(Dressuur)paard hele dag op vet land zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

(Dressuur)paard hele dag op vet land zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:49

Tot nu toe staat mijn paard een paar uurtjes per dag op een vet land. Dit omdat ze blijft eten en hier erg dik van word. Derest van de dag staat ze in de bak. Hebben jullie je (dressuur)paard de hele dag op een mals land staan en hoe bevalt dit?

marquez1

Re: (Dressuur)paard hele dag op vet land zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:55

Ik zou hem niet langer op die vette wei laten staan hoor. Bij ons op de pensionstal heerst ook hollands welvaart Vork .
Normaal gesproken worden de paarden omgeweid, maar nu groeit het gras sneller dan ze kunnen eten dus blijven ze mooi op hun stukje (nou ja stukje volgens mij wel 1 ha) staan.

Misschien dat je het land een keer kunt maaien en dan in stukjes kunt verdelen zodat hij het kaal kan vreten zonder een overschot aan eiwitten binnen te krijgen. Je schuift dan iedere keer het draad een stukje op of je zet hem in een heel nieuw stukje zodat het oude stukje aan kan groeien.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:02

Kan ik doen ja maar ik heb gehoord dat gemaaid land slechter is dan gras laten doorgroeien, zit meer eiwit in.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:05

staat hij in zijn eentje of met meerdere paarden. Anders zou ik gewoon een klein stukje afzetten en de paarden daarop zetten en dan zoals ik al heb beschreven omweiden naar steeds kleine stukjes.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:14

Die van mij staat op een klein weitje. En op=op zo kan hij wel lekker de hele dag buiten staan (is wel zo lekker aangezien het s'winters veel minder kan vind ik) zonder dat hij zich helemaal vol vreet.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 20:12

Mijn paard staat in zijn eentje op het land. Ik ga volgende week maar een stuk afzetten en kaal laten eten en dan een randje erbij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:15

Mijn paard is ondertussen geen dressuurpaard meer.
En kan hem weining rijden.
Ik heb het weiland dan flink opgedeeld en staan ze nu in een klein stukje.
Voor Zanda gaat het goed, maar zelfs voor Kawa is het nog te veel.
Hij is schrikbarend dik en dat op zo'n kort stukje land.
Moet er niet aan denken als hij op een vette wei zou staan Lachen
Mijn bedoeling is ook om er stukjes bij te geven als het op is, maar zo hard als het nu groeit is het nog steeds niet nodig Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:20

bij ons staan ze alleen in het begin op een wat vettere wijn. Daarna is het voldoende om bezig te blijven. Zolang als de wei vet is krijgen ze weinig extra ruwvoer, wordt de wei schraler komt er ook weer vaker ruwvoer op het menu. Echt dik worden ze er bij ons niet van. Hooguit wat opgeblazen.
Mij interesseert het niet zo erg ze hebben genoeg te doen en te weinig om echt dicht te groeien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:21

Voor een paard wat volop in training is, is het nooit goed om de hele dag op (vet) gras te staan. Ze worden er lui van, weemoedig. Om maar niet te spreken van die vette grasbuik die je er iedere dag weer tracht eraf te trainen Vork

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:50

ik heb willem niet de hele week de hele dag op het land staan, maar wel een aantal dagen.
ik vind hem nu wel wat dikker worden, niet te dik, maar ronder. ik heb vor hij de wei op ging zijn voerschema al aangepast. hij krijgt maar de helft van wat hij in de winter krijgt en daar doet hij het prima op.
ik rij wel wedstrijden met hem, maar dat is misschien 8 keer in het jaar Haha! en heel erg fanatiek ben ik niet aan het dressuren, maar ik merk wel aan willem dat als hij met de anderen op de wei heeft gestaan hij een stuk frisser in zijn hoofd is.
ik heb zondag een wedstrijd maar begin deze week zat hij er helemaal doorheen, hij was niet vrolijk, afwezig en niet vooruit te branden. heb hem 3 dagen op de wei gezet en meneer is helemaal opgeknapt, ik kan met een goed gevoel aan mijn proeven beginnen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:12

Die van mij staat maar een paar uurtjes per dag op een vette wei. Teveel eiwit binnenkrijgen is helemaal niet goed!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:17

Ons land is in stukjes verdeeld. Het eerste stuk hebben ze al helemaal opgegeten, binnenkort verhuizen ze weer en zo om en om.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:11

Die van mij staat lekker dag en nacht ook buiten en op wat voor stuk bepaald de pensinon eigenaar.
Ik ben allang blij dat het kan, omdat die van mij het aan zijn luchtwegen heeft.
Hoe dik die word maakt me niet uit hij loopt onder het zadel toch netjes en als tie maar gezond is!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:25

Die van mij moet ik absoluut niet op een vet land zetten. Ik heb nu de 'luxe' dat ze ook een schraal landje staan en daar zonder problemen de hele dag op kunnen. Ik denk dat het per paard verschilt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:06

mijn paard heeft nu helaas al een grasbuik en was dus erg lui geworden, rijd haar nu met zweep en dat gaat veel beter. Nu staat ze ongeveer 5/6uur per dag op t land. als er wat minder regen gaat vallen en t zo warm blijft kan t geen kwaad meer om d'r langer in de wei te laten.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:21

Die van mij staat ook maar een paar uurtjes op het land per dag, en soms met uitzondering 4 of 5 uur.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:22

hoi ja alle twee mijn paarden staan heel de dag op de wei. Wij hebben ze bij huis staan.. als je zorgt dat ze voldoende beweging krijgen dus buiten dat ze in de wei kunnen rennen op rijdt moet dit geen probleem zijn! Ik zou niet anders willen dan dat ze lekker op de wei staan..