Zadel "wipt"; is daar wat aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Zadel "wipt"; is daar wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:11

Omdat het nu zaterdag is, Divoza al dicht is, ik niet kan wachten tot maandag op het antwoord, vraag ik het maar hier Haha!

Ik heb een nieuwe wintec 500 15" gekocht voor Jewel. Op zich ligt het zadel prima, maar na een paar flinke bokkesprongen en sprintjes (ben bezig met beleren) gaat het wippen en schuiven. Dat schuiven kan ik eventueel oplossen met een staartriem, Jewel is redelijk breed en heeft nauwelijks schoft, maar zit daar ook de oplossing tegen het wippen? Lijkt me toch niet echt prettig voor je paard.
Of zou er toch iets aan de kussens gedaan moeten worden? Kán er überhaupt iets aan gedaan worden, anders moet ik uit gaan kijken naar iets anders. Zou ik erg jammer vinden, vind dit een erg mooi zadel en andere modellen worden al snel te groot en duurder.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee en wat is er bij jou aan gedaan?

Francis

Re: Zadel "wipt"; is daar wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:15

Maar 1 echte oplossing als je't mij vraagt... passend zadel kopen.

Sorry, kort door de bocht, ik weet het, maar ik ben van mening dat veel te veel mensen rondrijden met matig tot slecht passende zadels en dan maar aan prutsen met opvullinkje hier, speciale pad daar... en dan gek staan kijken als ze een jaar later osteopaat, homeopaat en weet ik veel wat voor -paten bij hun paard moeten halen omdat'ie schots en scheef is, niks meer wil en krepeert van de pijn... Als je paard je lief is zorg je voor een góed passend zadel. (Maar da's mijn mening)

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:17

ik dacht eigenlijk precies hetzelfde als Francis..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:27

Idem!
Je zult er toch aan moeten geloven om een passend zadel te kopen!
Een passend zadel schuift en wipt niet!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:28

Een wintec kan vaak ook heel goed passend gemaakt worden, dus zou er een zadelmaker bij halen. Bij ons op stal wipte een wintec ook behoorlijk en dat ligt nu helemaal pas. Net wat hier boven staat: passend zadel is een must en voorkomt rugproblemen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:31

Ik ga beetje met de rest mee. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is onder het opwippende stuk een schuimrubber leggen dit vult het een beetje op. Maar of het in jou geval genoeg helpt betwijfel ik. Ik zou tog ook voor een ander zadel kijken denk ik.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:32

dit zadel past dus gewoon niet...........

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:47

Oké, bedankt voor jullie reacties.

Wat zadels betreft ben ik redelijk een leek, dus vind al snel dat iets goed ligt of niet. Heb daar niet zo'n goede kijk op.
Dat het goed moet passen vind ik absoluut belangrijk, ookal wordt het dan duurder, dat moet dan maar.
Ik ga voor de wintec omdat het prijsgunstig is, makkelijk aan te passen is (dmv de verwisselbare boom), het er mooi uitziet én omdat het maar één van de weinige (goede) zadels is in 15".

Maandag ga ik bellen voor een afspraak met de zadelmaker, maar wilde toch even horen hoe en wat.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:35

Nou, heb dus gebeld en ze komen maandag langs met andere zadels, de wintec gaat mee terug.
Ik heb nu keus uit een pagony super, pagony diamant en een kieffer zadeltje die in Leek lag, voor de helft van de prijs.
De super en de diamant zijn nu ook in 15" uitgevoerd (dat was 3 maanden geleden nog niet), dus heb nu iets meer keus.

Ik hoop dat hier dus iets goed van past en niet teveel aan hoeft te gebeuren.