Blessures ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Blessures ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 10:24

Toch wel bijna zo belangrijk als een blessure van een paard is ook de blessures van de ruiter. Zijn er misschien ook ruiters die lichte of zware blessures hebben waardoor ze bv niet meer kunnen rijden. En dan doel ik er vooral op blessures die door t paardrijden zelf zijn gekomen (of omgang natuurlijk).
Ik zelf heb nu al 3 jaar een schouderblessure Verdrietig . Ooit overbelast met paardrijden en daarna altijd door gegaan. Nu heb ik een Impingement syndroom (inklemming van de pezen enz tussen de kop en dak van de schouder), schouderinstabiliteit (kan ie licht uit de kom gaan duzz knakken enz Lips are sealed ), voortdurend geirriteerde pezen, triggerpoints (spierknopen) en een rib die tegen mijn schouderblad duwt... Verdrietig
Ik ben hier ooit mee naar de fysio in het dorp mee geweest (toen het net begon) maar die nam het paardrijden niet serieus. Die dacht volgens mij dat je niks doet als je paardrijd Hamer Duzz altijd door gegaan en nu is ie helemaal naar de pieppp. Zit nu bij een fysio bij het sportmedischcentrum papendal, die overigens echt geweldig zijn, maar de fysio kan waarschijnlijk ook niks meer betekenen.. Verdrietig
Ik rij nog steeds Rolleyes omdat ik t gewoon niet kan laten om met die geweldige schepsels om te gaan! Lachen
Maar zijn er nog meer mensen die zelf geblesseerd zijn na een val van of bij een paard, of overbelasting enz?

hardi

Re: Blessures ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:51

Herken dit een beetje en kan het paardrijden ook niet laten.

Ben een keer over de bakrand heen gevlogen en plat op mijn kont op beton terecht gekomen. (raad ik niemand aan trouwens).

Als gevolg van die val had ik een blokkade in mijn ruggenwervel en mijn bekken stond gekanteld en geblokkeerd. Door die blokkades liepen de zenuwen niet goed en had ik hevige pijnen op mijn borstbeen en langs mijn ribben. Nu twee jaar later zijn de pijnen op mijn borstbeen weg, maar heb nog regelmatig last van mijn ribben slapend (tintelend) been en arm. Ben hiervoor al meerdere malen bij een arts geweest, fysio en kraken, maar niets helpt echt eigenlijk.

Paardrijden is niet echt een sport dat bevoordelijk is voor je lichaam. Je bent je spieren aan het trainen en aan het verkorten. Rekken doe je niet. Zo heeft mijn zus dus dat ze heel vaak last heeft van haar knieen (pezen en banden). Dat komt omdat bovenbeenspieren te strak en tekort zijn. Om te voorkomen dat je spieren dus te strak komen te staan is zwemmen een hele goede. (zegt de arts).

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:56

ik heb ook een heel verhaal. ooit schouder overbelast in mn jonge jaren (een sterke pony of te zware boekentas, tmoet 1 vd2 geweest zijn), en steeds blijven lopen met tintelingen en spierpijn.

jaren later zelf paard aangekocht, intensief dagelijks beginnen rijden en na een tijdje moeten afstappen, huilend van pijn en frustratie. een primaire oorzaak is nog steeds niet gevonden, maar ik ben behandeld geweest voor een chronische peesontsteking en een zenuwletsel. dankzij dagelijkse oefeningen gaat het nu wel weer, als ik ze niet doe kwijnt m'n schouder weer helemaal weg.
ook heb ik met fysiotherapie een betere houding aangeleerd zodat ik meer mn rug gebruik en m'n schouder wat ontlast wordt.
op deze manier is het best leefbaar en ben ik nog niet verder gaan uitspitten wat er juist scheelt, maar ik denk in de richting van impingement, thoracic outlet syndrome, rotator cuff symdrome..
er bestaat een forum over, iets met 'chronische-pijn' oid, ik zal even kijken. daar postten mensen met impingement die geopereerd zijn aan de schouder.
verder heb ik de fysio's ook met hand en tand moeten uitleggen wat ik nu juist op m'n paard doe voor ze het begrepen.. met 2 nepteugels, ja. Clown

