kan een suikerklontje zo af en toe echt kwaad ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wissy

kan een suikerklontje zo af en toe echt kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 15:24

is het nou zo verkeerd om je paard af en toe een suikerklontje te geven
ik word gek van die goedbedoelde kritiek
dat het slecht is
maar zo af en toe kan het toch geen kwaad ????

Anoniem

Re: kan een suikerklontje zo af en toe echt kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:29

Suiker is niet zo goed voor de tanden, als je wilt belonen zou ik gewoon een wortel of paardensnoepje geven.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:33

af en toe lijkt mij echt geen ramp.
maar als je toch iets gezonders wilt neem dan een appel of een wortel Lachen

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:35

Af en toe kan echt geen kwaad.

wissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 15:37

dacht ik dus ook
weet wel dat het voor de tanden niet zo goed is
maar zo af en toe met langslopen ach

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:11

het ligt er maar net aan wat af entoe is. Als samen met jou meerdere mensen op stal denken ach wat maakt een enkel suikerklontje nou uit dan krijgt t paardje toch aardig wat binnen. Ik zou meer gaan voor een wortle o.i.d. Het ligt ook wel aan de leeftijkd van het paard. 1 van 26 hoeft geen 20 jaar meer met zijn tanden te doen in tegen stelling tot een drie jarige die als t goed is nog wel een tijdje mee zal gaan. En een gezond gebit is ook voor je paard heel belangrijk

wissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 16:19

er staan bij ons 5 paarden op stal
er word bijna geen zoetigheid gegeven
vandaar

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:26

nou, af en toe lijkt me niet zo'n ramp. paardensnoepjes of wortels/appels zijn natuurlijk wel gezonder, maar ach, als het bij af en toe blijft...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:20

Te is nooit goed.
Suiker is niet goed voor de tanden, maar een heel enkele keer een suikerklontje, tja, waarom niet. Maar ik zou niet iedere dag een klontje geven

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 02:38

Er stond een meisje bij mij op stal dat altijd suikerklontjes voerde als beloning. Ze zei altijd dat ze dat net zo lekker vond als een paardensnoepje...

Stanley heeft in de 5 jaar dat ik m heb misschien 3x een suikerklontje gehad en Quellian nog nooit. Geef ze liever een appel, wortel of boterham Lachen Roggebrood zijn ze trouwens ook erg gek op en is niet duur Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:09

Het is geen ramp, de paarden op de boerderij (en zelfs de ezel) krijgen regelmatig een klontje van een man die op het erf woont; alle paarden zijn gezond en op hun 17e nog niks gehoord van gebitsproblemen; maar beter een paardensnoepje als je iets ''kleins'' wilt geven. Anders gewoon een appel of wortel, altijd succes Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:58

mijn paard krijgt van de eigenaar van de stal wel eens een klontje. Er worden hier altijd ponykampen gehouden dus weet haast wel zeker dat ze er wel meer krijgt. Ik geef m'n paarden altijd een paardensnoepje of wat appels en wortels. M'n pony kreeg altijd haar medicijnen(druppels tegen t hoesten) op een suikerklontje en heeft nog nooit haken ofzo op haar tanden gehad...door t voer doen werkt niet dan eet ze t niet op.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:40

ik vind het vreselijk als mensen mijn paarden/verzorgpony suikerklontjes willen voeren.
de eigenaar van mijn verzorgpony doet dat altijd. ikzelf ben van mening dat suiker niet gevoerd hoort te worden als puur.
paarden kunnen hun tanden immers niet poetsen zoals wij dat kunnen, en kunnen dus wel degelijk last van de tanden krijgen.
als mensen mijn paarden iets van een suikerklontje willen geven,sta ik dat niet toe.
ik heb een zak met speciale paarden snoepjes, dan pakken ze daar maar iets uit.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:44

Suiker is niet zo goed voor de tanden inderdaad maar wij geven voor en na het rijden een suikerklontje, dat bevorderd het schuimen en is meteen een beloning. Verwennerij in de dagelijkse omgang vind ik iets anders, niet eens zo zeer vanwege de gezondheid van de tanden maar omdat veel paarden daar vervelend van worden. Ze gaan zeuren en worden lastig.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:46

af en toe kan het echt geen kwaad

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:58

JA!! vind ik wel, een suikerklontje is niet voor een paard gemaakt, mij lijkt het niet goed!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:03

