Ongemanierd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caballo

Ongemanierd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 23:37

Sinds vorig jaar augustus heb ik een QH. Ik heb hem van een vriendin van mij die hem aan mij heeft gegeven, omdat ze een kindje heeft gekregen en geen tijd meer voor hem had. Toen ik hem kreeg was hij nog hengstje en veels te mager en te iel voor zijn leeftijd. Hij heeft altijd bij andere paarden gelopen en is altijd de 'underdog' geweest. En liep op een klein stukje land waar nagenoeg geen gras stond (staat). Wij hebben een groot stuk land met voldoende gras en daar heb ik hem eerst maar neer gezet zodat ie eerst maar eens op gewicht kon komen en eens lekker kon rennen en paard zijn. Ook heb ik hem al die tijd z'n 'hele hebben en houwen' laten houden, omdat ie zo iel was. Ik heb hem op 19 mei laten castreren (dezelfde dag als Eclipse van Vikki Pling ), maar hij vind zichzelf al een hele hengst en zo gedraagt hij zich ook. Hij is niks gewend. We wilden vliegenspray rondom de wond spuiten nadat ie gecastreerd was en meneer vond het nodig om gericht met z'n voorpoten uit te halen. Levens gevaarlijk dus. Boos! Uiteindelijk hebben we onder dwang dan de vliegenspray aan kunnen brengen (moest wel).
Mijn vraag is nu (of vragen eigenlijk) zal dat gedrag weggaan naarmate de hormonen uit zijn lichaam zijn? Of zullen we hem moeten gaan kluisteren tot ie door heeft dat het geen zin heeft om met zulk gedrag door te gaan? Want zodra meneer iets niet kent en hij verzet zich, dan gaat ie meteen de lucht in en begint uit te halen met z'n voorpoten. En het kan nooit kwaad om meningen te vragen van anderen Haha! En misschien zijn er wel mensen die met hetzelfde te maken hebben gehad.
Alvast bedankt voor de antwoorden en voor het lezen van het ietwat lange verhaal Knipoog
Oja, zal er meteen bij zetten dat meneer in maart 3 is geweest Haha!

groetjes, Ingrid.

Yell

Re: Ongemanierd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:43

hey, Ik antwoord even een kort berichtje want ik heb weinig tijd, maar dit alles heeft er mee te maken met hoe streng je tegen hem was toen hij nog wel hengst was. En hoe zijn gedrag tegen andere paarden is.

Groetjes Yvon

Hobby

Re: Ongemanierd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 00:12

Mijn ervaring is dat dit soort hengstenkuren na enige tijd minder worden of helemaal verdwijnen. De hormoonspiegel moet zich even aanpassen. Zorg dat je concequent bent naar zijn gedrag en stel je 'dominant' naar hem op. Waarschijnlijk gaat het over een aantal weken tot maanden beter (sorry, durf geen exacte tijd te geven, hier duurde het ca. 2-3 weken voordat het maaien met de voorbenen ophield).