Paard gaat niet over brug!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apk

Paard gaat niet over brug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:50

Hallo, ik heb wat handige tips nodig, want ik weet zelf niet meer wat ik moet doen..
Wij hebben slootjes om onze weilanden heen, met allemaal bruggetjes erover heen. Nou over 1 ervan (de andere dus wel) vertikt ie het om er overheen te gaan als ik erop zit (zonder zweep) of als ik hem vastheb met halstertouw. Als ik hem dus niet vastheb loopt ie er wel over heen, en als ik gewoon voor hem loop, loopt ie achter me aan. En op een rustige manier, hij vindt die brug dus niet eng ofzo.
Dus weet wel zeker dat ie me in de zeik zit te nemen, en ik begin er eigenlijk wel genoeg van te krijgen. Het stomme is ook dat ik hem echt overal overheen krijg, hij loopt overal rustig aan de hand mee, alleen dus niet over die ene brug.
Ik heb al dingen geprobeerd als klein stukje weiland afzetten (ja dan gaat ie er wel over heen, maar zodra ik dat stukje groter maak niet meer) met zweep ernaast staan, eten aan de andere kant zetten, met een andere persoon die er achter staat (gaat ie er ook overheen, maar als die weg is niet meer)..
Zoals ik al zei is het niet een groot probleem omdat als ik hem roep of zonder halster touw hij er wel overheen gaat, maar ik zou dit eigenlijk graag eens een keer willen oplossen, juist omdat hij dus een spelletje met mij speelt. En met geweld oplossen zie ik niet zitten.

Dus iemand tips?...

Morrie

Re: Paard gaat niet over brug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:54

geduld, geduld en nog eens geduld.... een paard speelt geen spelletjes met je, er is altijd een reden waarom hij iets niet doet!

Het paard zal minder vertrouwen in jou hebben als je erop zit of als je hem vast hebt aan een halstertouw, ga daar aan werken en toon geduld!

Met hem over het bruggetje slaan of schoppen, adviezen die je hier ongetiwjfeld gaat krijge, los je echt niets op!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:57

Geef hem rustig de tijd om stapje voor stapje dichterbij te komen. Flink belonen bij elke stap, en vooral rustig blijven. Al sta je daar anderhalf uur, hij moet zelf durven, niet gaan schoppen of meppen.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 12:07

Nee dat schoppen en meppen doe ik ook niet hoor Lachen.. daar los je nooit wat mee op. Maar op zich denk ik wel dat ie genoeg vertrouwen heeft, want die andere bruggen zien er echt precies hetzelfde uit, daar loopt ie wel gewoon overheen, en over andere 'aparte' dingen loopt ie ook gewoon rustig mee. Tip van Speedster ga ik denk ik wel proberen Lachen

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:35

idd. gewoon rustig blijven.. ik zou er gewoon naast gaan lopen en de terug wel er op gaan zitten meestal gaan ze dan wel omdat ze weten wat het is en je gaat weer richting stal

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:08

Bij mijn paard hielp het ook wel om een stukje wortel of appel op het 'monster' te leggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:17

achter een ander paard aanlopen al geprobeerd?
als ze dat een paar x hebben gedaan doen ze het vaak ook wel alleen.
en idd belonen met eten ofzo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:13

Blijkbaar heeft dit paard iets of iemand nodig dat hem voorgaat over dat bruggetje, zodat hij daadwerkelijk kan zien dat het niet eng is. Hij loopt je tenslotte wel achterna als je hem aan een touw hebt. In de zeik nemen, daar geloof ik niet in bij paarden. Als ze iets niet willen doen, dan is daar een reden voor, hoe onlogisch of onzinnig die reden voor ons ook kan zijn. Vaak zijn dat eerdere ervaringen of onbekendheid met de situatie.

Probeer het zoals Loulou zegt eens met een ander paard ervoor. En gewoon blijven volhouden en vooral geduld hebben.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:43

Mijn paard heeft het omgedraaide.. Hij wil niet ONDER de brug door.. Heel toevallig lopt hij er gewoon onderdoor als zijn weidemaatje erbij is... En hij loopt dan altijd voorop... Ik denk daarom dat een paard heus wel spelletjes met je kan spelen... Hij weet namelijk dat ik moet omdraaien als ik hem er echt niet onderdoor krijg en dat betekend: richting de wei en zijn vriendinnetje... Uit rijden is tot nu toe niet echt leuk als het andere paard niet mee gaat, hij is dan heel gespannen en staat echt te trappelen om terug te mogen.. Ik probeer er niet aan toe te geven, maar soms heb ik gewoon echt geen tijd om daar een uur met hem te staan...

Ik ga morgenavond nog eens proberen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 07:40

adnil schreef:
Ik denk daarom dat een paard heus wel spelletjes met je kan spelen... Hij weet namelijk dat ik moet omdraaien als ik hem er echt niet onderdoor krijg en dat betekend: richting de wei en zijn vriendinnetje...

Dat heet 'verbanden leggen' (actie/reactie) en niet 'spelletjes spelen' of 'de ruiter pesten'. Knipoog

Dat bedoel ik met die eerdere ervaringen: als jij 1x bent omgedraaid richting wei & vriendinnetje, dan hoort dat erbij volgens jouw paard. Een voor hem logische reactie op een bepaalde situatie, dus doet (of iig probeert) hij het een volgende keer weer. Met een prettig gevolg: hij hoeft die brug niet over en mag lekker terug naar zijn vertrouwde plek.

Nogmaals: in bewust pesten of in de steek laten geloof ik niet. Wel is een paard net als ieder ander levend wezen: hij zal de voor hem meest aangename of voordelige situatie opzoeken.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 18:54

Tjsa en das dus het vervelende, dat hij voor het meest aangename kiest. Want idd, als een ander paard aan de andere kant van de brug staat gaat ie ook wel... misschien is er dan geen manier om het op te lossen dan het gewoon maar te accepteren en steeds ander paard voor laten gaan of hem niet vast te houden en hem gewoon laten volgen? (wat ie dus wel doet)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:20

ik denk dat je gewoon wat meer geduld moet hebben, er komt echt wel een dag dat ie het doet!

Mijn paard wilde op buitenrit een bepaald houten bruggetje nooit over, drama's achteruit lopen, steigeren, vreselijk en ik moest een uur omrijden als ik dat bruggetje wilde vermijden

op een dag liep er een piepklein hondje op dat pad, die kuierde het beruchte bruggetje over en *hoppa* mijn zware koudbloed volgende het piepkleine hondje blindelings, sinds die dag loopt ie zowel op de heen als op de terugweg gewoon het bruggetje over.......