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen expert.

Ja sorry voor dat. Ik stond bij het starten van het topic nog niet echt open voor. Ik dacht met lossere neusriem werkt niet dus zonder neusriem zal ook wel niet veel helpen. Maar toen ik nog een reactie kreeg dacht ik waarom eigenlijk ook niet.