wat is de functie van een onderlegtrens??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

wat is de functie van een onderlegtrens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 09:55

zie t wel eens in de divozagidsen enz. vroeg me af wat de functie hiervan is en wanneer je zo'n ding moet gebruiken....en hoe Knipoog ga er zelf natuurlijk niet mee rijden, paard doet het goed met een dubbelgebroken bitje maar vroeg het me gewoon af waarvoor zo'n onderlegtrens is.

Afbeelding

Afbeelding

Jacksel

Re: wat is de functie van een onderlegtrens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:19

Onderlegtrens gebruik je als je met stang en trens gaat rijden. Omdat het paard dan 2 bitten in zijn mond heeft zijn gewone trenzen te dik en gebruik je dus een onderlegtrensje (voor zover ik weet)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:50

Jacksel schreef:
Onderlegtrens gebruik je als je met stang en trens gaat rijden. Omdat het paard dan 2 bitten in zijn mond heeft zijn gewone trenzen te dik en gebruik je dus een onderlegtrensje (voor zover ik weet)

Precies. De onderlegtrens neemt gewoon de functie (bij de s & t) over van de gewone trens als je op trens rijdt. Als het goed is neemt je paard er ook dezelfde aanleuning op.

Sommige mensen rijden altijd met een onderlegtrens, ook in hun trenshoofdstel, omdat het wat scherper zou zijn. Dat doe ik nooit, het is niet nodig bij de paarden die ik rijd, als ze sterk zijn van voor dan komt dat toch door een gebrek aan draagkracht van achter, maar ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waarbij dat handig is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:17

Soms worden ze ook gebruikt bij paarden die sowiezo weinig ruimte in de mond hebben. Door een dikke tong of een hangend rooster bijvoorbeeld.
Maar tis idd bedoeld voor rijden met s&t