N.A.V. hoeveel paarden rijd jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

N.A.V. hoeveel paarden rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 21:08

Ik heb de pagina's een door gelezen en zie dat er best veel mensen zijn die meerdere paarden rijden maar waar haal je de tijd vandaan?Ik heb een tijdje een paard gelongeerd 3/4 keer in de week om wat extra beweging te geven en reed mijn eigen pony dan ook nog en kon dat bijna al niet combineren.Ik werk 30 uur in de week en wil wel dat mijn eigen pony minimaal 5 liefst 6 keer per week beweging krijgt hij staat overdag dan wel op het land maar moet ook echt wel blijven trainen anders groeit hij dicht.Hoe doen jullie dat?

SharirBobby

Re: N.A.V. hoeveel paarden rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:14

Hoe je dat doet?
Niet een uur ervoor en erna tutten en frutten met het paard, niet uitgebreid wat drinken in de kantine, niet met iedereen die je tegen komt op stal uren gaat staat beppen, enz.

Denk dat bij veel mensen daar erg veel tijd in gaat zitten!
En ik zeg niet dat dat slecht is Knipoog, als het beesje de rest van de dag in de stal staat is een beetje aandag wel leuk voor de afleiding.

maar als je er meer wilt rijden en beperkt tijd hebt, dan kan je daar veel tijd mee winnen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:20

ik heb het "geluk" dat ik nu maar 2 dagen in de week werk voor vrijstelling van mijn huidige opleiding. Ga volgend jaar dus met een andere opleiding beginnen. Heb dus tijd zat Knipoog
Maar ik heb een bijrijder en mijn moeder rijd ook(ga haar paard ook starten met die van mij).

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:23

Ik rijdt er ook 2 op wedstrijden.. en ik heb school.. ja ik ga er 3 keer in de week naar toe.. Ik rijdt ze meteen na elkaar (dus niet tussendoor naar de kantine) en daarna ga ik staan beppen met iedereen:) Dan weet ik zeker dat ik helemaal klaar ben:) Verder rijdt ik zaterdag nog 1 paard maar als ik concour heb dan neemt een vriendin van mij dat over.. (die gaat altijd mee voor een andere pony die daar staat)

Dus.. Mooi doorwerken.. en daarna beppen:)

radijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:29

Ik heb best fijn lesrooster...
ben meestal half 3 vrij, school zi ong. 5 minuutjes van huiz.
Dus 3 uur ben ik bij stal half 4 zit ik op het 1e paard...
ongeveer 3kwartier rijden kwart over 4 klaar, afzadelen en meestal gaat alles wel iets sneller dus dan ben ik daar rond half 5 kwart voor 5 klaar, dan ga ik naar een ander paardje daar ben ik meestal rond kwart voor 5 5 uur dan fv snel opzadelen/poetsen dan half uurtje rijden helemaal afsponsen zweetdeken op etc. en dan ben ik precies half 7 thuis... kan ik nog fv eten en dan lekker dingetjes voor mezelf doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:44

ik heb maar 5 uurtjes school per week Lachen
dus heb zeer veel tijd om te rijden.
in de winter/echte volle schooltijden maak ik keuzes wie wel en wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:45

mijn stal is privé ik rijd nu 3 van de 5 paarden iedere dag 2 dat wissel ik zo iedere dag een beetje om. mijn exames zijn nu bijna om dus dan kan ik alles iedere dag rijden. ik was meestal om 5 uur uit school dan eten en f bij de koeien helpen en dan deed ik pas de paarden. ik heb er momenteel 5. een is niet thuis maar de andere 4 verzorg ik voledig alleen en red dat prima. dan komt er ook nog bij dat ik momenteel een haflinger klaar aan het maken ben voor de keuring en ik die ook zadelmak moet maken in de zomer en ik mijn baantje in het cafetaria ook nog heb. maar ik red heb prima ik ben zo´n 5 uur per dag met de paarden en alles eromheen bezig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:47

