hoefschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 22:19

ik ben aan het kijken wat eigenlijk nou handiger is hoefijzers of hoefschoenen ( ook qua prijs Bloos ).
Nu heb ik hoefschoenen gezien in een winkel voor ongeveer 55 euro per stuk is dit veel? en aan de binnenkant zitten zeg maar van die haken om de hoef in de hoefschoen te houden en een bandje aan de achterkant, zou dat bandje niet op den duur gaan schuren en die haken zouden die de hoef niet beschadigen?
Ook zit ik met de maat want hoe weet je nou of ze goed passen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het gewoon wel zeker weten allemaal voordat ik ze zou aanschaffen.
Dus hebben mensen hier ervaring mee, brand los!

Lenneke_

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:39

Ik heb niet heel veel verstand van hoefschoenen, maar vind die van www.hoefschoenen.nl er heel goed uitzien. Ze zijn wel wat duurder, maar voordeel is wel dat je alle onderdelen kan vervangen, ook de zool. Dus als de zool versleten is koop je voor (geloof ik iets van) 11 euro nieuwe en kan je weer verder rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:27

Die jij gezien hebt zijn louter voor pech onderweg. De weerhaakjes beschadigen het hoorn en binnen afzienbare tijd heb je geen hoefjes meer over. Als je echt hoefschoenen overweegt dan zul je veel verder moeten zoeken. IJzers zijn in principe handiger. Ik vind eigenlijk dat je je niet moet laten leiden door wat goedkoper is, daarvoor is het nou net ietsje te belangrijk.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 01:10

In het tijdschrift Bit stond enkele maanden geleden (ik weet niet precies in welk nummer) een artikel over hoefschoenen. Ze hadden verschillende soorten getest en daar kwamen nogal grote verschillen uit. Die soort die jij beschrijft beschadigt inderdaad de hoeven ernstig. Wat ik me kan herinneren waren er meer soorten die beschadigingen opleverden aan bijvoorbeeld de kootholte en die tijdens het rijden loslieten etc. Misschien kun je het betreffende tijdschrift opzoeken in de bieb of weet iemand anders welk nummer dit was. Denk dat er wel nuttige informatie in stond. Op de voorkant stond het onderwerp volgens mij wel genoemd. Succes met uitzoeken!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:22

Citaat:
Die soort die jij beschrijft beschadigt inderdaad de hoeven ernstig.

wat een onzin zeg, ik heb 4 van die Marquis schoenen en als je ze volgens schema inloopt, beschadigt er niets! Als je ze voor het eerst aantrekt en als een wilde een aantal uur gaat rijden, ja dan beschadigt de zaak

Aan zo'n test in de BIT hecht ik geen enkele waarde, ze zijn over alternatieve dingen (b.v. boomloze zadels, ook zo'n fraaie "test") bij voorbaat al negatief.

Ik zie hoefschoenen als een hulpmiddel om van ijzers naar blote voeten over te stappen, op een gegeven moment zijn de hoeven zo gezond, dat je de schoenen niet meer nodig hebt.

Ik vond het aan- en uittrekken een ramp, ik heb een zware koudbloed die niet bepaald van voetjes geven houdt, dus ik heb gekozen voor met beleid rijden ipv die schoenen iedere keer aan- en uit te moeten trekken. Inmiddels loopt ie prima over iedere soort ondergrond, dus geen schoenen meer nodig!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 10:10

bedankt allemaal voor de reacties.

Smurf: Hij kan sowieso niet op blote voeten lopen, omdat ik dagelijks over de verharde weg ga en zijn hoeven dus te snel slijten.

Mrie: Watvoor hoefschoenen heb jij dan en is er ook een foto van en informatie?

Hobby: Ik zal eens opzoeken. thnx

Iemand nog meer ervaring hiermee of informatie hierover?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:16

Citaat:
Smurf: Hij kan sowieso niet op blote voeten lopen, omdat ik dagelijks over de verharde weg ga en zijn hoeven dus te snel slijten.

dat is een hardnekkig misverstand. Ik moet iedere dag over straat/asfalt lopen van mijn bekapper met mijn paard om de hoeven gezond te houden!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 11:00

nou als hij op zijn ballen gaat lopen en gevoelig loopt dan vind ik dat ze te snel slijten en hij dus hoefbeslag nodig heeft.
Mijn paard loopt voor de kar dus hij maakt lange afstanden en meestal in draf dan slijten ze ook harder.
Dit zie ik zelf aan mijn paard dus dit heb ik niet uit een boekje ofzo.\
Sorry als ik bot overkom zo bedoel ik het niet, maar als ik zie dat hij gevoeliger gaat lopen omdat zjin hoeven slijten dan probeer ik daar iets voor te verzinnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:16