Vraagjes over wintec-zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Vraagjes over wintec-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 10:25

Ik wil dat zadel zoooo graag het, maar ik krijg mn ouders niet zo ver Boos!
want; mn moeder zegt dat dat zadel niet ademt >;) maar ik dacht juist dat een leer zadel minder ademde?
ik heb ook tips nodig om mn ouders te overhalen om zo'n zadel te kopen; help!! Haha!
En heb ik nog 1 vraag: hoe kun je maat van de boom op meten en is het ook mogelijk om dat zadel zonder zo'n speciale boombeugel te rijden?

Eilatan

Re: Vraagjes over wintec-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:44

je moet wel een boom erin doen, en je kan meten welke je hebt door met dik ijzerdraad een malletje te maken van de rug van je paard op de plaats waar de boom in het zadel ook komt, en dit dan vergelijken met de bomen, of er een op maat laten maken. Zo had een zadelmaker mij het teminste gezegt...

Of het meer of minder ademd, geen idee, ik vondt het een fijn zadel.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:59

Okee, ik zal proberen met ijzerdraad, dan weet ik dat meteen.. maar wie weet hoe ik mijn ouders zo ver krijg Lachen

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:11

Ik heb een wintec 500 vz zadel. Maar zou er graag eentje van dressuur bij willen hebben. Ik vind het hele fijne zadels.

Ik zou tegen je ouders zeggen dat je dan veel minder tijd kwijt bent met het poetsen van het zadel. Je hoeft er namelijk alleen heel af en toe maar met een sponsje over, en klaar! Ook zijn ze licht van gewicht, of in ieder geval lichter dan een leren zadel.
Als je wedstrijd rijd, heb je ook geen last van een witte 'zwarte' rijbroek als je het zadel net hebt gepoetst!!

Veel succes in ieder geval!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:31

Ik poets zelfs nog minder dan Haffiej_gurl, ik haal er ongeveer 1 keer per jaar de stofzuiger onder het zweetblad voor de haren, en vaker is gewoon niet nodig. Van poetsen met een sponsje worden ze toch sneller wat lelijker.

En wbt dat ademen? Dat maakt toch niet zoveel uit? Ook een leren zadel is te dik om goed te kunnen ademen... Een Wintec heeft dan nog het voordeel dat het wat lichter is, en dus fijner om mee te lopen voor t paard Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:54

ik heb sinds kort ook een wintec pro dressuur.
ik ben heel erg blij met dit zadel. willem heeft al 6 leren zadels gehad en dat werkte niet voor hem. dit zadel is lekker ligt, dus komen zijn bewegingen er beter uit.
weinig onderhoud, ook erg fijn Haha!
je hebt speciale wintec maletjes om de kleur van de boom te kiezen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 16:20

Mijn merrie heeft dus een gevoellige rug, zou een wintec zadel die rug dan minder gevoelig maken of ja (hoe moet ik het uitleggen?) dat ze er minder last van heeft?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:34

Een winteczadel verdeelt de druk heel goed (tenminste als je er één met CAIR-systeem neemt). Dus heel prettig voor de rug van het paard. Wat betreft dat opmeten met een ijzerdraad: hou er rekening mee dat onder het gewicht van de ruiter de boom nog wat "inzakt" (ligt er ook aan hoe zwaar je bent), die dingen geven een klein beetje mee. Dus met ruiter erop kan een op het eerste oog passende boom toch te breed blijken te zijn, waardoor hij de bovenkant van de schoft raakt. Toen ik een ander paard kocht heb ik van de ruitersportzaak waar ik het zadel gekocht had een paar bomen meegekregen om te proberen. Degene die paste heb ik gekocht, die andere heb ik teruggebracht. Dat was pas service!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:03

Ik neem er dan niet een met cair-systeem, misschien in de toekomst maar als ik dat er nu al bij vraag flippen mn ouders Clown
Ik ben opzich niet heel erg zwaar (44 kilo) dus ik weet niet of die dan verder in zou zakken? Maar waar heb jij dan je zadel gekocht? Dan koop ik die daar ook want dat is natuurlijk wel mooie service Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:07

