karoliena schreef:Mistral: 8 jaar, Welsh A pony, 1.15 m. Elke dag op het land, elke nacht op stro.
Bij rust : 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1 kg onderhoudsmuesli per dag.
Bij lichte arbeid (aantal agen in de week rijden): 2,5 plakken hooi/kuil per dag, 1 kg onderhoudsmuesli.
Bij zware arbeid(elke dag flink trainen of buitenrit) 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1,5 kg onderhoudsmuesli per dag. 1,5 kg alpha A per dag.
Als hij wat schraal is kan je wat mer Alpha A voeren.
Hoe snel wil jij dat beest kapot hebben, zeg? Je hebt het over een Welsh A tje, niet om een sportPAARD.
Voer is erg afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid van je gras. Met brok/muesli zou ik handjesgewijs voeren en kijken wat er gebeurd. Kuil zou ik bij een Welshje niet doen, liever droog hooi. Die kleine Welshjes zijn vaak redelijk bloedig, dus voorzichtig aan met voer.
In ieder geval zou ik zorgen dat er voor 's nachts hooi in de stal ligt, gezien de manier waarop paarden in elkaar zitten is het beter dat ze met regelmaat ruwvoer kunnen eten. Ook heb ik altijd een voorkeur voor stro in de stal, als ze die leegeten krijgen ze in principe te weinig ruwvoer (uitzonderingen daargelaten).