Mwah, het zal vast niet goed zijn, maar ik eet ook weleens iets dat niet zo goed is Knipoog
Wat Lowara zegt is natuurlijk wel waar: wij kunnen onze tanden poetsen en paarden kunnen dat niet.
Maar zo af en toe een keer........ ik zie het probleem niet zo.
Mijn paarden kregen ook weleen een klontje en ze zijn er niet dood aan gegaan en ze hadden ook geen kunstgebit Knipoog
Maar ik geef liever een paar brokjes ofzo.
Die liggen meestal voor het oprapen dus dat gaat in 1 moeite door.
Een appel of wortel wordt meestal ook wel gewaardeerd Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:23

Zo af en toe moet geen kwaad kunnen.
Bij mij krijgen ze het feitelijk nooit omdat ik makkelijker een paardensnoepje of een handje brok pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:37

wortels en appels krijgen de mijne nooit omdat i kdie altijd vergeet te kopen. suiker klontjes heb ik nog een paar honderd liggen. de mijne krijgt er voor het rijden altijd 1/2 om het schuimen te bevorderen...en geloof het of niet..als hij een klontje heb gehad van te voren loopt hij veeeel beter Lachen

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:47

Mijn paard krijgt iedere dag een klontje voor en na het rijden, als beloning en om het schuimen te bevorderen. Hij gaat ieder jaar naar de tandarts en hij is nog nooit betrapt op een gaatje. Knipoog
Toevallig heb ik het afgelopen keer aan hem gevraagd en hij vertelde dat een paardentand zo hard was dat ze geen gaatjes konden krijgen. Het is dus geen ramp wanneer je je paard een klontje geeft, zo lang je er maar voor zorgt dat je paard ook het juiste voer krijgt om zijn gebit goed te houden. Af en toe een paar wilgentakken is erg goed voor het gebit (omdat ze dat moeten malen) en ze vinden het nog erg lekker ook!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:08

af en toe niet nee, maar niet te vaak Knipoog

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:04

Okkie1 schreef:
Suiker is niet zo goed voor de tanden inderdaad maar wij geven voor en na het rijden een suikerklontje, dat bevorderd het schuimen en is meteen een beloning. Verwennerij in de dagelijkse omgang vind ik iets anders, niet eens zo zeer vanwege de gezondheid van de tanden maar omdat veel paarden daar vervelend van worden. Ze gaan zeuren en worden lastig.

Inderdaad. Als we de paarden al eens belonen, dan doen we door een appel/wortel of paardensnoepje in de voerbak te leggen. Voeren/belonen in principe niet uit de hand.( muv paarden die wat schuw zijn en waarvan je juist vertrouwen moet winnen, die krijgen per uitzondering totdat het vertrouwen is opgebouwd wel bij contactname wat brokjes uit de hand) Dit niet uit de hand voeren/belonen is om inderdaad vervelend gedrag zoals bv schrapen, met de voorhoeven tegen de box slaan en bijten in je kleding ed zoveel mogelijk te voorkomen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:03

ik geef ook gewoon suikerklontjes om af en toe te belonen. ze vinden het lekker, paardenkoekjes ook. ik wissel gewoon wat af.
natuurlijk kun je de vergelijking maken van paardne poetsen hun tanden niet, maar paarden eten ook heel ander voer dan wij. beetje scheef dus wel, maar er zit wel een waarheid in.

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:26

Mijn paard krijgt nooit een suikerklontje omdat ik die niet heb, maar anders misschien af en toe wel.
Hij is ook gek op wortels en andere dingen, maar als ik echt iets van hem gedaan wil krijgen (als hij een leuk kunstje moet doen of zo) dan geef ik hem een pepermuntje. ook niet goed , ik weet het!
Maar daarvoor zou hij zelfs een handstand maken. Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:33

mag het niet hopen,mijn 15 jarige ruin krijgt al 10 jaar meerdere suikerklontjes per dag,voor het rijden,om mooi wit te gan schuimen,zijn tanden zien er nog heel mooi uit!!

hij eet ook drop chocola,drinkt bier,cola en icethee(favorietje)...