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:13

Hallo allemaal
Ik kan ook meepraten. Ik heb twee ongelukken gehad met paarden. Mijn eerste keergebeurde toen ik werkte op een manege. Één van de pensionpaarden schopte me twee keer met de achterbenen tegen het hoofd waardoor ik ook nog eens tegen een muur aanviel. Daar heb ik een whiplash aan over gehouden. Werken en het rijden was voorbij. Na een jaar kon ik het niet laten en ben weer gaan rijden. Ik was duizelig en heel beroerd maar danks zij een geweldig meewerkend paard heb ik zlefs weer gesprongen. Maar na 3 jaar ging het weer mis. Ik reed een jong paard op een concours. Bij het halthouden in de dressuurproef schrok het paard zo erg van een klapperende deur dat hij echt kaarsrecht op de achterbenen ging staan en zich dan ook direct achterover liet vallen. Ik kwam eronder en werd per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Conclusie: kaakbreuk, vele ernstige kneuzingen, hersenschudding en nog het ergste van alles 2 hernia's en de Whiplash weer terug bij af. Ik heb nader hand wel weer gereden en doe nog lichte werkzaamheden bij een dierenarts. Maar op het moment kan ik rijden vergeten. Ik kom er niet meer op en kan niet recht zitten en het is super pijnlijk. Dan vergaat je de lol ook wel een keer.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:14

pff rot allemaal he..

Ik ben vorige zomer in mijn stijgbeugel blijven hangen en heb mijn bol in mijn knie ( waar kruisbanden opzitten) enkele malen gebroken(lees verbrijzeld). Die zit nu aan elkaar met ijzerdraad, maar het minste dat ik doe, heb ik er last van..
Het ergste bij mij is dat ik niet meer durf rijdn, enorm veel zin maar schrik.. Mijn paard is redelijk goed, wil ze niet verkopen , maar heb schrik dat ze terug gaat bokken zoals toen ..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:37

Dat van mij valt nog mee in vergelijking met dingen die ik hier gelezen heb. Ik heb m'n enkelband een stukje gescheurd en m'n knie verdraait doordat ik er vanuit galop ineens afvloog omdat mevrouw de andere kant in wou dan mij vlak voor een boom.
Van m'n enkel heb ik altijd last, tijdens het lopen, rijden en ook tijdens het zwemmen ben ik vandaag achter gekomen. En m'n knie gaat zeer doen tijdens het rijden. Ze knakken ook altijd.
Maar paardrijden blijf ik doen....kan het niet laten.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:12

echt super fijn die reacties! Lachen Want soms denk je wel eens dat je alleen bent. Maar het idee is wel naar he, dat er maar een klein dingetje op t verkeerde moment hoeft te gebeuren en het paardrijden kan afgelopen zijn. Maarja.. Ach gut

Weet je ook het adres van dat forum? Lijkt me heel fijn om mensen over hun ervaringen erover te horen Lachen

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:27

ik ben een keer met paard en al gestruikeld en ben toen voor van het paard gevallen, paard sprong over mij heen, gevolg duim zwaar gekneusd (voor de zekerheid foto's laten maken, niks ernstigs nog een wonder Tong uitsteken)...

ik ben met paard en al achterover geklapt waarvan ik gelukkig niks heb over gehouden behalve spierpijn... Knipoog

laatst ben ik 2x getrapt door een jaarling die zich niet uit de wei wou laten pakken gevolg bovenbeen voor en achterkant blauw en dik, me pols heel erg pijnlijk Sigaar

met een buitenrit met m'n voet tegen een paaltje geslagen (dom dom dom Koe ) gevolg dak naar het ziekenhuis moest om foto's te laten maken maar was alleen zwaar gekneusd

en zo zijn der nog wel wat meer dingen gebeurt.... Bloos

me vriendin wou laatst opstappen had der rechter voet nog niet in de beugel, paard begint te steigeren zij valt achterover en valt eraf, paard geeft een trap naar achteren (tegen haar aan) gevolg nier, 2 of 3 ribben gekneusd en der onderrug gekneusd... die heeft wat minder geluk gehad Ach gut
maar het gaat nu wel weer beter en ze zit er weer op....

nouja dat was het wel weer

groetjes,

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:34

veronake schreef:
pff rot allemaal he..

