Hoefschoenen mensen met ervaringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sillybunny1

Hoefschoenen mensen met ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:17

Hallo

Ik wil straks proberen om Tony"Fries" zonder ijzers te laten lopen "door omstandigheden kostenbesparing"....
Ik laat de hoeven eerst nakijken of het wel gaat.
En zo ja gaan ze eronder vandaan.
Nu ga ik waarschijnlijk wel menles nemen "ja ja "
En komt hij met toch wel enige regelmaat aantal keren per maand op de straat.
Nu las ik hier en op internet over hoefschoenen.
Maar zijn er ook mensen die hier echt ervaring mee hebben?
Ze lijken mij niet echt comfi zitten voor die beesten.
Maar dat kan een vertekend beeld zijn.
En mocht ik ze gaan gebruiken.
Dan voor alle 4 of alleen voor???

Ik ben benieuwd Sandra

Shyla25

Re: Hoefschoenen mensen met ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:22

Hoi Sandra,

Ik rij al 2 jaar met hoefschoenen Easyboots. Nadat ik ze zelf iets had aangepast loopt mijn merrie er prima mee Ja
Ik gebruik ze alleen voor omdat die voeten het hardst slijten.
Er zijn verschillende soorten hoefschoenen en ik heb voor deze gekozen omdat ze niet over de kroonrand heen komen en ook niet in de kootholte zitten zoals sommige. Ik heb dat gedaan ivm mok die dan sneller kan ontstaan als er wondjes komen Pling

Ik hoop dat je een keuze kunt maken uit de vele soorten Haha!
Succes Ja

PS Foto's van mijn Sheila met schoenen staan onderin mijn profiel Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:39

Ik rij al 4 jaren met hoefschoenen (Old Mac's) en dat bevalt prima. Mijn oude ex-hoefbevangen merrie met platvoeten loopt er mee als een jonkie.

Ik heb nog steeds hetzelfde (eerste) paar, al zijn ze nu wel voor het mooie aan vervanging toe. Er is nog niets kapot en de zool is ook nog niet versleten, maar de achterkant wordt wat minder.

Ik heb voor deze gekozen omdat ze makkelijk aan- en uit gaan en ze met de 3 sluitingen niet uitgaan (mits goed aangedaan).
Je kunt er mee door het mulle zand, modder en water en natuurlijk gewoon over de weg Lachen.
Doordat het materiaal niet kan rotten kun je ze afspoelen en laten drogen.

http://www.oldmacs.com/default.asp

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:49

Ik hou dit topic in de gaten, als ik weer meer ga buitenrijden lijkt het me ook wel een goede oplossing voor Memuska. Ik heb ze van de winter van haar ijzers laten ontdoen (sneeuw + haar hoeven zijn sterk genoeg + slecht voor artrose naar verluid), maar ik ben bang dat haar sterke voeten toch gaan slijten als ik zoveel asfalt doe (ik moet 20 minuten stappen over het harde voor ik in het bos ben)
Is het met hoefschoenen net zo dat ze er in het begin aan moeten wennen? Zoals met ijzers? En duurt dat lang?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:57

Ze moeten er idd even aan wennen, maar dat heeft meer te maken met eventueel schuren in de kootholtes (eelt kweken) al dat ze aan de schoenen zelf moet wennen.
Die van mij liep er zo mee weg, en voor het schuren doe ik een stukje lamsvel tussen de kootholte en de schoen.

Bij sommige merken schoenen kun je zelf speciale sokken bij kopen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:04

Dat van dat lamsvel is een goeie, dat moet ik zeker onthouden en in de gaten houden. Sokken? Zit dat dan alleen om de koot of ook nog eens om de hoef? Heb je toevallig een plaatje? Ik ben erg benieuwd hoe dat er uit ziet!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:44

ik zit er ook al een poos over te denken, en vraag me dus af;
hoe strak worden ze aangemeten? dus gaan ze bv. niet uit als zn hoeven net bekapt zijn en kunnen ze nog wel aan als de hoeven wat zijn gegroeid?(oftewel, moet de hoefsmid véél vaker komen??)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:42

ik heb, toen ik de overstap van ijzers naar natuurlijk bekappen maakte, 4 hoefschoenen van het merk Marquis aangeschaft.

Ik heb ze echter maar heel kort hoeven te gebruiken, want mijn paard kon al snel zonder schoenen door het leven!

Ik heb ze nog wel, voor het geval ik toch nog weer ga mennen, maar ik wacht liever tot de hoeven dat ook zonder hulpmiddelen aan kunnen.

