In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:37

Regelmatig worden paarden ingeslapen omdat ze pijn hebben. Een dier in laten slapen vind ik een ontzettende heftige beslissing, je beslist 'zomaar even' over de dood van een dier. Soms heb ik het gevoel dat het inslapen van paarden wel erg 'makkelijk' gaat, hij heeft immers pijn. Maar hoe weten wij nou in hoeverre een paard pijn heeft en of hij daar niet mee door zou kunnen/willen leven. Heel veel mensen hebben ook dagelijks pijn, varierend van een klein ongemakje tot heel erge pijn. Maar willen alle mensen met pijn ook per definitie niet meer leven? Met bepaalde pijnen is prima te leven, iedere dag weer. Begrijp me niet verkeerd, als een paard écht pijn heeft, altijd kreupel loopt, met zijn hoofd moedeloos naar beneden hangt en doffe ogen heeft...ja dan is het duidelijk. Maar paarden die nog zoveel levenslust hebben en vrolijk zijn, moeten die wel zomaar afgemaakt worden omdat ze niet meer bruikbaar zijn? Ik vind het een moeilijk iets, zo'n beslissing. Het mooiste is als een paard van ouderdom sterft, maar helaas zijn er maar weinig paarden die zo oud mogen worden. Meningen?

#Ymke#

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:39

ik heb een pony in moeten laten slapen.. dat was een verdomd moeilijke beslissing..

De pony begon met koliek en kwam daar vervolgens niet meer bovenop.. Hij had inmiddels spierafbraakcellen in zijn bloed en zijn vacht kwam met opperhuid en haar afzetten...
Dan weet je gewoon dat het "goed" is..
Tot op de dag van vandaag voel ik me nog steeds schuldig. IK heb besloten over leven en dood, iets wat niet terug gekeerd kan worden..Wat,als,...

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:43

mijn vorige pony is ook ingeslapen.. maar hij had zijn been gebroken en pezen doorgescheurd Verdrietig (voor verhaal, zie onderschrift) met zoiets vind ik het wel de goede beslissing. mijn paardje nu zal niet ingeslapen worden als hij niet meer bruikbaar is.. als wij hem verkopen, wil zijn vorige eigenaar hem terug. (ben ik heel blij mee! Haha! , ik weet zeker dat hij dan goed terecht komt)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:45

hoi ik heb zelf bijna drie jaar geleden mijn pony in moeten laten slapen. hij had zware koliek hij heeft in de kliniek gestaan daar hebben ze nog van alles geprobeerd maar na meer als 12 uur hebben ze besloten hem een spuitje te geven! ik heb er nog steeds heel erg veel verdriet van.. het is toch een vriendje wat je los moet laten! maar ik vind dat ik voor hem de beste keus heb gemaakt!ja je beslist over het leven van een paard maar helaas kan een dier niet over zijn eigen leven beslissen! natuurlijk als het paardje geen pijn heeft moet het niet kunnen dat hij ingeslapen wordt maar als het dier pijn heeft ben je het vind ik verplicht aan je paard pony!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:46

Ja ik had ook een pony die ingeslapen is. Die stond al wel een paar jaar bij mensen waar ze haar oude dag kreeg. Zij hebben toen ook de beslissing gemaakt dat mijn pony niet meer kon, haar benen wilden niet meer. Ik heb de beslissing aan hun over gelaten en ben er op de bewuste dag naartoe gegaan. Het was echt vreselijk. Het was alsof ze wist wat er ging gebeuren, ze voelde het gewoon aan. We namen haar mee de wei in waar het ging gebeuren. De dierenarts was vreselijk, heel ongeduldig en hij gaf te weinig van het spul, zonder haar ook eerst kalmeringsmiddel te geven. Het ergste vond ik dat ze zelf helemaal niet dood wilde, dat gevoel had ik. Die pony was altijd al een vechter. Het is nu 2,5 jaar geleden (ik had haar toen al 14 jaar) en regelmatig denk ik er nog aan. Was het wel de goede beslissing, als ik haar toen bij me had gehad, had ik dan die keuze ook gemaakt? Ik heb er in ieder geval nog steeds geen goed gevoel over, hoewel ik wel zeker weet dat die mensen de juiste beslissing hebben gemaakt.

