zondag gaan de paarden naar huis,wat doen de eertse dag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

zondag gaan de paarden naar huis,wat doen de eertse dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 10:51

zondag gaan we de paarden naar huis halen
ze staan nu ongeveer 5 dagen per weer 2 uur in de wei soms langer.en een keer per week 5 uur

als we zondag de paarden naar huis halen eerst in de wei of eerts op stal laten wenen.
het is de bedoeling dat de paarden ongeveer in het begin 5 uur per dag in de wei staat en dat gaan we per week op bouwe met een uurtje meer. dat ze uitendelijk de heledag op de wei staan en s`nachts
op stal

nou de vraag eerts een dag laten wennen op stal en de volgende dag de wei in of anders?

Eilatan

Re: zondag gaan de paarden naar huis,wat doen de eertse dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:58

ik zou ze juist meteen de wei ingooien, dat ze even kunnen uitblazen, en dan na die 5 uurtjes naar stal halen...
Ik denk ook dat je ze vrij snel de hele dag op t land kan zetten, is voor hun ook leuker en beter.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:01

Ik zou ze eerst op de wei zetten Lachen .
Daar is het so-wie-so leuker voor ze dan in de stal Knipoog . Aan je tekst te lezen, gaat het om meerdere paarden die elkaar ook al (langer) kennen ?!
Heb je alleen wei en stallingen of ook een paddock (dus een mogelijkheid om ze buiten te zetten, zonder dat ze op het gras staan.)
Na de uren op de wei, zou ik ze dan op de paddock zetten. De stal zou ik als laatste in gebruik gaan nemen, maar als ze met/ bij elkaar komen te staan, leverd dit echt geen probleem op Lachen .

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 17:16

Sterre schreef:
Ik zou ze eerst op de wei zetten Lachen .
Daar is het so-wie-so leuker voor ze dan in de stal Knipoog . Aan je tekst te lezen, gaat het om meerdere paarden die elkaar ook al (langer) kennen ?!
Heb je alleen wei en stallingen of ook een paddock (dus een mogelijkheid om ze buiten te zetten, zonder dat ze op het gras staan.)
Na de uren op de wei, zou ik ze dan op de paddock zetten. De stal zou ik als laatste in gebruik gaan nemen, maar als ze met/ bij elkaar komen te staan, leverd dit echt geen probleem op Lachen .

ze kennen elkaar en dat gaat goed.we hebben alleen weide en stal
dus zetten we ze eerst op de wei en dan in de stal.

we hebben nameijk geen bak nodig 2 straaten over steken en we zitten in het bos

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:09

ik zou ze ook in de wei zetten, even die nieuwe lucht opsnuiven en dan kunnen ze goed zien waar ze terecht zijn gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:33

Ik begrijp dat het hier een hele nieuwe situatie betreft, voor alle paarden.
In dat geval zou ik ze eerst op stal zetten, zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe omgeving. Geef ze lekker een dikke plak hooi zodat ze al kauwend de omgeving kunnen bekijken (hooi kauwen is rustgevend).
Ik ga er vanuit dat je buitenstallen hebt waarvan de bovendeur open kan blijven.

Hierna zou ik ze even buiten in een paddock/rijbak laten dollen, zodat de gekkigheid eruit is.

Hierna neem je het rustigste paard en loopt aan de hand een rondje lang de omheining van het nieuwe land. Dit herhaal je met de anderen (hoeveel heb je er Haha! ) .

Hierna kunnen ze vrij gaan grazen en de graastijd idd langzaam opbouwen tot ze 24/7 veilig aankunnen.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:21

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp dat het hier een hele nieuwe situatie betreft, voor alle paarden.
In dat geval zou ik ze eerst op stal zetten, zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe omgeving. Geef ze lekker een dikke plak hooi zodat ze al kauwend de omgeving kunnen bekijken (hooi kauwen is rustgevend).
Ik ga er vanuit dat je buitenstallen hebt waarvan de bovendeur open kan blijven.

Hierna zou ik ze even buiten in een paddock/rijbak laten dollen, zodat de gekkigheid eruit is.

Hierna neem je het rustigste paard en loopt aan de hand een rondje lang de omheining van het nieuwe land. Dit herhaal je met de anderen (hoeveel heb je er Haha! ) .

Hierna kunnen ze vrij gaan grazen en de graastijd idd langzaam opbouwen tot ze 24/7 veilig aankunnen.

we hebben 2 paarden een hafinger en een appaloosa
de appaloosa is van mij Haha! Haha!
en de haf is van me zusje en me moeder