1 als ik bij zijn hoofd in de buurt sta, moet hij in alles happen. meestal gewoon mijn jas, en dan gaat hij er lekker aan staat kauwen en sleuren.
soms bijt hij echt ook wel eens echt. ik heb niet de indruk dat hij het dan gemeen bedoelt, maar het is toch irri. als hij mijn jas te pakken heeft, zeg ik meestal op harde en boze toon iets van 'nee!' tegen hem, en als hij dan nog niet loslaat krijgt hij een tik. dan springt hij verschrikt achteruit, maar na 10 tellen doet hij precies hetzelfde weer.
ik kan wel tikken blijven uitdelen, maar erg helpen doet het dus niet, en bovendien wil ik niet dat hij kopschuw wordt.
volgens mij snapt hij zelf ook helemaal niet wat hij fout doet..
2 als ik met hem loop, krijg ik soms ineens een kopstoot. ik doe dan ongeveer hetzelfde als bij bijten/ happen, maar ook hier geen resultaat.
ik snap het eigelijk niet.. ik ben altijd best streng voor hem. hij moet gewoon weten wat wel en wat niet mag. maar deze dingen krijg ik hem niet afgeleerd.
het ene moment lijkt hij bang voor me, het andere moment is meneer zo oneerbiedig als de hel. (heel soms maakt hij zelfs aanstalten mij als schuurpaal te gebruiken
) ik probeer dus echt consequent te zijn, maar ik wil hem ook niet bang maken.. what to do?