Ymke, dat schuldig voelen kan ik me helemaal voorstellen, dat heb ik ook, ook al weet je dat het op dat moment moest (in jouw geval zeker).

Ik vind het trouwens een ander geval bij ongelukken zoals ernstige beenbreuken of koliek die niet meer over kan gaan, dan kan het gewoon niet anders. Maar meer in twijfel situaties. Het paard is nog wel gezond maar de benen zijn niet meer goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:53

Als een paard niet meer bruikbaar is, dan mag ie van mij gewoon blijven. Als ie pijn heeft, dan is het over. Het is het VOORRECHT van een dier om te mogen sterven wanneer het pijn heeft. Aangezien een paard nog steeds niet zelf kan praten, moeten we uitgaan van de professionaliteit van de DA met een 2nd opinion vind ik Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:55

mijn Gino is vorig jaar juli afgemaakt.

hij had een peesaandoening Desmitis en al in een erg verre staat er was bijna niets meer van de pezen over!

binnen 3mnd was het over!hij wilde niet meer lopen ,
liet zijn hoofd hangen,
je zag aan hem dat hij pijn had.

ik ben blij dat ik de keuze heb kunnen maken om hem uit zijn lijden te verlossen.
we hebben hem 8jaar gehad,een draver van de baan met een verwijderdt griffelbeen achter.
toen is waarschijnlijk zijn pees al erg beschadigd en hij heeft er toch nog ruim 8 jr mee door gelopen.

ik denk erg vaak en met veel plezier terug aan hem,Gino was een heel lief en fijn maatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:57

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, als een paard écht pijn heeft, altijd kreupel loopt, met zijn hoofd moedeloos naar beneden hangt en doffe ogen heeft...ja dan is het duidelijk

Voor mij is het dan ook pas tijd om een dier te laten inslapen.
Eerder doe ik het niet.

Kawa loopt nu ook niet lekker.
Maar als hij zijn been niet te ver naar voren doet, heeft hij denk ik geen, of erg weining pijn.
Hij speelt dolt iig volop.
En zolang hij dat blijft doen, mag hij lekker blijven staan.

Mocht ik hem nu nog op pension hebben, met alle facilitieten erbij, dan zou ik denk op zoek gaan naar een wei met een stal.
Zodat het wat goedkoper zou worden.
Want wat heb je aan een binnenbak enz, als je nauwelijk kunt rijden Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:58

Ik ben blij dat je het met me eens bent! Haha!
Dat vind ik dus ook, een paard op een luxe pensionstal houden is dan onzin. Voor een paard is het alles behalve luxe. Die staat liever op een boerderij met lekker veel weidegang.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:00

Quellian schreef:
Als een paard niet meer bruikbaar is, dan mag ie van mij gewoon blijven. Als ie pijn heeft, dan is het over. Het is het VOORRECHT van een dier om te mogen sterven wanneer het pijn heeft. Aangezien een paard nog steeds niet zelf kan praten, moeten we uitgaan van de professionaliteit van de DA met een 2nd opinion vind ik Lachen

Inderdaad. Mee eens. Als ik al mens (persoonlijk !!!) veel pijn heb, heb ik ook liever dat ze euthanasie plegen en omdat het nog niet wettelijk goedgekeurd is, denk ik dat het inderdaad een voorrecht is om niet lijdend te sterven..>! Ik heb gelukkig de ruimte (boerderij) dus mijn paard blijft totdat die overlijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:01

Jura schreef:
Ik ben blij dat je het met me eens bent! Haha!
Dat vind ik dus ook, een paard op een luxe pensionstal houden is dan onzin. Voor een paard is het alles behalve luxe. Die staat liever op een boerderij met lekker veel weidegang.