Plannen Haha!
zelfs 50 tot 60 onregelmatige uren per week en 4 paarden lukt nog Lachen

Maar 2 paardjes na 38 uur gaat gemakkelijk Ja
Alleen idd wat minder tutten en bijna lle vrije tijd in de paarden steken, of je dat wilt is natuurlijk wat anders.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:56

Niet te veel tuttelen enzo. Ze staan bij mij aan huis, dus het kost al minder tijd dan waneer je pony's op verschillende lokaties hebt. Als ik geen tijd heb om er 2 te rijden dan neem ik er wel eens een mee als hand paard op buitenrit, dan geef je er toch 2 beweging. Of ik longeer er ff 1.

Moet ik wel zeggen dat ik tevreden ben als ze 3 á 4 x per week wat doen(hoeft niet eens rijden te zijn, mag ook longeren, als hand paard mee, naast de fiets of voor de wagen zijn).

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:59

Nu ik 5 dagen in de week werk (van 8.00 tot +-17.30, dat houdt in dat ik s'ochtends om kwart over 7 de deur uit moet, en er savonds ongeveer om kwart over 6 weer ben) ben ik erg blij maar één paard te hoeven doen (fanatiek, dat wel)
Zit ik in een 'schoolperiode' dan is een paard meer niet zo'n punt, kwestie van plannen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 23:23

runningkawa schreef:
Plannen Haha!
zelfs 50 tot 60 onregelmatige uren per week en 4 paarden lukt nog Lachen

Maar 2 paardjes na 38 uur gaat gemakkelijk Ja
Alleen idd wat minder tutten en bijna lle vrije tijd in de paarden steken, of je dat wilt is natuurlijk wat anders.

Precies, ik werk dan wel geen 50 tot 60 uur onregelmatig maar 40 uur onregelmatig.....en idd minder teuten en veel vrije tijd erin steken.. Haha!
Dan lukt het allemaal wel, goed plannen is de voorwaarde maar dan zou het moeten lukken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:52

Ik rijd er twee, maar wel op heel verschillende dagen Haha!
Wel twee verzorg, soms ga ik naar beiden op 1 dag. Ben ik bij de ene 2 tot 3 uur bezig, en bij de ander ook. Een lang dagje dus Knipoog

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:56

Ík rijd er ook 2. En soms nog 1 erbij. Maar ik werk maar 20 uur per week, dus heb genoeg tijd Haha!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:03

Ik heb een eigen paardje, maar die is met pensioen en loopt in het land. We gaan een keertje of 3/4 per week buitenrijden, maar ze staat vlak bij me thuis dus als ik tussenin een paar uurtjes tijd heb is dat snel gebeurd Knipoog
De andere paarden die ik rijd staan op de manège. Ik heb voor Twister en Kiskil vaste dagen (Twist op vrijdag en zaterdag, Kis op woensdag), voor de anderen varieert het. Passim doe ik regelmatig, Pieterke ook. Dan zijn er nog een aantal die ik slechts een paar keer per maand doe.
En waar ik de tijd vandaan haal? Ik ben student Bloos En dan nog wel van dat type dat het hele jaar niets uithaalt en het niet nodig vindt om in elke les te zitten, en dan rond de examenperiode begint te panikeren en er in volle stress toch nog in slaagt Knipoog
Soms moet ik wel eens wat hulp inschakelen, zeker in de winter als de buitenbak onberijdbaar is. Dan komt een vriendin helpen: poetsen en opzadelen, paard brengen en de vorige meenemen. Ik vind het wel vervelend, doe dat allemaal liever zelf Bloos maar goed, het is imo belangrijker dat de paarden beweging krijgen dan dat ik ze zelf ga poetsen.
Vervelend was het wel toen ik de paarden van klanten van m'n vriend ging rijden, toen die een week op reis waren. Ik had er daar op stal vijf te doen (waarvan ééntje enkel mocht stappen) en dan nog mijn reguliere paardjes - want die mogen natuurlijk niet vergeten worden. En dat was even hectisch maar goed, het is gelukt Clown Ik kan er wel bij zeggen dat ik die week erg goed geslapen heb!
En dan ben ik ook nog eens zo stom van nog eentje bij aan te pakken voor een paar dagen per week Clown

