Voerschets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Voerschets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 08:36

Ik hoop dat het hier goed staat...

Ik zou graag van verschillende mensen willen weten hoeveel en wat voor soort voer ze de hier onder beschreven pony zouden aanbevelen. En ook het liefst toegelicht.

Mistral: 8 jaar, Welsh A pony, 1.15 m. Elke dag op het land, elke nacht op stro.

Nou wil ik het graag weten bij lichte arbeid/rust, bij normale arbeid en bij zware arbeid, zodat ik het per dag kan aanpassen. En ook graag wat het is alsie s'nachts op zaagsel staat..

Lastig ben ik heh Tong uitsteken

Ik hoop dat mensen raad kunnen geven...

piggeljay

Re: Voerschets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:57

wat voer je hem nu?
waarom ben je daar niet tevreden over?
wat zou je er graag aan je pony veranderd zien?
als je daar de antwoorden op weet, weet je ook wat je kan veranderen aan zijn voer.
maar als hij er goed uitziet en hij is gezond en werklustig waarom dan veranderen.
als je hem op zaagsel zet hoef je niet persé meer of minder te gaan voeren.
ik weet dit is geen antwoordt op je vraag, maar alle veranderingen zijn nog geen verbeteringen voor je pony

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:04

Ik vind het moeilijk, omdat ik niet weet hoe de pony reageert op voer of het in rust al veel energie verbruikt. Eet hij wel of geen stro? Staat er veel gras op het land? Als er veel gras staat zou ik niet zo veel krachtvoer bijgeven, alleen als je hebt gewerkt en een plak hooi voor in de nacht. Maar je kunt eigenlijk niet zo zeggen wat jij moet gaan geven, omdat je op je oog moet voeren. Wat voor je nou en wat voor effect heeft dat? en dan daarmee verder gaan kijken wat je meer of minder hoeft te doen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:27

Mistral: 8 jaar, Welsh A pony, 1.15 m. Elke dag op het land, elke nacht op stro.

Bij rust : 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1 kg onderhoudsmuesli per dag.
Bij lichte arbeid (aantal agen in de week rijden): 2,5 plakken hooi/kuil per dag, 1 kg onderhoudsmuesli.

Bij zware arbeid(elke dag flink trainen of buitenrit) 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1,5 kg onderhoudsmuesli per dag. 1,5 kg alpha A per dag.

Als hij wat schraal is kan je wat mer Alpha A voeren.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:37

Ik vind dat nog best veel, als die pony ook nog op het gras staat! Hooi/ Kuil heb ik niet zo heel veel moeite mee.....maar dat zou betekenen dat de pony meer krijgt dan mijn trekpaard en kwpn op dit moment bij elkaar. Ze staan wel op een weide met veel gras, maar beiden krijgen een plak hooi extra bij, kwpn 1 kilo biks en halve schep muesli (als ze gewerkt heeft, anders alleen handje biks) en mijn trekpaard krijgt met arbeid: halve schep muesli en kwart brok! Mijn trekpaard is goed op conditie met dit rantsoen en mijn kwpn mag eigenlijk wat kilootjes kwijt! Mijn shetlander staat op het land en krijgt helemaal niks bijgevoerd, ook niet als hij gelongeerd word (hooguit een handje brok als beloning) en hij komt niks tekort. Er hangen mineraalblokken in de weiden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:13

karoliena schreef:

Bij rust : 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1 kg onderhoudsmuesli per dag.
Bij lichte arbeid (aantal agen in de week rijden): 2,5 plakken hooi/kuil per dag, 1 kg onderhoudsmuesli.

Bij zware arbeid(elke dag flink trainen of buitenrit) 2,5 plakken hooi/kuil per dag. 1,5 kg onderhoudsmuesli per dag. 1,5 kg alpha A per dag.

Als hij wat schraal is kan je wat mer Alpha A voeren.