Op die pensionstal stonden ze ook elke dag buiten met maatjes, dus daarvoor zou ik hem niet weg hoeven halen.
Maar per maand scheelt het toch een stuk, dan dat ik een wei met maatjes voor hem zoek, zonder verdre luxe voor mij.
Voor Kawa maakt het dan niet uit, voor mijn portomonee wel.
En wees eerlijk, daar kijk je ook naar.

Maar ik ben blij dat nu niet meer te hoeven kiezen.
Hier aan huis kosten ze bijna niks Lachen

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:21

een vriedin van mij had een half jarige paardje die is ingeslapen..

Pablo had koliek en kon niet meer worden en veel pijn had (zei de dierenarts)

dus ik vind het een goede beslissing.

groetjes amber

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:23

Kawa, daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Als een paard niet 'goed genoeg' meer is voor de sport, dan zijn er altijd wel alternatieven te bedenken.
En dat je dan ook naar je eigen portemonnee kijkt is logisch.
Een paard mist die ongebruikte binnenbak echt niet Knipoog

Ik ben het er dus mee eens dat er in sommige gevallen te snel een beslissing over leven of dood gemaakt wordt.
Aan de andere kant vind ik ook dat er mensen zijn die voor hun eigen gemoedsrust ("ik kan geen afscheid nemen") een paard veel te lang door laten modderen.
Een paard met veel pijn in een situatie waar geen verbetering in kan komen, daar is in mijn ogen maar 1 juiste weg voor.
Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor paarden, maar ook voor andere dieren.

Ik word erg verdrietig van dieren die erg moeten lijden omdat hun baasje geen afscheid kan nemen.
En vooral dat er zelfs dierenartsen zijn die daar min of meer aan mee willen werken.
Om een voorbeeld te noemen: wij hebben een jonge kater in moeten laten slapen (oke, het is geen paard, maar even voor het voorbeeld Knipoog).
Het lieve dier had hersenvliesontsteking en was binnen een paar uur tijd compleet verlamd geraakt.
Hij kon niet meer lopen, liet z'n plas lopen, kon z'n koppie niet meer optillen.
Op de vraag of hij nog beter zou kunnen worden kregen we een absolute nee: alle functies die hij kwijtgeraakt was, zouden nooit meer terug komen, hij zou hooguit in leven gehouden kunnen worden.
Met andere woorden: een kater van 1 jaar oud die niet meer kan lopen, niet meer kan plassen etc. en die nooit meer beter zou kunnen worden.
En dan de hamvraag van de DA: of we er aan toe waren om hem nu in te laten slapen, of dat we er een paar dagen over na wilden denken.
Dan vraag ik me af: waar is zo iemand mee bezig?
Natuurlijk wil je geen afscheid nemen, maar dat wil je over 2 dagen ook niet
Ik vind dat in zo'n geval een DA aan hoort te raden om er meteen een eind aan te maken, hoe hard en verdrietig het ook is.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:39

Ja precies Kawa, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het is ook onzin om zoveel geld weg te gooien. Soms zie je wel eens oude paarden die op zo'n luxe stal met binnenbak staan terwijl ze amper nog gereden kunnen worden. Dat zou ik nou niet zo snel doen.

Oscar, wij hebben pas ook een kat in laten slapen (bij mijn ouders), we hadden haar vanaf haar geboorte (moeder was ook van ons) en ze was 'pas' 15. Ineens ging ze in een paar dagen tijd enorm achteruit. De eerste dierenarts zei dat ze veel vocht in haar longen had en dat haar hart het daardoor moeilijk had. Maar ondanks de pillen werd het niet beter en een dag later zaten mijn ouders bij een andere dierenarts (weekenddierenarts) en die zag in het bloed dat haar nieren niet meer werkten. Advies was zo snel mogelijk in laten slapen. Dat moet je zo'n beslissing wel maken want het dier lijdt. Ik vind het vreselijk dat ik er niet bij kon zijn, maar anders hadden ze nog langer moeten wachten. Ik vind het echt heel erg, ik heb nu nooit afscheid kunnen nemen, maar het dier ging gewoon voor.