Ik ben vorige zomer in mijn stijgbeugel blijven hangen en heb mijn bol in mijn knie ( waar kruisbanden opzitten) enkele malen gebroken(lees verbrijzeld). Die zit nu aan elkaar met ijzerdraad, maar het minste dat ik doe, heb ik er last van..
Het ergste bij mij is dat ik niet meer durf rijdn, enorm veel zin maar schrik.. Mijn paard is redelijk goed, wil ze niet verkopen , maar heb schrik dat ze terug gaat bokken zoals toen ..

Hey Veronake! Ik ben 2 jaar geleden ook in m'n stijgbeugel blijven hangen doordat Primula begon te bokken. Had er een spierscheur in m'n heup aan overgehouden. Het heeft maanden geduurd voordat ik m'n benen terug een beetje uit elkaar kreeg, en toen dat weer een beetje ging ben ik stilaan terug beginnen rijden, en kreeg toen net hetzelfde aan de hand Frusty . Vreselijk! Sindsdien heb ik mijn benen niet meer ver genoeg uit elkaar gekregen om terug beginnen rijden. Ben er al dikwijls mee naar de kinesist geweest, maar dat mocht niet baten . Heb er zelfs nog last van m'n knie bijgekregen doordat die ook verkeerd belast werd... Maar de laatste weken is het precies iets verbeterd en wil ik het rijden toch weer stilaan terug proberen op te pikken...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:41

Ik ben 15 jaar geleden op een buitenrit met paard en al gevallen.
Gevolg, buiten westen geweest, hersenschudding en de nodige schaafwonden.
Ik durfde toen niet meer te rijden. Dat heb ik 3 jaar volgehouden, toen heb ik mijn eertse paardje gekocht.

Vorige week ben ik weer gevallen, ik was net genezen van spit, heb 6 weken platgelegen en kon echt niets doen.
Ik weer lekker rijden en dat ging prima, mijn rug was weer genezen.
Nou val ik vorige week van het paard.
Ik hing er eerst nog naast maar kon niet meer terug in het zadel komen toen heb ik mij maar laten vallen, AU!! ( 1.73m is toch wel hoog dan)
Bovenop mijn achterste.
Mijn rug had ik geen pijn aan maar wel net boven mijn stuitje.
Ik heb het door de fysio laten bekijken en die had het over een gekneusd SI gewricht.
Twee dagen geleden heb ik weer geprobeerd te rijden maar het ging niet, telkens als ik van been verwisselde deed het ontzettend pijn, en toen hij ook nog eens wegsprong sprongen de tranen in mijn ogen.
Nou even rustig aan dus, volgende week ga ik het weer proberen, hopelijk is dit geen blijvende blessure!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:09

Ik heb een knieblessure (gedeelte weg.) Ontstoken pezen en overbelaste aanhechtingen. Dit is een samen loop van omstandigheden.. Gek genoeg mag ik blijven rijden. (Sporten niet..Tong uitsteken)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:36

Ik heb mijn heupspieren (weet even niet hoe anders te noemen Haha! ) behoorlijk gekneusd voor een paar weken terug. Pijn is nu wel grotendeels weg, heb er alleen nog last van als ik te lang in dezelfde houding zit.

Ik heb mijn scheenbeen ook een keer gekneusd... Dat deed echt pijn... Scheve mond

Verder veel blauwe plekken... enkelbanden een keer gescheurd.

