pony scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

pony scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 19:58

Ik twijfel of ik m'n shet zal scheren. hij zit nog voor 80% in z'n wintervacht. er beginnen wel redelijk wat plukken uit te vallen, maar hij is er voorlopig denk ik nog niet vanaf. Dit heeft hij overigens elk jaar.
Ik ben net nog even op stal geweest en hij stond gewoon drijfnat van het zweet. de andere paarden hebben hun zomervacht al en waren kurkdroog. ik vondt het gewoon zielig.
Is het verstandig om hem te scheren?? Hij staat alleen overdag buiten.

elmiran

Re: pony scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:00

mijn pony's hadden ook een hele dikke wintervacht, gelukkig zijn ze er nu eindelijk wel vanaf. Ik zou de shet wel scheren, echt koud word het nu toch niet meer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:02

Ik denk wel dat het kan, je beschrijft zelf al dat hij helemaal bezweet van de wei af komt! Veel kwaad zal het niet kunnen!
Onze shet staat ook alleen overdags buiten en 's nachts op stal. Zij komt gelukkig wel mooi uit haar wintervacht!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:19

gewoon scheren!
als ie dat elk jaar heeft, dan moet je hem gewoon al wat eerder scheren en dan een deken op leggen, dan heb je ook geen last van al die losse plukken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:13

als je nu scheert zal je pony het hele jaar dof blijven, ik zou me eerder af vragen waarom hij zo moeilijk uit zijn haar komt. Dat is voor een gezonde pony niet echt normaal

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:35

De ponys van mn vriendin (kiekpjot @ bokt) hebben ook nog een hele dikke vacht..
Ze heeft ze al lijnzaad gegeven maar dat hielp niet

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:39

Een vriendin van mij heeft woensdag ook haar paard geschoren. Zat ook nog steeds in wintervacht en met dit warme weer op komst wilde ze haar eindelijk eens van die vacht verlossen.
Ja dat dit door de gezondheid van het paard komt weet ze, maar als het paard om gezondheidsredenen niet door z'n vacht heen komt, kan je hem beter van die vacht verlossen dan hem laten houden omdat hij 'anders het hele jaar dof blijft'. Tis dan even kiezen tussen wat fijn is voor het beesje en wat jij mooi vind.
Overigens, het paard van m'n vriendin glimt nu goed.

Ja, ik denk dat je er verstandig aan doet om hem te scheren.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:01

Ik zou het wel doen Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:43

natuurlijk, als een paard wegens gezondheid niet door zijn vacht komt, kan je scheren overwegen, maar ik zou persoonlijk liever eerst uitzoeken in dit geval, waarom hij niet door zijn vacht komt

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:11

het zou met stofwisseling te maken kunnen hebben, maar ik zou m gewoon scheren

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:27

Of door de leeftijd. Mijn pony is 28 en die komt ook niet meer door zijn wintervacht heen. Ik wacht altijd een goed gelegenheid af om te gaan scheren. In dit geval was dat dus dinsdagavond, want vanaf woensdag zou het warm worden. Hij staat nu lekker in zijn "blootje" in de wei.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 01:36

Bij shetlanders en andere sobere rassen is het heel normaal dat ze laat de wintervacht verliezen. Ik zou hem niet scheren, omdat je daarmee de natuurlijke werking van de vacht aantas. Dat geldt niet alleen bij warmte/kou, maar ook bij regen. In de winter wordt dit opgevangen door de deken. En zoals ik al zei, jouw pony verhaart als een doodgewone shetlander. Dat zweten kan helemaal geen kwaad. Nog even geduld hebben!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:21

Mijn shetlander komt ook niet goed uit zijn vacht. Dus dit is normaal voor een shetlander?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:53

zou het ook doen
mij shet zat nog dik 100% in zijn wintervacht en is verder wel gezond
heb vorige week haar borst en hals geschoren