Na benen afspoelen met klamme benen in beschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Na benen afspoelen met klamme benen in beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:29

Hallo,

Ik heb een vraagje voor de zomer alvast (maar die geldt nu ook Knipoog ):
Na het rijden (met beschermers) spoel ik altijd even de benen af (pezen koelen),
maar als mijn paard daarna (10 min. later) de wei in gaat, krijgt ze haar beschermers weer om.
Is het dan slecht dat ze met klamme benen weer in de beschermers gaat?
Of kan ik beter de benen dan na het rijden niet koelen (zodat ze gewoon met 'droge' benen) in haar beschermers naar de wei gaat.
(Het is geen optie om na de wei haar benen weer te koelen, mijn paard wordt er door anderen uitgehaald).
Ik hoop dat het zo duidelijk is... Alvast bedankt!

elmiran

Re: Na benen afspoelen met klamme benen in beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:32

sorry hoor maar ik vind t eerlijk gezegd een beetje overdreven dat sommige mensen hun paard met peesberschermers springschoenen en nog meer beenbescherming in de wei zetten. Oke als ze wild zijn kan ik me t wel voor stellen dat je peesbeschermers omdoet....
na t rijden is t meeste energie er wel uit. zou de benen gewoon afspuiten en t paard zonder bescherming de wei in doen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:45

ja het paard wat ik rijd krijgt met het rijden ook beschermers om omdat ie met draven soms met zijn achterbeen tegen het voorbeen aan komt. Maar in de wei krijgt hij geen beschermers om hoor. Dat vind ik ook een beetje overdreven.

Edit: was het woord soms vergeten er tussen te zetten

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:49

Ik zou je paard gewoon zonder bescherming op de wei zetten. Dan draaft 'ie maar eens een rondje, kunnen die benen goed tegen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:54

Het is heel slecht om je paard met beschermers om te doen in de wei...
Omdat het in de beschermers wel 40 graden en warmer kan worden!
Ik deed dat ook altijd maar nu niet meer, ik rij ook nog met bandages of beschermers in de zomer, ik heb liever dat mn paard zich aantikt dan dat straks haar pezen naar de knoppen zijn...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:03

kun je de niet wachten totdat de benen droog zijn? en anders idd alleen springschoenen ofzo om, want het kan gaan broeien in die natte benen en de beschermers!

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 13:04

Ik wil graag GEEN discussie over wel/ geen beschermers in de wei.
Hier vraag ik namelijk niet om!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:09

Noor schreef:
Is het dan slecht dat ze met klamme benen weer in de beschermers gaat?

Nou dan maar zo ja het is slecht als ze met klamme benen in de beschermers gaat zoals patsur al gezegt heeft.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:18

het kan niet echt kwaad, je kan ook eerst het ergste nat eraf halen met een handoek en ze er dan omdoen maakt echt niet zoveel uit...

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:42

Nee niet goed!!

Na het rijden zijn de benen warm en wat dikker. Nadat je hebt gekoeld zijn ze koel en wat dunner. Doe je dan een beenbeschermer om krijg je een grote kans op over verhitting van de benen omdat door het koude water de bloedsomloop juist sneller gaat werken en de benen weer naar normale warmte toe gaan. Ze worden TE warm met ook nog die beschermers om en zetten weer wat uit waardoor zo'n beschermer gauw te strak gaat zitten. En zo'n natte en klamme warme plek tussen de beschermer is een fijne plek voor eventuele bacteriën en insecten die nu zeker met het weer warme weer op komst overal aanwezig zijn.

Dus is het beter om je paard zonder beschermers op de wei te zetten. Knipoog Aan jouw de keuze

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:05

Seventje schreef:
Nee niet goed!!

Na het rijden zijn de benen warm en wat dikker. Nadat je hebt gekoeld zijn ze koel en wat dunner. Doe je dan een beenbeschermer om krijg je een grote kans op over verhitting van de benen omdat door het koude water de bloedsomloop juist sneller gaat werken en de benen weer naar normale warmte toe gaan. Ze worden TE warm met ook nog die beschermers om en zetten weer wat uit waardoor zo'n beschermer gauw te strak gaat zitten. En zo'n natte en klamme warme plek tussen de beschermer is een fijne plek voor eventuele bacteriën en insecten die nu zeker met het weer warme weer op komst overal aanwezig zijn.

Dus is het beter om je paard zonder beschermers op de wei te zetten. Knipoog Aan jouw de keuze

Beetje overdreven naar mijn mening...
En spreek je jezelf een beetje tegen Knipoog (zie dikgedrukte gedeelte)
Je schrijft dat er grote kans op oververhitting is omdat de benen naar normale temperatuur terug worden gebracht. Verward

Daarbij zetten de benen na het rijden niet uit maar worden ze juist dunner. Let maar eens goed op wanneer een paard (met gezonde benen) wat op stal heeft gestaan met wat vocht op de benen, arbeid heeft gedaan. Je zult zien dat het vocht verdwenen is! Lachen

Wanneer de benen droog zijn is het natuurlijk beter maar als je ze afdroogt na het koelen kan het echt geen kwaad naar mijn mening als ze nog wat vochtig zijn. Het zal niet meer gaan broeien dan het zweet van het rijden. En er zullen echt geen insecten tussen de beenbeschermers in gaan kruipen. Bacteriën zijn er altijd miljoenen van en doen normaal gesproken alleen kwaad wanneer ze door de huid kunnen dringen door een open wond.

