Kruidenhooi?? wel eens van gehoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

Kruidenhooi?? wel eens van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 10:23

Hoi allemaal,

Mijn paard staat op pension, en laatst zijn ze overgegaan op het voeren van kruidenhooi.
Kennen jullie dit? en is dit goed hooi?

Of moet ik mijn bedenkingen hebben en is het hooi van mindere kwaliteit???

Hoor graag reacties, groetjes Patricia

Anoniem

Re: Kruidenhooi?? wel eens van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:48

Sja.. dat hangt een beetje van het land af waar het vandaan komt. Eerlijk gezegd, als ze overlaatst overgegaan zijn op dat hooi zou ik het minder vinden. Het is nl al wat ouder (driekwart jaar) hooi, en dat verliest toch vaak wat van zijn voedingswaarde.

Kruidenhooi, t zou kunnen zijn dat het natuurhooi is, dus van een natuurgebied, is wat minder energierijk, maar bestaat vaak wel uit gevarieerde hoeveelheid planten en grassen etc. Het zal dus waarschijnlijk wat smakelijker zijn. Nadeel is echter dat het dus iets minder betrouwbaar is in de zin, van dat er mogelijk giftige planten/grassen tussen zijn gekomen.

Kan ook zijn dat ze er wat anders mee bedoelen? Luzerne wellicht? Valt zo lastig te zeggen vanaf papier... hooi moet je zien en voelen en ruiken Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:29

kruidenhooi is, als het echt kruiden hooi is tenminsten?, gemaakt van een graszaad mengsel dat special voor dat soort van gras is ingezaaid, het is een mengsel van kruiden die in de natuur op verwilderde grond staat, maar de giftige kruiden zijn er dan uit gehaald

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 15:42

Hoi,

Ik denk niet dat het van speciaal ingezaaide soorten gras is, ik vind er nl zuring en brandnetel in terug. Dus eerder wat van verwilderd grasland komt.

Ze vinden het wel smakelijk, maar ik houd het toch even in de gaten.
Zal eens op de knieen gaan om te zien wat ik allemaal terug kan vinden.

Dank je voor het antwoord, ik was bang dat het een inferieur soort hooi zou zijn.

Groetjes Patricia

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:32

Bij mijn fouragehandel verkopen ze ook kruidenhooi, mijn paardjes staan hier ook op en doen het hier prima op. Ze vinden het inderdaad erg smakelijk. Een groot aantal topruiters uit Nederland voeren dit hooi trouwens ook. Bij deze handelaar komt het hooi uit speciale, beschermde natuurgebieden uit Duitsland waar geen kunstmest gebruikt mag worden. Hierdoor is het eiwitgehalt inderdaad lager, maar dat is voor paarden alleen maar beter. Doordat er verschillende plantensoorten in verwerkt zitten, krijgt een paard een veel natuurlijker rantsoen dan bij koeienhooi. Een paard zou dit zelf in de natuur ook uitzoeken. Voor giftige planten hoef je niet zo snel bang te zijn. Het overgrote deel heeft gedroogd geen giftige werking, behalve st. Jacobdskruiskruid. Daarom moet je in Nederland oppassen met hooi dat is gewonnen in uiterwaarden. Ik denk niet dat ik hier reclame mag maken, maar mocht je meer info willen, dan kun je me een pb sturen, dan kan ik je de website doorgeven. Kun je ze altijd bellen voor informatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:04

mmm....krijg toch een beetje een "ongemakkelijk gevoel" als ik dit lees, het meeste is al gezegd, maar waarom zou een pensionhouder ineens DUURDER hooi gaan voeren ? tenzij het een filantropische instelling is.
Ik denk dat ik het helemaal uit zou pluizen + precies willen weten waar het vandaan komt !

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:57

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik denk wel dat het goed is haha het klinkt wel goed haha :p