waneer rijden na veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

waneer rijden na veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:08

hoi

waneer beginnen jullie weer met rijden als je paard/pony een veulen heeft gekregen.
mijn shetie heeft namelijk een veulen gekregen ( ben nog lang niet van plan te gaan rijden ) Bloos

hoe zit dat bij jullie?

groetjes

Anoniem

Re: waneer rijden na veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:58

een vriendin van mij die reed 2 dagen na de geboorte niet..maar na die 2 dagen begon ze meteen weer....dus ja...

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:24

Ik heb iets van 2,5 week gewacht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:29

Ik ben er gisteravond voor het eerst weer opgestapt... Bella was toen 25 dagen oud. Vind het belangrijk dat ze rustig eraan wennen om van elkaar gescheiden te zijn, en in het begin niet te lang. Ik kijk het gewoon aan hoe alles gaat Lachen

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:35

Ik ben er na 3 weken weer opgestapt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:44

bij ons op de manege wachten ze heel lang 2 of 3 maanden

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:49

ik moet mijn merrie er binnenkort maar aan laten wennen dat ze elke dag ff bij haar veulen weg moet. vandaag (op de 3e dag was het wel 1 minuut haha en toen ze besefte dat haar veulen er niet bij was werd ze helemaal gek) maar ze komt beweging tekort dus ze moet er binnekort toch echt aan geloven. het veulen vindt het trouwens niet zo erg als zijn mama. maar ik hoop dat ik met een paar weekjes alweer kan rijden...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:26

mijn oudste is nu iets meer dan 1 maand, en mams is hier ook dringend aan werk toe, maar ik wacht nog heel even.
ik ben op het moment alleen thuis, en ik vind het een beetje griezelig, het veulen de eerste keer zonder toezicht in een stal te parkeren en met mams aan het werk te gaan.

maar wanneer en hoelang na het veulenen je weer begint ligt ook een beetje aan de merrie. de ene kan een dag later al weer werken de ander heeft een paar weken of misschien wel maanden nodig. kijk gewoon naar je paardje.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:47

3 tot 4 weken lijkt mij het verstandigst.. dan kan je ook oefenen op dat het veulen even alleen kan staan

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:19

Als je een beetje bosrijk woont of op de weilanden wat kan stappen, dan kan veulentje met je meehobbelen. Dat kan al vrij snel.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:35

Zou inderdaad fijn zijn als je veulen los loopt, en jij in de bak rijd. Kan je veulen gewoon meelopen, en krijgt hij meteen beweging Knipoog
Dat kan al vrij snel inderdaad. Zelf zou ik een weekje of 2 wachten.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:38

Ik ben mn paard na 2 weken weer gaan rijden..
Na ongeveer 10 dagen heb ik ze voor het eerst gescheiden,
eerst 10 minuten en toen 15 en zo steeds iets langer..
Toen ik voor het eerst ging rijden heb ik dr eerst gelongeerd, toen even terug gezet bij het veulen en daarna nog iets minder dan een half uurtje rijden..
Gaat prima zo..

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:42

ja je moet alleen opletten dat je het altijd op dezelfde manier doen. Dan hebben ze vertrouwen in je dat je ze weer terugbrengt bij elkaar. Niet de ene keer in de ene en andere keer in de andere stal bijvoorbeeld. Beste is allebei in stal doen en dan moeder eruit halen en voor stal opzadelen. Dan weggaan en steeds langer maken. Als ze in de buurt zijn zullen ze naar elkaar hinneken. Geeft niet.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:11

thnx allemaal!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:43

sannaa schreef:
ja je moet alleen opletten dat je het altijd op dezelfde manier doen. Dan hebben ze vertrouwen in je dat je ze weer terugbrengt bij elkaar. Niet de ene keer in de ene en andere keer in de andere stal bijvoorbeeld. Beste is allebei in stal doen en dan moeder eruit halen en voor stal opzadelen. Dan weggaan en steeds langer maken. Als ze in de buurt zijn zullen ze naar elkaar hinneken. Geeft niet.

zo heb ik het dus ook gedaan!
ik ben na 2 weken weer begonnen, maar dan echt maar 10 minuutjes stappen.
je moet ook kijken hoe de merrie is.
als ze nog wat dunnetjes is, of niet 100% in orde, zou ik nog lekker even wachten.