Wb. de discussie wel of geen bescherming. Dit is haar keus en vind dat jullie die moeten accepteren. Liever een klam been dan een ernstige peesblessure. Het is haar paard en daar hebben jullie verder niks mee te doen! Lachen

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:55

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
En Okkie1 fijn dat je het allemaal zo goed uitlegd!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:09

Mij lijkt dat het been niet goed drogen kan onder een peesbeschermer. Hierdoor kan de peesbeschermer schuren (loop zelf bijv. maar eens met natte sokken in je schoenen) en kun je witte haren krijgen op de benen, lijkt me niet erg prettig voor het paard. Bovendien vergroot je m.i. de kans op huidaandoeningen, doordat het niet goed droogt en inderdaad wat warmer wordt. Als je het paard dan toch met bescherming in de wei wil zetten, dan zou ik eerst zorgen dat de benen goed droog zijn. Dit gaat vrij snel als je het paard aan de hand (zonder bescherming) even uitstapt/droogstapt. Ook zou ik zorgen voor een extra paar peesbeschermers, zodat je droge peesjes om kan doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:14

Het zal geen ramp zijn, maar ik denk ook wel dat het op den duur gaat irriteren: natte haren onder kunststof...
en dan krijg je ellende als mok en andere rare plekjes...

Kun je het afspuiten niet laten zitten als je paard de wei weer in moet?
Dan blijt 'ie toch lekker in beweging!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:07

Ik zou het afspuiten lekker laten zitten.
Pezen koelen heeft namelijk pas nut als je het 10 minuten per been doet. Je kan net zo goed even over het asfalt uitstappen en hem daarna op de wei zetten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:10

Ik persoonlijk zou het nooit doen, als je daar wat aan hebt Tong uitsteken

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 01:34

Grappig dat je alleen bedankt voor de mening van Okkie1, tis namelijk dezelfde als de jouwe Lachen

Over peesbeschermers in de wei houd ik mijn mond, je wist al dat daar verschillende meningen over waren en jij kiest er wel voor.

Maar als de benen nog klam zijn, gaat het wel schuren en broeien. Dat gebeurt ook bij jou als je natte schoenen hebt en ook bij je paard als je een deken of een zadel op zijn natte rug legt.
Ik denk dus dat dat wel een feit is en je misschien het beste kan gaan kiezen, of geen beschermers, of niet afspuiten.
Maar je kan natuurlijk ook even wachten tot het droog is en dan de beschermers om doen.
Hoe lang duurt zoiets?
Als je dat als eerste doet en dan de rest van de verzorging zal het misschien al droog zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:12

idd, ik zou ze niet afspuiten en het paard gewoon op de wei zetten. De beschermers zijn jouw keuze, al vind ik het een zeer slechte, maar goed.

Ik heb teveel paarden uit de wei zien komen met kapotte benen van de beschermers omdat het zeker met warm weer veel te broeiierig is. Benen zetten op, beschermers zitten daardoor te strak.
Leuk die witte plekken op de benen van je paard............ Slapen

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 08:27

Noor schreef:

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

En Okkie1 fijn dat je het allemaal zo goed uitlegd!

[quote="Troeta"]
Grappig dat je alleen bedankt voor de mening van Okkie1, tis namelijk dezelfde als de jouwe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:58

Onder de beenbescherming transpireren de paarden ook als je aan het rijden bent. De temperaturen in de beenbeschermers lopen op omdat je aan het werk bent. In mijn ogen kun je gewoon de benen afspuiten en de beenbescherming weer omdoen op de natte benen. Je bent toch zeker 20 minuten bezig met het verzorgen van je paard na het rijden, dan zijn de pezen ook voldoende afgekoeld dat er weer beschermers om kunnen.

Ik zou persoonlijk niets omdoen (of je paard moet erg gek doen op het land)

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:05

Okkie1 schreef:
Seventje schreef:
Nee niet goed!!

Beetje overdreven naar mijn mening...
En spreek je jezelf een beetje tegen Knipoog (zie dikgedrukte gedeelte)
Je schrijft dat er grote kans op oververhitting is omdat de benen naar normale temperatuur terug worden gebracht. Verward

Daarbij zetten de benen na het rijden niet uit maar worden ze juist dunner. Let maar eens goed op wanneer een paard (met gezonde benen) wat op stal heeft gestaan met wat vocht op de benen, arbeid heeft gedaan. Je zult zien dat het vocht verdwenen is! Lachen

Wanneer de benen droog zijn is het natuurlijk beter maar als je ze afdroogt na het koelen kan het echt geen kwaad naar mijn mening als ze nog wat vochtig zijn. Het zal niet meer gaan broeien dan het zweet van het rijden. En er zullen echt geen insecten tussen de beenbeschermers in gaan kruipen. Bacteriën zijn er altijd miljoenen van en doen normaal gesproken alleen kwaad wanneer ze door de huid kunnen dringen door een open wond.

Wb. de discussie wel of geen bescherming. Dit is haar keus en vind dat jullie die moeten accepteren. Liever een klam been dan een ernstige peesblessure. Het is haar paard en daar hebben jullie verder niks mee te doen! Lachen

ben ik het helemaal mee eens OK dan!