Vast nog wel meer, maar dat kan ik me zo niet herinneren...

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:26

mijn rug is overgespannen geraakt door een val van een paard, en ik heb ook erg lang last van mijn knie gehad ( ook door rare val).
voor het eerste heb ik twee keer in de week fysiotherapie, het tweede is vanzelf over gegaan. gelukkig maar Lachen

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:50

Ik heb ongeveer twee jaar geleden mijn bovenarm gebroken gehad.
Ik reed op een lespony, en we hadden de zaterdag erna ondelinge wedstrijd. We gingen dus het proefje oefenen. Ik moest dus in de hoek in galop gaan. Die pony dacht er anders over, en gaf een stevige bok, en stond daarna direct stil. Ik ging aan de linkerkant eraf, en kwam op de een of andere manier voor de pony te zitten.

Wij snel naar de eerste hulp, is mijn arm dus gebroken! Ik heb hem 2 maanden in het verband gehad, daarna nog 2,5 maanden in een soort ding met klittenband van gips. Die mocht ik er na een tijdje 's nachts afhalen enz.
Nu heb ik nog een beetje een kromme arm, of een arm met een bobbel erop (allemaal extra bot of iets dergelijks). Het kan nog een hele tijd duren voordat het echt weg is. Boos! zit ik daar mooi mee...
Ik heb nu nog wel dat ik minder sterk ben in mijn linkerarm, ook "knakt" mijn arm als ik een vreemde beweging maak of ergens hard aan moet trekken... dat is dan nog wel pijnlijk...

Ik hoop dat het nu snel over gaat... Lachen

Verder iedereen ook nog sterkte met je blessures... Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:14

Niet lachen, ik heb mijn kniebanden gescheurd toen mijn paard gewoon struikelde in stap. Ik verschoof alleen mijn gewicht even meer naar een kant daardoor! Ik verging van de pijn. Toch maar door gereden, moest toch naar huis. Hele klus om er af te komen en paard te verzorgen. Maar goed, ik bedoel maar hoe vreemd je iets op kunt lopen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:57

Ben 1 keer goed gevallen, wel in het zand maar op mijn startbonkje/rechterstuk van mn onder rug... Heb er nu af en toe nog wel eens last van... niet heel erg, maar soms is het wel irri...
Ik rijd nog steeds wel, dit heeft me niet afgeschrikt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:18

Ik heb een beetje gammele knieen. Uitgerekte kniebanden, scheurtje in m'n meniscus en gedeeltelijk kraakbeen weg. Doordat m'n paard een keer op m'n been is gaan liggen en doordat het een beetje overbelast is geraakt door het rijden.
Nu rij ik met gpg beugels en dat gaat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 01:11

toen ik een jaar of 8 was na val van pony wervel gescheurd, daarna nooit meer klachtenvrij geweest, onlangs meerdaags concour gehad en kon echt niets daarna, wacht nu op nieuwe MRI.

Met hockey klap op knie gehad, meniscus verbrijzeld, kunstmeniscus erin, door paardrijden is dat ding erg versleten en moet ik aan een nieuwe....
Door druk op knieen altijd er veel last ervan.

Wil nu GPG beugels zoals Anouar15 zegt, hoop dat dat helpt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:29

Die gpg beugels helpen echt heel goed. Eerst kon ik na een flinke rit dagen niet normaal zonder pijn lopen. En met springen vergin ik zowat van de pijn. Nu kan ik weer heerlijk rijden en heb hooguit een beetje stijven knieen na het rijden, maar dat is zo weer weg.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:15

Hier nog een kneusje! Haha!