Verder zie ik zelf niet vaak dat mensen een dier onnodig laten lijden, ik heb zoiets wel 1x meegemaakt bij een paard dat zijn bekken had gebroken, niets meer kon maar wel in leven werd gehouden. Later is hij alsnog afgemaakt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:40

Ik ben het wel een beetje met Oscar eens. De DA had zeker in jouw geval moeten zeggen dat het beter was om meteen je kater in te laten slapen. Máár jij wilt niet weten hoeveel da naar hun hoofd krjigen geslingerd dat ze zo onvriendelijk zijn omdat ze hebben gezegd dat het beter is om meteen afscheid te nemen ipv nog een paar dagen te wachten zodat de mensen rustig afscheid konden nemen en nog een rondje met em konden lopen...

Ik zelf heb gezegd dat als er iets is waardoor mijn dier geen fijn leven meer heeft en zijn levenslust verliest, en helemaal onder de medicijnen moet leven, hij naar de groene jachtvelden gaat. Ik kies altijd voor mijn dier en niet voor mezelf. Hoe moeilijk dat ook gaat worden, maar mijn dieren betekenen zoveel voor me dat ik zeker wil weten dat ze het leven hier positief afsluiten, en niet met weken, maanden of jaren van lijden voor hun baasje.

Maar er zijn oko voldoende voorbeelden van dieren die met 1 pijnstiller per dag, nog 6 jaar vrolijk door een weiland rondlopen.. Zolang ze genieten en zin in het leven uitstralen mogen ze van mij blijven!!
Maar als een dier zelf de levenslust kwijt raakt dan laat ik ze inslapen..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:43

Die vraag heb ik me ook altijd gesteld. Toen mijn paard regelmatig wel/nie/wel niet kreupel was. En dan ook echt erg kreupel. Maar dan zag hij er toch wel vrolijk uit. En soms liep hij er zelfs doorheen en ging het op en af dat maakt het ook zo verdomd moeilijk. Verder stond hij al 5 jaar op rust door een onregelmatigheid waardoor hij niet geschikt was voor de sport.

Maar op DE gruwelijke dag in 1 klap was hij NIET meer vrolijk. Hij liet zijn hoofd hangen, geen leven meer in het oog enz. Kon echt niet meer lopen, toen vond ik dat hij aan het lijden was. En dat........dat NEVER NOOIT NIET! Dat was voor mij de dag dat ik ook maar ZONDER twijfel mijn beslissing kon nemen en genomen heb.

Daarom heb ik er nog NOOIT spijt van gehad. Eerder was ik niet toe om een beslissing te nemen want wat is nou pijn?

Verder denk ik als een dier acuut ernstig ziek is en het vooruitzicht slecht is dat je ook beslissingen moet maken. Verder zijn wij niet de mensen die makkelijk een beslissing nemen maar zeer zeker ook niet de egoistische die het eindeloos rekken. Dat is toch ook niet eerlijk?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 27-05-05 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:45

Ik heb eigenlijk de omgekeerde ervaring dan TS.
Ik vind dat paarden vaak zo vreselijk lang in leven gehouden worden terwijl duidelijk is dat de lol eraf is. Dat uit zich in niet meer twinkelende ogen, doffe vacht, soms niet meer overeind kunnen komen of niet meer durven te gaan liggen. Meestal stomweg omdat het baasje geen afscheid kan, wil of durft te nemen. En dan hou je eigenlijk op een soort van verkeerde manier van je beest denk ik. Liefde is soms ook laten gaan...

Ik zie het als een groot voorrecht dat ik mijn beesten ondraaglijk leiden MAG besparen door ze te zijner tijd daaruit te laten verlossen. Hoe moeilijk dat ook zal zijn!
Wat ondraaglijk is, dat is een definitie waar we nooit uit zullen komen want dat is voor ieder mens en ieder dier verschillend.
Als Milena niet meer 'bruikbaar' (wat een naar woord als het om je beestje gaat he) is, maar nog wel kan grasmaaien, dan wordt het tijd om de manege om te gaan ruilen voor een weiland met andere paarden, waar ze dag en nacht buiten kan blijven met schuilmogelijkheid.