Hoe snel wil jij dat beest kapot hebben, zeg? Je hebt het over een Welsh A tje, niet om een sportPAARD.
Voer is erg afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid van je gras. Met brok/muesli zou ik handjesgewijs voeren en kijken wat er gebeurd. Kuil zou ik bij een Welshje niet doen, liever droog hooi. Die kleine Welshjes zijn vaak redelijk bloedig, dus voorzichtig aan met voer.
In ieder geval zou ik zorgen dat er voor 's nachts hooi in de stal ligt, gezien de manier waarop paarden in elkaar zitten is het beter dat ze met regelmaat ruwvoer kunnen eten. Ook heb ik altijd een voorkeur voor stro in de stal, als ze die leegeten krijgen ze in principe te weinig ruwvoer (uitzonderingen daargelaten).

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 16:35

Bedankt voor al jullie nuttige adviezen! (al begin ik nu wel te twijfelen door de verschillende meningen)

Mistral staat op een wei met veel vers helder groen gras. Hij krijgt 's nachts een plak hooi erbij.

Verder krijgt hij niks behalve restjes groente en fruit en na het werk een handje brokjes als beloning.

Ik twijfel er een beetje aan en daarom wil ik wat zekerheid, heb ook Divoza een brief met de situatie geschreven en daar hoop ik ook snel reactie op te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:48

Chocolaatje schreef:
Bedankt voor al jullie nuttige adviezen! (al begin ik nu wel te twijfelen door de verschillende meningen)

Mistral staat op een wei met veel vers helder groen gras. Hij krijgt 's nachts een plak hooi erbij.

Verder krijgt hij niks behalve restjes groente en fruit en na het werk een handje brokjes als beloning.

Ik twijfel er een beetje aan en daarom wil ik wat zekerheid, heb ook Divoza een brief met de situatie geschreven en daar hoop ik ook snel reactie op te krijgen.

Die groente- en fruitresten zou ik persoonlijk achterwege laten, maar verder zie ik niet in wat er fout is aan je voerschema. Als je pony er goed uitziet knikker dan elk voeradvies wat afwijkt van je huidige schema maar als volkomen nutteloos over je rechterschouder (links mag ook).
Indien je pony erg hard moet werken gedurende langere periodes, dan moet je misschien de hoeveelheid Muesli iets verhogen, maar verder vooral op deze voet doorgaan.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:13

Ik denk dat:

*1 plak hooi p.d
* Handje brok na het rijden
* Wortels, appel, en andere gezonde dingen

Dat dat genoeg is voor een Atje Lachen

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:23

schopje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:39

[quote="]Hoe snel wil jij dat beest kapot hebben, zeg? Je hebt het over een Welsh A tje, niet om een sportPAARD.
Voer is erg afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid van je gras. Met brok/muesli zou ik handjesgewijs voeren en kijken wat er gebeurd. Kuil zou ik bij een Welshje niet doen, liever droog hooi. Die kleine Welshjes zijn vaak redelijk bloedig, dus voorzichtig aan met voer.
In ieder geval zou ik zorgen dat er voor 's nachts hooi in de stal ligt, gezien de manier waarop paarden in elkaar zitten is het beter dat ze met regelmaat ruwvoer kunnen eten. Ook heb ik altijd een voorkeur voor stro in de stal, als ze die leegeten krijgen ze in principe te weinig ruwvoer (uitzonderingen daargelaten).[/quote]

Nou sorry hoor mn pony van 84 cm van bijna drie jaar met redelijk zware arbeid krijg per dag 1,5 plak hooi / 300 gram onderhoudsmuesli / 200 gram alpha.

Mn jaarling hengst van 86 cm krijgt per dag 1,5 plak hooi / 300 gram onderhoudsmuesli / 350 gram alpha. Hij doet helemaal niets.

Ze doen het goed en zijn keurig op gewicht en kerngezond. Zoals iemand al zei is afhankelijk per paard. Dus ff dimmen graag.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:08

nog een schopje...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:10

Chocolaatje schreef:
nog een schopje...

Wat houd dit in

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:29

Dat houdt in dat ze het topic een schopje geeft zodat ie weer omhoog komt Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:36

Ohh snapte het al niet