Ik ben van mijn paard af gekletterd toen in haar aan het inrijden was... beugel brak af tijdens het galopperen, paard schrok en gaf een bok waardoor ik achter het zadel kwam te zitten, paard gaf nog een bok waardoor ik eraf gelanceerd werd en op mijn kont terecht ben gekomen.
Met het resultaat: stuitje gebroken, heup uit de kom, bekken ontzet, wervels uit mijn ruggegraat geschoven en veel kapot zacht weefsel.
Ik heb hierdoor een jaar niet kunnen lopen en met behulp van fisio (en oefeningen thuis) en manuele therapie is het redelijk goed gekomen maar ik mocht nooit meer paardrijden

Idd ging het bij mij ook weer kriebelen en ben ik er toch weer opgegaan maar na een paar maanden tijdens een buitenrit (dat is het enige wat ik nog met haar deed) ben ik met paard en al van een dijk afgevallen en ... je raadt het al: weer nagenoeg hetzelfde als de vorige val! Toen ben ik door diverse artsen gewaarschuwd, ik mocht echt niet meer rijden want het risico op blindheid/rolstoel was te groot.

Nu sta ik op een andere stal en heb toen ik daar net stond nog een paar keer naar buiten gemaakt, maar ik voel me er niet lekker bij omdat in mijn achterhoofd dat risico blijft knagen Verdrietig
Ik ben in die paar jaar na mijn 'ongeluk' zo zwaar geworden dat ik het zelfs zielig voor mijn paard zou vinden als ik erop zou stappen, dus ik hou het wel bij verzorgen en verwennen van mijn knollie... daar ben ik ook gelukkig mee! Ja

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:45

whaha dat van mij valt een beetje in het niet met jullie, maar ik heb wel een domme actie hoor Tong uitsteken

Op de gelderse ben ik met mn knie keihard tegen iemand aangereden die ook aan het losrijden was (ik in galop, zij in draf en dan frontaal tegen elkaar zeg maar) . Ik heb denk ik iets van 3 maanden last van mn knie gehad Tong uitsteken (scheurtje in knieschijf was het geloof ik Tong uitsteken ) Kon niet aan mn knieschijf zitten zeg maar, en dan heb je een rijbroek die er vet strak tegen aanzit, dat was dus wel een domme actie Tong uitsteken

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:10

Op mn 11de onder mn pony gekomen (pony over hindernis, vogel eronderdoor, pony schrikt, dus BAM op grond). Mijn linkerknieschijf staat nu verder naar binnen dan rechts. Hij is ook zo beschadigd dat ik geen lange afstanden mag lopen (dan worden de spieren warm en gaat het wringen, volgende dag knie op slot).

Ik moet dus als ik stop met paardrijden naar de fysio voor speciale oefeningen, dus ik heb paardrijden nodig voor mijn gezondheid Haha! Haha!

Verder te sterkte schouders, dus snel er last van.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:39

Knap vervelend al die blessures!!

Ik ben nu 17 en al aardig versleten en ben het gedeeltelijk zelf schuld Bloos!

Heb ontzettend veel blessures gehad vanaf heel jonge leeftijd door het paardrijden.

Mijn polsen zijn meerdere keren zwaar gekneusd geweest maar doordat ik er toch altijd mee door reed met slechts een steunverbandje zijn ze nu ongelofelijk snel overbelast. De laatste tijd valt het goed mee gelukkig (klopt af) maar soms was het zo erg dat ik nog geen pen vast kon houden.

Op 8 jarige leeftijd is mijn bekken en ruggewervel scheef gegroeid, daarbij heb ik een holle rug en zijn mijn gewrichten hypermobiel. Toen ik 2 jaar geleden van een paard ben gevallen op mijn rug heb ik door de combinatie van al die dingen een aardige rugblessure over gehouden. Heb toen een tijdje niet kunnen lopen maar zo snel mogelijk weer op het paard geklommen en daardoor heb ik nu bijna constant rug en nek klachten. Heb er een tijd mee bij de fysio gelopen maar dat heeft weinig geholpen.

Mijn knieën zijn helemaal een ramp.
Die hebben heel wat hindernispalen van dichtbij gezien, aardig wat vallen meegemaakt etc.

Een keer ben ik tijdens het opstappen van mijn paardje toen afgevallen en is hij op mijn knie gesprongen, m'n knieschijf is toen verdraaid en had er meerdere kneuzingen in.