Met jouw gewicht zal het wel meevallen met dat doorzakken denk ik. Ik heb mijn zadel in Zutendaal gekocht, moesten ze overigens wel bestellen. Ze komen ook met een aantal zadels aan huis om te passen overigens.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:14

ik heb ook een wintec.. de isabelle werth.
alleen moet er nog een andere boom in.
er zit nu een zwarte in, maar die is te breed.
maar dan heb je nog de groene en dan de gele. de gele is het smalst. maar die smalste is maar 2 cm smaller als de zwarte.
en nou vroeg ik hier ind e ruitersportzaak opf ik zo'n gullit (of hoe het ook heet) kon krijgen, maar die hadden ze niet.
dus nu ga ik gewoon de gele halen ( mijn pony is het echt heel smal) en kijken of die past en anders ruil ik hem gewoon.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:45

Als de bouw van je paard ooit veranderd kun je het zadel mee aanpassen. Het onderhoud is veel minder. Het zit lekker.. Kortom ; perfect Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:05

Ik heb de wintec close contact, echt een super zadel. En ik denk dat het ademen niet veel verschil maakt. Dan leg je er toch een goed dekje onder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:19

ik heb de wintec pro dress. superzadel, past lekker op veel paarden, zit als een zetel, ik zou geen ander willen. ik heb er eentje met cair en zou het niet anders willen.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:26

Hoi, wij hebben nog niet zo lang geleden de wintec 500 dressuur gekocht, nou ben er echt heel tevreden over! het is heel licht, makkelijk in onderhoud en ik weet niet of je paard nog groeit, maar je hoeft alleen de boom te verwisselen als je paard het zadel door groeien niet meer past. Het ligt eraan welk type je kiest maar er zijn veel wintec zadels een stuk goedkoper dan een leren zadel Haha!

Turbokip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:29

Ik heb een Wintec 2000 Cair en ik ben er echt heel tevreden over!!! Het zit echt als een luie stoel en het ligt goed stevig op mijn paard. Heb allerlei zadels waaronder ook leren zadels geprobeerd maar deze zit mij EN mijn paard het lekkerst! Het ontlast naar mijn idee ook haar rug en ze loopt heerlijk soepel door dit zadel in tegenstelling tot andere zadels. Een nieuwe Wintec 2000 MET Cairsysteem kost ongeveer 615 euro ofzo. Ik heb de mijne 2e hands gekocht via marktplaats voor 325 euro en hij is echt nauwelijks gebruikt en ziet er gloedjenieuw uit. ALS je een Wintec gaat kopen zou ik persoonlijk gelijk een Wintec met Cairsysteem kopen. Je koopt een zadel toch voor een aantal jaren dus doe het dan ook gelijk goed. Tenminste das mijn idee van een aanschaf van iets waar je jaren mee moet doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:20

Voor de boommaat kan heb je zo'n soort metertje. Staat op de site. Die kan je over de schoft doen en dan zie je dmv een soort draaischijf welke boom je moet hebben.
Ik heb ook met cair en vind het echt ideaal.Vormt zich iedere keer opnieuw naar de rug en kan dus ook makkelijker op een ander paard.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:22

ja maar dat metertje wou ik dus kopen bij de paardenzaak hier. maar die hadden het niet. en weet eigenlijk ook niet hoe duur het is.
ik ga gewoon de smalste boom kopen en als die niet goed is ga ik voor de groene. gewoon ruilen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:26

Standaart zit er de zwarte boom in.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:41

Ik heb een wintec 2000 gehad. Deze ging schuiven en ik kreeg een springzadel, omdat ik M mocht starten *was wel een goede deal vond ik* Dat zadel ging ook weer schuiven. Alles ging schuiven op die pony, was heel irri.

Ik heb nu een paard waarvoor ik ook een dressuurzadel wilde hebben.
2 leren gepast die ik erg mooi vond maar lag echt prut, wintec cair pro geprobeerd toen en ik was verkocht. Dit moest hem worden, vorige week is hij aangekomen Lachen
Toch weer een wintec Vork

Ze zijn gewoon lekker licht, redelijk slijtproef vind ik en makkelijk schoon te houden en je krijgt idd geen afgeef plekken mere op je witte rijbroek Knipoog