Ook uit mijn omgeving (her)ken ik het (gelukkig) niet, dat dieren maar snel afgemaakt worden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:47

Orionneke, dan heeft jouw paard aangegeven wanneer hij er aan toe was. Vroeger was er een pony bij ons op de manege, die had ook iets wat niet meer goed kwam, was altijd kreupel. De eigenaresse had een afspraak gemaakt om hem op te laten halen voor de slager. Er kwam een trailer en de pony weigerde erin te gaan, terwijl het geen probleemlader was ofzo. Hij wist het gewoon. Het is toen ook niet doorgegaan. Een tweede keer gebeurde precies hetzelfde, ook toen ging het niet door. Pas een tijdje daarna, toen de pony zelf niet meer wilde, liep hij wel zo de trailer op. Alsof het toen goed was, hij was er klaar voor.

Sonja, ik heb dat zelf in mijn omgeving nooit meegemaakt maar ik kan me voorstellen dat als je dat vaak ziet dat je er dan ook wat anders over gaat denken.
Laatst bijgewerkt door Jura op 27-05-05 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:47

Iedereen is het hier wel eensgezins eens dat je een paard alleen maar laat gaan als hij echt pijn heeft. Toch is er ook nog een ander aspect van het laten inslapen: je kunt voorkomen dat een paard een traject ingaat die je zelf niet meer in de hand hebt en niet kunt controleren. Het handelaarscircuit bijvoorbeeld, met het risico dat het paard erg slecht terecht komt. Niet omdat hij pijn heeft of wat mankeert, maar omdat hij niet zo erg goed in de markt ligt, met het risico dat hij wel slecht terecht komt, of de laatste gang maakt waar jij hem op dat moment voor had willen behoeden. En dan denk ik aan een situatie dat het de eigenaar niet mogelijk is om het paard te houden, en paarden een of psychisch of lichamelijk probleem hebben waar ze (nog) geen last van ondervinden, maar die ze wel erg onaantrekkelijk voor de markt of zelfs gevaarlijk maakt in handen van een niet ingewijdde.

Ik keur het niet goed, maar als mensen euthanasie plegen, waarom is dat bij de paarden "not done"?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:50

Je kan een dier ook in leven houden (als hij er nog niet echt aan toe is om in te slapen) en hem ook niet zo'n traject in laten gaan. Ik zou een 'onbruikbaar' paard dan ook nooit naar een handelaar doen.

Mensen kunnen zelf kiezen voor euthanasie, maar paarden kunnen helaas niet zeggen wat ze willen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:54

Ik vind dat die mogelijkheid er moet zijn zoals die er nu is.

Verder heb ik het geluk gehad dat wij konden beslissing om mijn super mooie pony met een lichte afwijking niet dat circuit in te laten gaan. Wij hebben hem 5 jaar op het land gezet en elke dag gewoon meeverzorgd zoals hij gewend was. Wat als ik daar niet toe in staat was? Dan was hij steeds weer uitgetest omdat hij mooi, goedkoop was en bruikbaar tm L niveau maar eigenlijk Z was. Mensen gaan het toch proberen en dat wilden wij niet.

God dank hoefde hem dit niet te overkomen. Is beetje wat cassidy bedoelt want voor zijn euvel kon je hem toen niet in laten slapen. Maar dan is de keus wil je hem het circuit in laten gaan of hem dat lijden besparen.........als je niet de mogelijkheid hebt hem goedkoop aan huis te plaatsen?

Verder vind ik gevaarlijke dieren het leven niet waard als ik het hard mag zeggen. Er zijn paarden die gewoon niet sporen, heb je zo'n paard en is hij echt gevaarlijk, dan toch liever naar de slacht dan doorverkopen en later horen dat een ander ermee verongelukt is...........