Toen heb ik 3 maanden niet mogen rijden, ben er na 2 maanden toch opgegaan maar om de pijn te vermijden heb ik mijn andere knie overbelast. Om ze te ontlasten heb ik een verkeerde houding aangewend en is het kraakbeen rond mijn knieschijven geïriteerd en mijn knieschijven zijn versleten.
Nu heb ik constant pijn aan mijn knieën en moet ik elk moment opletten dat ik mijn bovenbeenspieren niet teveel span, wanneer het nu niet betert kan het chronisch worden en zal er aan geopereerd moeten worden. Ik ging graag joggen maar wanneer ik een paar meter ren ga ik door mijn kniëen, als ik lang fiets springen ze op slot e.d.

Doordat ik elke keer weggestuurd werd bij de dokter met "is de groei" "gewoon even wat rustiger aan doen". Zijn die problemen onderschat. Tot ik bij een andere dokter kwam en direct naar het ziekenhuis werd doorverwezen met mijn rug, bekken én kniëen omdat het er ernstig en verwaarloosd uit zag.

Mijn voeten hebben daarbij al enkele kneuzingen meegemaakt waardoor ik een tijd uit de running heb gelegen. En verder nog veel meer kleine kneuzingkjes.

Kortom, moet met elk gewricht dat ik heb nu heel bewust omgaan om te voorkomen dat ik straks niks meer kan. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:46

2 jaar geleden over de kop geslagen met een pony: We reden in een tunneltje en op een of andere manier struikelde hij.
Alles deed zeer; enkel, heup, benen, ribben, rug, hoofd. Bij de dokter geweest voor mijn rug- en nekklachten: Overbelasting volgens hem.
Die winter naar een Magnetiseur in samenwerking met een Orthomanueel arts geweest. Mijn bekken stonden scheef en er zaten ongeveer 5 draaien in mijn wervelkolom. Toen was het aardig over.
's Zomers begon me rug weer op te spelen, dus afgelopen winter weer naar dezelfde mensen geweest, een paar wervels teruggesprongen.

Van het voorjaar was het dus alsnog niet over. Ondertussen hebben we een nieuwe arts in het dorp, dus ik met goede moed daarheen. Meteen foto's laten maken en wat bleek: Beschadiging op mijn onderste paar lendewervels. Ik naar een orthopeed, nieuwe foto's gemaakt, uitslag: Spondylolisthese.
Mijn onderste wervel (5e Lendewervel) is naar voren geschoven en een paar wervels daarboven zitten hierdoor dus ook niet meer goed. Door deze grap zit er een zenuw klem of wordt gevoelig (hoe het zit weet ik niet precies).
2 weken terug een MRI laten maken, voor de stand van mijn tussenwervels en woensdag krijg ik de uitslag.

Door 1 val met mijn paard heb ik dus al 2 jaar rugklachten en problemen met van alles en nog wat. Nu moet het opgelost worden met een brace of een operatie, afhankelijk van wat de MRI laat zien.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:47

meld zich!
Ik ben 8 maand geleden van een trainings paard van mijn instructrice gevallen 2x in een half uur. Ik rijd western en ben dus met mijn buik op de knop terecht gekomen en er toen via zijn kont afgevallen (ik was aan het opstappen). De tweede keer was ik aan het uitstappen en trok hij zijn kont in en ging er vandoor ik kreeg een black out en ben vol tegen de zijkant van de binnenbak aangegooid was bewustloos...
Ben er toen niet meer op gestapt nu 8 maand later loop ik nog steeds met rugklachten ik kan wel rijden maar dit is wel beperkt ben nu nog steeds aan het klungelen met fysiotheraphie waar ik al 4x ben terug geweest wgeens terug komende klachten ik heb een rugwervel verschoven en mijn rug loopt niet meer recht. Ook heb ik er een hersenschudding aan overv gehouden en een lichte wip lash