Probleem met uit de wei halen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DEfjord

Probleem met uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 13:51

Vroeger kon ik me paard zo de wei uit halen zonder problemen maar het wordt steeds erger.
Als ik na haar toe loop laat ze zich meestal zo pakken maar als ik met haar wil lopen trekt ze zich altijd los en rent ze weer weg. Soms bijt ze ook naar me. Dus nu doe ik altijd: ik pak haar doe het touw om haar neus en dan gaat het meestal goed. En als ik eenmaal bij de stal ben is er niks meer aan de hand. Zou ze me nooit bijten.
Maar ik word er gek van altijd dat gevecht in die wei te hebben en laatst liep ik naar de bak ging ze er ook in een keer vandoor.
Hebben jullie tips?

Oja ik moet er nog bij zeggen dat ik haar het meest van de tijd niet in de wei zet en eruit haal. Maar bij de boer die het anders doet gaat het hetzelfde..

adnil

Re: Probleem met uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:46

Misschien is het voor jezelf al makkelijk als je het halster omlaat? Ranger laat zich ook moeilijk pakken, ik lok hem meestal met een snoepje en heb hem dan al vast aan het halster... Denk dat als ik het halster nog om moest doen in de wei dat het me dan ook niet zou lukken... (of heb je het halster al om? Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen..)

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:57

Iets lekkers meenemen en het pas geven als je het land uit bent..? ik zou zoiets proberen en voor de rest het wel plezierig voor hem houden, anders wordt het denk ik nog erger...

DEfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:14

Ja ze heeft het haster al wel om in de wei, dus dat hoef ik niet meer te doen.
Meestal neem ik wel een snoepje mee naar de wei. Maar ik moet echt een touw om haar neus heen doen omdat ze anders de wei weer in rent.
Bij mij is het erger als bij de boer, maar dat komt omdat ik haar altijd alleen eruit haal en de andere paarden blijven in de wei.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:33

ga eens een middag wandelen met je paard. Als jij stil staat moet zij ok stilstaan.. (dus niet nog 1 pasje verzetten of zoiets) als ze die pas toch zet, meteen een keer dat touw tegen dr neus aan, of met een zware stem bestraffen, en treedt maar een keer goed op als ze eruit klapt.
Het uit de wei halen zal toch met brokken ed moeten gebeuren. Ze moet (weer) leren dat ze iets lekkers krijgt als jij de wei in komt. Maar je moet haar ook een paar keer pakken.. iets lekkers geven... naar het hek lopen en haar zelf weer los laten.. (net als bij een hond, als je die iedere keer als je die bij je roept vast doet aan de lijn zal ie na 20 x denken: bekijk het maar, dan moet ik weer vast.) Wrs denkt jouw pony dat ook ofzo.. heb je haar weer, moet ik weer die lekkere wei uit, dus kan ik beter zelf maar omdraaien.
En als ze omdraait.. straf haar eens een keer goed, en maak die wandelingen, dat werkt echt super.. Neem ook iets lekkers mee.. je moet straffen: maar nog belangrijker: ook belonen!!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:55

EngelAngela schreef:
ga eens een middag wandelen met je paard. Als jij stil staat moet zij ok stilstaan.. (dus niet nog 1 pasje verzetten of zoiets) als ze die pas toch zet, meteen een keer dat touw tegen dr neus aan, of met een zware stem bestraffen, en treedt maar een keer goed op als ze eruit klapt.
Het uit de wei halen zal toch met brokken ed moeten gebeuren. Ze moet (weer) leren dat ze iets lekkers krijgt als jij de wei in komt. Maar je moet haar ook een paar keer pakken.. iets lekkers geven... naar het hek lopen en haar zelf weer los laten.. (net als bij een hond, als je die iedere keer als je die bij je roept vast doet aan de lijn zal ie na 20 x denken: bekijk het maar, dan moet ik weer vast.) Wrs denkt jouw pony dat ook ofzo.. heb je haar weer, moet ik weer die lekkere wei uit, dus kan ik beter zelf maar omdraaien.
En als ze omdraait.. straf haar eens een keer goed, en maak die wandelingen, dat werkt echt super.. Neem ook iets lekkers mee.. je moet straffen: maar nog belangrijker: ook belonen!!!

Ik denk dat dit inderdaad helpt Ja

En haal je paard niet alleen uit de wei als je gaat rijden, maar ga ook eens iets anders doen, zoals alleen knuffelen, poetsen of wandelen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:12

Misschien als je zorgt dat er altijd wat voer op stal ligt, brokken of wortels ofzo, misschien gaat ze dan makkelijker mee.
Bij ons op stal liggen de brokken er meestal al 's avonds, dat weten de paarden en dan gaan ze graag mee Haha!

En misschien kun je gewoon eens af en toe de wei inlopen, even aaien, snoepje geven, en weer weggaan. Zo zal ze ook leren dat ze niet altijd hoeft weg te rennen.

En verder als ze niet luisterd en als ze weer probeert terug te rennen de wei in, even streng zijn, bij t ene paard is een harde stem genoeg, bij die van mij moet ik soms de hengstenketting over zijn neus doen en een keer hard eraan trekken, dan laten ze het wel uit hun hoofd Tong uitsteken

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:41

Zorg dat je altijd een handje vol brok in je zak hebt en als je haar te pakken hebt geef je een paar brokjes en als je er mee gaat lopen richting de uitgang van de wei geef je haar ook steeds wat brokjes (hoeft niet veel te zijn) om haar aandacht bij jouw hand en de brokjes te hebben zodat ze met je mee wil lopen.
Haal haar niet alleen uit de wei om te rijden, maar ook om even te poetsen en weer terug te zetten.
Of loop regelmatig de wei in om haar iets lekkers te geven zonder haar mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:35

Ik zou een hengstenketting over de neus doen met het uit de wei halen. Zodra je paard al probeerd om zich los te trekken, meteen een paar flinke rukken er aan geven. Vervolgens doorlopen alsof er niets aan de hand is. Eventueel kun je op stal iets lekkers in zijn voerbak leggen (wortel o.i.d.). Ik zou in ieder geval niet met snoep of voer de wei in gaan, want voordat je het weet wil de hele kudde met je mee Clown.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:54

CCCCorine schreef:
Ik zou een hengstenketting over de neus doen met het uit de wei halen. Zodra je paard al probeerd om zich los te trekken, meteen een paar flinke rukken er aan geven. Vervolgens doorlopen alsof er niets aan de hand is. Eventueel kun je op stal iets lekkers in zijn voerbak leggen (wortel o.i.d.). Ik zou in ieder geval niet met snoep of voer de wei in gaan, want voordat je het weet wil de hele kudde met je mee Clown.

Dat van die kudde is wel waar ja.. Vesta laat zich ook moeilijk vangen, maar toen we met een voerschep met brokken de wei ingingen hadden we 30 schapen, 50 lammeren en 5 paarden bij ons staan.. en Vesta?? die stond aan de andere kant van de wei te lachen, hoe wij probeerden van de schapen af te komen Nagelbijten / Gniffelen