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:58

Jura schreef:
Je kan een dier ook in leven houden (als hij er nog niet echt aan toe is om in te slapen) en hem ook niet zo'n traject in laten gaan. Ik zou een 'onbruikbaar' paard dan ook nooit naar een handelaar doen.

Mensen kunnen zelf kiezen voor euthanasie, maar paarden kunnen helaas niet zeggen wat ze willen.

Maar wat zou jij dan met een onbruikbaar paard doen, die vals is? En dan bedoel ik als je het zelf financieel niet meer aankan, je wilt niet dat ie in de handel komt en zéker niet dat ie andere mensen verwondt.

Mijn pony heeft ook een gedragsstoornis. En misschien zou ik nog eerder kiezen voor de slager dan de verkoop. Puur omdat ik niet wil dat hij in de handel kom. Dus door hem naar de slager te brengen berscherm ik hem juist tegen een toekomst die ik niet voor hem wil, die hij niet verdiend heeft.

Mijn pony gaat trouwens nooit weg, hoor Knipoog Ook niet als het financieel niet meer te doen is. Dan ga ik zelf wel in een Croky doos wonen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:01

Zo lang ze bij mij nog met plezier kunnen grasmaaien blijven ze. Mocht ik er de ruimte dan zelf niet voor hebben probeer ik ze wel een plaatsje als grasmaaier te geven of zelf nog ergens wat land te huren.

Zodra ze echt pijn hebben en zelf niet meer willen is het voor mij snel klaar.
Mijn pony's worden ook voor de fok gebruikt, grote kans dat het dan ook 'full-time' fokpony's worden(hangt een beetje er van af waardoor ze niet 'bruikbaar' meer zijn) ipv wedstrijden, les en fokkerij. Dennis zou dan ook zijn eigen merrie krijgen ipv zo als nu dat hij echt ter dekking staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:02

Ik denk dat de beslissing om een paard te laten gaan heel erg uit het gevoel komt. Met een paard waar je wat mee hebt gehad, een lange tijd samen heel veel lief en leed hebt gedeelt: ik zou daar alles voor geven om hem zo lang mogelijk bij me te houden. Maar een paard waar je niets mee kunt en waar je niets mee hebt zou ik toch echt laten gaan. Heel sneu voor het dier maar in dat geval zal hij toch echt gaan.

Pijn bij een paard hoeft niet alleen lichamelijk te zijn....ze kunnen psychisch net zo in de knoei zitten als mensen....als leven pijn doet kunnen wij kiezen om er uit te stappen. Een paard kan dat niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:10

hier mijn topic, viewtopic.php?f=15&t=417842
dinsdag wordt er besloten wat er verder met destiny gebeurd..heb haar bijna 9 jaar, waarvan meer dan de helft van de tijd ik er niet meer op kan rijden ivm haar kreupelheid

toch doe ik er alles aan(tildren, cortaflex etc) om haar een zo fijn mogenlijk leven te geven

ze ziet er goed uit, is hardstikke vrolijk, maar wel kreupel/onregelmatig met name in draf(vandaar dat ze dus niet meer wordt gereden)

als dinsdag blijkt da het erg achteruit is gegaan, dan geen dure beyandelingen meer maar wrsch dus de laatste zomer voor haar

heb al 3x advies gekregen van de DA's om haar in te laten slapen omdat ze onbruikbaar is, maar zolang ze een fijn leventje heeft en vrolijk is en geen pijn heeft mag ze blijven!

mn vader heeft bv altijd er veel pijn, die heeft ook plezier in zn leven ook al is iedere pas die hij zet erg pijnlijk en kan hij soms helemaal niet lopen...
zelf heb ik ook vaak pijn aan knieën+rug maar ben daardor zeker nie tongelukkig! denk dat dat ook geldt voor paarden en andere dieren, zolang ze er goed&gelukkig uitzien laat ik ze niet zo snel inslapen