springzadel ligt achterover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

springzadel ligt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:28

Ik heb onlangs een springzadel gekocht en ik heb er nog niet zo gek veel mee gereden. Het is dus nog vrij nieuw. Ik vind dat het te veel achterover ligt. Het ligt aan de voorkant ook nog erg hoog. Gevolg is dat ik constant mijn zit aan het corrigeren ben en dat ik bij een gekke beweging gelijk achterop zit.

Volgens de zadelmaker moet hij aan de voorkant nog inzakken. Klopt dit? Hoe lang duurt het ongeveer tot een zadel maximaal is ingezakt?

Dekker28

Re: springzadel ligt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:51

kan een half jaar zijn maar je kan hem ok alten opvullen anders zolang mete en bontje onder het zadel rijden zodat hij hoog ligt achter tot het zadel goed ingezakt is,groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:56

ik weet niet welk zadel je hebt, ik heb zelf een nieuwe Stubben gekocht, die dat probleem iig niet had. De 2e hands trouwens ook niet.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:05

Welke zadelmaker was dat?
Volgens mij zakt een zadel niet nog in aan de voorkant. Hooguit dat de kussens juist aan de achterkant nog meer zakken en het zadel dus nog slechter ligt.

Vanaf het moment dat een zadel aangepast is op de rug van het paard, moet hij goed liggen! Dus lepel wat hoger als de boom, middelpunt goed in het midden van het zadel. Voldoende ruimte boven de schoft, voldoende ruime kamer, gelijke druk op beide kanten van de rug, etc.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:07

Zadel hoort gelijk goed te liggen op het paard. Mochten kussens inklinken dan moet er opgevuld worden en niet andersom. Je werkt hiermee blessures bij je paard in de hand.

succes

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:40

Precies, je zadel behoort gelijk goed te liggen.
Wat een onzin van die zadelmaker. Gewoon ermee teruggaan en niet tevreden zijn voordat het probleem is opgelost en anders je geld terugvragen en naar een goede zadelmaker gaan.
Je koopt een ander artikel (auto, brommer) toch ook niet als die niet 100% in orde is met de smoes dat die vanzelf over een tijdje goed gaat rijden ??? Haha! Haha! Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:19

Ik moest met me nieuwe hulsebos ook eerst even een paar rondjes rijden zodat t iets kon inzakken. Daarna werd ie bijgevuld, en op maat gemaakt op me paard. Dus een nieuw zadel zakt iets in, maar da's maar minimaal. Duurt niet een half jaar. Dus hij moet gelijk goed liggen. Als ie achterover ligt, komt er teveel druk achter op je paard z'n rug. Da's niet goed. Dus zal er toch maar wat aan laten doen. (misschien iemand anders naar laten kijken)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:50

Lielle schreef:
Citaat:
ik weet niet welk zadel je hebt, ik heb zelf een nieuwe Stubben gekocht, die dat probleem iig niet had. De 2e hands trouwens ook niet.

Ik heb ook een stubben. De siegfried II-K2

Kitty schreef:
Citaat:
Welke zadelmaker was dat?
Koch. Iemand waar ik op zich toch wel vertrouwen in heb.

Mijn pony is ook best moeilijk gebouwd moet ik zeggen. Ze is echt ongelooflijk breed en gespierd in de schouders en heeft bijna geen schoft. Maar ik heb ook een Daaleman dressuurzadel en dat ligt echt perfect. Is trouwens ook aangemeten door Koch. Ik baal er wel van. Het is toch allemaal ontzettend duur.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:57

je kan er op zich ook een bontje onder leggen die het zadel aan de achterkant ophoogt..
wel balen dat het zadel al meteen fout ligt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:39

ik had dat ook toen mijn paard steeds meer bespiert werd (ook springzadel) mijn paard heb ik als 3 jarige onbeleerd gekocht, toen lag het zadel goed, toen hij beleerd was begon hij breder te woorden en bleef het zadel er bij zijn schoft te veel boven op liggen en kiept hij achterover. De boom maat was dus te smal voor hem. En dat is bij jou zadel denk ik ook het geval. Als je een boom maat breder hebt zacht je zadel aan de voorkant verder naar beneden waardoor hij wel recht ligt. Ik heb nu ook een nieuw zadel met een bredere boom en deze ligt perfect

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:11

ik zou er ook mee terug gaan, nu heb je m
nog net en moeten ze er iets aan doen.
als je langer wacht dan gaan ze misschien
moeilijk doen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:23

ik zou er ook mee terug gaan. Een zadel hoort direct goed te liggen en zakt door gebruik in zijn algeheel iets in, maar nooit om die afstand die je nu aangeeft te overbruggen. Daarnaast zit je zelf niet prettig....