mest uit het weiland halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

mest uit het weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 06:37

Ik wilde weten hoe belangrijk het is de mest uit de wei te halen en hoe vaak je dit zou moeten doen.
Mijn mini staat samen met een e-pony op de wei (dag en nacht) en ik heb in het begin elke dag het eruit gehaald, maar het is gewoon niet meer te doen. Met dit warme weer dacht ik dat ik maar beter even kon wachten aangezien het ook nog best hard werken is alles eruit te krijgen, maar er ligt nu zoveel... lijkt me echt niet gezond...

aan de andere kant.... geloof ook niet dat iedereen die een stukje wei heeft en paarden heeft staan steeds die mest eruit schept...

Maaike14

Re: mest uit het weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 06:44

eerst deed ik het elke dag maar mijn paard liet me niet in de wei meer steigeren trappen enz. En nu houd iemnad het paard vast en doe ik het meestal om de dag. Maar als dat paard op stal kan doe ik het weer elke dag.

Het is heel erg belangrijk om dat op te ruimen. Er is minder kans op wormen. En soms zie je er ook wel eens paarden van eten. Gatver. Mijn shetlanders doen dat af en toe dus daarom ruim ik het ook zo vaak op.

Maar het is dus heel belangrijk om dat te doen

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 08:04

tja,
\ als ik nu kijk hoeveel er ligt (vooral van de e-pony) is het gewoon bijna niet te doen.

Ik heb genoeg tijd voor mijn mini maar als ik die mest elke dag eruit moet halen ben ik wel 2 uur bezig en kan ik nog niet echt met hem bezig zijn.

Verder heb ik waarschijnlijk reuma wat het helemaal moeilijker maakt.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:16

Ik weet niet hoegroot die wei is?
Maar als hij nu al helemaal vol ligt van 2 paardjes dan zou ik het er zeker uit halen!
Als je het iedere dag doet ben je toch zo klaar? Of om de dag?
Ik ben meestal in een kwartiertje klaar.

Ook word je weiland er lelijk door, onkruid enzo.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:18

Ik haal de mest ook iedere dag uit de wei. Dat is een dik half uur werk per dag voor een fjord en een shet. Ik vind het niet erg om te doen en het ziet er veel netter en schoner uit.

dreamhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:22

Ik haal het er ook iedere dag uit als je het gewoon iedere dag even doet dan ben je zo klaar en blijft het toch netjes. En het is nou ook niet zo fijn als jij je paard uit de wei haalt en je moet allemaal door die mest he Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:03

Twee uur bezig voor de poep van twee paarden? Hhhmmm, hoe doe je dat dan?
Bij ons op stal wordt de wei elke dag uitgedaan. Kost je ongeveer een uur, twee mensen, twee weides. Er staan ongeveer achtien paarden op de weides. De paarden staan van 's morgens 10 uur tot 's middags 6 uur op de wei.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:17

Mijn paard staat samen met nog een ander paard dag en nacht op de wei. Het land wordt 2 keer per dag uitgemest ('s ochtends door mij of m'n vader en 's middags door de eigenaresse van dat andere paard). Het is maar 5 minuutjes werk en het land blijft netjes.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:23

bij ons op stal staan er vijf paarden op een behoorlijk stuk weide, maar wij halen het er nooit uit. misschien toch eens gaan doen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:28

wij halen nooit de mest uit de wei. ik vind het gekkewerk!
we hebben twee verschillende weitjes voor ze als het gras in de ene wei op is zetten we ze in de andere wei, halen de sleep door het weiland zodat de drollen goed verdeeld over de wei komen en verpulveren, regen bui er over en :
1. je weiland is regelmatig bemest.
2. je heb minder werk
3. na een week zie je er niets meer van en je krijgt een beter vruchtbare grond in je weiland.
maarja wie ben ik? als jullie graag met een kruiwagen door de wei gaan en alle vruchtbare mest weghalen moet je dat doen.
het scheelt mij wel in de kunstmestzak en de weilanden groeien er goed op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:38

Als jouw pony met maar 1 andere pony op de wei staat en je haalt om de dag de mest eruit ben je toch nooit 2 uur bezig?? Verward
Of is jullie wei zo verschrikkelijk groot?

Mijn paard staat met 1 ander paard overdags in de wei en 's nachts op stal.
Ik mest elke dag de stal uit en een paar keer in de week de wei, dat is dan inderdaad niet meer dan een half uurtje werk.
Van 2 paarden kan het nooit zo ontzettend vol liggen dat er geen doorkomen aan is als je het zo vaak doet...