Volgens mij staan er ook foto's van in mijn profiel en zelfs een filmpje. Morrie liep er zo op weg, maar deze schoenen moet je heel zorgvuldig inlopen, ook om eelt te kweken op de hoefballen en in de kootholtes. In het begin wist ik niet hoe hard ik ze moest oppompen en ben ik wel eens een schoen verloren onderweg.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:44

Ik zit te wachten op mijn op-maat-gemaakte Smitjes (en wachten duurt lang).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:42

Memuska schreef:
Dat van dat lamsvel is een goeie, dat moet ik zeker onthouden en in de gaten houden.
Het is zo simple en kost niks, je doet er erg lang mee en het slijtnauwelijks. Door het natuurlijke materiaal kan een paard er ook goed tegen.
Citaat:
Sokken? Zit dat dan alleen om de koot of ook nog eens om de hoef? Heb je toevallig een plaatje? Ik ben erg benieuwd hoe dat er uit ziet!
Plaatje zou ik even moet zoeken, ze gaan alleen van hoefballen tot net over de koot. Gezien de prijs is een stukje lamsvel veel interessanter en minstens zo effectief Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:46

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:59

Marena is door de smid van haar ijzers afgehaald op de dag dat Pim Fortuyn werd vermoord..... vergeet steeds welk jaar dat was Bloos

Heb ruim een jaar Old Macs gebruikt , was veel tobben om uit te zoeken hoe ik haar kootholtes kon beschermen , ze kan nogal ineens een hele stomme schrikbeweging maken en dan *rats* was er weer een stukje huid van die kootholte weg Rolleyes

Uiteindelijk bleek DE oplossing het vastnaaien van een driehoekje neopreen aan de binnenkant van de achterflap van het schoentje.

Ook zijn Rena haar voeten te smal voor de lengte.

Qua lengte heeft ze dan bvb. maat 5 en qua breedte maat 1....daarom passen hoefschoenen nooit echt goed bij haar.

De Old Macs zaten prima met dat stukje neopreen eraan genaaid , en zelfgemaakte kussentjes om in de zijkant van de schoen haar te doen , om dat smalle voetje stevig passend te maken zodat hij niet schoof.

Veel plezier van gehad !

Maar wilde toch graag schoentjes waar ik geen kussentjes meer in hoefde te doen , die van zichzelf al strak aansloten.

Doordat ze haar smalle hoeven een stuk breder maakten schuurde ze regelmatig haar schoentjes langs elkaar.

Ook wilde ik een wat simpelere sluiting zodat je niet in de modder / hondepoep hoeft te graaien na een rit Knipoog

Heb toen de BOA schoentjes gekocht : super mooie dingen , maar helaas ook te breed...

Uiteindelijk dus maar Smitjes aan laten meten.

Die heb ik nu al een jaar staan , gebruik ze zelden (staan steeds vol spinnerag Bloos ) , maar passen perfect natuurlijk.

Easy Boots vond ik niks , die krammetjes in de hoef....jaren geleden eens gebruikt bij een Arabiertje dat 3 x daags 10 minuutjes op zachte ondergrond ermee moest stappen (gras) en die dingen waren binnen no-time versleten herinner ik me nog !

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:22

Even inhaken op dat laatste Ja

Ik heb dus al 2 jaar easyboots en ze zijn ondanks dat ik veel draaf en zelfs galoppeer op het harde nogsteeds niet versleten
Het enige wat ik zie aan de onderkant s dat Shy iets scheef afrold maar dat komt door haar franse stand Haha!

Die krammetjes heb ik plat gedrukt en over die krammetjes en de schoefjes (die meer schade gaven dan de krammetjes Verward ) heb ik een stukje stof gedaan met ducktape Pling en als ik lang ga rijden doe ik nog een tapje op Shy der hoef Ja

Het enige is dat mijn pony erg veel met haar achterhoeven onder treed en daardoor in mul zand de schoenen uit trapt maar waar in Rotterdam heb je nou mul zand Knipoog had ik dus alleen last van in Huizen waar ik eerst woonde.

En bij Easyboots hoeven ze niet te wennen omdat er niets tegen een zacht deel van de hoef zit Pling dus geen sokjes nodig voor de kootholtes

Ik rij wel met springschoenen erover puur voor het feit dat als ze schikt ze zich niet bezeerd of ze uit trapt maar verder ben ik er persoonlijk erg tevreden mee Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:28

Het andere probleem behalve met op maat gemaakte schoenen is dat andere schoenen niet klein genoeg zijn alleen de Easyboots gaan tot de maat van Shy en zelfs kleiner Ja