Hitte!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Hitte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:00

We hebben een zwarte Fries en die heeft het deze dagen HEEEL heet, hij staat te koken in de wei.. We kunnen in de wei geen schaduw maken, dus zet ik ze overdag vaker op stal, en dan savonds weer in de wei, maar omdat ze last heeft van eczeem is dit ook geen goede oplossing, want dan krijgt ze weer jeuk en gaat ze schuren.

Wat doen jullie om je paard koel te krijgen/ houden? Snachts in de wei? Maar dan moet ze overdag op stal staan, hoe houd ik de stal dan koel????

__Nathalie__

Re: Hitte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:07

kun je geen schuil stalletje maken in de wei (met alleen een dakje) zodat hij niet vol in de zon staat? en verder, volgens mij hebben ze ook cooler dekens maar dat zou je dan even rond moeten vragen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:10

je kan je paard toch niet op een wei zonder schaduw zetten? met dit weer? ik vind dat er sowieso een schuilstal moét zijn, tegen wind en regen.
afsponsen met water, gewoon nat maken brengt veel verkoeling. ik denk dat je verder niet veel kan doen.
en overdag op stal is iig beter dan in volle zon.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:29

Ik zou het paard een paar keer per dag afspuiten en ook een schuilstalletje bouwen als het land van jou is. Anders even overleggen met de eigenaar van het land?

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:56

Het klinkt in de eerste instantie misschien zielig, maar.... Een Cooler/vliegen deken kan misschien helpen. Zo'n lichte kleur. Een vriendin van mij heeft dat ook. Het woord deken klinkt zielig, maar denk even aan die warme landen, daar hebben ze ook van die lange lichte gewaden aan tegen de hitte.
Bij een zwart paard kan zo'n lichte cooler/vliegen deken echt helpen.
Misschien heeft iemand uit je omgeving daar ervaring mee? kzou eens rondvragen, misschien mag je er wel eentje van iemand lenen om te proberen ofzo. NIet dat ze zo duur zijn, maar dan weet je of het nuttig is om er eentje aan te schaffen of dat je paard het er misschien nog wel warmer onder heeft.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:37

SharirBobby schreef:
Het klinkt in de eerste instantie misschien zielig, maar.... Een Cooler/vliegen deken kan misschien helpen. Zo'n lichte kleur. Een vriendin van mij heeft dat ook. Het woord deken klinkt zielig, maar denk even aan die warme landen, daar hebben ze ook van die lange lichte gewaden aan tegen de hitte.
Bij een zwart paard kan zo'n lichte cooler/vliegen deken echt helpen.
Misschien heeft iemand uit je omgeving daar ervaring mee? kzou eens rondvragen, misschien mag je er wel eentje van iemand lenen om te proberen ofzo. NIet dat ze zo duur zijn, maar dan weet je of het nuttig is om er eentje aan te schaffen of dat je paard het er misschien nog wel warmer onder heeft.

hier heb ik niks meer aan toe te voegen OK dan!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:01

bij ons staat er een zwarte shire op stal en 3 friezen de friezen staan gewoon overdag gewoon buiten Ja 1 niet omdat die pas een peesblessure heeft gehad
en de shire staat overdag binnen anders is ie 's avonds niet vooruit te krijgen en dan kookt ie in de wei want vorig jaar was hij oververhit dat de DA erbij moest komen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:28

Mijn paard staat dus ook in een wei waaar geen schaduw is en waar ik zelf niets aan kan veranderen want ik huur daar! Bij dit weer spuit ik mn paard zowiezo een x af met de slang en zet ze op het warmste van de dag in de bak waar wel een beetje schaduw is!

Zwart trekt gigantisch warmte aan, dus een hele lichte deken zou idd een optie kunnen zijn...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:43

Ik heb zelf 3 friezen en doe ze een lichte vliegendeken om als ze het te warm krijgen. Helpt prima en ze hebben ook geen last van de vliegen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:57

ik heb ook een zwart paard. Heb in t begin een beetje schaduw in de wei maar rond een uur of 1/2 is er geen schaduw meer . Dan haal ik m'n paardje na 21/2 even binnen en spuit haar even af, dan mag ze nog even een 2uur of korter buiten staan en dan gaat ze weer op stal.

Kan ook geen schuilstal neerzetten, huur de stal en t weiland. maarja als het echt heel warm is laat ik haar op stal of 2uurtjes buiten en dan binnen, dan gaat ze s'avonds naar buiten.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:25

Mijn shetlander draagt inderdaad ook een witte deken, omdat zij ook erg verhit was.. en ik vond ook al dat het misschien beter was om onze Fried dan ook een witte deken op te doen. En een schuilstal bouwen is geen optie, maar bij ons om huis staan veel bomen, dus we zetten ze toch maar in een andere wei met meer bomen.. toch ben ik bang dat dit geen volledige oplossing zal zijn..

Maar hebben jullie ideen om de stal koel te houden? En het paard koelen met water, en daarna weer in de wei, is volgens mij niet goed, want dan als t water verdampt krijgen ze het alleen maar warmer..