Ik wil het bewust wel bij houden, omdat mijn paard vorig jaar een wormbesmetting heeft gehad.
Daarnaast staat het gewoon netjes en eten ze meer gras op doordat het schoner is!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:40

zo dan ben je wel heel lang bezig....mijn paard staat 5/6uur per dag op t land. Ik haal om de 3dagen de mest eruit en dan ben ik nog niet eens een half uur bezig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:54

Als je een kleine wei hebt en niet de mogelijkheid van regelmatig verweiden MOET je de mest eruit halen, anders krijg je een overbemesting (veel onkruid) en grote kans op een worminfectie.

Heb je een grote wei, die je in stukken kunt verdelen waardoor je een roulatiesysteem kunt maken (1 om te grazen, 2 om te 'rusten'). Dan kun je de mest laten liggen en voor het 'rusten' met een sleep verdelen/verpulveren.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:00

ik haal het er altijd uit, ik heb 1 joekel kwpn'er die heel wat laat vallen en een haflinger die er ook wat van kan. Ik haal het eruit omdat je anders een lelijk weiland krijgt (want door een bult mest groeit geen gras) en de paarden krijgen sneller wormen..

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:42

Citaat:
Als jouw pony met maar 1 andere pony op de wei staat en je haalt om de dag de mest eruit ben je toch nooit 2 uur bezig??
Of is jullie wei zo verschrikkelijk groot?

Ja wel dus... ik heb het net weer gedaan en ben echt superlang bezig geweest. Die mini van mij doet het op de drollen van die grote, maar die verspreid ze door heel de wei heen.

het is een kwart hectare maar ik ben serieus heel lang bezig...
Nu is het ook nog zo dat ik gewoon niet de juiste mestvork enz heb (moet nog gehaald worden) en moet dus steeds bukken. Vorige week al flink door mijn rug gegaan..

Ik snap ook niet waar het vandaan komt hoor maar er ligt gewoon ongelooflijk veel....

Ik hoor idd meerdere mensen zeggen dat je best een deel gewoon over het gras kan verspreiden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:49

Op een pensionstal is het een beetje lastig als je paard met meerderen op een stuk staat. Op alle stallen die ik ken is hier geen beleid over en zou het er dus op neer komen dat ik dus de poep van een x aantal paarden zou moeten opruimen. Hoe veel ik het nut daar ook van in zie zou onbegonnen werk zijn in mijn uppie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:56

ik haal het ongeveer 1 keer in de week weg! ben ik 3 uur bezig maar er staan dan ook wel 3 paarden!
als je de mest weghaalt is het gewoon beter voor je paard (ivm wormen) EN voor het weiland! paardenmest is zuur en daardoor groeit het onkruid harder dan het gras...
ik haal het weg met een stalboy! heel erg handig ding en kost 20 euro ofzo! je hoeft niet te bukken en het gaat snel! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:39

Mijn twee pony's mesten samen een kruiwagen per dag vol. Ze staan permanent op een paddock van 9*15 en die mest ik wel elke dag uit, en als ik doordeweeks op school zit niet, maar dan maak ik vrijdag dus een inhaalslag... Vind het gewoon fijner en netter voor die dieren Lachen Bovendien beperkt het de vliegen.

De grasweides mest ik niet uit....

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:52

Wij doen het ook elke dag... Half uurtje werk en inderdaad blijft de wei netjes... Daarbij zijn onze paarden heel netjes en poepen altijd in 1 hoek, maar dan wel VEEL!! haha..

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 16:02

ja als het veel is maar in 1 hoek ligt vind ik het niet erg, maar nu kan ik heel die wei door en om de meter stoppen voor een nieuwe drol. haha

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:19

Het is wel belangrijk wanneer je je wei in orde wilt houden. Op de plekken waar mest heeft gelegen groeit namelijk onkruid en het onderhoudt daarvan kost veel meer moeite en tijd. Onkruid vergaat niet Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:20

@conquista: Ach ..wees blij dat jij een wei hebt om het uit te halen Knipoog

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:39

Mijn paard staat met 2 andere paarden op een aardig grote wei, en op sommige plaatsen is het stukgelopen(dus allemaal zand) en daar poepen ze juist op, dus ze hebben een speciaal poepplekje en wij halen het er niet uit want als je het verspreid en er wat water overheen goeit elke dag kan er nieuw gras groeien en er komt bij ons al een beetje nieuw gras. Maar het is maar een klein stukje van de wei waar de poep ligt het is niet zo dat heel de wei vol ligt Knipoog