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:29

ik heb er 1 om te rijden en de ander ben ik zadelmak aan het maken met het paard waar ik mee rij besteed ik max 4 uur aan en min 2 uur
de 3 jarige besteed ik min 1 uur aan en max 3 uur
dus da valt opzich nog mee maar ik zet ook ameestal de paarden binnen 's avonds, ff drinken etc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:12

Ik werk op het moment ongeveer 24 uur per week.
Ik rijd 2 paarden van anderen, helaas op verschillende lokaties wat tijdrovender is. Daarnaast heb ik een eigen pony die ik max. 5 dagen per week zelf verzorg (andere dagen doet verzorgster), maar niet zo vaak meer rijd (o.a. vanwege tijdgebrek en zijn minder goede gezondheid)

De pony die ik uitbreng op wedstrijd rijd ik 3 a 4 keer per week waarvan elke week clubles en 1x per 2 weken privéles wat meestal 3 uur kost. De andere dagen red ik het in 2 uur. Wedstrijden kosten veel tijd. Minimaal een halve dag.

Het andere paard is een fries. Daar ga ik ongeveer 3x per week heen om te longeren of rijden. Dat kost veel tijd omdat ik vaak lang blijf hangen voor de gezelligheid. Het voordeel is dat het mooi op de route tussen werk en huis ligt, zodat ik na mijn werk er gelijk heen kan, daar omkleed een kop thee drink en aan het werk kan. Dan ben ik rond etenstijd thuis om snel te koken en kan ik 's avonds even kort mijn eigen pony doen om vervolgens met mijn vriend op de bank te kruipen Schijnheilig Knipoog Op mijn vrije dag en op zondag heb ik meestal wat meer tijd voor mijn pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:15

Je tijd heel efficient indelen en niet teveel tutten. Als ik mijn pony een uur rijdt, ben ik in totaal 1.5 uur bezig met poetsen (voor), rijden en afspuiten (na).
Als ik al meer dan een uur bezig zou zijn om hem te borstelen, zou ik het inderdaad ook niet redden. Ik heb dan ook nog het voordeel dat ze aan huis staan, dus ik kan rijden wanneer het me uitkomt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:00

Ik rijd 1 paard, en de ander moet binnenkort beleerd worden. Daarnaast staan ze ook nog en half uur fietsen van mijn huis vandaan.
Meestal zit ik tot 3 uur op school, heel erg haasten, snel poetsen (niet uitgebreid, alleen wat nodig is), paard rijden, meestal half uurtje, zadel eraf en weer op de wei, dan met andere aan de gang, die weer op de wei, en dan naar huis sjeezen...vaak red ik het niet om ze allebei te doen, en moet ik kiezen voor welke ik tijd heb, of 's avonds nog een keer fietsen...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:16

Ik rijd er 3 naast mn Havo...is soms wel lastig hoor. Nu met de examens wordt er 1 ook een keertje in de week voor me gereden Ja Maar normaal lukt dat wel 5/6x per week per dier.
Nu ga ik een jaartje ROC doen dan lukt t ook nog wel, maar jaar er na ga ik HBO doen en dan gaat er wel 1 weg. Dat was sowieso de planning omdat ik volgend jaar 18 wordt en verder ga met de paarden dus dan gaat er 1 pony weg en die ander is dan t laatste wedstrijdjaar en mag dan bij ons oud worden en nog een beetje blijven trainen. En t paard blijf ik gewoon intensief rijden en de sport in.