Breed of Extra breed zadel? + Foto's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Breed of Extra breed zadel? + Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:32

Nu mijn eene haflinger drukplekken heeft van het zadel wat mij helaas niet eerder is opgevallen en pas toen ze weer uit de wintervacht is gekomen heb ik meteen besloten een nieuw zadel aan te schaffen. Deze was voor mezelf ook te klein (16 inch) dus nu wil ik een griffin kunstof, maar toch zit ik te twijfelen tussen boommaat breed en extra breed.
Ze heeft weinig tot geen schoft en vrij brede rug. Het mooist zou zijn als die ook op mijn andere haflinger past.

Ik zit dan tussen 2 zadels te twijfelen:
Griffin zadel voor warmbloeden met brede boom met fishsysteem zodat je die kan verstellen van wijd naar medium-wijd en medium.
Of Griffin zadel met verstelbare wrongen voor haflingers met extra brede boom (of misschien wel brede boom)

Die eerste was vrij handig omdat je hem kan verstellen, maar aan andere kant ook die andere haf heeft toch wel een vrij brede rug.

Hier volgende foto's. Ik weet natuurlijk dat je het niet van foto's kan zien, maar een kleine beoordeling helpt me altijd een eindje op weg. Ook kan ik nog wel maten opnemen o.d.

De haflinger waar het voornamelijk om gaat Fabiola:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je duidelijk de drukplek aan de eene kant Ach gut
Afbeelding

De andere haf waar het voor mij wel makkelijker voor zou zijn als het ook past anders moet ik haar met 16 inch blijven rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruilen kan wel, maar liever niet natuurlijk Lachen

elmiran

Re: Breed of Extra breed zadel? + Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:02

Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen. Lijkt me moeilijk om voor 2pony's een zadel te kopen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:04

Het gaat vooral dus om de eerste de 2e hoeft opzich niet zou mooi meegenomen zijn.
Ik begin niet aan zadelmakerij ik heb gewoon echt niet genoeg geld om iets duurs te gaan kopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:08

weetje wat je kan doen, een malletje maken van de rug over de schoft van beide paarden en dat vergelijken met elkaar. Dan zie je of ze veel verschillen. Als ze praktisch indentiek zijn kan je wel 1 zadel voor beide kopen.
Ik wil ook een thorrowgood griffin haflinger aanschaffen voor mijn ultra brede pony:P Maar ik ga dus met die mal naar de winkel om te kijken of het overeenkomt. Een zadelmaker heeft me dit aangeraden omdat hij niet komt voor een zadel van 300 euro, je moet dan minstens een zadel van 700 kopen en dat doe ik toch niet.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:09

Een zadelmaker kan ook een wat goedkoper zadeltje komen passen. Je betaalt alleen wel de voorrijkosten. Ik zou naar een goede zadelmaker gaan en het probleem voorleggen.
Zelf een zadel kopen zonder iemand die er verstand van heeft zou ik iig. nooit doen. Ook dan kan een breder zadel niet goed liggen. Daar heb je helaas je paardje alleen maar mee.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:10

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:12

@ Siempie die heb ik geprobeerd, maar kom er echt niet uit.

@ Toydoll kan ze nu veel goedkoper kopen vandaar dat ik de knoop nu opeens doorhak, maar hoe maak ik een mal?

@ Barco ik wil zoiezo een kunstof zadel en dan kom je meestal op een prijs van 400+ aangezien ik er nu onder zit wil ik dit dus doen.
Het hoeft niet persee op allebij de hafs als het maar op de eerste past.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:24

je kunt natuurlijk ook een goed tweedehandszadel kopen ofzo...zou wel zadel's passen met iemand erbij die er verstand van heeft anders heb je weer een zadel dat slecht past.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:25

vanaf de foto lijkt je 1e haflinger een stuk minder breed dan de 2e(al kun je vanaf een foto eigenlijk weinig zeggen)
maar een zadel wat perfect op 2 paarden past is heel zeldzaam lijkt mij
het enige zadel wat op beide paarden zou passen is een boomloos zadel ,maar dat is natuurlijk weer heel wat anders dan een echt dresuurzadel Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:29

Haha 1e is ook minder breed, maar haar schoft is breder. De 2e is behoorlijk breed wegens een veulen aan de voet Knipoog

Ik wil ook gewoon een vhz zadel Knipoog

@ Elmiran
2e hands al geprobeerd, maar alles is ver reizen en ik wil een kunstof. Laatst toch voor leer hier gekeken was een zadelmarkt zadel mij bevalt kunstof gewoon goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:41

Tuurlijk is het altijd beter een goede zadelmaker erbij te halen, maarja, het probleem is gewoon dat je dan ook veeeel meer betaalt.
Ik heb met een vrij stevig ijzerdraad op de lengte van een wintec boom gemaakt, deze op de plaats gelegt waar de boom in het zadel ook zou komen en in de vorm van haar schoft gebogen, netzolang tot ie er op kon liggen zonder ergens te drukken, maar toch aansluitend. Dit bij de bomen gehouden en toen kwam ik er dus achter dat ze 2 maten groter nodig had dan de witte Tong uitsteken
En dat kon niet in het zadel, dus zadel verkocht en morgen komt mn extra brede kunststof westernzadel binnen Lachen

Ik had mijn wintec, met de rode boom, op 5 totaal verschillende (manege) paarden (hogere schoft, weinig schoft, ingevallen rugspieren, goede rug spieren) liggen, en hij lag op alle paarden goed. dus soms lukt het wel...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:46

Wintec zwarte boom was voor beide net te smal dus ik denk dat wijd haflingerzadel goed op beide moeten liggen.

Even van beide een standfoto hoe hun bouw is (op moment wat anders bij de 2e die heeft er net een veulen uit)

Fabiola (1e merrie)
Afbeelding

Misty:
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:27

waarom probeer je niet een wintec met verstelbare boom?

die boom is simpel te verwisselen,en die zadels passen meestal.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 16:40

Ik wil heel graag 1 van deze zadels zoals ik al zei Knipoog
Heb een wintec gehad ook superfijn, maar op moment ligt me de prijs even te hoog (ik wil zoiezo een nieuw zadel of een nieuw 2ehands)